Juffen: hoe werkt dat?

26-05-2011 09:40 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is MiniPink met de klas van 25 kinderen naar Amsterdam. Heel erg leuk. Maar... daar komt 'ie. Ze gaan alleen met de juf en een begeleider! Ik vind dat tamelijk schamel voor zo'n grote groep ongeleide projectielen van 8 en 9 jaar.

Ik heb dit aan de juf gevraagd en die zegt dat het altijd goed gaat. Dat wil ik heel graag geloven. Hoe doen jullie dat dan juffen? Kan ik wat van leren als ik met 3 kinderen met een extra begeleider op stap ga... :-D
Volg je hart. Dat klopt.
Zoals al mijn voorgangers al zeggen, dit is echt veel te weinig.

Toevallig ben ik deze week met groep 6 op stap geweest (5 km fietsen, heen en terug), en toen hadden we groepjes van 4 kinderen + 1 begeleider.
Tram is idd helemaal een ramp. Die deuren sluiten zo snel. Hoe bedenken ze het.
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 26 mei 2011 @ 10:12:

Tram is idd helemaal een ramp. Die deuren sluiten zo snel. Hoe bedenken ze het.Nu neem ik wel aan de bestuurder wel merkt dat er een klas aan het uitstappen is.
quote:borderwalk schreef op 26 mei 2011 @ 10:17:

[...]

Nu neem ik wel aan de bestuurder wel merkt dat er een klas aan het uitstappen is.In Amsterdam? En bestuurders die rekening houden met het feit dat zij mensen vervoeren?
Daar kan ik heel kort over zijn, mijn zoon had niet mee gemogen.
toevallig laatst met groep 7/8 weggeweest.. 4 begeleiders en 1 leerkracht..
ik zie het bij ons in het park ook regelmatig...hele klassen met 2 begeleiders...2 aan 2 hand in hand...1tje voor de groep eentje achteraan....denk dan ook groep 4-8....vind het ook erg weinig!
Denk maar niet dat een kind uit de BSO groep met nog 9 andere BSO kinderen erbij gaat jengelen en huilen in een winkel omdat het iets niet krijgt want dan wordt hij/zij wel door de 9 andere kinderen uitgelachen en door de leidster aangepakt.

Dat gaat er heel anders aan toe dan dat sommige ouders met hun 2 kinderen in de winkel zijn waar hun kind kwaad op de grond kan gaan zitten of de winkel bij elkaar schreeuwt en huilt.

Een kind in een groep gedraagt zich meestal beter ,dus ja dan kan je best 1 op 10 kinderen begeleiden.Soms heb je meer werk aan 1 kind thuis dan 10 kinderen die met elkaar spelen.
Ik had mijn kind thuisgehouden en dat meen ik echt. Een wandeling met 25 kinderen van 8-9 jaar door de binnenstad van Amsterdam met maar 2 begeleiders is onverantwoord. Een van de begeleiders is leerkracht, de ander ouder. Er is eigenlijk dus maar 1 verantwoordelijke kracht van de school bij. Belachelijk. Ik weet natuurlijk niet waar de kinderen vandaankomen, misschien zijn ze Amsterdam gewend, maar voor veel 8 jarigen is de grote stad een grote afleiding. Voor je het weet loopt er een verloren.
quote:ElleMichelle schreef op 26 mei 2011 @ 12:31:

Denk maar niet dat een kind uit de BSO groep met nog 9 andere BSO kinderen erbij gaat jengelen en huilen in een winkel omdat het iets niet krijgt want dan wordt hij/zij wel door de 9 andere kinderen uitgelachen en door de leidster aangepakt.

Dat gaat er heel anders aan toe dan dat sommige ouders met hun 2 kinderen in de winkel zijn waar hun kind kwaad op de grond kan gaan zitten of de winkel bij elkaar schreeuwt en huilt.

Een kind in een groep gedraagt zich meestal beter ,dus ja dan kan je best 1 op 10 kinderen begeleiden.Soms heb je meer werk aan 1 kind thuis dan 10 kinderen die met elkaar spelen.Dat ben ik met je eens, dat kinderen zich in groepen vaak beter gedragen. Dus 1 op 10-30 kinderen kan soms, maar wel in gestructureerde, beperkte omgeving zoals een klaslokaal of in een sportteam. Maar wanneer je met het OV gaat, in een voor zowel begeleiders als leerlingen onbekende plaats, naar een museum en al toefje op de slagroom nog een wandeling door een drukke stad... dan zijn er zoveel mogelijkheden dat het echt fout loopt. Ik zou ook niet willen dat mijn kind meeging. Ik ben zelf leerkracht en eb mijn klassen zeker goed onder controle, maar geen haar op mijn hoofd die bedenkt om met zijn tweetjes zoiets te doen. Het lopen in een groep naar de gymzaal 4 minuten verderop is al een beetje een onderneming op die leeftijd als enige begeleider en dat lopen ze 2x per week en ik heb een van de beter gedisciplineerde klassen. Laat staan met het OV en een wandeling door de binnenstad.. Een stuk of 4 begeleiders vind ik wel minimaal vereist voor 25 kinderen bij die leeftijd en die activiteit.
Moppekind zit in groep 5 en die mocht mij in Amsterdam bij het handje vasthouden. 1 op 1, maar ik ben dan ook volledig onbekend in Amsterdam.

Station-Nemo-Station vond ik meer dan genoeg. Iets eten hebben we in het rustiger Amersfoort gedaan.
quote:ElleMichelle schreef op 26 mei 2011 @ 12:31:

Een kind in een groep gedraagt zich meestal beter ,dus ja dan kan je best 1 op 10 kinderen begeleiden.Soms heb je meer werk aan 1 kind thuis dan 10 kinderen die met elkaar spelen.Dat is hier toch ook helemaal niet het probleem? De discussie gaat over het feit of het verantwoordelijk is en of het mag. En nee, wettelijk gezien mag het niet. En ik vind het onverantwoordelijk. Mijn kind ging niet mee.
Vier kinderen onder mijn hoede houden vond ik in groep 2 al een crime.
Groep 7 is hier op schoolreis. Kinderen van 12. Ze zitten toch nog in een groepje van 5, al mogen ze vrij rondlopen in een pretpark, en deze kinderen hebben een ouder bij wie ze zich moeten melden op bepaalde tijden en ze dusop die manier begeleidt.

Ik zou echt gaan praten met het hoofd van de school. En hard hopen dat er niets gebeurt vandaag.
Wat zitten jullie TO bang te maken zeg......

Ongehoord, wedden dat het goed afloopt en er niks aan de hand is??

Al die paniek om niks...
quote:Anthonius schreef op 26 mei 2011 @ 14:04:

Wat zitten jullie TO bang te maken zeg......

Ongehoord, wedden dat het goed afloopt en er niks aan de hand is??

Al die paniek om niks...

Dat heeft toch niets met bang maken te maken, maar je mening geven op TO's vraagstelling. Moeten we anders angstvallig zeggen dat het wel goed komt en na schooltijd wanneer haar dochter terug is gaan roepen, gelukkig maar want eigenlijk dacht ik...

Tuurlijk gaat het vaker wel goed dan niet, zoals het ook vaak wel goed gaat zonder gordel om in de auto, maar vaak is niet altijd...

Overigens ben ik afgelopen dinsdag met groep 4 naar Lineaushof geweest. De klas van 26 waren opgedeeld in groepjes van 5 per begeleider, dat vond ik op sommige momenten al best pittig omdat alle kinderen natuurlijk een andere kant op willen. Laat staan in het drukke verkeer van de binnenstad van Amsterdam, je komt ogen te kort!
Is minipink weer veilig thuis inmiddels?
Ik hoop dat ze nu naar de verhalen van minipink aan het luisteren is. Want het blijft hier toch aardig stil.
Ja, mijn MiniPink is helemaal veilig thuis, met goede verhalen en bijzondere weetjes. Ik was heel blij dat ik haar zag terug lopen vanaf de tram. Hoera!

Sinds kort zit ik in de MR en ik ga het wel bespreken. Ik wil vooral weten wat de reden is dat er zo weinig begeleiding is. Er zijn voldoende ouders die vrij zijn of vrij willen nemen voor zoiets.

Bedankt voor al jullie reacties! Pink
Volg je hart. Dat klopt.
Wie kan mij uitleggen dat er voor kindertjesbegeleiding naar de sportdag op vrijdag bijna geen ouder zich wil melden, en dat voor de trouwerij van de juf op vrijdag ineens een overschot aan autorijdende ouders zich aanbiedt om drie kinderen mee te nemen ?
Nou, niemand denk ik. Wij kunnen nu eenmaal niet in de agenda van de mensen op de voor ons onbekende school van de ons onbekende kinderen van moppetoet kijken. Zul je ze zelf moeten vragen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven