Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
@madieken

Ook van mijn kant nog even een hart onder de riem. Ik lees je verhaal net, en zit met de tranen in mn ogen en n venijnig kloppende ader van woede in mn voorhoofd. Wat een onwaarschijnlijke idiotie. Vervolgens heb ik me de tranen in de ogen gelachen om t relaas van je vriend. Goed dat er thuis zo'n kerel voor je klaarzit. Ik zou er zeker nog ff wat van zeggen op het kdv. Als het n beetje redelijke mensen zijn, zien ze heus wel in dat deze gang van zaken voor jou heel kwetsend is geweest. Sterkte meid!
Hallo allemaal, Ik heb even een vraag (niet zeker of het eerder is gesteld) maar kan het antwoord niet zo goed vinden.

Mijn baby is nu 2 weken en de borstvoeding is erg langzaam op gang gekomen. De laatste 3 dagen en nachten drinkt hij om het uur (soms om de 2 uur). Het drinken heeft altijd al zo'n 30 minuten per borst geduurd en hij lijkt daarna nooit echt verzadigd. De laatste 3 dagen kan ik hem niet echt wegleggen want na 5 minuten vraagt hij weer om de borst. Ik begin nu een beetje te twijfelen of ik wel genoeg melk heb. Of is dit een van die regeldagen? Hij klokt ook niet echt de melk naar binnen maar drinkt heel erg rustig.

Ik woon in het buitenland dus lactatiedeskundigen of consultatiebureaus hebben ze hier helaas niet. Ik hoop dat mijn onzekerheid een beetje weg kan worden genomen. De slapeloze nachten helpen ook niet echt mee maar ik wil het borstvoeden toch een kans geven.

Wat misschien ook meespeelt, het is hier dagelijks rond de 30 graden..

Alvast bedankt voor jullie mening!
Frap klinkt zeker als een regeldag. Ik had de eerste ook rond dag 10. Ga comfortabel zitten/liggen en drink en eet voldoende. Het kan wel een paar dagen duren en dan opeens gaat het weer beter.
Hi frappuchino, in principe werk bv als vraag en aanbod, dat weet je wellicht al wel. De eerste 6 wkn moet de bv nog goed op gang komen en afgesteld worden op de behoefte van je kindje. Kan dus goed zijn dat hij extra vaak komt om je productie nog verder op gang te helpen.

Zorg dat je het zo comfortabel mogelijk voor jezelf maakt, zodat je zoveel mogelijk rust pakt. Lekker op bed blijven liggen en liggend voeden bijvoorbeeld. Zorg zeker ook dat je voldoende drinkt en eet, dat heeft bij mij altijd direct effect op de productie.

Over langzame drinkers weet ik niet zoveel. Heb je wel het idee dat hij goed aanhapt (grote hap) waardoor hij goed kan drinken?
even snel een terugkoppeling, alles is in orde gelukkig. Spiraal zit op de goede plek, baarmoeder is schoon.

Wel een beetje een zeikmuts als echoscopiste, ik konniet zwanger zijn geweest, het was vast baarmoederwandweefsel (?) of een bloedklontertje. Dat was het niet, ik heb twee miskramen gehad en ik ben niet gek. Toen nog de opmerking "en je geent nog stééds borstvoeding" en ik was wel klaar met haar. Of ik dat nog net zo vaak deed als in het begin. Nee natuulijk niet..."oh nou gelukkig was ik dan nu aan het afbouwen" tsss
beetje dubbelop, zo dubbel
Nou ja, waar bemoeit ze zich mee?

Jammer dat ze je niet serieus nam, wel fijn dat alles schoon is!
Allis: fijn dat alles schoon is!

Frap: ik herken het helemaal. Op die manier is het bij ons weken lang gegaan. Kun je misschien iets van borstvoedingsthee gebruiken? Bij sommige mensen helpt dat. En verder : gewoon aanleggen als je kind erom vraagt.

Kan je man misschien de baby aan je geven? Dus als je kindje huilt dat hij dan opstaat om jou je kind te geven?

Weet je zeker dat hij goed drinkt? Dus zuigen, even pauze en dan doorslikken? Hoor je hem regelmatig slikken? Hoe gaat het met z'n gewocht? Groeit hij goed?

Madieken: wat aburd zeg! Als je op een kdv al niet meer mag voeden, waar dan wel?
Allis: fijn dat alles schoon is en je spiraal nog goed zit. Heb je nu nog wel vertrouwen in dat ding?

Frap: ik sluit me aam bij de rest. Neem je rust en vooral lekker aanleggen. De eerste weken zijn best heftig.

Is t ook niet zo dat bv wateriger wordt naar mate het buiten warmer is?
@ madieken, wat een sukkel daar op het kdv.

Vraag me echt af waarom iemand daar moeite mee zou hebben. Zeker als zo iemand zelf een klein kind heeft.

Is er iemand hier die ervaring heeft met johannesbroodpitmeel? We moeten dit gaan geven van de kinderarts in combinatie met maagzuurremmers. Nu maak ik een papje van afgekolfde melk en jbpm en daar geef ik wat van maar ik weet niet zo goed hoeveel ik daarvan moet geven. Iemand dit ook gedaan en hoeveel lepeltjes gaf je dan?
Mango en Zoetelief, ik heb na het stoppen met de bv nog 2 weken melk gehad. Een paar keer heb ik mijn borsten echt leeg moeten masseren omdat het te pijnlijk werd. Net even voor jullie gecheck en na 25 dagen kom er nog melk uit. Niet veel, maar daar zou vast wel weer wat van te maken zijn. Ik denk dat jullie echt niet bang hoeven te zijn dat een paar keer minder voeden betekent dat je hele productie in elkaar stort. (ben blij dat ik ook nog een keer mijn ervaring kan delen nu ik gestopt ben )
anoniem_106612 wijzigde dit bericht op 19-05-2011 20:35
Reden: kon beter verwoord worden.
% gewijzigd
Gefeliciteerd met de 3-maandengrens, Madieken! Wat ontzettend vervelend hoe het op het kdv is gegaan. Ik moest wel echt ontzettend lachen om de opmerking van je vriend!
Allis, fijn dat alles schoon is! En wat een trut van een echoscopiste!
Ola ik kom mij ook weer even melden

Borstvoeden gaat ineens een stuk beter! ondanks dat ik weer een borstontsteking heb gehad merk ik ineens een redelijk groot verschil qua pijn! ik heb zelf het idee dat dat door de oxytocine spray komt, pbaby hoeft minder hard te zuigen en dat is fijn ben zo blij! misschien zit er toch nog pijnvrij voeden in! ben blij dat ik naar mijn eigen gevoel heb geluisterd en niet ben gaan afbouwen na 5 weken...

@christiane82 Allereerst van harte! Een tweeling, wow! Echt kloven heb ik niet gehad, wel van die kleine "beschadigingen" de eerste dagen. Ik heb wel hele gevoelige tepels dus die smeer ik goed in en dat helpt volgens mij ook goed tegen kloven. volgens mij is purelan/ lanoline het meest gangbare product maar ik vind dat niet van, het is heel stug en plakkerig spul dus opdoen vond ik al een hel! en dan plakte je tepels ook nog vast aan je bh of wat dan ook. Nu gebruik ik Bioclin linkje en dat werkt super. Je hoeft het ook niet er af te halen voor het voeden en wat ik ook heel fijn vond waren mother mates.

Veel sterkte, melk en wat extra kilo's toe gewenst

@madieken Tssssss wat een ***** heb je toch! Niets van aan trekken!

@Fappuccino Echt "bewezen advies" heb ik niet voor je, bij mij heb ik het idee dat als ik goed eet en ook flink wat volle producten binnen krijg mijn melk ook wat "voller" is. En rust! Dat werkt bij mij echt.
ananas, bedankt voor het delen van je ervaring! Dat steekt een hart onder de riem. Ik hoef me dus niet zo'n zorgen te maken dat als ik probeer het met minder of niet kolven te redden en het lukt niet, dat de bv dan voorgoed verloren is :-)
Gister is mijn zoon geboren na een keizersnee. Bostvoeding gast op zich goed, maar hij heeft vannacht zo'n kramp gehad. Iemand tips? We liggen nog in het ziekenhuis en dat is pro borstvoeden, dus wel veel hulp.
Wow, Kaar, jij bent snel online Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!

Ik ben geen deskundige op het gebied van krampjes, maar je zoon heeft natuurlijk heel wat te verduren gehad. Krampjes horen er de eerste 3 maanden bij. Vervelend, maar dat is nu eenmaal zo. Mijn dochter is ook met een (spoed) ks geboren en de tweede nacht was ze heel onrustig. Laat je veel verwennen, het enige wat jij "moet" doen is je kindje lekker dicht bij je houden, zoveel mogelijk aanleggen (goed voor de productie maar zeker ook voor de geborgenheid) en knuffelen. Evt kun je misschien een beetje zijn buikje masseren, maar ik weet niet of dat bij zo'n iniminie al kan/mag.
Ik kwam eigenlijk deze even plaatsen.

Geitenmelk net zo goed als moedermelk
Woesel, het was even zoeken, want nu.nl heeft de naam van de geciteerde onderzoeker verkeerd gespeld (ze heet Campos, niet Compas...), maar nu heeft weer eens gekozen voor een kop die de aandacht trekt en niet voor een kop die weergeeft wat er uit t onderzoek komt, al wordt ze dat in dit onderzoek ook nogal makkelijk gemaakt. De onderzoekers zeggen namelijk 'goats milk has many nutrients that make it similar to human milk' - en dat houdt dan vooral in dat het in een aantal opzichten meer op borstvoeding lijkt dan koemelk.
En dus waarschijnlijk beter geschikt als basis voor flesvoeding dan koemelk? (las ik toevallig gisteren een discussie over, dat ezelinnenmelk eigenlijk veel beter geschikt is dan koemelk)
Tsja, daar heb je journalistiek voor

Maar t kan wel verklaren (waar t van de week over ging hier) waarom sommige kindjes met KMA wel geitenmelk tolereren.

De nieuwe wei in Holland: vol ezels en geiten
@madieken: ik heb van de week ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik wil zoon graag voeden bij het ophalen, omdat ik anders soms net in de problemen kom in de 30 minuten autorit. Ik had dat maandag gewoon op de groep gedaan, maar donderdag kreeg ik te horen dat dat dus niet mocht. Ik was ook een beetje perplex, maar had nog wel de tegenwoordigheid van geest om te vragen waarom dat niet mocht. Er kwam niet echt een duidelijk antwoord, behalve dat het voor mezelf onrustig zou zijn (maar dat zou ik toch zelf uit kunnen maken zou je denken). Ik ga maandag toch nog maar eens doorvragen waarom ik niet op de groep mag voeden, want weggestopt in zo'n kantoortje vind ik ook niets, zeker niet als ik de hele dag al heb moeten kolven. Jammer dat die voeding dan ook al zo onpersoonlijk wordt.....
Madieken en Teepje, wat vervelend zo'n toestand met voeden op het kdv. Ik zou daar heel zenuwachtig van worden.
quote:Woesel schreef op 20 mei 2011 @ 14:55:

Tsja, daar heb je journalistiek voor

Maar t kan wel verklaren (waar t van de week over ging hier) waarom sommige kindjes met KMA wel geitenmelk tolereren.

De nieuwe wei in Holland: vol ezels en geiten

Geitenmelk is natuurlijk ook moedermelk... voor babygeitjes

Ik dacht trouwens dat het vooral mensen met lactoseintolerantie zijn die wel tegen geitenmelk kunnen, niet kma (dat gaat om de eiwitten)
Oh, zou goed kunnen, Reglisse! Gelukkig heb ik geen verstand van allergieën ed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven