Klussen/verbouwen

04-01-2011 23:49 474 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf mee op een topic over huizen verkopen. Omdat iedereen in dat topic een keer gaat verhuizen moet er ook vast geklust worden in dit nieuwe huis. Dus leek het me wel leuk om daar over te kletsen.

Over de echte klussen maarook over kleuren uitzoeken ed, over alle plannen en ideeen die je hebt.

Ik begin: huis uit jaren '50, erg gedateerd, bouwtechnisch in orde met (voor ons) grote lap grond. De komende 10 jaar nog genoeg te doen, we gaan het in fases doen.

Nu bezig met al het donker houtwerk licht te maken
Dankje voor jullie tips ik neigde zelf ook wel meer naar zijdeglans. Ik heb gisteren de eerste kozijnen geverfd en eerlijk gezegd ziet dat er wel heel mooi uit. Ik kan wel mooi en netjes verven, maar toch. Ik doe de trap gewoon als laatste waarschijnlijk toch zijdeglans

Ik ben zelf ook wel van het zelf doen. Mijn man zegt meestal laat het een vakman doen, als er dan wat is fixen ze het ook weer voor je. Maar dat is eerlijk gezegd ook een beetje laksheid. Ik vind het zelf ook leuk om dingen te doen in huis en vooral als het eindresultaat mooi is. Dan heb je het toch zelf gedaan!

Een vakman heeft natuurlijk wel vaak goed gereedschap en onze ervaring leert wel dat als je wat bij de bouwmarkt huurt het vaak al gesloopt is, omdat men niet goed weet hoe je ermee om moet gaan.
Heb even wat bij moeten lezen, hoor!

@Cappi: eens met de rest.

Verder de tip om bij schilderwerk veel geduld te hebben en alles heel goed voor te bereiden. Koop goede grondverf (niet van de Gamma maar van een professionele bouwmarkt), wees geduldig met betrekking tot schuren, plamuren, kitten en gronden (en nog een keer en misschien nog een keer) en als dan alles heel goed is voorbereid dan mag je los: dan mag eindelijk de echte verf erop! Aanbrengen met een rollertje en daarna met de kwast uitsmeren. Niet te dik en let goed op lopers.

Als het er goed op zit hoef je misschien noooooit weer dus al dat geduld is voor een goede zaak.

Oh ja, neem een neutrale basiskleur een felle kleuren. Wederom, je kunt beter een muurtje overschilderen dan de kozijnen.

@HelloKitty: ook eens met de rest met betrekking tot je trap.

@Iedereen: als je ergens begint met klussen kom je erachter dat je meer kunt dan je denkt. Het lijkt allemaal zo overdonderend maar als je eenmaal een goede accuboor (ik zou daarnaast ook een schroefmachine nemen), zaag en schuurmachine hebt dan kun je al zoveel zelf.

En het is inderdaad leuk!!!
Hier even een dikke grrrrrrrrrr, GVD en ander gevloek...

Had het kozijn in de erker geschilderd, maar te lang de tape laten zitten... de eerste rand langs het kozijn met de 'dure' gele tape gaat er wel nog vanaf (met op sommige plekken natuurlijk ook verf).... Maar die stomme gamma tape... Die blijft voor 70% op het raam zitten bij het er nu vanaf willen halen ..... K.U.T. DUS!!!!! Zo stom, ik had em er meteen af moeten halen na het schilderen. Nu heb ik er echt alleen maar meer werk van. Volgende keer gewoon weer geen tape, los uit het handje, t wordt toch mooier.
wizziwik, bedankt voor de tips, zo te horen heb jij wel enige schilder ervaring.
Oh nee Scheepje!

Geen goedkope Gamma grondverf en ook GEEN goedkope schilderstape!!! Ooh wat rot. Balen balen balen. Nooit weer!

@Cappi: niet eens eigenlijk, maar ik kan wel heel goed kijken hoe iemand anders het hier doet

Heb eens een gebroken pols gehad en kan die bewegingen niet zo lang achter elkaar maken. Baal ik enorm van want het lijkt me heerlijk werk om te doen...
haha wizziwik, is ook een kunst inderdaad.
Ik heb vorig jaar een cursus gedaan bij de schilder waar ik altijd mijn verf haal. Was erg interessant, dus als iemand er behoefte aan heeft wil ik wel wat dingen opschrijven??
Ja graag Janna, altijd handig. Ben zelf aan het kijken voor een kluscursus, dus alle tips zijn welkom
Ik lees hier iets over hoogglans voor de trap. Hoogglans is wel sterker dan zijdeglans, maar op hoogglans glij je ook sneller uit. Ik zou dus in ieder geval aflakken met zijdeglans (of met speciale traplak). Voor de duurzaamheid kun je daaronder wel een laag hoogglans doen.
ok, ik zal van het weekend een stukje typen.
@qwertuu

Hihi, dat doe ik ook altijd... eerst laag hoogglans en dan aflakken met zijdeglans... Heb ik van een jachtlakker geleerd waar ik een winterlang gewerkt heb. Met lak dan wel, daar werden de lagen om en om op gezet, glans, mat, glans, mat tot ca 8 of 10 lagen.

@Janna

Altijd welkom...
qwertuu, het ging sowieso om de onderzijde van de trap. Maar wel een nuttige tip. Het wordt wel zijdeglans trouwens. Maar ik wist niet dat hoogglans sterker is dan zijdeglans.
Ja, dat schijnt echt zo te zijn. Vandaar dat wij de kozijnen aan de buitenkant wel in de hoogglans zetten maar de binnenkant niet.

Ik heb vandaag de binnenkant van de openslaande tuindeuren van onze keuken in de eerste laag lak gezet, zijdeglans dus...

Verder hebben we ons keukenblok vandaag aan moeten passen aan onze nieuwe koelkast. Dat is een "oldtimer" smeg met zo'n dikke deur. Die deur kon dus niet goed open, kwam tegen de muur. Dus in allerijl een 10 cm smaller kastje gehaald (keuken is uit het assortiment, was letterlijk het laatste kastje in NL) en het houten aanrechtblad 10 cm korter gezaagd. Dat is dan wel weer handig met een houten aanrechtblad. Nog een stukje moeten bij tegelen en de koelkast geplaatst. Ziet er nu wel strak uit. Nu nog even verder sparen voor ons engelse fornuis, zodat we ook dat stukje keuken af kunnen maken
Vind ik leuke koelkasten Duet, die Smeg's. Helaas hebben we er geen plaats voor wegens kleine keuken. Engels fornuis klinkt ook goed

Maar ik ben over onze keuken ook heel tevreden ook al heeft ie alles inbouw en compact

Vind het echt supermooi geworden in huis allemaal. Zit steeds op de bank om me heen te kijken hoe alles geworden is en ben eigenlijk zeer tevreden. Er zijn nog genoeg schoonheidsfoutjes en klusjes die nog moeten, er hangen nog niet overal lampen, er hangt nog niets aan de muur, we moeten nog wat extra gordijnen her en der, en de tuin is nog een woestenij, maar het huis bevalt tot nu toe supergoed.

We hebben van het weekend een nieuw buffetkastje gekocht en deuren voor onze kledingkast, de schuur uitgemest, was nodig want ik kon niet bij de vriezer komen, een boom in de tuin omgehakt omdat er geen plek was in de tuin voor de aanhanger, eindschoonmaak oude huis gedaan, dozen uitgepakt. Niet echt veel klussen maar langzaam maar zeker het huis bewoonbaar maken.

Ik geloof dat wij wel even klaar zijn met schilderen. Tot we aan de buitenkozijnen en de zolder gaan beginnen. Maar nu nog even niet.

Scheepje, wat balen zeg, van die tape.
Hoi dames...

De tape is van de ramen.. Wat heerlijk een partner die verplicht vandaag geluidloze klussen moest doen omdat ik in de nachtdienst zit en moest slapen overdag. Hij heeft de tape verwijderd... En al zeg ik het zelf, het resultaat is nog helemaal niet zo slecht geworden. Op naar de volgende klus. Mijn ouders belde vandaag dat ze me van de week wel wilde helpen tegelen in de keuken, dus ik de keukentegellevernacier gebeld (een vriendin van me maakt deze handgebakken tegels zelf). Dus dat komt wel goed waarschijnlijk. En zo gaan we vrolijk verder....

Groeten en tot horens maar weer.
quote:citronella schreef op 29 mei 2011 @ 21:04:

Vind ik leuke koelkasten Duet, die Smeg's. Helaas hebben we er geen plaats voor wegens kleine keuken. Engels fornuis klinkt ook goed

Maar ik ben over onze keuken ook heel tevreden ook al heeft ie alles inbouw en compact

Ja, ik weet niet eens meer hoe we er op kwamen om voor een smeg te gaan. Maar toen we ze eenmaal gezien hadden, waren we helemaal verkocht. Wij hebben nu een "asociaal" grote keuken, dus daar kunnen we grote spullen in kwijt, alles in landelijke en oldtimer stijl, dus straks ook een vrijstaand fornuis in oude stijl. Die komt in een gemetselde schouw te staan.

Ik weet nog wel dat de eerste ideeen zijn ontstaan toen we mijn ouderlijk huis moesten ontruimen en ik daar het petroleumstel van mijn oma vond en oude brabantia broodtrommels van mijn moeder. Toen kwam bij mij het idee op om de nieuwe keuken in die stijl te maken.

In ons vorige moderne nieuwbouwhuis, hadden wij ook een inbouwkeuken en daar zou een landelijke keuken helemaal niet hebben gestaan. Het moet ook bij het huis passen vind ik. Strak huis met een strakke keuken is ook mooi.
Scheepje,

Je maakt me nieuwsgierig met je handgebakken tegels. Heb je straks een plaatje voor ons?

Succes met tegelen!
Hoi Duet,

Morgen is het zover... We hebben maandag de tegels gehaald, net de voorstrijk erop gezet... Ik zal tzt wel een foto op het forum zetten. Verder heeft de tegelmaakster een website te vinden onder friesetegel op google.

Groeten en welterusten.
Scheepje, ik heb de site gezien. Mooi. Wij hebben indertijd ook over dit soort tegels nagedacht. Het liefst hadden we de friese witjes met een tableau boven het fornuis. Uiteindelijk is het iets heel anders geworden.

We hebben een partij oude tichelaars gevonden met afbeeldingen en daar zelf een tableau van samengesteld boven het fornuis. Boven het aanrecht is een zelfde soort tegel gekomen als op de vloer, omdat het anders veel te druk werd met zo veel verschillende tegels.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat bij jullie. Ook wat jullie nu precies gekozen hebben.

Groetjes!
Gisteren wel wat gerommeld in huis, maar niet echt geklust, maar heerlijk genoten van het zonnetje en uit eten geweest.

Vandaag zijn we ook allebei vrij.

Ik zit te wachten tot man terug komt van de schilder, dan kunnen we aan de gang.

Wat precies de plannen zijn voor vandaag weet ik niet, maar komt vast goed. Morgen komt de electricien, leidingwerk en stopcontacten in de keuken afmaken, ook kunnen de buitenlampen dan opgehangen worden. Leuk, die dingen, dan wordt het ook al echt wat....

Morgen ook behangen met een vriendin.

Bij ons moeten nu heel veel dingen voor de laatste keer afgelakt worden. Ziet er nu al best netjes uit, dus is niet echt een klapper qua zichtwerk, maar ik kan wel lekker wegstrepen op mijn lijstje.

Ik heb nu twee weken vakantie, dus hoop lekker veel af te kunnen maken!
Hallo Allemaal,

In 1 dag heel hard gewerkt. Mijn vader heeft de tegels in de keuken geplakt.... Jaja foto volgt echt spoedig. En ja het is echt heel gaaf geworden al zeg ik het zelf.

Ik ben samen met mijn moeder begonnen met het schilderen/sausen van de grote grijze muur. En dat is bijna nog veel gaver geworden. Hij moet nog een keer omdat het niet overal even goed gedekt heeft, maar het is wel echt super sjiek geworden. En zeker niet te donker. Ja al met al best heel blij met deze dag.

Morgen weer werken en overmorgen een hebben we een oldtimer bromfietstocht dus ook niet klussen, maar wel naderhand BBQ-en bij ons in de tuin. Help me duimen dat het droog blijft svp?!?!
Hoi dames,

Ik ben ook zo'n lekkere digibeet, snap er niks van hoe ik op dit forum een plaatje kan invoegen. maar ik heb de foto's voor familie en vrienden die niet echt in de buurt wonen op een fotosite gezet, als jullie willen kann je die link krijgen van me. Mail me dan even naar grootschoot aapje hetemeel dot com.
Hier gisteren ook weer hard gewerkt.

Boven de slaapkamer behangen met soort vliesbehang, dit omdat de muren nogal slecht zijn. We hadden de gaten van te voren aangesmeerd en je raadt het al, dat zie je door het behang heen.....Het zijn net koeievlekken. Dus ipv 1 x sauzen kan Janna weer een dag of 3 aan de gang..... Ook kwamen we net 1 baan te kort, de schuine stukken koste toch meer behang dan ik dacht. Maar het grootste gedeelte is gedaan!

De electricien is gisteren geweest, heeft leidingen ingefreesd en stopcontacten geplaatst in de keuken. Boven de aanrecht links en rechts, zit de linker veel verder naar de zijkant dan de rechter....Mannen!!!

Nu had ik ook niet specifiek gezegd dat ze symetrisch moesten komen, maar ik dacht dat hij dat wel begreep (dat stukje keuken is wel symetrisch. Les voor de volgende keer, heel specifiek zijn....

Nu een afspraak maken met de timmerman, die komt een schouw maken voor de afzuigkap en dan kan de stucadoor komen.

Vandaag al wat geplamuurd, straks nog een kozijn in de grondverf zetten en dan morgen weer verder.

Scheepje, ik snap niks van plaatjes toevoegen, maar ik ben wel benieuwd....

Hier is het droog weer om te bbq-en, bij jullie ook?
Scheepje, als je je bericht typt is het het vierde icoontje van rechts, boven het typveld. Soms moet je boven in je scherm ook nog een keer ergens op "allow" klikken, als je normaal geen pop-ups accepteert, en dan krijg je een schermpje waar je de url kunt plakken, even het beginnetje: https\\ weghalen voor je je url er in plakt.

Ben ook wel heel benieuwd, had op die site al een kijkje genomen.

Balen dat je de gaten door het behang heen ziet Janna.

Bij ons staat het een beetje stil momenteel, we zijn meer bezig met het herordenen van spullen, met afwerking van kleine dingen, lampje hier, kapstokje of schilderijtje daar, handgreepje zus en zo en de tuin is nogal overdadig begroeid, zodra de groenbak weer leeg is gaan we wat snoeien en verplaatsen, er staan zoveel struiken dat sommige helemaal verscholen of verdrukt worden.

Jullie zijn druk geweest Janna, maar het schiet wel lekker op zo te horen. Als er eenmaal gestuct is, dat is echt zo'n verschil, ik vond het toen zo mooi geworden opeens.

Hier ook diverse afwerkingsdingetjes door mannen bedacht waarvan ik denk: hoe kun je dat nou doen, maar ja.
Euh, dames,

Ik heb het geprobeerd, maar het gaat me niet lukken met deze foto dinges, linkje. Snap er echt geen donder van. Wil gewoon een foto kunnen uploaden vanuit iets wat op mijn compu staat. En dat wil niet of krijg ik niet voor elkaar. Dus foto's zien is ff mailen graag...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven