Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
woensdag 25 mei 2011 om 16:48
Dag borstvoeders. Ik heb een vraag over het slaapritme van mijn baby van 4 maanden. Slapen jullie kinders ook na elke voeding? Die van mij krijgt 6 a 7 voedingen per dag en slaapt dus 3 keer overdag, 1 keer 's avonds en dan 's nachts (met een nachtvoeding tussendoor).
Het in slaap vallen gaat overigens niet vanzelf. En ze slaapt soms ook maar 45 minuten overdag...
Ze is verder vrolijk en groeit prima, maar ik ben wel eens benieuwd hoe dat bij andere borstgevoede baby's gaat, want de flesgevoede baby's in mijn omgeving hebben een heel ander, vaster ritme met minder voedingen en minder, maar langere slaapjes.
Het in slaap vallen gaat overigens niet vanzelf. En ze slaapt soms ook maar 45 minuten overdag...
Ze is verder vrolijk en groeit prima, maar ik ben wel eens benieuwd hoe dat bij andere borstgevoede baby's gaat, want de flesgevoede baby's in mijn omgeving hebben een heel ander, vaster ritme met minder voedingen en minder, maar langere slaapjes.
woensdag 25 mei 2011 om 17:55
Vivaemma mijn inmiddels grote baby is zoals de jouwe, heeft tot een maand of 7/8 drie slaapjes gedaan overdag, en dan kort. 20-30 min per slaapje. Nu slaapt hij 2x en dat is in totaal ongeveer even lang!
Overigens sliep en slaapt hij nooit na de voeding maar na het spelen, altijd al als je de eerste 3 mnd niet meetelt.
Ik heb ook een vraag; wat bedoeld borstvoeding.com met verse melk in de koelkast TOT 5 dagen houdbaar? Ik ben vandaag mijn flesje vergeten en kan het maandag laten geven, is precies 5 dagen (-1 uur haha). Oh hij is bijna 10 mnd.
Overigens sliep en slaapt hij nooit na de voeding maar na het spelen, altijd al als je de eerste 3 mnd niet meetelt.
Ik heb ook een vraag; wat bedoeld borstvoeding.com met verse melk in de koelkast TOT 5 dagen houdbaar? Ik ben vandaag mijn flesje vergeten en kan het maandag laten geven, is precies 5 dagen (-1 uur haha). Oh hij is bijna 10 mnd.
woensdag 25 mei 2011 om 20:18
@vivaemma: mijn zoon (ook 4 maanden) krijgt 6 voedingen per dag (inclusief nachtvoeding). Hij slaapt heel wisselend, ook meerdere korte slaapjes per dag. Meestal tussen de voedingen in 1 slaapje, maar tussen de voeding van 11 en 14 soms een langere ruk van 2 uur. We houden altijd wel de volgorde voeden-spelen-slapen aan, maar als hij snel wakker wordt kan hij meestal weer spelen tot de volgende voeding. In totaal komen we op ca 4 slaapjes per dag en dan de nacht van 20-7 (met meestal nog een nachtvoeding)
woensdag 25 mei 2011 om 20:26
Phoehee, ik denk dat ze bedoelen, tot wel 5 dagen houdbaar. Ik heb iig altijd vijf dagen aangehouden (liever minder).
Vivaemma, ik denk dat je nu vergelijkt met iets waarmee je eigenlijk niet kunt vergelijken. Een op schema flesgevoede baby volgt niet zozeer zijn eigen ritme maar dat van het schema, ook als daar wat flexibel mee omgegaan wordt. Bij echt op verzoek gevoede flesbaby's zie je vaak meer 'borstvoedingsgedrag'. Laat je niet onzeker maken daardoor, vaker voeden en kortere, ondiepe slaapjes zijn normaal gedrag voor een baby die zijn eigen ritme kan en mag bepalen. Het ritme van je baby lijkt trouwens best wel op dat van mijn dochter toen ze zo oud (jong..) was. Eigenlijk doet het er allemaal niet toe hoeveel, hoe vaak en hoe lang, het enige dat telt is dat ze vrolijk is en goed groeit.
Vivaemma, ik denk dat je nu vergelijkt met iets waarmee je eigenlijk niet kunt vergelijken. Een op schema flesgevoede baby volgt niet zozeer zijn eigen ritme maar dat van het schema, ook als daar wat flexibel mee omgegaan wordt. Bij echt op verzoek gevoede flesbaby's zie je vaak meer 'borstvoedingsgedrag'. Laat je niet onzeker maken daardoor, vaker voeden en kortere, ondiepe slaapjes zijn normaal gedrag voor een baby die zijn eigen ritme kan en mag bepalen. Het ritme van je baby lijkt trouwens best wel op dat van mijn dochter toen ze zo oud (jong..) was. Eigenlijk doet het er allemaal niet toe hoeveel, hoe vaak en hoe lang, het enige dat telt is dat ze vrolijk is en goed groeit.
woensdag 25 mei 2011 om 20:57
Phoehee: Eens met Wen. Ik geef ook regelmatig wat mee wat 5 dagen oud is. ( Donderdag gekolfd, dinsdag drinken) Als je hygiënisch kolft en het goed achterin de koelkast bewaard kan het wel wat hebben. Gonneke van Eurolac had laatst een heel artikel over de 'magische krachten' van bv en die had het er over dat het wel 7 dagen bewaard kon blijven.
Siena: oh wat balen van je melk!
Weinig kolfopbrengst: Rond de 5 maanden had ik dat ook. Ik kreeg het met alle liefde van de wereld niet bij elkaar gekolfd. Ik heb het voornamelijk aangevuld met vriezer voorraad en een heel enkele keer met kant en klare nutrilon. Ik deed dan wel zoveel mogelijk bv en zo weinig mogelijk kv.
Qua slapen: Heel herkenbaar! Hier was het ritme ook ongeveer zo! Ik dacht dat het nooit meer zou veranderen, maar zo rond de 9 maanden hebben we toch echt een ritme gevonden.
Siena: oh wat balen van je melk!
Weinig kolfopbrengst: Rond de 5 maanden had ik dat ook. Ik kreeg het met alle liefde van de wereld niet bij elkaar gekolfd. Ik heb het voornamelijk aangevuld met vriezer voorraad en een heel enkele keer met kant en klare nutrilon. Ik deed dan wel zoveel mogelijk bv en zo weinig mogelijk kv.
Qua slapen: Heel herkenbaar! Hier was het ritme ook ongeveer zo! Ik dacht dat het nooit meer zou veranderen, maar zo rond de 9 maanden hebben we toch echt een ritme gevonden.
woensdag 25 mei 2011 om 21:33
woensdag 25 mei 2011 om 21:35
@Teepje: ik ken het boek, veel aan gehad. We hebben het inbakeren hier ook afgebouwd. Ze huilt gewoon vaak als ze in bed ligt. We moeten soms wel 20 minuten speentjes geven, troosten, sussen, voordat ze slaapt.
@Wen: daarom was ik benieuwd naar ander borstgevoede baby's. Aan die verhalen van doorslapende flesgevoede baby's heb ik niets
@Wen: daarom was ik benieuwd naar ander borstgevoede baby's. Aan die verhalen van doorslapende flesgevoede baby's heb ik niets
woensdag 25 mei 2011 om 21:45
Ha meiden, na lang twijfelen heb ik vorige week toch besloten om te gaan afbouwen met de bv (zoon is over 2 weken 6 maanden). Hij heeft namelijk koemelkallergie en ik ben het inmiddels behoorlijk zat om volgens het aangepaste dieet te eten. We stappen over op Pepti, en dat gaat goed. Ik heb vorige week 1 voeding eruit gegooid, namelijk de eerste middagvoeding. Nu ben ik bezig om de tweede ochtend eruit te gooien (wil eerst mijn kolfvoedingen kwijt, want werk 4 dagen in de week). Maar nu heb ik dus megastuwing. Vandaag was t voor eerst dat ik helemaal niet heb gekolfd, gisteren redde ik het namelijk niet en heb ik de ergste druk eraf gekolfd om een uur of 16. Ik wil de komende 2 weken iig nog 3 voedingen blijven geven namelijk die van 18:00, 22:30 en 06:00. Zodat hij toch bijna een half jaar volledige aan de bv heeft gezeten. Iemand nog een tip tegen de stuwing, of is het een kwestie van gewoon even doorzetten? Ik heb weleens gelezen dat muntthee de productie remt, of gooi ik dan mn hele productie in de war, zou dat dan weer zonde vinden, want wil wel graag die 3 voedingen nog blijven geven..
donderdag 26 mei 2011 om 14:23
@ Estervw: toen ik ben gaan afbouwen (wat overigens van korte duur bleek) deed ik dat ik kolftijd. Ik verving de te vervallen voeding van "live" in kolven. Toen heb ik 2 dagen 15min gekolfd, 2 dagen 10min en 2 dagen 5 min en toen gestopt. Dan bouw je langzaam af en heb je dus minder last van stuwing. Zo blijft de rest wel stabiel. Wat je misschien kan proberen is de voeding "opschuiven" die van 16u naar 18u? Hoe erg is de stuwing? Normaal past je lichaam dit met een paar dagen weer aan.
Mijn dochtertje krijgt nu nog 3x BV op vrije dagen en 2x op werkdagen. De eerste paar keer had ik, van 3 naar 2x per dag, wat stuwing. Met een dag of drie dus niet meer....
@ Phoehee: ik zou het ook gewoon nog geven en idd het weekend fijn live voeden
@ Vivaemma: hier ook, totaal geen "slaap" ritme, je kunt er geen touw aan vast knopen. Dat vond ik altijd wel grappig als ik afspreek met een vriendin (kindje krijgt KV) die weet precies wanneer haar kind slaapt... nou ikke niet hoor elke dag anders. De ene dag slaapt ze totaal 1 uur over 2 slaapjes verdeeld, de andere dag slaapt ze 4 uur over 3 slaapjes....
@ Siena: wat een balen van je melk! Volgens mij heeft medela wel flesjes van 250ml....Ik nam altijd 4 flesjes mee van ieders 150ml en dan kwam ik uit met 2x kolven. Ik kolfde dan ook "maar" 120cc per voeding dus dat ging prima. Dan thuis overschenken in een avent via beker en meteen in de vriezer.
Wat is trouwens handig om te doen nu....dochterlief is flink gegroeid, zit bovenaan het midden van de groeilijn. Is nu 9,5kg bij 9,5 maand oud. Ik gaf nog altijd 4x BV per dag op vrije dagen en 3x op werkdagen. Maar ze eet daarnaast als een bootwerker (2 boterhammen, 2 stuks fruit, flinke portie warm eten) Zal afbouwen tot 2x per dag? Voor mij maakt het weinig uit, ik heb er nog lang geen genoeg van en dochterlief ook niet. Maar ik vraag me af of ze nu niet veel te veel krijgt? Ze is een vrolijk Buddah-beeltje nu
Oja, ze lijkt nu wel vaker s'avonds laat te willen drinken (24u/1u) zou dat komen van het minderen?
Thanx maar weer
Mijn dochtertje krijgt nu nog 3x BV op vrije dagen en 2x op werkdagen. De eerste paar keer had ik, van 3 naar 2x per dag, wat stuwing. Met een dag of drie dus niet meer....
@ Phoehee: ik zou het ook gewoon nog geven en idd het weekend fijn live voeden
@ Vivaemma: hier ook, totaal geen "slaap" ritme, je kunt er geen touw aan vast knopen. Dat vond ik altijd wel grappig als ik afspreek met een vriendin (kindje krijgt KV) die weet precies wanneer haar kind slaapt... nou ikke niet hoor elke dag anders. De ene dag slaapt ze totaal 1 uur over 2 slaapjes verdeeld, de andere dag slaapt ze 4 uur over 3 slaapjes....
@ Siena: wat een balen van je melk! Volgens mij heeft medela wel flesjes van 250ml....Ik nam altijd 4 flesjes mee van ieders 150ml en dan kwam ik uit met 2x kolven. Ik kolfde dan ook "maar" 120cc per voeding dus dat ging prima. Dan thuis overschenken in een avent via beker en meteen in de vriezer.
Wat is trouwens handig om te doen nu....dochterlief is flink gegroeid, zit bovenaan het midden van de groeilijn. Is nu 9,5kg bij 9,5 maand oud. Ik gaf nog altijd 4x BV per dag op vrije dagen en 3x op werkdagen. Maar ze eet daarnaast als een bootwerker (2 boterhammen, 2 stuks fruit, flinke portie warm eten) Zal afbouwen tot 2x per dag? Voor mij maakt het weinig uit, ik heb er nog lang geen genoeg van en dochterlief ook niet. Maar ik vraag me af of ze nu niet veel te veel krijgt? Ze is een vrolijk Buddah-beeltje nu
Oja, ze lijkt nu wel vaker s'avonds laat te willen drinken (24u/1u) zou dat komen van het minderen?
Thanx maar weer
donderdag 26 mei 2011 om 18:10
@Zuster: ik kolf niet veel, maar wel vaak. Vond het fijn om direct in de bekers over te gieten, heb niet zoveel flesjes en de bekers zijn goedkoper.. maar ga nu toch maar flesjes bijkopen. Als ik aan die weggegooide melk denk, baal ik nog steeds.. Zouden de flesjes van 250 ml wel met zn vieren in het koeltasje passen?
En wat jou vraag betreft: lastig... zou ze echt te dik worden als je deze hoeveelheid bv blijft geven? Ik denk van niet.. En als het jou geen moeite kost.. zou ik het lekker zo blijven doen. Ze geeft het zelf op een gegeven moment wel aan als ze minder vaak wil.
En wat jou vraag betreft: lastig... zou ze echt te dik worden als je deze hoeveelheid bv blijft geven? Ik denk van niet.. En als het jou geen moeite kost.. zou ik het lekker zo blijven doen. Ze geeft het zelf op een gegeven moment wel aan als ze minder vaak wil.
vrijdag 27 mei 2011 om 10:24
Bedankt voor jullie antwoorden, inmiddels is de ergste stuwing wel verdwenen. En vooralsnog lijkt mn mannetje nog voldoende te hebben in de overgebleven voedingen.. Ik hoop dat dit dan nog even blijft. Goh niemand had me verteld dat afbouwen zo'n emotioneel proces is (of nou ja dat viind ik dan), en mensen die geen bv geven of hebben gegeven snappen het ook niet. Die zeggen alleen maar, is toch makkelijk de fles (kortom wat zeur je nou.. ). Hebben jullie dat ook gehad?
vrijdag 27 mei 2011 om 14:40
Melk kan volgens mijn medela koelkastmagneet (gekregen van de kraamhulp, hangt er nog steeds) wel 6-8 uur buiten de koelkast, als je met gesteriliseerde spullen werkt. (en het geen 30 graden is). Toen ik nog fulltime kolfde had ik altijd een flesje op het aanrecht staan.
Dat afbouwen best emotioneel is herken ik wel. Ik geef nu ook minder voedingen en dat vond ik best lastig, om actief ander drinken te geven. Maar ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen te weigeren als ze echt om een voeding vraagt (doet ze vooral als ze 's avonds heel moe is). Terwijl dropje al een jaar is.
Ik overweeg weer eens om te stoppen. Vannacht werd ze tig keer wakker met kramp. Ik met een slaaphoofd steeds aanleggen (ieder half uur of zo), totdat het tot me doordrong dat er iets aan de hand was. Om 4 uur maar paracetamol gegeven en nog even kunnen slapen. En ook weer eczeem. Ik word hier zo moe van! Ik wil best op dieet, maar niet als ze dan nog last heeft. Ik wil zo graag weer eens koemelk provoceren, maar het is veel te onrustig om betrouwbaar te kunnen testen.
Over een paar weken ga ik naar een buitenlands congres. De kolf gaat wel mee. Maar ik ga de melk weggooien en dan een paar dagen gewoon eten! Stiekem hoop ik dat ze dan zelf stopt terwijl ik weg ben. Geen gedoe, toch "natuurlijk" afgebouwd en ik hoef niet meer op dieet.
Dat afbouwen best emotioneel is herken ik wel. Ik geef nu ook minder voedingen en dat vond ik best lastig, om actief ander drinken te geven. Maar ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen te weigeren als ze echt om een voeding vraagt (doet ze vooral als ze 's avonds heel moe is). Terwijl dropje al een jaar is.
Ik overweeg weer eens om te stoppen. Vannacht werd ze tig keer wakker met kramp. Ik met een slaaphoofd steeds aanleggen (ieder half uur of zo), totdat het tot me doordrong dat er iets aan de hand was. Om 4 uur maar paracetamol gegeven en nog even kunnen slapen. En ook weer eczeem. Ik word hier zo moe van! Ik wil best op dieet, maar niet als ze dan nog last heeft. Ik wil zo graag weer eens koemelk provoceren, maar het is veel te onrustig om betrouwbaar te kunnen testen.
Over een paar weken ga ik naar een buitenlands congres. De kolf gaat wel mee. Maar ik ga de melk weggooien en dan een paar dagen gewoon eten! Stiekem hoop ik dat ze dan zelf stopt terwijl ik weg ben. Geen gedoe, toch "natuurlijk" afgebouwd en ik hoef niet meer op dieet.
vrijdag 27 mei 2011 om 22:01
Vraag:
ben ik te snel begonnen met oefenen met drinken uit een flesje? Man en ik doen dat nu ongeveer een week en dan 1 keer per dag. Baby is vandaag 7 weken precies. Sinds een paar dagen is hij enorm aan het prutsen tijdens de voeding. Heel vaak loslaten, bewegen, onrustig, draaien, en dan alleen aan de linkerborst, rechts gaat beter. Toen ik net kolfde kwam er ineens ook veel minder uit die borst. Ik probeer hem wel elke keer weer goed aan te leggen en dat hij weer even bij de les is en het helpt niet. En hij dronk zelf zo goed de eerste 6 weken. Wie weet wat het kan zijn? Of merkt hij dat de fles makkelijker is en wil hij niet meer uit de borst. Moet ik stoppen met fles trainen? Maar ik wil wel dat hij dat kan want de oudste was flesweigeraar en toen kon ik maanden amper weg.
ben ik te snel begonnen met oefenen met drinken uit een flesje? Man en ik doen dat nu ongeveer een week en dan 1 keer per dag. Baby is vandaag 7 weken precies. Sinds een paar dagen is hij enorm aan het prutsen tijdens de voeding. Heel vaak loslaten, bewegen, onrustig, draaien, en dan alleen aan de linkerborst, rechts gaat beter. Toen ik net kolfde kwam er ineens ook veel minder uit die borst. Ik probeer hem wel elke keer weer goed aan te leggen en dat hij weer even bij de les is en het helpt niet. En hij dronk zelf zo goed de eerste 6 weken. Wie weet wat het kan zijn? Of merkt hij dat de fles makkelijker is en wil hij niet meer uit de borst. Moet ik stoppen met fles trainen? Maar ik wil wel dat hij dat kan want de oudste was flesweigeraar en toen kon ik maanden amper weg.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 27 mei 2011 om 22:26
Zuster, een kleine boedah, leuk! Ik denk dat dochter ook rond dat gewicht uitkomt. Over 2 weken is ze 9,5 maand en moet ik weer naar het cb. Ben benieuwd! Ik heb geen advies voor je over het eten trouwens.
Esther, afbouwen is emotioneel hartstikke zwaar. Ook al stond ik achter mijn motivatie, ik vond (en vind soms)het ook heel moeilijk. Doe ik haar tekort? Is ze nu ziek omdat ze geen bv meer krijgt? Ik was zo trots om haar 8 maanden zelf te voeden en dan stop ik er zelf mee. En dan inderdaad die flesmensen die het niet begrijpen... Lastig!
Esther, afbouwen is emotioneel hartstikke zwaar. Ook al stond ik achter mijn motivatie, ik vond (en vind soms)het ook heel moeilijk. Doe ik haar tekort? Is ze nu ziek omdat ze geen bv meer krijgt? Ik was zo trots om haar 8 maanden zelf te voeden en dan stop ik er zelf mee. En dan inderdaad die flesmensen die het niet begrijpen... Lastig!
vrijdag 27 mei 2011 om 22:40
Ha fijn, wat herkenning! Dat doet me wel goed. Gelukkig heb ik ook een goede vriendin die een dochtertje heeft van ongeveer 6 maanden. Ook zij is de bv aan t afbouwen, dus ik kan goed met haar praten. Zij heeft er wel iets minder moeite mee, want zij was al een tijdje aan het bijvoeden met de fles. Maar goed, de stuwing was vandaag weg, gelukkig.
@ Reglisse, wow jij volgt dus al heel lang een koemelkvrij dieet, wat enorm knap. Ik doe het nu 2 maanden en ben het echt zat. Mijn zoon heeft ook veel last van eczeem en hoesten. En het is aan t licht gekomen toen ik een flesje nutrilon gaf toen hij bijna 4 maanden was, in een klap helemaal onder de bulten en de dag erna weer precies hetzelfde na de fles..
@ Reglisse, wow jij volgt dus al heel lang een koemelkvrij dieet, wat enorm knap. Ik doe het nu 2 maanden en ben het echt zat. Mijn zoon heeft ook veel last van eczeem en hoesten. En het is aan t licht gekomen toen ik een flesje nutrilon gaf toen hij bijna 4 maanden was, in een klap helemaal onder de bulten en de dag erna weer precies hetzelfde na de fles..
zaterdag 28 mei 2011 om 08:13
Maleficent: heb je het idee dat zoon sowieso wat meer om zich heen aan het kijken is? Welke fles en welk speen nummer heb je? Kun je ook wat minder vaak oefenen? Om de dag of zo? Of een paar dagen niet, tot hij weer gewoon drinkt? Heb je een sneller tsr?
Afbouwen is Ook best heftig. Je sluit iets af, iets wat nooit meer terug komt en wat toch heel mooi was. Ik vind het soms ook wel lastig dat fv-moeders daar niks van snappen. Net alsof ze alleen maar de negatieve kanten van het voeden zien. Of als je eventjes klaagt: "nou, dan stop je toch?" maar dat kun/mag je weer niet zeggen tegen een fv-moeder.
Reglisse: knap hoor dat je al zo lang op dieet bent! Petje af!
Afbouwen is Ook best heftig. Je sluit iets af, iets wat nooit meer terug komt en wat toch heel mooi was. Ik vind het soms ook wel lastig dat fv-moeders daar niks van snappen. Net alsof ze alleen maar de negatieve kanten van het voeden zien. Of als je eventjes klaagt: "nou, dan stop je toch?" maar dat kun/mag je weer niet zeggen tegen een fv-moeder.
Reglisse: knap hoor dat je al zo lang op dieet bent! Petje af!
zaterdag 28 mei 2011 om 08:48
ik ben ook aanhet afbouwen, en ik vind het ook emotioneel. Ik heb vannacht zelfs gedroomd dat ik weer ging opbouwen, omdat we naar een derde wereld land gingen en ik daar het water niet vertrouwde. Ze drinkt nu nog 2 keer per dag, en ik weet eigenlijk neit zeker of ze er genoeg aan heeft, maar goed, dat heb ik 10 maanden wel vertrouwd dus waarom nu niet... Ik heb geen stuwing, niks. Dus zal ze in de ochtend en avond wel genoeg hebben? Gister heb ik een flesje bijgemaakt, maar die moest ze niet. Vervolgens wilde ze de fles van 11 uur ook niet. Dan maak ik me meteen druk of ze wel genoeg vocht binnenkrijgt. We zijn net over op flesvoeding nummer 3. Wat nou als ze die gewoon vies vind en daarom weigert? Het is dat Brit graag wil dat ik het afbouw, ik denk dat als het helemaal aan mij lag, ik nog tot een jaar of 12 door zou gaan. Maar goed, we zijn met zijn tweeen in een relatie.
zaterdag 28 mei 2011 om 08:59
Allis: Dikke Waarom wil Britt eigenlijk zo graag dat je stopt? M. blieft ook geen fv. Heb je al eens een ander merk geprobeerd? Of een mix van bv en fv? En dan steeds een beetje minder bv er in? Ik weet niet hoeveel voorraad je nog hebt?
Het bv topic is eigenlijk vol. Wie wil er een nieuwe openen? Wen? Of zal ik de op van Yam kopiëren en plakken?
Het bv topic is eigenlijk vol. Wie wil er een nieuwe openen? Wen? Of zal ik de op van Yam kopiëren en plakken?
zaterdag 28 mei 2011 om 09:32
quote:mango82 schreef op 28 mei 2011 @ 08:13:
Maleficent: heb je het idee dat zoon sowieso wat meer om zich heen aan het kijken is? Welke fles en welk speen nummer heb je? Kun je ook wat minder vaak oefenen? Om de dag of zo? Of een paar dagen niet, tot hij weer gewoon drinkt? Heb je een sneller tsr?
Ik heb wel een snelle tsr aan die kant. Hij drinkt nu gewoon veel korter. Hij krijgt aan de luiers te zien nog wel genoeg binnen. Het lijkt wel alsof hij het minder lekker vindt ofzo. Mijn eerste die dronk ook zo onrustig als ik ongesteld was. Maar dat ben ik nu niet.
Ik heb wel een snelle tsr aan die kant. Hij drinkt nu gewoon veel korter. Hij krijgt aan de luiers te zien nog wel genoeg binnen. Het lijkt wel alsof hij het minder lekker vindt ofzo. Mijn eerste die dronk ook zo onrustig als ik ongesteld was. Maar dat ben ik nu niet.
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 28 mei 2011 om 09:48
Drinkt hij nu misschien efficiënter? Als zijn luiers goed zijn, krijgt hij genoeg binnen. Hij groeit ook goed?
Je zegt dat het lijkt alsof hij het minder lekker bent. Kun je weer zwanger zijn? Dan schijnt het ook anders te smaken.
Ik zou anders toch even stoppen met de fles. Dan heeft hij maar één ding waar melk uit komt. Als dat weer goed gaat, weer oefenen met de fles. Ik zeg het wel heel gemakkelijk, maar ik heb nooit een flesweigeraar gehad.
Je zegt dat het lijkt alsof hij het minder lekker bent. Kun je weer zwanger zijn? Dan schijnt het ook anders te smaken.
Ik zou anders toch even stoppen met de fles. Dan heeft hij maar één ding waar melk uit komt. Als dat weer goed gaat, weer oefenen met de fles. Ik zeg het wel heel gemakkelijk, maar ik heb nooit een flesweigeraar gehad.