hoe vaak douchen/badderen?

27-05-2011 11:11 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
even een vraagje, onze kinderen zijn vanaf jongs af aan (zijn nu 7 en 9) gewend om met een van ons mee te gaan douchen, of af en toe gaan ze in bad. Nu ze wat groter worden en het allemaal niet meer zo goed past, douchen ze vaak met zijn tweetjes of alleen, net hoe het uitkomt. In ieder geval, gaan ze elke dag, net als ons in de douche. Ik vind dat normaal, maar kom er steeds meer achter dat dit lang niet bij iedereen zo is. Zonder waardeoordeel te hebben, ben ik gewoon benieuwd, wat bij iedereen de gewoonte is.

Ik hoor vaak bij anderen vaste bad of douchedagen, en dat vind ik dan weer bijzonder. Ik vind het wel zo lekker, dat ze lekker fris en gewassen hun bedjes induiken, en met een washandje heb ik dat gevoel toch een stuk minder
Oudste(13) gaat s'ochtends en s'avonds.

Middelste (9) gaat het liefst helemaal niet maar die ziet iedere dag zo zwart dat ie voor het naar bed gaan een snelle douche neemt.

Ukkie(bijna 4) speelt sinds kort ook buiten in de speeltuin dus die gaat ook iedere dag.

Haren wassen doe ik bij de jongste 2 en dat is zo'n 3 keer per week.Behalve als er veel zand op de koppies zit.

Ikzelf ga iedere dag op een willekeurig tijdstip.
Zoon van 20 maanden gaat minstens 2 keer per week in bad, maar meestal dagelijks vanwege het buitenspelen. Zoon van 4 maanden gaat 2 keer per week (en soms maar 1 keer) in bad en wordt verder gewassen. Ik douche elke dag, heel soms sla ik een dag over.
Mijn kinderen van 2 en 3 gaan al "hun hele leven" iedere dag in de douche of in bad. Ik doe dat zelf ook en vind het dus heel normaal.
Om de dag, tenzij ze heel vies zijn (1 en 4 jaar).
Hier ook om de dag, of als ze heel vies zijn.
Dochter van 1.5 jaar gaat 2x per week in bad. Andere dagen wassen we haar een beetje met een washandje. En ze stinkt echt niet hoor! Ziet er ook niet onfris uit ofzo. Ze heeft een vrij droge huid (net als haar moeder) dus vind het ook niet vaker nodig. Zelf ga ik om de dag onder de douche.
Hier gaan ze gemiddeld 4 keer per week, per saldo ongeveer om de dag dus, maar dat is dus na het sporten (gewoon thuis) anders zou het vast minder zijn.

Ze wassen iedere dag meerdere malen hun handen, piemel en kont. (na iedere toiletgang)

Haren wassen 1 a 2 keer per week.

Iedere dag is echt onnodig veel voor jonge kinderen en voor het milieu.
5,6 en 8 jaar zijn ze en ze gaan om de dag onder de douche. Dat is 's avonds voor ze gaan slapen. Op de dagen dat ze gesport hebben gaan ze ook en inderdaad als ze goed hun best hebben gedaan met buiten spelen. Gaan ze denk ik zo'n 5 keer per week en dan wassen ze ook hun haren.
Ik doe mijn zoon van 17 maanden echt niet elke dag in bad, hij vindt het ook verschrikkelijk. We hebben alles al geprobeerd, douchen - samen in bad, alleen in bad in een klein laagje water, babybadje op de badkamervloer, babybadje in het grote bad, etc. - maar hij schreeuwt van begin tot eind moord en brand en probeert zelfs uit bad te klimmen. Kortom: niet mijn hobby en ik vind het ook gewoon zielig. Als je je kind op een waskussen zet en goed wast met een washand en een bakje water ernaast heb je hetzelfde effect. En anders is hij maar een beetje viezer, gaat 'ie niet dood aan hoor. Vroeger gingen kinderen 1x in de week in de teil, vaak nog met water van broer/zus erin. Elke dag, of tweemaal per dag douchen vind ik voor mezelf ook alleen nodig als het tropisch warm is. En dat is het niet vaak in Nederland.
if we all light up, we can scare away the dark...
Wat een eye opener is dit topic.

Gaan de moeders zelf ook 'om de dag' onder de douche?
Soms ja JC, waarom?
Zoon 2.5 jaar. Iedere dag. Ik kan iedere avond soep van hem koken, en hij wordt er lekker rustig van. Hij moet echt 's avonds zijn dag eruit rennen en spelen en dan een cooling down in bad, anders slaapt hij echt niet.
Leuk artikel gevonden:

http://www.gezondnu.nl/media/Onderzoek/ ... erzoek.pdf

Paar citaten:

Elke dag douchen is de norm. dat blijkt uit een onderzoek dat gezondnu liet uitvoeren onder 527 nederlanders. de helft (49

procent) staat elke dag een keer onder de douche. een kleiner aantal (16 procent) slaat per week een of twee beurten over. een kwart (26 procent) staat er twee tot vier keer per week onder. slechts 3 procent doucht maar één keer per week.

leeftijd? dat maakt nauwelijks verschil. Zowel jong als oud

doucht zich tot de rimpelvingers zich aandienen. pubers doen het

met de badkamerdeur op slot. en ouderen met slippers aan als zij

onder een ‘vreemde’ douche staan.

PIJNLIJK PUNT

Een kleine groep mensen (7 procent) doucht niet dagelijks omdat

het jeuk oplevert. En dat brengt ons op een pijnlijk punt voor álle

douchers: want al dat gedouch, is eigenlijk helemaal niet goed.

“Elke dag douchen is slecht voor de huid”, zegt dermatoloog

Houwing openhartig. “Mensen die nooit douchen, zullen niet snel

naar de dermatoloog hoeven. Maar ik zie als dermatoloog wel

mensen die veel te vaak douchen. Met alle schadelijke gevolgen van dien. “Het is een aanzienlijk deel van mijn werk.” Douchen kan de meest milde vormen van eczeem verergeren,

vooral als iemand aanleg heeft.”

GEVAARLIJKE LUXE

Ook Anneke Root, natuurarts en arts voor ayurveda, krijgt regelmatig mensen met een droge huid in de praktijk. “Douchen is een gevaarlijke luxe. Net als eten en drinken moet je het met mate doen. Je huid droogt ervan uit. Je poetst het vuil eraf, maar de lichaamsvetten verdwijnen ook. Op de huid zit een beschermend laagje – de barrièremantel – dat beschermt tegen infecties. Hoe harder je poetst, hoe meer dat laagje oplost.”

Ik douche zelf niet elke dag, wel na het sporten. Maar dan was ik alleen de oksels en voeten met zeep en hou het kort. Moeilijk hoor, want ik doe eigenlijk niets liever dan lang onder een hele warme douche staan...
Elke dag en in de zomer vaak 2x! Bad en douche wordt afgewiseld. Ik hoor ook om me heen verhalen van 2x per week. Zo kan ik me ook niet voorstellen dat ik zelf niet zou douchen 's morgens. Ik douche vaak ook 's avonds, maar 's morgens voel ik me toch muf dan hoor. Kan geen washandje tegenop en qua tijd maakt dat ook niet uit: ik ben in 5 minuten gedoucht.
Je kinderen doe je dus 2 keer per dag onder de douche???
Ik ben pas wakker na een douche 's morgens en zomers doe ik dat iedere dag. Maar 's winters kan dat niet want als ik dan douche krijg ik overal rode vlekken en jeuk. Heeft met het temperatuursverschil te maken. Dus 's winters meestal 3 x per week. Mijn zoon (11) douched 2 x per week na het trainen, 2 x per week op school na het gymen en 2 x in het weekend.
Alle kinderen elke dag Voor we naar ons werk gaan stappen we met z'n allen onder de douche of gaan ze samen in bad. Vanaf hun geboorte doen we dat zo Zal wel een dag komen dat we om de beurt gaan
Oudste van 6 gaat 4xpw samen met broertje van 3 in bad,als hij moet voetballen(3xpw) dan gaan ze ieder apart onder de douche,elke dag wassen&zepen dus.
Als ze erg vies zijn elke dag, bijvoorbeeld nu ze veel buitenspelen, maar anders om de dag. Is veel beter voor hun huidjes.
Mijn dochter is 2 en gaat één per week, soms minder vaak. Ze heeft last van eczeem, dus vaker doe ik echt niet. Wel was ik haar elke avond met een washandje. Zoon van zes maanden op dezelfde tijden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:JohnnyCake schreef op 27 mei 2011 @ 12:41:

Wat een eye opener is dit topic.

Gaan de moeders zelf ook 'om de dag' onder de douche?Ja hoor, soms wel. Vies hè! En dan gebruik ik ook mijn handdoek nog 2 keer, brr.
Mijn kinderen zijn 2 en 4 en gaan iedere dag. Mijn dochter zweet altijd tijdens het slapen en ook bij intensief spelen. Dat ruikt niet fris. Mijn jongste is een viespeuk die desnoods haar toetje in haar haren smeert. Ze gaan dus iedere avond in bad of onder de douche.

Ik doe het zelf ook.
Zusenzoo: in de zomer vaak wel ja. Mijn oudste van 4 zweet 's nachts als het warm is. En na een dag buitenspelen in de zomer is het ook geen overbodige luxe..
Hier (1,5 en 3,5 jaar) 1-2 keer per week, ze hebben allebei een hele droge huid dus vaker is niet zo prettig voor ze. Wel wassen ze (of wij) elke dag hun gezichtje met een washandje en als ze vieze voeten hebben dan worden die ook voordat ze naar bed gaan gewassen.

Ze stinken nooit en hun haar is ook niet snel vet ondanks 1x wassen per week (behalve als ze weer met hun hoofd in de zandbak hebben gerold )

Onze dermatoloog zei laatst dat het beste voor de huid 1x per week in bad is, liefst zonder badschuim etc. Eigenlijk was douchen nog beter maar in bad vinden ze leuker en is voor mij ook handiger.
Dochter 8,5 maand gaat 2x in bad/douche per week ivm heftig eczeem. Wel elke dag washandje over kop & kont.

Zelf ga ik liefst 2x per dag.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven