Werk & Studie alle pijlers

lenen bij de ib groep

29-05-2011 20:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag in september willen starten met de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening,aangezien deeltijd een beetje moeilijk is i.v.m het al moeten hebben van een baan in dat werkveld denk ik dat ik een voltijdse studie ga doen.Ik heb wel zo mijn vaste lasten( huis en dergelijke) dus ik zat er aan te denken om misschien naast de studiefinanciering bij te lenen bij de ib groep.Heeft iemand hier ervaringen of tips mee?
niet doen! ik heb het gedaan vroeger.. en ik betaal nu terug en ik vind het niet leuk. dus als je het kunt voorkomen zou ik dat vooral doen.
Eens met KittyElastic.
668, the neighbour of the Beast
zouden jullie dat iets meer kunnen toe lichten......
Ik doe het ook, kan je niet helpen met hoe dat later is, maar ik vind het nu erg prettig. Ik had tot voor kort een bijbaantje naast mijn studie, maar dat gaat niet meer. Alles wat ik met werken verdiende, spaarde ik. Daar hebben we nieuwe meubels van gekocht, babyspullen en dingen voor de bruiloft van betaald. Dat had ik zonder lening niet kunnen doen. Het geeft wat ademruimte.

En nu ik niet meer kan werken, moet ik gewoon dingen betalen van mijn stufi en lening.
Wel doen.

Een studie doen is een hartstikke goed investering.

Ik zou eerst eens uitzoeken hoeveel studiefinanciering je zou krijgen. En ik zou uitzoeken wat je minimale vaste lasten zijn. Dan kun je berekenen wat je de komende jaren nodig hebt per maand en dus hoeveel je moet lenen per maand.

Op basis daarvan kun je ook berekenen wat je terug zou moeten betalen aan de IB-groep. Daar mag je 15 jaar over doen.

Ik heb zelf altijd veel bijgeleend (kreeg alleen aanvullende beurs en kon de eerste tijd er niet bij werken) en ja ik betaal ook veel terug elke maand, maar ik heb er een aantal jaar goed van geleefd en ik verdien nu meer dan ik ooit had kunnen doen zonder studie.
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 29-05-2011 20:49
Reden: eigen ervaring toegevoegd
% gewijzigd
Hier had je ook over verder kunnen gaan in je andere topic. Ik kan niet in je portemennee kijken, ik weet niet wat je situatie nu is, hoeveel geld je bij wilt lenen e.d.
@minie86: dank je wel voor je reactie!

misschien een persoonlijke vraag(als je geen antwoord wil geven begrijp ik dat) maar leen jij maximaal,zo niet hoeveel leen jij dan?

en hoe sta jij tegenover de studieschukd die je opbouwt en die je na je studie terug betalen moet?
@kaaaaaaaatje: ja zo denk ik er ook in principe over ,dat het een soort van investering is en dat je uiteindelijk een beter betaalde baan krijgt door je studie en je het dus wel in principe terug betalen kan.

maar toch als ik dan bereken hoeveel ik bij moet lenen en zie dat ik dan na vier jaar op zo'n 30.000 schuld zit moet ik toch wel even slikken...
quote:mila123 schreef op 29 mei 2011 @ 20:50:

@minie86: dank je wel voor je reactie!

misschien een persoonlijke vraag(als je geen antwoord wil geven begrijp ik dat) maar leen jij maximaal,zo niet hoeveel leen jij dan?

en hoe sta jij tegenover de studieschukd die je opbouwt en die je na je studie terug betalen moet?

Ik leen inderdaad maximaal.

Die studieschuld ben ik niet heel blij mee natuurlijk, maar de studie die ik doe heeft een hele hoge baangarantie en geen vervelende salarissen, dus ik ben van mening dat dat terugbetalen zeker moet lukken. Tevens betaal ik mijn eigen boeken en die zijn niet goedkoop, dus zeker in het eerste jaar had ik dat geleende geld gewoon nodig omdat ik toen nog geen bijbaantje had.
anoniem_75177 wijzigde dit bericht op 29-05-2011 20:57
Reden: Aanvulling omdat de zin anders raar was
% gewijzigd
Dan zul je ergens moeten zorgen dat er of meer binnen komt, dat betekent dus dat je een bijbaan gaat zoeken voor naast je studie. Je hebt waarschijnlijk al werkervaring en dat zou er voor kunnen zorgen dat je makkelijker een goed verdienende bijbaan kunt vinden.

Of je moet zorgen dat er minder uitgaat. Dat betekent misschien wel een ander, goedkoper, huis huren, je auto de deur uit, allee abonnementen opzeggen, niet meer sporten in de sportschool, maar buiten hardlopen.
Hoe is het banenaanbod na je studie? Sociaal juridisch werk klinkt mij niet heel erg in de ogen als dat het werk voor het oprapen ligt (maar ik weet niets van die sector, uds mss heb ik het wel fout) en hoe liggen de salarissen?

Het maakt natuurlijk wel uit of je straks 300 euro moet afbetalen bij een salaris van 1600 euro of 3000 euro.
En bij Sociaal juridisch werk is het werkaanbod heel erg matig toch?
En hoe snel kom je aan een baan? In mijn vakgebied lagen de banen ook voor het oprapen, zei men, en zijn de salarissen ook goed, maar ik ken toch heel veel afgestudeerden die nu al bijna een jaar op zoek zijn naar een baan. En dan komt je aflosperiode ineens snel nabij en verdien je op dat moment misschien toch niet wat je van tevoren dacht.
ik heb mij er wel al in verdiept en het schijnt dat het een heel breed werkveld is met best wel wat banen,volgens mij ligt het startsalaris hbo zo rond de 2000 bruto.En ik zou er natuurlijk ook een bijbaan bij moeten vinden,voor zo'n 16 uur per week dacht ik zelf,als dat haalbaar is ,waarmee ik ook nog wel 500 euro per maand mee hoop te verdienen,of is dat weer een beetje hoog gegrepen?
Ben al weer een aantal jaartjes afgestudeerd en had toen ik klaar was een kleine studieschuld. Mijn man had toen een schuld van zo'n ¤5000. Op zich niet onoverkomelijk veel. We losten toen der tijd af met een standaard bedrag. Geloof een euro of 50. Op zich zou je denken valt allemaal wel mee, maar stiekum zat er wel een flinke rente op. Heb op een gegeven moment met een bedrag dat ergens vrij kwam in één keer dat geld afbetaald. Anders hadden we nog jaren vooruit gekund. Kun je nagaan als je gedurende je hele studie moet bijlenen.

Begrijp me niet verkeerd hoor. Het is mooi dat het kan als je anders niet kunt studeren, maar als het niet hoeft zou ik het niet doen.

Bij ons was het zo dat tegen de tijd dat we terug moesten gaan betalen we al weer in de fase huis kopen zaten en dan wil je ook niet graag hele bedragen naar de ib overmaken.
2000 euro bruto is zo'n 1300 euro netto. Daar nog eens 300 (noem eens wat) aan aflossing vanaf voor je lening, dan hou je 1000 euro over voor je vaste lasten en om te leven. Lijkt me geen vetpot.

En ieder jaar een klein beetje loonsverhoging, maar je bent nog jarenlang aan het afbetalen. Lijkt me geen vetpot de komende jaren.

En je zegt iets over het startsalaris, maar hoe zit het met de bánen in jouw werkveld? Wat kun je straks met je opleiding?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ik neem natuurlijk ook geen lening als het niet echt nodig is,geloof mij ik probeer er zoveel mogelijk bij te werken,maar ik denk dat je naast een voltijdse studie ook niet meer dan 16 uur per week zou kunnen werken,en de studiefinanciering is ook maar iets van 266 euro ,plus dat je ook nog collegegeld en boeken en dergelijke moet betalen,dus ja ik ben denk ik wel echt aangewezen op bij lenen.
Ik heb destijds ook geleend bij de IBG en betaal nu ook nog terug. Heel soms vind ik het jammer dat ik nu moet terugbetalen, maar ik vind het iedere cent waard! Heb er destijds zoveel plezier van gehad en nu heb ik een baan en betaal ik langzaam terug.

Ik zou het dus doen als ik jou was, zéker als het je keuze van wel of niet gaan studeren beïnvloedt (ik leende destijds alleen de laatste 2 jaar van mijn studie omdat ik op kamers wilde....)
het ligt erg aan je bijbaan hoeveel je kunt bijverdienen. Sommige mensen verdienen 4 euro per uur met hun bijbaan, ik had een bijbaan waar ik 10 euro per uur mee verdiende (en ik had flexibele werktijden, naar eigen inzicht in te delen, veel beter kun je het niet treffen als student zijnde).
Ik heb zelf tijdens mijn studie geleend. Spijt heb ik er niet meer van. Toch zou ik niemand aanraden om (maximaal) te lenen als dat niet nodig is. Ik betaal elke maand 175 euro terug. Best veel geld toch? Ik verdien natuurlijk ook best goed maar nu we een zoontje hebben en man en ik allebei een dag in de week minder werken zou die 175 euro heel goed uitgekomen zijn. Had ik het zonder lening kunnen doen? Ja. Of ik had in elk geval met een veel lagere schuld kunnen afstuderen.

Ik vraag me af waarom het je niet lukt om een stageplaats te vinden. Heb je al via de school geinformeerd hoe je dat het beste aan kan pakken? En heb je al veel brieven geschreven? Lijkt me dat je straks ook moeilijk werk kan vinden als je nu al geen stageplaats kan vinden als je er wel alles aan gedaan hebt. Tuurlijk is een stagiaire anders dan een medewerker maar toch lijkt het me geen goed voorteken.
@Kaetje, ja dat lijkt me wel logisch dat je dat geld liever aan andere dingen had uitgeven, daar ben je niet alleen in. Maar ik ben nog altijd dankbaar voor de ervairng die ik op heb kunnen doen tijdens mijn studententijd. En zonder mijn opleiding had ik nooit de baan gekregen die ik nu heb gekregen.
Ik heb geleend en heb er spijt van. Het terugbetalen was best veel, 180 euro pm. Hoewel ik dat prima op kan brengen, had ik er hele leuke dingen voor kunnen doen, terwijl ik als student best goedkoper had kunnen leven. Ik heb na afstuderen dan ook als een gek gespaard om het af te lossen en nu heb ik een veel lagere maandlast en los ik nog steeds extra af. Ik wil er gewoon vanaf zijn.

Een eigen huis hebben als student en daarvoor moeten lenen klinkt dan ook niet erg slim in mijn oren. Hoewel een huis verkopen tegenwoordig ook niet makkelijk is.

Denk goed na voordat je gaat lenen en reken eens uit hoeveel je terug zal moeten betalen https://service.nibud.nl/studieleenwijzer/

En SJD... dat is geen vetpot qua salaris als je afstudeert en ook niet makkelijk een baan op HBO niveau mee te krijgen, veel mensen werken eerst een paar jaar op MBO niveau na afstuderen.
g
g

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven