Geld & Recht alle pijlers

achterstand alimentatie

18-05-2011 22:03 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex heeft in ongeveer een jaar tijd regelmatig geen alimentatie betaald. Hij heeft het financieel moeilijk en kon geregeld niet betalen. De schuld is nu opgelopen tot ongeveer 2000 euro. Het is alleen kinderalimentatie voor mijn twee kinderen, geen partneralimentatie. Ik had gehoopt dat hij af en toe eens iets extra zou betalen, maar dat kan hij niet, zegt hij. Nu hoorde ik dat hij twee weken geleden op vakantie is geweest met zijn huidige vrouw en haar kinderen. Dan denk ik dat het nog wel meevalt met zijn financiële nood.

Wat kan ik doen? Ik heb geen concrete bewijzen van zijn betalingsachterstand. Hij betaalde altijd contant. Is het lbio een optie? Wie heeft hier kijk op?
Waarom heb je nog niet eerder het LBIO ingeschakeld? Wel opkomen voor je kinderen hoor!

Hier is de link waar je alles van het LBIO kunt teruglezen: http://www.lbio.nl/alimentatie/recht-op-alimentatie
Daarom moet je zulke dingen dus nooit contant laten betalen, denk ik.

Ik zou niet weten hoe je dit nu moet bewijzen
Maakt niet uit dat hij contact betaald, het is zijn probleem dat hij daar dan geen bewijs van heeft, niet het jouwe.

Heb je een uitspraak van de rechtbank zwart op wit (en v.z.v. stempel) staan betreffende het afgesproken bedrag kinderalimentatie? Dat is voldoende om het uit handen te geven aan het LBIO.

Als je het zelf niet meer hebt, kun je het opvragen bij je advocaat.
Belangrijkste is dat je een uitspraak hebt van de rechter. Die informatie mis ik even in je op.

Het LBIO kan je misschien niet helpen omdat zij maar tot 6 maanden achterstand behandelen. Mogelijk helpt het dat hij dus soms wel heeft betaald. Het LBIO is echt de meest prettige oplossing ze nemen de vordering compleet uit handen als hij niet betaald en het kost je niets.

Als ze je niet helpen zul je de vordering aan een deurwaarder moeten voorleggen. Die kosten moet je eerst zelf voorschieten en als er dan wat te halen valt dan trekken ze die kosten bij de vordering.

Wat ik niet begrijp, waarom heb je het zo lang laten oplopen?
Ik heb alleen een convenant. Is dat ook goed?
Echtscheidingsconvenant? Als het goed is heb je daarbij een rechterlijke uitspraak ontvangen die alles wat in het convenant staat bindend verklaart. Dat is dezelfde uitspraak als waarin de scheiding wordt uitgesproken.

Over dat contante betalen, volgens mij (maar zal het even nakijken) ligt de bewijslast bij degene die zegt betaald te hebben.
Geen idee, maar heb je op die link gekeken? Dan kun je het zelf even nalezen en/of morgen bellen.
Hij betaalde de ene keer wel en de andere keer niet. Of een gedeelte. Het is in december snel opgelopen omdat hij toen twee maanden niks heeft betaald. Is 800 euro.
Ik zou echt eerst je pijlen zetten op het LBIO. Het kan zijn dat zij dus alleen de achterstand van de afgelopen zes maanden willen behandelen. Je zou er dan alsnog voor kunnen kiezen de rest bij een deurwaarder onder te brengen, maar wie weet neemt het LBIO de andere maanden ook wel gewoon aan. Even bellen dus!
Ja, ik heb de link bekeken. Maar daar las ik ook dat je een uitspraak van de rechter moet hebben. Deze heb ik niet, alleen het scheidingsconvenant.
quote:truusRP schreef op 18 mei 2011 @ 22:19:

Ja, ik heb de link bekeken. Maar daar las ik ook dat je een uitspraak van de rechter moet hebben. Deze heb ik niet, alleen het scheidingsconvenant.Check even je papieren na. Als je gescheiden bent, dan is dat via de rechter gegaan. Aan die rechterlijke uitspraak zit het convenant gehecht. Alles wat in dat convenant staat is bindend verklaart door de rechter. Zo heb je ook gewoon een rechterlijke uitspraak.
Een beschikking heet dat.
Waarom betaalt hij eigenlijk contant? Ik vind het behoorlijk raar.
We zijn al 5 jaar gescheiden, Jessie en dat ging altijd goed. Hij wilde graag contant betalen, waarom weet ik niet.
Mijn ex had op een gegeven moment ook een achterstand van 2000 euro. Het LBIO ingeschakeld en heb alles netjes terug gekregen. Ze hebben bij hem op een gegeven moment zelfs loonbeslag gelegd. De kosten die het LBIO maakt die moest mijn ex ook betalen
Ben bezig een aanvraag in te vullen. Het probleem is alleen dat er ook achterstand is in 2010. Ik weet niet of ik dat wel terug ga krijgen.
Denk dat je weinig poot hebt om op te staan als hij altijd contant betaalde. Jouw woord tegen het zijne, tenzij jullie samen elke keer iets hebben ondertekent dat je t bedrag hebt ontvangen.

