dit is normaal, toch?
maandag 23 mei 2011 om 09:39
mijn dochter (bijna 4) was laatst met een buurmeisje (4 jr) en een buurjongetje (5 jr) bij ons op zolder aan het spelen. Nadat iedereen weer naar huis was, vertelde mijn dochter iets in de trant van gespeeld met de billen bloot, broek naar beneden, piemel, plasser, etc... (vrij onsamenhangend verhaal). Ik reageerde hier heel luchtig op, ik dacht geen issue ervan maken, niet teveel aandacht aan besteden. Maar nu vraag ik me af of dit gewoon een fase is die erbij hoort. Ik kan me ergens vaag herinneren dat ik ook zoiets gespeeld heb met vriendinnetjes, maar ik weet het niet meer helemaal zeker. Of had ik wat sterker moeten reageren en zeggen dat het niet mag o.i.d.?
maandag 23 mei 2011 om 09:43
Het is normaal en inderdaad een fase. Hoe meer jij zegt dat het niet mag, des te spannender wordt het natuurlijk.
Gewoon luchtig over doen: Het is het aloude "doktertje spelen". Wel kun je t.z.t. een gesprekje houden over haar lichaampje. Dat dat helemaal van háár is en dat er niemand aan mag zitten/mee mag spelen als zij dat niet wil.
(let op: Als ze dit te letterlijk neemt, mag jij straks ook niet meer haar haren kammen o.i.d. )
Zijn trouwens ook leuke boekjes over in de bieb.
Gewoon luchtig over doen: Het is het aloude "doktertje spelen". Wel kun je t.z.t. een gesprekje houden over haar lichaampje. Dat dat helemaal van háár is en dat er niemand aan mag zitten/mee mag spelen als zij dat niet wil.
(let op: Als ze dit te letterlijk neemt, mag jij straks ook niet meer haar haren kammen o.i.d. )
Zijn trouwens ook leuke boekjes over in de bieb.
maandag 23 mei 2011 om 09:45
maandag 23 mei 2011 om 09:45
is normaal. mijn 5 jarig zoontje was laatst bij een vriendje aan het spelen. ze gingen samen met vriendje,s 4 jarige zusje naar boven.
de moeder trof ze even later alle 3 volkomen naakt aan, ze waren gewoon aan het spelen trouwens.
ik begin die fase nu wel een beetje zat te worden, mijn 3 jarige dochter begint ook al te gooien met woorden als poep, scheet, ed.
zoonlief heeft het al over zijn ballen, ook ergens opgevangen.
beste is nog steeds negeren.
de moeder trof ze even later alle 3 volkomen naakt aan, ze waren gewoon aan het spelen trouwens.
ik begin die fase nu wel een beetje zat te worden, mijn 3 jarige dochter begint ook al te gooien met woorden als poep, scheet, ed.
zoonlief heeft het al over zijn ballen, ook ergens opgevangen.
beste is nog steeds negeren.
wij slapen nooit.
maandag 23 mei 2011 om 09:48
Ik denk dat het wel normaal is. Toen ik 4 was ging het volgens mij echt van: als jij jouw piemeltje laat zien laat ik mijn plassertje zien (of andersom ) om vervolgens half giechelend alleen je onderbroek naar beneden te doen en weer omhoog. Dat was dan heel spannend.
Kinderen van die leeftijd zitten echt in de ontdekkingsfase wat betreft genderidentiteit. Ze leren dat er echt verschillen zijn tussen jongens en meisjes en dat is natuurlijk reuze interessant. Zou het wel een klein beetje in de gaten houden, maar denk dat je na 1 keer nog niet er wat van hoeft te zeggen.
Kinderen van die leeftijd zitten echt in de ontdekkingsfase wat betreft genderidentiteit. Ze leren dat er echt verschillen zijn tussen jongens en meisjes en dat is natuurlijk reuze interessant. Zou het wel een klein beetje in de gaten houden, maar denk dat je na 1 keer nog niet er wat van hoeft te zeggen.
maandag 23 mei 2011 om 10:00
maandag 23 mei 2011 om 10:10
ik had niet verwacht dat zoiets nog zo interessant zou zijn, mijn kids zien me geregeld in mijn blootje. en dan hoor ik hooguit een keertje;,, haha mam, we zien je billen!,,
t is wel zo dat tegenwoordig de wc deur hermetisch gesloten blijft als mijn 5 jarige erop zit, terwyl hij soms zijn broek al in de kamer laat zakken en dan even zijn billen laat zien.
t is wel zo dat tegenwoordig de wc deur hermetisch gesloten blijft als mijn 5 jarige erop zit, terwyl hij soms zijn broek al in de kamer laat zakken en dan even zijn billen laat zien.
wij slapen nooit.
maandag 23 mei 2011 om 10:13
maandag 23 mei 2011 om 10:30
maandag 23 mei 2011 om 10:33
maandag 23 mei 2011 om 11:01
daar zeg je wat, andere ouders.
een ander vriendje van mijn zoon had aan de billen van een iets jonger buurjongetje gezeten. hoorde via via dat die ouders nu liever niet meer hebben dat zoon met hem speelt.
moet je nagaan, die moeder vertelde het tegen een kennis van haar die toevallig een vriend van mij is.
een ander vriendje van mijn zoon had aan de billen van een iets jonger buurjongetje gezeten. hoorde via via dat die ouders nu liever niet meer hebben dat zoon met hem speelt.
moet je nagaan, die moeder vertelde het tegen een kennis van haar die toevallig een vriend van mij is.
wij slapen nooit.