Geld beter besteden

donderdag 19 mei 2011 om 14:22
Ik zou een weekbedrag pinnen en met jezelf afspreken dat je het daarvan echt moet redden die week. Hou jezelf voor; op=op. Dan ga je er hopelijk wat spaarzamer mee om. Verder niet kopen via Internet en geen impulsieve aankopen doen. Bedenk bij alles of je het echt nodig hebt of dat je het gewoon wilt hebben.

donderdag 19 mei 2011 om 14:23
Ik kan eigenlijk niks anders zeggen dan..zorgen voor die discipline.
Je kan best je hele inkomen uitgeven aan onzin, je komt er vanzelf wel achter dat dat niet werkt.
Harde lessen zijn soms goed maar in dit geval kan je het beter voor zijn.
Toen ik net ging samenwonen hadden we gewoon geen geld. Dus niks onzinnigs om uit te geven.
Nu zou dat wel kunnen maar de verleiding is weg. Krijg het met moeite voor elkaar om iets voor mezelf te kopen, laat staan iets onzinnigs.
Je kan best je hele inkomen uitgeven aan onzin, je komt er vanzelf wel achter dat dat niet werkt.
Harde lessen zijn soms goed maar in dit geval kan je het beter voor zijn.
Toen ik net ging samenwonen hadden we gewoon geen geld. Dus niks onzinnigs om uit te geven.
Nu zou dat wel kunnen maar de verleiding is weg. Krijg het met moeite voor elkaar om iets voor mezelf te kopen, laat staan iets onzinnigs.

donderdag 19 mei 2011 om 14:26
donderdag 19 mei 2011 om 14:28
quote:plops schreef op 19 mei 2011 @ 14:23:
Laat zodra je loon binnen is automatisch een bedrag naar een spaarrekening overmaken. Als dat nog niet genoeg is omdat je het er toch weer afhaalt, laat dan je ouders het ww instellen zodat je er zelf niett zo makkelijk bij kunt.Dat zou ik dan weer niet doen. Zelfstandig wonen is zelfstandig wonen. Automatisch een deel naar je spaarrekening en daar blijf je gewoon af, punt.
Laat zodra je loon binnen is automatisch een bedrag naar een spaarrekening overmaken. Als dat nog niet genoeg is omdat je het er toch weer afhaalt, laat dan je ouders het ww instellen zodat je er zelf niett zo makkelijk bij kunt.Dat zou ik dan weer niet doen. Zelfstandig wonen is zelfstandig wonen. Automatisch een deel naar je spaarrekening en daar blijf je gewoon af, punt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 19 mei 2011 om 14:33
Van de overige euro's mag je doen wat je wilt? Niet dus. Er bestaat ook nog zoiets als vaste lasten.
Ik zou een rekening erbij openen en daar het geld voor de vaste lasten opzetten. Wat je overhoudt kan op je gewone lopende rekening en dan zou ik daarvan inderdaad weer een deel overmaken naar je spaarrekening, als er nog iets over is tenminste
Ik zou een rekening erbij openen en daar het geld voor de vaste lasten opzetten. Wat je overhoudt kan op je gewone lopende rekening en dan zou ik daarvan inderdaad weer een deel overmaken naar je spaarrekening, als er nog iets over is tenminste
donderdag 19 mei 2011 om 14:36

donderdag 19 mei 2011 om 14:42
Bij het nibud staan wel gemiddelden , van uitgaven denk ik. Verder scheelt het ook hoe luxe je eet.
En de eerste week dat je in je husi zit schrik je je dood, van alle uitgaven die je doet. Je moet dan veel kopen, waar je tijden mee doet, maar het komt dan allemaal wel in een keer: wasmiddel, toiletpapier, schoonmaakmiddelen, peper zout, voorraad eten en drinken (blik,fles en pot) allemaal spul wat je later gewoon tussendoor aanvult
En de eerste week dat je in je husi zit schrik je je dood, van alle uitgaven die je doet. Je moet dan veel kopen, waar je tijden mee doet, maar het komt dan allemaal wel in een keer: wasmiddel, toiletpapier, schoonmaakmiddelen, peper zout, voorraad eten en drinken (blik,fles en pot) allemaal spul wat je later gewoon tussendoor aanvult
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
donderdag 19 mei 2011 om 14:43
boodschappen voor 1 persoon: ongeveer 30 euro per week, dus 4,35x30= 130 euro per maand voor boodschappen. Maar deze hoeveelheid kan voor de enen persoon ruim zijn en voor de ander te krap, ligt aan je levensstijl.
En doe eens op nibud.nl het persoonlijk budgetadvies. erg handig http://www.nibud.nl/omgaa ... oonlijk-budgetadvies.html
En doe eens op nibud.nl het persoonlijk budgetadvies. erg handig http://www.nibud.nl/omgaa ... oonlijk-budgetadvies.html

donderdag 19 mei 2011 om 15:40
Ik zou uit gaan van ongeveer 50 euro. Vooral in het begin als je nog geen voorraad hebt (zoals hiervoor al uitgelegd). Dan verklein je ook het risico om de laatste week op boterhammen met pindakaas te moeten teren.
Ik zou ongeveer dit als richtlijn gebruiken:
salaris
-vaste lasten (weet je zelf)
-eten (200)
-sparen (20% van salaris)
-over: extra's
De sparen/extra's posten hangen natuurlijk van je specifieke situatie af, maar bij een beginnende op zichzelf woner zou ik hiervan uit gaan. En als je een paar keer met 5 euro een week hebt moeten eten, leer je het vanzelf af om teveel uit te geven aan extra's.
Daarnaast:
-zorgen dat je niet rood kunt staan.
-En als je echt geen discipline hebt dan open je twee betaalrekeningen: een waar je salaris op gestort wordt en waarvan de vaste lasten en sparen worden afgeschreven. En dan zet je een automatische overschrijving met het bedrag dat je voor eten en extra's reserveert naar je tweede betaalrekening.
Van die tweede rekening stop je de pinpas in je portemonnee, van die eerste knip je je pinpas doormidden. (je kunt altijd nog bij je geld met legitimatie bij het bankfiliaal).
Ik zou ongeveer dit als richtlijn gebruiken:
salaris
-vaste lasten (weet je zelf)
-eten (200)
-sparen (20% van salaris)
-over: extra's
De sparen/extra's posten hangen natuurlijk van je specifieke situatie af, maar bij een beginnende op zichzelf woner zou ik hiervan uit gaan. En als je een paar keer met 5 euro een week hebt moeten eten, leer je het vanzelf af om teveel uit te geven aan extra's.
Daarnaast:
-zorgen dat je niet rood kunt staan.
-En als je echt geen discipline hebt dan open je twee betaalrekeningen: een waar je salaris op gestort wordt en waarvan de vaste lasten en sparen worden afgeschreven. En dan zet je een automatische overschrijving met het bedrag dat je voor eten en extra's reserveert naar je tweede betaalrekening.
Van die tweede rekening stop je de pinpas in je portemonnee, van die eerste knip je je pinpas doormidden. (je kunt altijd nog bij je geld met legitimatie bij het bankfiliaal).
donderdag 19 mei 2011 om 21:51
Bij welke bank kun je tegenwoordig nog aan de kas geld opnemen?
Rabo en ABN doen niet niet meer.
Voor de rest: Reken in het begin 50 euro per week voor alles.
Je moet immers nog een voorraad aanleggen, want je hebt nog niets. Daarna kan je die 50 per week best halveren, mits je zuinig leeft. Dit doe je door op de aanbiedingen te letten, budgetmerken te kopen en hier het vrekkentopic door te lezen.
Voor de rest: Reken in het begin 50 euro per week voor alles.
Je moet immers nog een voorraad aanleggen, want je hebt nog niets. Daarna kan je die 50 per week best halveren, mits je zuinig leeft. Dit doe je door op de aanbiedingen te letten, budgetmerken te kopen en hier het vrekkentopic door te lezen.
donderdag 19 mei 2011 om 22:11
Schrijf je inkomsten en uigaven op.
Ik betaal als eerste al mijn rekeningen/reserveren voor automatische incasso's.
Op een 2e rekening zet ik boodschappengeld voor de hele maand erop.
Wat overblijft is voor benzine, kattenvoer, kleding, leuke dingen doen etc.
Dit kun je eventueel in 4en delen en per week pinnen, op = op.
De 1e keer boodschappen doen kost idd veel, want je hebt immers alles nog nodig.
Ik heb dit grotendeels bij de lidl gedaan, scheelt enorm!
Ik betaal als eerste al mijn rekeningen/reserveren voor automatische incasso's.
Op een 2e rekening zet ik boodschappengeld voor de hele maand erop.
Wat overblijft is voor benzine, kattenvoer, kleding, leuke dingen doen etc.
Dit kun je eventueel in 4en delen en per week pinnen, op = op.
De 1e keer boodschappen doen kost idd veel, want je hebt immers alles nog nodig.
Ik heb dit grotendeels bij de lidl gedaan, scheelt enorm!
donderdag 19 mei 2011 om 22:14
quote:Pinkroses schreef op 19 mei 2011 @ 21:51:
Het gaat er juist om dat TO dan niet makkelijk geld op kan nemen. Als je pas beschadigd is kun je bij uitzondering nog wel eens geld opnemen bij de balie met je legitimatiebewijs. Maar al zou dat niet kunnen, des te beter toch?
Het gaat er juist om dat TO dan niet makkelijk geld op kan nemen. Als je pas beschadigd is kun je bij uitzondering nog wel eens geld opnemen bij de balie met je legitimatiebewijs. Maar al zou dat niet kunnen, des te beter toch?