Ook een probleem voor hem potentieel.... hij krijgt waarschijlijk wel zijn teruggaaf van de belastingdienst, omdat hij ( zogenaamd) alimentatie betaalt. Als ze gaan vragen naar bewijzen, dan heeft hij die niet.

Stuur hem een aangetekende brief dat je de alimentatie voortaan op via de bank overgemaakt wil hebben en dat als hij in gebreke blijft je vanaf heden direct het LBIO inschakeld.
Tja alimentatie contant? Slecht idee, tenminste was mijn mening

Ja ik moet ook kinderalimentatie betalen en mijn (h) ex wilde op

een bepaald moment dat ik meer zou gaan betalen. Kon zoals zij

dat zo netjes verwoordde in 'goed' overleg of zij zou naar de rechtbank gaan. Tja weinig inkomen, kost een advocaat haar toch

bijna niets en mij 250 per uur of zo. Dus maar extra betalen vanaf

dat moment, maar haar wel een briefje toen laten tekenen dat ik

tot op dat moment alle alimentatie betaald had en geen enkele

achterstand had.

En sinds die tijd gaat er niets meer contant maar maak ik alles

netjes over, met vermelding van mijn dochters naam, en voor welke

maand de alimentatie is.

En LBIO werkt idd prima, de ex van mijn vrouw betaalde ook niet

of nauwelijks en heeft ze ook aan het LBIO door gegeven en op de

momenten dat er inkomen is en bekend is waar, ligt er meteen

een loonbeslag, het duurt even en zal ook deels nog wel even

duren maar dan heb je ook wat
quote:Danayla schreef op 19 mei 2011 @ 06:54:

Denk dat je weinig poot hebt om op te staan als hij altijd contant betaalde. Jouw woord tegen het zijne, tenzij jullie samen elke keer iets hebben ondertekent dat je t bedrag hebt ontvangen. Nee, hij heeft geen poot om op te staan. Zij zou zelf nog (als ze kwaad in de zin heeft) kunnen zeggen dat ze nog nooit een cent van hem heeft ontvangen. En omdat hij contant betaalt, is dat voor hem niet te bewijzen.
Nee, ik wil hem geen poot uitdraaien. Ik wil alleen graag ontvangen waar mijn kinderen recht op hebben, zodat ik iets extra's heb. Zonder alimentatie kom ik nét rond.
Echt, laat hem voortaan via de bankrekening betalen. Waarom zou je dat ook immers niet doen?
mijn ex heeft sinds begin vorig jaar drie maanden betaald en de rest niet. ik heb in oktober het LBIO ingeschakeld, waarschijnlijk krijg vanaf volgende maand mijn geld. De achterstand is hier bijna 10000 euro (voor drie kinderen). Het LBIO gaat dat allemaal terughalen, dus ook het gedeelte wat inmiddels langer geleden is dan 6 maanden, maar bij mij heeft de rechter in oktober uitgesproken dat hij vanaf april moest betalen (dat was al eerder vastgelegd tijdens mediation) Zodra ik die uitspraak had ben ik dus naar het LBIO gestapt. Het zou wel kunnen dat als het is zoals bij jou dat de uitspraak al langer geleden is en hij al een jaar niet betaald dat ze dan alleen de laatste 6 maanden kunnen terughalen.

Als jij alleen een convenant hebt, en geen bevestiging daarvan van de rechtbank, zou ik als ik jou was bij de gemeente waar je indertijd getrouwd bent na gaan vragen of je scheiding wel is ingeschreven. Soms vergeten advocaten dat te doen en als je scheiding niet is ingeschreven, ben je niet gescheiden! Je advocaat zou als het goed is de uitspraak moeten hebben, en deze moeten opsturen naar de gemeente voor inschrijving.
Dus ook al is mijn ex nog zo goed (nu) voor de kinderen en ook nog voor mij............. Op het moment dat ik eindelijk eigen woonruimte heb, laat ik de alimentatie bij de rechtbank vastleggen.

Nog een ali vraagje........

Als je samen de hoogte hiervan hebt bepaald, kan je dit dan vast laten leggen. (voor de duidelijkheid, ik laat het tzt nog wel berekenen maar vind het bedrag voor nu wel oké) of moet het echt het bedrag zijn wat de advocaat heeft berekend.

Waren niet getrouwd, dus zelf convenant opgemaakt, dat was goed
Het kan toch zijn dat zijn nieuwe vrouw de vakantie helemaal alleen heeft betaald? Niet om goed te praten dat hij geen alimentatie betaald hoor, maar het zou kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven