Klussen/verbouwen

04-01-2011 23:49 474 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf mee op een topic over huizen verkopen. Omdat iedereen in dat topic een keer gaat verhuizen moet er ook vast geklust worden in dit nieuwe huis. Dus leek het me wel leuk om daar over te kletsen.

Over de echte klussen maarook over kleuren uitzoeken ed, over alle plannen en ideeen die je hebt.

Ik begin: huis uit jaren '50, erg gedateerd, bouwtechnisch in orde met (voor ons) grote lap grond. De komende 10 jaar nog genoeg te doen, we gaan het in fases doen.

Nu bezig met al het donker houtwerk licht te maken
Goedemorgen, het is 7 uur op zaterdagmorgen. Klussen!!!!

Veel plezier en succes vandaag weer, we gaan er een heerlijk klusweekend van maken, misschien plakken we er nog wel een dagje achteraan om wat dingen af te krijgen...

Oh heerlijk lijkt me dat, een kamer helemaal voor je alleen...!
wizziwiz: partner heeft een bijna gehele werkplaats van ca 40 m2 voor hem alleen.... Dus mijn vraag was alleen 1 kamer... Dan stoor ik hem ook niet als ik muziek aan t maken ben ed. Kan ik ook ergens mijn zooi laten liggen zonder te hoeven op te ruimen...

He succes allemaal met klussen. Wij gaan er zondag en maandag weer tegenaan. Dinsdag gaan we op zoek naar een mooie bamboevloer voor in de woonkamer...

De groeten...
quote:scheepje schreef op 21 mei 2011 @ 09:43:

wizziwiz: partner heeft een bijna gehele werkplaats van ca 40 m2 voor hem alleen.... Netjes...!
Trouwens, wij zijn ons aan het orienteren op rolluiken. Mochten jullie tips hebben, ik heb een topic geopend. Wil je daar dan even reageren? Thanks

Rolluik kiezen
Hallo allemaal,

Schrijf al een tijdje mee op he topic hoe trek ik kopers voor mijn huis, mijn appartement is verkocht, gisteren koopakte getekend en nu afwachten op afronding financiering door koper. Ik heb appartement op het oog wat opnieuw opgeknapt moet worden, inmiddels bod gedaan en erg voorbarig;-), maar ben al het kijken voor interieur ideeen. Mn qua vloer en probeer hier wat ideeen op te doen. Ik wil een wat lichter kleur laminaat dan wat ik nu heb en voorkeur gaat beetje uit naar lichtgrijs eiken maar wat voor kleur meubilair past daar mooi bij? En ben ook benieuwd voor wat voor kleur laminaat jullie gekozen hebben, misschien brengt me dat op andere ideeen.

Alvast bedankt.
Hoi Capri,

Wij zijn net bezig met het orienteren op de vloer. Wij laten de vloer afhangen van de kleuren op de muren (gebroken wit en grijs), het houtwerk (gebroken wit) en het merendeel van de meubels (kersenhout, donkerblauwe bank). Ga zeker niet een nieuw intereur kopen omdat ik verhuist ben naar een andere woning.

Dan de vloer, omdat het allemaal wel heel licht is (en het plafond heel hoog) zijn we aan het denken aan iets donkerder bamboe. Een mogelijkheid is dan caramelkleurig. Bamboe is net zo hard als parket en veel veel duurzamer. De prijs ligt tussen parket en laminaat in wat ik er van gezien heb so far.

Succes ermee.
Hoi Cappi, welkom hier! Spannend he, ben blij dat je toch voor dit app gaat hoor.

Zelf heb ik de neiging om te zeggen: dat grijze laminaat is nu in maar over 7 jaar niet meer. Ik zou qua vaste elementen altijd kiezen voor kleuren die een beetje tijdloos zijn. Dingen die zich gemakkelijk laten veranderen zoals accessoires en een muurtje met een kleur of apart behangetje vervang je eerder dan een vloer.

Ben benieuwd hoe dat bamboe gaat bevallen. Lijkt me mooi spul, maar ook keihard. Ga je dat niet extra horen?
Hey Wizziwik, leuk dat je hier ook bent.

Ja ben ook blij, mijn teleurstelling mbt andere huis is verdwenen, en nu weer vol goede moed in onderhandelingsfase voor ander appartement. Mbt het grijze laminaat, ja daar heb je wel gelijk in, maar ik wil iets lichters dan wat ik nu heb, en bij mij beneden zijn ze aan verbouwen en daar ligt iets soortgelijks qua grijs laminaat en zag er erg mooi uit, maar je hebt wel een punt. Maar als ik eenmaal iets in m'n hoofd heb dan kom ik er weer moeilijk vanaf;-)
Cappi, ik vond lichtgrijs eiken ook mooi, maar we hebben het niet gedaan omdat we vrij veel houten meubels hebben en ik bang was dat we alles zouden moeten vervangen omdat het er niet leuk bij past. We hebben ook een antraciet keuken dus ik dacht dat het al met al te grijs zou worden. We hebben nu een redelijk naturel kleur eiken laminaat en een grijze muur en keuken, genoeg grijs dus.

Scheepje, ik vond boulevardgrijs van histor ook mooi.

Hehe, we zijn verhuisd! We zitten nog wel tussen de dozen, maar het meeste is over. Het is wel behoorlijk wennen hier omdat echt alles nieuw is, alle apparaten in de keuken ook, wist vanmorgen niet hoe mijn magnetron werk, mijn pannen doen het niet meer op de kookplaat etc. Maar ik ben echt superblij met hoe het huis geworden is.
He Citronel,

Gefeliciteerd... Blij dat je over bent. En dat van die appartaten... dat herken ik. De ene appeltaart lukt wel, dan ben ik weer vergeten welke stand ik op de oven heb gebruikt dus mislukt de volgende... Veel oefenen (en laat mijn partner dat nou helemaal niet erg vinden........). De pannen wist ik van dat die niet over konden, dus nieuwe waren al gekocht.. Heerlijk eindelijk niet meer die waar ik al sinds mijn eerste studertentijd alles in aan het aankoken was eindelijk weg... Voelt nu pas dat ik echt volwassen ben geworden.

Nou suces met uitpakken en inrichten.

By the way, jullie muur ook boulevaar grijs? Begrijp ik dat goed uit de post hierboven?

Hier vandag allemaal kleine dingen afgemaakt. Eindelijk het naambordje opgehangen en het huisnummer van de muur gehaald om een keer wit te verven (ook gedaan, morgen nog een keer). Draairichting van de woonkamerdeur veranderd, blijkt het kozijn scheef te zijn en dus de deur ook... Die kan dus nog niet dicht. Er moet aan de onderkant ook nog een strook aan de deur worden gezet omdat hij veel te kort is, dus duurt nog even voor ik kan schilderen....

Goede ding van vanavond was dat we met vrienden ff op terras zaten ik opmerkte dat we 1 nieuw kozijn moesten hebben en zij meten riepen, oh maar daar loopt de jongen die onze nieuwe kozijnen heeft gemaakt. Knul erbij geroepen en meteen foonnr genoteerd...

Ga nu lekker slapen. Wleterusten, klus ze werk ze, uitpak ze of wat maar van toepassing is.
Goed geregeld van dat kozijn.

Ik ben al blij als ik weet hoe ik mijn stokbroodje moet afbakken of een kopje melk warm maken Een volledige maaltijd heb ik me nog niet aan gewaagd. Vanavond hebben we geBBQ'd We hebben een heerlijke tuin, veel struiken en planten. Minder gras voor de kinderen om te rennen maar we wonen aan een park dus daar kunnen ze genoeg rennen gelukkig.

Wij hebben zilvergrijs van Gamma (wat niet zilvergrijs is maar gewoon lichter grijs). Ik was bang dat boulevard te donker zou worden.
Gefeliciteerd citronella!!

Nou ik heb gisteren mijn kozijnen afgelakt! De ene is superstrak, in de 2e zit toch wel wat vuil. Toch maar weer afgeschuurd.....

Boven nog 2 kozijnen aflakken en dan is dat ook klaar, op 1 kamer behangen en dan kan het laminaat erin.

Jaaaaaa, eindelijk iets wat klaar is. Ik heb tussen hemelvaart en pinksteren vrij, hoop dan toch wel veel af te kunnen lakken.

Vandaag is de electricien geweest, komt binnenkort in de keuken stopcontacten plaatsen en leidingen infrezen. Dan schouw timmeren en kan de stucadoor komen.... Dan nog nieuw blad erop en tegelen. Jaja, ooit komt het af....
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2011 14:40
Reden: spam
% gewijzigd
Ik heb niet alle reacties doorgelezen, wat voor klussen doen jullie zelf, zie veel reacties mbt schilderen. Ik heb een appartement op het oog wat opgeknapt moet worden, offerte is redelijk maar indien ik ergens op kan bezuinigen dan graag, dus was van plan wat dingetjes zelf te doen met hulp van vrienden/kennissen. Ben zelf niet technisch aangelegd, misschien ook wel;-) maar altijd uit gemakszucht eigenlijk iemand ingeschakeld maar ik wil zelf wat dingen gaan doen.

Nu zijn er een aantal dingen waarbij ik zoiets heb dat kan ik zelf (met hulp)

- keukenblokje en tegels verwijderen,

- plinten verwijderen,

- latexen muren en plafonds

Mbt kozijnen lakken, is dat handig om dat zelf te doen? Mijn insteek is kan het zelf proberen, ziet het er niet uit dan kan ik alsnog het iemand laten doen, maar als ik het nooit probeer dan zal ik het ook nooit leren.

Rest is vrij technisch (omleggen leidingen, nieuwe keuken, stucen, nieuwe badkamer etc dus dat laat ik graag aan professional over).

Ben dus even benieuwd hoe jullie ooit begonnen zijn met klussen, gewoon maar begonnen en gaandeweg vaker gedaan en zodoende meer ervaring opgedaan?
De dingen die je noemt, keukenblok verwijderen en tegels, plinten verwijderen, latexen en ook kozijnen lakken, dat zijn dingen die je prima zelf (met hulp) kunt doen.

De vrij technische dingen, zoals draagmuur verwijderen, leidingen omleggen, de keuken en het stucen, hebben wij ook aan professionals overgelaten. De badkamer hebben we met hulp van een kennis ook zelf gedaan, maar daar hebben we een beetje spijt van, bij nader inzien had de douchevloer van de inloop douche niet af moeten lopen, want nu past de douchewand niet goed, er blijft een kier over met een waterballet als gevolg. Ook de vloertegels liggen niet super. Dus dat zou ik als ik het overnieuw mocht doen toch misschien ook aan professionals over hebben gelaten, maar schilderen dat is juist iets wat je zelf ook prima kunt doen.

Vind ik eerlijk gezegd de leukste klus, schilderen.

Als je iemand kent die wel kan klussen vraag je gewoon of die komt helpen en vraag je die het hemd van het lijf zodat je de dingen die je samendoet een volgende keer ook zelf kan, bijvoorbeeld.

Nou Janna, bij jullie komt er inderdaad ook schot in. Hopelijk kun je lekker opschieten op je vrije dagen.

Man heeft vandaag de zolder opgeruimd, ipv een onbegaanbare zolder met een enorme hoeveelheid dozen en zakken, zitten alle dozen nu in een paar stellingrekken ingeruimd. Echt geweldig.
Bedankt citronella, ik heb al besloten dat de dingen ik noem zelf ga doen, nog leuk ook om het gevoel te hebben dat je zelf ook wat dingen gedaan hebt. De andere dingen laat ik inderdaad doen.
Hoi cappi,

De dingen die je noemt, kun je zeker zelf. Kozijnen lakken moet ook lukken. Dat is echt niet zo moeilijk.

De echte technische dingen hebben wij ook aan de professionals overgelaten. Keukenkasten/aanrecht hebben we wel zelf geplaatst. Dat kostte natuurlijk wel veel meer tijd dan wanneer we iemand hadden ingehuurd. Overigens hebben we gas en water wel door een ander laten doen. Keuken hebben we ook zelf betegeld, duurde ook heel lang, maar is wel mooi geworden.

Wij proberen best veel zelf uit. Als het mislukt, kun je altijd nog een ander vragen. Het is belangrijk om je goed voor te bereiden en uit te zoeken hoe iets moet. Vaak kun je bij de bouwmarkt folders krijgen waar precies in staat hoe een klus moet.

Succes ermee!
Vind het wel een uitdaging voor een leek op klusvlak, moet allemaal eerst nog lukken met koop appartement, wil nog niet zeggen dat m'n handen jeuken;-) maar heb er wel zin in om e.e.a. zelf proberen te doen. Bedankt Duet.
6 jaar geleden kochten wij ons vorige huis, we hadden nog geen boormachine. We hebben alles laten doen door de klusjesmannen. Ik heb toen wel alles geverfd.

In de loop vd jaren hebben we allerlei gereedschap gekocht en zijn allerlei klusjes in huis zelf gaan doen. Dit kostte vaak mer tijd dan idd een professional, maar we hebben wel heel veel geleerd.

Tijdens deze verbouwing (die mss wel 10 jaar gaat duren, in gedeeltes) proberen we heel veel zelf. We hebben een klusjesman achter de hand, die ons advies kan geven of het zelf doet.

Ik ha deze keer ook proberen wandtegels in de keuken zelf te plaatsen. Ik vraag dan hulp bij de hoekjes en tegeltjes snijden bv. Vloertegels lijkt me dan weer moeilijker.

Klussen vinden wij leuk!!!

De 'echte' klussen (electriciteit ed) besteden we ook uit. Maar we hebben dan wel weer zelf de sleuven gefreesd.
Hallo allemaal, mag ik even inbreken op jullie topic?

Ik ga over twee weken verbouwen en hoop de komende twee weken zelf alvast wat te kunnen verven. Onze hele benedenverdieping wordt aangepakt. Nieuwe vloer, keuken, muren en wanden opnieuw afwerken, nieuwe radiatoren en nieuwe verlichting en stroom wordt aangelegd.

Wij hebben een jaren 70 woning en willen de kozijnen en deuren dat zijn er beneden 5 hoogglans afwerken. Maar wij twijfelen of wij de onderkant van de trap die in de woonkamer zit ook hoogglans moeten doen. Wij hebben een huis op het zuiden en de hele middag vanaff 12.00 uur de zon in de woonkamer tot 20.00 uur sávonds. Wat zouden jullie doen? De trap hoogglans of zijdeglans of mat?

Ik wil er niet een heel topic over openen. Aangezien hier iedereen aan het verbouwen/klussen is, lijkt mij dat nuttiger om mijn vraag hier even neer te leggen. De verfhandel zegt namelijk dat het een kwestie van smaak is, ja dat snap ik maar daar kom ik niet verder mee...
Hoi Cappi,

Ook ik ben samen met mijn partner aan de klus geslagen. Wij hebben gewoonweg het geld niet om dingen uit te besteden. Dus wij doen eigenlijk zoveel mogelijk zelf. Uitbreken van draagmuur en schoorsteen in woonkamer hebben we advies gevraagd aan een aannemer. elf gebroken, electriciteit hebben inc nieuwe groepenkast zelf gedaan (moet ik wel eerlijk bij zeggen dat mijn man erkt als scheepsmonteur, dat is echt anders dan in een huis maar de basis lijkt op elkaar), nieuw houten plafond tussen de balken, keuken inc alle techniek zelf geplaatst. Stucwerk uitbesteed. maar tegelen gaan we weer zelf doen. Houtwerk: schilderen opknappen timmerwerk, zelf gedaan. Vloer keuken en gang laten doen omdat het een epoxievloer is geworden, maar de houten ondervloer en de isolatie er onder zelf gedaan en het afwerken ervan ook weer zelf doen. En ga zo maar door. Eigenlijk in dit afgelopen half jaar pas 2 betaalde bedrijven in huis gehad.

Ik weet wel dat dit alleen zo kan omdat mijn partner en ik handige mensen zijn en we het gewoon gaan proberen. Iemand inhuren kan altijd nog. Wat we wel nog gaan uitbesteden is het laten vervangen van 1 hoek in een kozijn omdat die rot is.

Maar goed wat ik wel heel erg geleerd heb en ook uiut de post van anderen lees is, eerst proberen, inhuren kan altijd wel. Als je er tenminste de tijd voor hebt, je leert vanzelf. En je krijgt wel meer binding met een huis als je het zelf hebt gedaan al zijn het misschien eerst allen de relatief kleinere dingen als het schilderren van de kozijnen.

Suc6 ermee. Groet, Scheepje
Om alles zelf te doen zoals Scheepje zijn wij helaas niet technisch en niet handig genoeg, maar het is inderdaad wel fijn om zelf in je eigen huis bezig te zijn. Plus ik vond het heel moeilijk soms om dingen aan anderen over te laten, we hadden een bevriende kennis die tegen een kleine vergoeding wat klussen voor ons deed, maar ik vond hem niet precies genoeg, had sommige dingen dan juist liever zelf gedaan, als ik er meer van had geweten en we meer tijd hadden gehad om te verbouwen.

Ik ben op zich nogal fan van hoogglans, maar ik weet niet of ik zoveel schilderwerk allemaal hoogglans zou doen. In ons nieuwe huis was alles al geschilderd, in zijdeglans, en dat vind ik nu toch wel mooi. Ik zou het voor een trap niet doen, hoogglans, maar dat is puur een gevoel, geen goede argumenten voor.
quote:4Hellokitty schreef op 25 mei 2011 @ 12:32:

De verfhandel zegt namelijk dat het een kwestie van smaak is, ja dat snap ik maar daar kom ik niet verder mee...

Hoe flauw het ook klinkt, dat is volgens mij ook zo.

Ik ben zelf meer van de zijdeglans.

En ik vind dat je bij hoogglanslak heel netjes en strak moet kunnen verven, bij hoogglans vallen 'foutjes' veel harder op.

En aangezien ik een pietjes precies ben, heb ik zijdeglans..
Als je de trap wil laten opvallen, moet je voor hoogglans gaan. Anders voor zijdeglans.

Ik ben zelf ook voor zijdeglans binnenshuis (deuren, kozijnen, keukenkastjes, alles is mat).

Alleen de kozijnen en deuren aan de buitenkant zijn hoogglans. Door het zonlicht en de regen wordt de lak buiten toch al mat, dus dan hou je met hoogglans het net iets langer mooi.
scheepje, bedankt voor je reactie, zo sta ik er ook in, ik ga bepaalde dingen waarvan ik op voorhand wel weet dat het zelf te doen is gewoon proberen, lukt het niet dan kan ik altijd nog iemand in huren. Ik ben een leek, ook vaak uit gemakszucht moet ik erkennen, maar ik wil zelf sommige dingen kunnen doen zonder altijd maar iemand te moeten inschakelen. Ik heb laatst mijn wc bril vervangen, voor velen van jullie waarschijnlijk op voorhand al piece of cake maar ik heb 't nu zelf een keer uitgeprobeerd en het gaf me zo'n voldaan gevoel en dan hebben we 't nog maar over een wc bril vervangen. En toen had ik zoiets van het is leuk om wat meer zelf te kunnen, niet alleen vanwege financiele aspect maar ook een soort van onafhankelijkheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven