Gezondheid alle pijlers

Bijwerkingen nep-Microgynon

27-05-2011 19:19 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren Microgynon 30 gebruikt en had daarbij soms wat last van hoofdpijn maar verder nergens last van, nu sinds een half jaar de 'nep'versie gekregen van Berlipharm BV,ivm de verzekering, daar merkte ik geen verschillen in maar nu ik weer een nieuwe lading ging halen kreeg ik ze mee van WeCare BV en merk ik dat ik ineens veel aan het piekeren ben en snel moe ben, bedacht me achteraf dat dat misschien met de overstap te maken kon hebben.. maaaaar ze zeggen dus dat ze allemaal het zelfde zijn als de Microgynon.. maar die van WeCare is ook een heel ander pilletje.. Iemand ook deze ervaring? Alvast bedankt!
En misschien reageerde ik ook wel een beetje fel maar van de verzekeraars moeten we de goedkoopste medicijnen afleveren. (Na een beetje speurwerk kan je het in de kleine letterjes van je polisvoorwaarden vinden.) Alleen weet nog niet iedereen dit en wordt er vaak gedacht dat dit van de apotheek zelf uitkomt. Waardoor we meerdere keren per dag aan de balie moeten uileggen hoe het zit. Dus als mensen gaan zeuren over "nep" medicijnen gaan mijn nekharen al overeind staan.

Ik weet ook dat TO alleen om ervaringen vraagt. Maar ik kon het toch niet laten om toch ook even te reageren. En zoals je misschien al begreep werk ik in een apotheek.
Nou, komt niet van de apotheek uit? De apotheek is niet de bedenker maar wel de uitvoerder. En kennelijk gaan sommige apothekers te enthousiast en fanatiek te werk.

Zoals die van mij, met die Lovette. Ik hoor gewoon de echte te krijgen, verzekeraar vergoedt dat ook, en dan tref ik (mijn vriend) opeens een medewerker die denkt: weet je wat, ik probeer toch weer eens die goedkope te slijten. En nog met een rotsmoes ook (dat Lovette niet leverbaar zou zijn). Dat is niet klantgericht werken, maar verzekeraargericht.
.
Ik had het met de pil van marvelon, ineens een look a like daarvan.

Ik dacht dat het wel oke was.

Maar ook ineens vsge poms klachten, weer overgestapt op de "echte" en het ging weer goed..

Hetzelfde flikken ze ook met antidepressiva's.

Ik heb ooit seroxat gebruikt in minimale dossering.

Bij het halen van een nieuw recept wilde de apotheker met mij in gesprek.

Waarom ik dat gebruikte..huh?? gaat jou dat wat aan?

Ze gaven mij een nepperd mee.

Ook hiervan dacht ik dat het wel oke zou zijn.

Maar binnen een paar dagen voelde ik mij niet fijn, alsof ik afkick verschijnselen had. Echt heel naar.

Heb dat een week of 2 aangezien, en ben teruggegaan naar de apotheek.

Ik moest maar nagaan of er niet iets was gebeurd, het lag zeker niet aan de medicatie.

Echt achterlijk.

Ik heb maar even huiswerk gedaan via het internet.

En wel degelijk kun je last van die replica hebben.

Ik ben naar de huisarts gegaan, die heeft op het recept gezet dat ik op verzoek van arts de seroxat weer moest gaan gebruiken.

Daarna ging het weer goed met me(inmiddels ervan af)..

Ik vind dat dit niet moet kunnen, dat fabrikanten, apothekers, zorgverzekering zo'n inbreng hierin hebben.

Schandalig gewoon.
x
Ik krijg de pil gewoon vergoed door mijn zorgverzekeraar, dus het maakt mij niet uit dat ik de duurdere variant heb. Ik moet hem wel eerst zelf betalen, maar kan hem dan declareren. Ze probeerden me bij de apotheek nog wel opnieuw Stediril aan te smeren, want Microgynon was wel 2x zo duur of ik wel zeker wist dat ik dat wilde. Ja dat weet ik zeker!! Nu dus gewoon weer voor een jaar Microgynon in huis en het geld al terug gekregen op mijn rekening.
Als een fabrikant een nieuw medicijn ontwikkelt, dan zijn daar (hoge) kosten aan verbonden. (denk aan onderzoek, testen, kan jaren duren)

In de eerste instantie zit er dan ook een aantal jaren een patent op die pillen, dan mogen andere fabrikanten dit medicijn niet namaken.

Omdat de kosten van het ontwikkelen van zo'n pilletje zo hoog zijn, zal de pil duur zijn want de fabrikant moet de kosten er immers uit hebben.

Als na een aantal jaren het patent verlopen is, mag een andere fabrikant het namaken, maar deze heeft geen hoge kosten van ontwikkelen en testen, dus die kan zijn pilletje goedkoper op de markt brengen.

Vaak maakt een fabrikant er een pilletje van die er anders uit ziet, persoonlijk vind ik dit handig, werk in de zorg, en zo kan ik precies zien welke pil wat is, soms vind ik er wel eens eentje terug onder een bed, en dan is het handig om te weten welke het is.

Dat zo'n pil er anders uit ziet heeft te maken met de hulpstoffen, de kleur kan anders zijn, maar ook de vorm of grootte.

In principe is de werkzame stof het zelfde, en moet dit pilletje de zelfde werking hebben als het originele product.

De hulpstoffen zijn gewoon neutrale stoffen die de "verpakking"vormen voor de werkzame stof.
Ja dat zeggen ze, dat alleen de hulpstoffen verschillen en dat het verder niks uitmaakt. En soms is dat zo. Maar soms ook echt niet, en is dit zinnetje een echte dooddoener. Er zijn vele voorbeelden van mensen die vol vertrouwen aan generieke medicijnen gingen en toch last kregen. Of de werkzame stof is toch ietsjes anders geproduceerd of de hulpstoffen hebben invloed op de werking.
.
kreeg ook na 14 jaar Microgynon ineens de cheap-ass Stediril mee.. Na twee maanden vreselijke hoofdpijnen, het gevoel achter de feiten aan te lopen, rusteloosheid, enz. enz.

Ben naar de huisarts gegaan, vroeg ze of ik van pil was gewisseld. Toen ik aangaf stediril te hebben gekregen zei ze letterlijk: 'ondingen zijn het, hier heb je een brief voor de apotheek dat ze die rotzooi niet meer aan je mee moeten geven. Ik kan de klachten over de goedkopere pillen niet meer bijhouden. Het draait ze allemaal om geld'.

Ik met brief naar apotheek, wordt zowat aangevallen dat het echt dezelfde pillen zijn. Ik neem nooit meer genoegen met minder!
life ain't a perfect story, write it while you live it
Geen problemen met de nep-pil hier, wel met andere medicijnen. Ik slik al jaren sertraline, en heb al een paar verschillende merken gehad. Geen probleem, ik zit zelf ook 'in het vak' en zolang de werkzame stof hetzelfde is, vind ik het best. Tot ik een keer heftige maagklachten kreeg. Volgende recept ander merk, klachten weer over. Maand daarna weer eerste merk, hoppa, klachten weer terug. Ik heb de bijsluiters naast elkaar gelegd, en er bleken 5 andere ingredienten in te zitten, waarvan er een blijkbaar niet goed met mijn maag overweg kon. Toch moet ik nog steeds ongeveer om de maand het gevecht aan, omdat het verkeerde merk dan weer moet van de verzekeraar. Ondanks dat in hun systeem staat dat ik daar niet tegen kan. Ik vind het vrij irritant dat ik als dom behandeld wordt, iedere keer weer dat 'nou, het is gewoon hetzelfde hoor'. Ik heb tegenwoordig zelfs de bijsluiters bij me om te laten zien dat er andere dingen inzitten. En ik heb al aangeboden om het gewoon zelf te betalen, dat heb ik er zeker voor over, en scheelt hun problemen met mijn verzekeraar. Maar nee, ik moet en zal die van de verzekering....

Ik snap dat het ook om kosten gaat, maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het ook niet per se goed is dat mensen per recept weer een net ander pilletje meekrijgen. Wat mij betreft moeten de apotheken er voor de patient zijn, en niet gewoon als doorgeefluik van de verzekeraar.
Hier ook problemen met de nep-microgynon. Word sinds ik deze slik elke 2 weken ongesteld, gewoon door de pil heen dus! En dan niet een beetje bloedverlies ofzo, gewoon echt ongesteld inclusief bijbehorende buikpijn. Durf er nu ook niet meer op te vertrouwen dat deze pil nog tegen zwangerschap beschermt.

Weet iemand of je gewoon bij de apotheek weer naar de microgynon kan vragen? Of moet je dan eerst naar de dokter voor een nieuw recept hiervoor?
@tomaat, bij veel apotheken hoef je geen verwijsbriefje mee te nemen. En als je de "nep" variant meeneemt en vertelt waarom je wilt wisselen kun je hem waarschijnlijk zo meenemen (je moet dan wel betalen, deze wordt niet vergoed..)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven