Portland, Oregon

23-05-2011 14:29 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weekend hebben we te horen gekregen dat mijn man voor zijn werk naar Portland mag, voor een jaar. En ik mag mee! Ik vraag me af of er meer mensen zijn die er wonen, of die er op vakantie geweest zijn, en wat de ervaringen zijn. Wat ik zo kan vinden is dat het een erg fijne leefbare stad is. In juli mogen mijn man en ik een week er naar toe om een huis te vinden en een school voor de kinderen. We hebben 3 kinderen, de oudste is bijna 6, de middelste 3 en de jongste is 11 maanden.

Het streven van het bedrijf is dat we er in september kunnen wonen, dat is al erg snel. Ik vraag me af of het wel haalbaar is met het regelen van het visum. Ik moet nog erg aan het idee wennen, maar ik hoop dat we er een mooie ervaring aan overhouden.
Ik woon in Portland, maar ik zit me in een keer te bedenken. Er zijn meerdere Portlands, ik woon in OR.

Het bevalt ons hier prima, prachtige omgeving. Jullie zullen echt een geweldig jaar krijgen. Wij zijn hier 7 jaar geleden naartoe verhuisd, we zouden eerst voor 3 jaar gaan, daarna 2 jaar verlening en nu hebben we de greencard en blijven we hier.

Ik zie nu dus dat ik niet goed gelezen heb, Oregon dus.

Maak je geen zorgen, je krijgt vast een leuk jaar, sint komt zelfs ook in December.
Hoi, bedankt voor je antwoord, o wat fijn dat de sint ook komt, heel belangrijk!

Ik ben echt heel benieuwd, ook naar de scholen. We krijgen begeleiding met het zoeken naar het huis en de school, daar ben ik ook wel blij mee. Gisteren hebben we het de kinderen verteld, de oudste was wat stil maar hij was er niet negatief over en de middelste vroeg of ze er ook koekjes hebben, dat zal wel goed komen.
Het ligt eraan wanneer je zoon 7 wordt. Als hij voor 1 september jarig is dan gaat hij naar 1 grade anders naar kindergarten. Dat laatste is vaak halve dagen.

Zoon was drie toen we hier kwamen we wonen en in het begin had hij heimwee naar zijn peuterspeelzaal vriendjes.

Oja, de middelste gaat naar preschool, die zijn er in soorten en maten.

Maar ik denk dat je kids er niet veel moeite mee zullen hebben om hier te wonen.

Ik ben trouwens wel benieuwd voor welk bedrijf je man werkt.
Hij is op 27 augustus jarig, dan wordt hij 6. Inderdaad, ik dacht, de kinderen gaan huilen en jammeren maar ze hebben er geloof ik niet zoveel moeite mee, de middelste wil nu al op t vliegtuig en de oudste zei dat ik wel een jas moest kopen voor als hij 7 werd. Ik heb maar verteld dat je die daar ook wel kunt kopen. We mogen maar 60 kg per persoon meenemen, buiten de bagage die zo mee kan in t vliegtuig, dat lijkt erg weinig.

Het bedrijf waar mijn man voor gaat werken ligt in Hillsboro. Het bedrijf dat hem stuurt is wel een groot begrip hier in NL.
Er zijn meerdere bedrijven in Hillsboro die veel met Nederland te maken hebben, maar ik denk dat ik weet welke je bedoeld. Mijn man werkt er ook maar dan als klant.

Sommige scholen bieden een volledige kindergarten programma aan, maar dat ligt er ook net aan waar je komt te wonen.

Ik heb geen flauw idee hoeveel 60 kilo aan spullen is maar waarschijnlijk genoeg.

Ik zou me echt geen zorgen om de kids maken. Mijn zoon was net drie toen wij hier kwamen en dochter 11 weken.

De omgeving is hier prachtig, de zomers zijn warm en de winters een beetje als Nederland. We hebben wel een slecht voorjaar gehad.
Bedankt voor de geruststellende woorden, altijd fijn om zoiets te horen van iemand die hetzelfde al heeft meegemaakt en al zeker van iemand die er ook woont. Ik lees inderdaad veel positieve dingen over de stad. Zitten jouw kinderen op een internationale school? En pikte je zoontje de taal goed op?

Het weer klinkt ideaal, iedereeen zegt dat we het heel koud gaan krijgen, maar goed, laatste twee jaar is het hier ook -10/-15 geweest dus ach, is maar een kleinigheidje.

Mijn man moet support gaan leveren. Oja, nog een kleinigheidje, ik ben nog bezig met mijn rijbewijs dus dat zou wel fijn zijn als ik het zou hebben voor die tijd.
Je zult het niet koud krijgen hoor, de zomers zijn hier stukken beter dan in Nederland. De nazomers zijn hier ook prachtig. En dat van koud krijgen is gelogen.

We hebben een koude winter gehad drie jaar geleden ontzettend veel sneeuw maar dat had ook wel wat. Maar dat is niet normaal voor hier. Woon je nu in het zuiden van Nederland? Daar hebben wij ook gewoond voordat we hier naar toe kwamen.

Zoon pakte Engels heel gemakkelijk op, gaat gewoon vanzelf.

Onze kids gaan naar de public school.

Van de week komt Ajax spelen tegen de Timbers, man en zoon gaan er ook naar toe.
Gaat je man voor die grote schoenenfabrikant werken?

Ons HQ zit in Portland, ik weet van de mensen die er heen gaan dat ze het vrij on-Amerikaans vinden omdat het OV goed is, het groen is en een relaxte stad. Van horen zeggen, maar ik heb er ook vrienden wonen en die willen er voor geen goud weg.
Your view of society screws up my mind like you\'ll never know
Ik woon nu in het zuiden ja, ik krijg er nog meer zin in als ik het zo lees. Nee, niet voor een grote schoenenfabrikant, iets heel anders.
waarschijnlijk gaat je man support leveren bij het zelfde bedrijf waar mijn man support voor levert maar alleen via een ander bedrijf.

Maak je geen zorgen, je gaat een leuk jaar krijgen.
Ik kijk er steeds meer naar uit. Ik hoor van meer mensen dat kinderen snel de taal oppikken dus ik ga me daar maar geen zorgen meer over proberen te maken.

Nu hier maar eens van alles regelen. Kinderen uitschrijven van school en sport, huis verhuren, onderdak regelen voor huisdieren, we mogen 1 dier meenemen.
Ik ben dan wel niet bekend met de staat of stad maar heb wel ervaring met verhuizing naar de states voor 1 jaar.

Zag er in eerste instantie tegenop maar het is een geweldig jaar geweest. Wij hebben een jaar in Alabama gezeten.

Kinderen waren toen 8 en 11 jaar oud. Taal was geen probleem binnen 6 weken spraken ze goed engels.

Heb ze wel nog een paar weken priveles engels laten geven maar achteraf pikten ze het daar gewoon veel sneller op en hadden ze weinig aan die lessen gehad in de praktijk.

Wennen op school ging ook snel ( oudste had wel een week of 2 nodig de jongste was vanaf dag 1 enthousiast)

Voor ons als gezin was dit een geweldig jaar en een geweldige ervaring. Wij wilden wel langer blijven!

En nu nog als we zouden zeggen we gaan weer dan staan vanavond de koffers van iedereen ingepakt hahaha.

Succes met het regelen want dat is idd wel veel werk ( en ook als je weer teruggaat helaas)
Wow, binnen 6 weken, dat is wel snel, knap hoor, wat die kinderen allemaal kunnen. Fijn dat het zo'n leuke ervaring is. Ik heb geen idee hoe we daar dus gaan wonen, maar nu wonen we in buitengebied en ik zou het wel erg leuk vinden om in bewoonder gebied te leven. Ik heb wel gelezen dat Amerikanen niet veel contact zoeken, maar als ik nu naar buiten kijk zie ik alleen maar koeien. Ik vrees dat mijn man ook langer dan een jaar zou willen blijven, dit was 10 jaar geleden al een droom voor hem. We hebben dus 3 maanden om alles te regelen maar hij gaat nu nog voor een maand naar Z-Korea voor het werk, dus ik zal maar eens wat lijsten gaan maken en kijken waar ik mee ga beginnen
Ska: het is wel belangrijk om op een plek te wonen waar je alle kanten op kunt. Soms hebben je prachtige appartmenten op rot locaties dan heb je nog niks.

Amerikanen zijn niet contact gestoord hoor. Er zijn hier een aantal indoorplaygrounds wat je kids waarschijnlijk heel leuk zullen vinden en binnen mum van tijd heb je een praatje met iemand. Er woont hier heel veel import, amerikanen verhuizen heel gemakkelijk. Eigenlijk is een jaar ook te kort, ben je net op plek en dan moet je weer weg.
Mijn man vertelde al dat een aantal collega's het echt geweldig vonden daar, en dat ze, toen ze eenmaal terug waren in NL ook echt hebben moeten wennen. Ik denk ook dat een jaar erg kort is, we zullen zien, als er mogelijkheden zijn om langer te blijven zullen we die zeker benutten.

Fijn dat de Amerikanen niet contactgestoord zijn, ik eigenlijk wel een beetje, en daarom is zo'n ervaring als dit ook wel extra goed voor me.

En we kregen als tip om zeker in t weekend een keer te gaan kamperen in een nationaal park.

Morgen hebben we gesprek met mijn man zijn arts, vorig jaar heeft hij een tumor met uitzaaiing gehad en nu is alles weer goed gelukkig, maar hij moet nog 1xper half jaar in de scan dus we moeten ook een goed ziekenhuis vinden daar.
Wat erg dat je man een tumor heeft gehad. De gezondheidszorg is beter dan in Nederland, je hoeft je daar ook geen zorgen over te maken Ik heb er zelf ook mee te maken en ze lopen echt voor op Nederland.

Wij gaan ook inder jaar kamperen en er zijn prachtige parken hier in de buurt. Mijn favoriete plek is Lake Billy Chinook, je moet maar eens googlen. Vrijwel altijd mooi weer in de zomer.

Wij wilden niet terug en gelukkig heeft het bedrijf waar mijn man voor werkt er voor gezorgd dat we hier konden blijven. Ik heb natuurlijk weleens in dubio gestaan maar ik ben blij dat we uiteindelijk de keus hebben gemaakt. Het leven is hier relaxter..
Ik lees nu pas deze topic maar ik ben met Raccoon eens; Je gaat een leuk jaar krijgen. Zelf woon ik in de San Francisco Bay Area maar Portland is absoluut niet verkeerd.
Lake Billy Chinook ziet er prachtig uit, wat een mooie natuur. Nu is mijn man eerst in Z-Korea, bweh, niks aan zo alleen, gelukkig is het maar voor een paar weken, en ben ik het gewend om veel alleen te zijn, maar toch, ik mis hem best wel.

SFO dat klinkt ook niet verkeerd, San Francisco, woon je er al lang?
Ska: is ook niet leuk als man weg is. Voor hoeveel weken is hij weg? Man gaat as vrijdag naar Nederland, vind ik ook niet leuk maar aan de andere kant neemt hij wel veel lekkere dingen mee terug. Er zijn hier nog veel meer mooie plekjes..
Hij is ruim 3 weken weg. Niet zo lang, maar toch, voor de kinderen is het wel lang en vooral de oudste mist hem heel erg en we zijn nog niets eens op de helft. Gaat jouw man lang weg? Ik verheug me nu al op het elkaar terugzien.

Ik vrees dat ik drop heel erg ga missen, mijn verslaving...
Drie weken dat is een hele poos. Mijn man blijft ruim een week weg, en komt terug met een heleboel lekkers:))

Drop kun je hier ook wel krijgen bij de world market en er is ook een nederlands winkeltje. Maar bij het laatste moet je oppassen, het is vaak over datum en erg duur.
Nou, de drie weken zijn voorbij, heerlijk om hem weer van Schiphol af te halen. Daarna ging de tijd snel, en a.s woensdag gaan we dan een week naar Portland voor de house-hunt en om scholen uit te zoeken. Ik kijk er erg naar uit, de huizenroulatie gaat snel, maar goed, dan kijken we in ieder geval maar in welke buurt we willen gaan wonen. Het verhuisbedrijf heeft al geïnventariseerd wat we willen meenemen en wat in opslag komt, en we mogen toch best behoorlijk wat meenemen.
Ska: hoe hebben jullie het in Portland gehad, hoe was je eerste indruk? Wel spannend allemaal.

Wij zijn net terug van een roadtrip, we hebben veel mooie plekken gezien, maar ik ben toch heel blij dat ik woon waar we nu wonen.
Hey Raccoon, het was geweldig! Fijn huis gevonden, fijne school voor de kinderen, wat is het er mooi zeg! We zijn ook naar zee geweest, downtown, Mount Hood, lekker toeristisch bezig geweest, haha maar eerste indruk was goed, ik ben echt zo blij dat we deze mogelijkheid krijgen.

Nog 3 weken, dan gaan we echt! Weet je, ik kan het niet eens voor familie omschrijven, ze moeten gewoon komen, het is er zo relaxed, de mensen zijn echt vriendelijk, ik kan niet wachten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven