Geld & Recht alle pijlers

met wajong voor kind zorgen

25-05-2011 18:30 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
--
anoniem_125118 wijzigde dit bericht op 19-06-2011 22:13
Reden: --
% gewijzigd
quote:iry schreef op 25 mei 2011 @ 19:12:

Ik vind het altijd opvallend dat men zo veel vrouwen met Borderline kent.

Zitten deze dan in jullie kennissenkring, of wordt er open en bloot op straat gegooid wie deze PS heeft?

Hoe weten jullie dat veel Borderliners er een zooitje van maken?Het is mijn werk.
Ik geloof je hoor Spuka, ik zat gewoon even zelf na te denken over mijn eigen toekomst, gaat helemaal niet meer over de OP zo, dus ik was zwaar offtopic. En ik geloof best dat ik niet goed met mijn emoties om kan gaan en het moeilijk vind om die te 'reguleren/kanaliseren' maar ik snijd niet, ik scheld mensen niet helemaal verrot (nouja, vast wel eens gedaan) etc.

Bedankt voor je attente stukje Spuka
Iry, ik ken ook iemand en die maakt er idd een zooitje van. Een kind zou ze er echt niet bij kunnen hebben.

Denk aan; bij elke werkgever een arbeidsconflict hebben, geldproblemen, promiscue gedrag, heel erg zwart-wit denken, problemen in vriendschappen, relatieproblemen die uiteindelijk echt escaleren. Vind het nogal wat en er is altijd wat. Een kind zou geen leven hebben, ze kan zichzelf nauwelijks staande houden.
Yellow, doe ik ook en ik heb ook wat trekjes, aldus psych.

Maar je emoties niet altijd goed kunnen reguleren en in bepaalde situatie zwart/wit denken wil niet zeggen dat je compleet doorschiet in alle situaties.

Althans, dat is mijn eigen ervaring.
quote:hansjeklok schreef op 26 mei 2011 @ 00:20:

[...]

Het is mijn werk.*wil iets schrijven over de pil enzo*
quote:meds schreef op 26 mei 2011 @ 00:07:

Ik vind borderline geen aanbeveling als je moeder wilt wordenhttp://www.psychoanalytis ... tikelen/2003_crandell.php

http://www.poppoli.nl/smartsite.dws?id=28388
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:spuka schreef op 26 mei 2011 @ 00:25:

[...]

*wil iets schrijven over de pil enzo*

Nee, eigenlijk niet. Ik heb inderdaad best een paar goede ervaringen met borderline moeders, maar vooral ook hele slechte. Mijn referentiekader in dat opzicht is vreselijk subjectief.
Nou , mocht het ooit zover komen zal ik me braaf melden bij de KOP (van die link van Bianca), just in case. Nadat ik eerst een topic heb geopend waarin ik over mijn Yellowmini kan blaten
quote:spuka schreef op 25 mei 2011 @ 23:58:

Yellowlove, ik koos expres voor geliefd en gehaat, om dat zwart-witte, wat een aantal mensen met BPS kenmerkt, zwart-wit neer te zetten. De werkelijkheid is altijd grijs.

En de werkelijkheid is ook dat de diagnose BPS mij iets te vaak gesteld wordt en ik ook iets te vaak in dossiers lees dat de diagnose weer door een andere diagnose wordt vervangen. De vrouwen (want daar ging het in dit topic over) die keurig in het plaatje van iemand met een BPS vallen, die kunnen echt 's ochtends hun kind plat knuffelen en 's middags zeggen: ik wou dat je nooit geboren was, je verpest mijn leven. Terwijl als je ze daarop aanspreekt ze over het algemeen zeggen: maar ik hou echt van Jantje/Miepje, zou mijn leven voor hem/haar geven. Alleen kan een kind dat niet begrijpen, die hoort alleen maar de boodschap. En die realiteit ben ik iets te vaak tegengekomen om m aan 'toeval' toe te schrijven.@Spuka, zo extreem zit in niet in elkaar. Maar deze valkuil van de 2 extremen (houden van versus haten) herken ik wel van borderline en jammer genoeg ook van mezelf. Dat geeft inderdaad vreselijk veel onveiligheid voor het kind. Godzijdank is er hulp mogelijk als je zelf beseft dat je daarin niet spoort, hoe graag je ook wel zou willen sporen. Maar dan moet de ouder vooral aan de bel trekken en ik vrees dat er een boel borderliners (maar ook andere stoornissen) zijn die dat niet kunnen, doen of weten.
mm.. ik ken alleen maar een borderliner die juist het tegenovergestelde doet.. slecht zorgen.. dus daar zou ik me wel zorgen over maken.. maar dit terzijde..

met borderline kan je overigens ook werken.. ook weer terzijde

verder staat wajong los van het hebben van een kind en staat het ook los van de capaciteit van werken
quote:lolove89 schreef op 25 mei 2011 @ 18:30:

mijn beste vriendin heeft borderline, is nog jong maar loopt hier al jaren mee. door haar klachten heeft ze nooit gewerkt maar door een crisis is ze een tijdje geleden eindelijk hulp gaan zoeken en krijgt ze sinds n paar maanden n wajong uitkering (ze wist eerder niet van het bestaan hiervan af)

wat ik me nu afvraag is, ze is zwanger en ik twijfel er ook niet aan dat ze goed voor het kind zal zorgen (borderliners staan er juist bekend om dat ze daar heeel erg hun best voor willen doen). maar hoe zit dat nu met haar uitkering? zal het uwv niet zeggen, nou je kunt voor een kind zorgen, hem iedere dag naar school brengen e.d., dus werk ook maar? ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand die voor psychische klachten wajong krijgt, deze afgenomen wordt zodra je kinderen krijgt en je ervoor kunt zorgen. maar van de andere kant, moet het tegenwoordig niet zo slecht met je gaan voor je een wajong uitkering krijgt, dat ze je je kinderen afnemen?

juist door haar kind gaat het nu beter, zo van dat ze nu iets voor te leven heeft en structuur enz aan te brengen, maar ik zie haar echt niet werken. maak me erg veel zorgen dat ze dalijk zonder inkomen zit en hoe dat met haar kindje zou moeten. ik heb al in mn achterhoofd dat ze dan sowieso bij mij kan intrekken, maar ben benieuwd naar jullie antwoorden..

Beste Lolove89,

Je vriendin heeft een Wajong-uitkering.

Deze is toegekend op basis van haar ziekte/beperking.

Zij hoeft zich geen zorgen te maken dat zij het recht op haar Wajong-uitkering verliest omdat zij zwanger is.

De hoogte van haar Wajong-uitkering verandert niet.

Na de bevalling heeft zij misschien wel recht op (meer) toeslag.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
He Rene? Sinds wanneer komt het UWV op een forum? Ik neem ten minste aan dat je daar werkt?

In dat geval heb ik nog wel duizend vragen hoor

*want er was ergens een speciaal wajong forum, maar dat doet het al heel lang niet meer*
Is dat een nieuw beleid van het UWV? En mag dat wel?
Heb de site gelezen..vind het best bijzonder maar wel leuke manier van dienstverlenend bezig zijn.
Dat is het nieuwe dienstverlenen joh! Zorgen dat je de klanten bereikt via internet (doe ik ook op mijn werk).

En eerlijk gezegd vind ik dat een hele prettige manier. Het werkt wat mij betreft iig een stuk laagdrempeliger om met vragen aan te kloppen ipv gelijk een serieuze afspraak met de arbeidsdeskundige te moeten maken.
--
anoniem_125118 wijzigde dit bericht op 19-06-2011 22:48
Reden: ---
% gewijzigd
Hai to, in mijn geval koste dat normaal doen en al mijn energie in mijn kind stoppen zo'n beetje al mijn kruit en meer (kon het dus niet aan). Dus onderschat het zeker niet! Ik werk inmiddels weer, maar ik vind zorgen voor mijn kind zwaarder. Juist omdat je beseft hoeveel schade je je kind kunt berokkenen. Dat grijpt emotioneel een stuk dieper in, dan als je -weer- een arbeidsrelatie om zeep hebt geholpen. Dat laatste is erg vervelend, maar het schuldgevoel (en bijkomende depressies) dat je kunt ervaren naar je kind, voelt vele malen erger. En als jouw vriendin (deels) deze PS heeft ontwikkeld nav haar jeugd, dan zal dat besef er bij haar ook wel zijn. Vergeet niet dat besef 1 ding is en absoluut mooi en goed. Maar ernaar handelen is heel wat anders en vraagt weer andere vaardigheden.

Maar nogmaals lief dat je zo om je vriendin geeft. Borderliners zijn niet vaak gezegend met zulke langdurige blijvende diepe vriendschappen, omdat ze de vriendschap zelf vaak al om zeep hebben geholpen. Zeker als je een heftige (acting out) borderline ps hebt.
quote:lolove89 schreef op 26 mei 2011 @ 14:14:

dankjewel voor jullie reacties! ook schouderklopje voor je ervaringsverhaal, t gaf me veel duidelijkheid. en voor de tip van het SMI, dat is dan toch fijn om te weten voor als het toch fout zou gaan..

Het is niet gezegd dat je vriendin/haar kind recht heeft op SMI. Dat is vaak een keuringsinstatie die de situatie beoordeelt en of het wel echt nodig is. Het bestaat zeker, maar is iig geen vanzelfsprekendheid.
Ja ja die tijdelijke veranderingen zijn maar al te bekend, straks als de nieuwigheid er vanaf is zal de BL weer in volle hevigheid toeslaan. Arm kind
--
anoniem_125118 wijzigde dit bericht op 19-06-2011 22:16
Reden: ---
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven