Saxofoon spelen in flat???
dinsdag 31 mei 2011 om 20:58
Hi!
Ik heb een dilemma.
Ik wil nl. graag mijn oude hobby oppakken en saxofoon gaan spelen. Ik ben van plan om wat lessen te nemen en daarvoor zal er geoefend moeten worden. Op zich geen probleem. Maar.... ik woon in een nogal gehorige flat. Ik werk overdag dus het oefenen zal pas op zijn vroegst om 17.00u kunnen plaatsvinden. Maar ik vind dat ik de vrijheid moet kunnen hebben te oefenen waarin ik daar zin in heb.
Nu is mijn dilemma of ik dit moet aankaarten naar mijn buren toe, hen moet vragen wat zij vinden, of gewoon geen les moet nemen. het is nl. geen optie om een dure saxofoon aan te schaffen en deze vervolgens niet te kunnen gebruiken. Wat vinden jullie????
Ik heb een dilemma.
Ik wil nl. graag mijn oude hobby oppakken en saxofoon gaan spelen. Ik ben van plan om wat lessen te nemen en daarvoor zal er geoefend moeten worden. Op zich geen probleem. Maar.... ik woon in een nogal gehorige flat. Ik werk overdag dus het oefenen zal pas op zijn vroegst om 17.00u kunnen plaatsvinden. Maar ik vind dat ik de vrijheid moet kunnen hebben te oefenen waarin ik daar zin in heb.
Nu is mijn dilemma of ik dit moet aankaarten naar mijn buren toe, hen moet vragen wat zij vinden, of gewoon geen les moet nemen. het is nl. geen optie om een dure saxofoon aan te schaffen en deze vervolgens niet te kunnen gebruiken. Wat vinden jullie????
dinsdag 31 mei 2011 om 21:00
Lastig, sjah, als jij vindt dat jij die vrijheid hebt, dan vind jij dat ?
Ik zou er stapelgek van worden, en wel wat van zeggen denk ik...
Ik speel piano, maar dat is dus elektrisch hier in huis met koptelefoon (en soms ook wel gewoon even zonder hoor) .
Als ik zonder koptelefoon speel en meezing vinden de buren dat allemaal wel mooi (lieve buren heb ik hahaha) maar een beetje te lawaaierig.
Dus ik vrees niet dat ze het op prijs stellen.
Ik zou er stapelgek van worden, en wel wat van zeggen denk ik...
Ik speel piano, maar dat is dus elektrisch hier in huis met koptelefoon (en soms ook wel gewoon even zonder hoor) .
Als ik zonder koptelefoon speel en meezing vinden de buren dat allemaal wel mooi (lieve buren heb ik hahaha) maar een beetje te lawaaierig.
Dus ik vrees niet dat ze het op prijs stellen.
dinsdag 31 mei 2011 om 21:01
Ik vind jou bijzonder aso, ''ik vind dat ik de vrijheid moet kunnen hebben te oefenen wanneer ik daar zin in heb''.
Lekker is dat, een gehorige oude flat, waarin je al veel van elkaar hoort, en dan gaat de buurvrouw van 3 hoog nog eens oefenen met saxofoon spelen. Ga lekker naar het bos of naar een muziekcentrum met je sax, en gun mensen die een hele dag hebben gewerkt ook wat rust 's avonds in hun eigen huis.
Lekker is dat, een gehorige oude flat, waarin je al veel van elkaar hoort, en dan gaat de buurvrouw van 3 hoog nog eens oefenen met saxofoon spelen. Ga lekker naar het bos of naar een muziekcentrum met je sax, en gun mensen die een hele dag hebben gewerkt ook wat rust 's avonds in hun eigen huis.
dinsdag 31 mei 2011 om 21:08
Je weet dat je woning nogal gehorig is en dat je dus geluidsoverlast gaat bezorgen. Begin eens met te overleggen met boven-, onder- en naastgelegen buren. Misschien is iedereen pas laat thuis en kun je mooi oefenen tussen 17 en 18 uur. Als een van hen negatief reageert dan zijn er nog alternatieven:
- oefen in je kelderbox
- oefen in een geïsoleerde ruimte bij iemand anders
- isoleer je woning
- verhuis naar een geïsoleerde woning
- zoek een andere hobby
- oefen in je kelderbox
- oefen in een geïsoleerde ruimte bij iemand anders
- isoleer je woning
- verhuis naar een geïsoleerde woning
- zoek een andere hobby
dinsdag 31 mei 2011 om 21:12
mijn buurvrouw speelt trompet en dat hoor ik ook geregeld ( rijtjeshuis) wij moeten er wel om lachen want het klinkt behoorlijk vals. haar zonen daarintegen ( beiden in de 20) maken zoveel herrie als ze gewoon eens een avondje vrienden over de vloer hebben, daar word ik pas gek van!
Wat ik wil zeggen is dat je altijd wel overlast kan veroorzaken zonder een instrument te spelen. Ik zou het dan ook gewoon doen maar niet 's avonds al te laat
Wat ik wil zeggen is dat je altijd wel overlast kan veroorzaken zonder een instrument te spelen. Ik zou het dan ook gewoon doen maar niet 's avonds al te laat
-a- wijzigde dit bericht op 31-05-2011 21:13
Reden: typfout
Reden: typfout
% gewijzigd
dinsdag 31 mei 2011 om 21:19
dinsdag 31 mei 2011 om 21:26
@zomer, misschien kan je een dealtje maken met de buren over het max. aantal keren per week/tijdsduur en tijdtip waarop je speelt.Als je samen in een gebouw woont moet je er samen voor werken om het voor iedereen leuk en acceptabel te houden.
De buurjongen van mijn ouders drumt en hij is van tevoren en netjes langs gegaan hierover en ze hebben gewoon afgesproken dat mijn ouders niet moeilijk doen zolang hij het doet tijdens de tijdstippen die zijn afgesproken.
De buurjongen van mijn ouders drumt en hij is van tevoren en netjes langs gegaan hierover en ze hebben gewoon afgesproken dat mijn ouders niet moeilijk doen zolang hij het doet tijdens de tijdstippen die zijn afgesproken.
I choose happy!
dinsdag 31 mei 2011 om 21:27
Eens met boebele; bespreekbaar maken anders heb je binnen de kortste keren ruzie. Ik werk ook overdag en zou het niet op prijs stellen om tijdens mijn welverdiende rust te worden lastig gevallen door een saxofoon. Ik heb hier een buurman aan de overkant (achterzijde) met een piano en drumstel. Hij kan er geen donder van maar vindt wel altijd dat hij dat 's avonds moet doen. Behoorlijk aso. Ons is nooit wat gevraagd.
dinsdag 31 mei 2011 om 21:56
Ik ben het er mee eens dat het bespelen van een instrument mogelijk moet zijn. Zelf woon ik in een studenten/net werkenden huis en speel klarinet. Het is een super oud huis waar alles doorklinkt. Ik heb de afspraak dat ik niet na 20:30 uur speel (dan gaat een van mijn huisgenoten naar bed) en niet langer dan een half uur achter elkaar.
Ik heb zelf ook de instelling dat een half uurtje 'herrie' moet kunnen. Zelf heb ik ook overlast van buren/ huisgenoten wanneer zij heel laat gaan koken (woon naast de keuken) of vrienden over de vloer hebben, en dat duurt heel wat langer dan 30 min.
Aan de ene kant begrijp ik het argument als je een luidruchtige hobby hebt dat je niet in een flat moet gaan wonen maar je kunt het ook van de andere kant bekijken, als iemand niet tegen herrie/geluid kan moet hij/zij niet in een flat gaan wonen.
Ik zou ook aanraden naar je directe buren te gaan om een overeenkomst te maken met wanneer en hoelang je speelt.
Ik heb zelf ook de instelling dat een half uurtje 'herrie' moet kunnen. Zelf heb ik ook overlast van buren/ huisgenoten wanneer zij heel laat gaan koken (woon naast de keuken) of vrienden over de vloer hebben, en dat duurt heel wat langer dan 30 min.
Aan de ene kant begrijp ik het argument als je een luidruchtige hobby hebt dat je niet in een flat moet gaan wonen maar je kunt het ook van de andere kant bekijken, als iemand niet tegen herrie/geluid kan moet hij/zij niet in een flat gaan wonen.
Ik zou ook aanraden naar je directe buren te gaan om een overeenkomst te maken met wanneer en hoelang je speelt.
dinsdag 31 mei 2011 om 21:59
Ik word hier af en toe al gek van de achterbuurjongen die uuuuuren achter elkaar op zijn electrische gitaar kan 'oefenen' (het wordt alleen nooit beter ). Maar dan kan ik naar binnen en alle ramen en deuren sluiten. Ik zou dus echt niet zitten te wachten op iemand die vindt dat ie de vrijheid moet hebben om te oefenen wanneer hij/zij daar zin in heeft.
Overigens zijn er ook muziekscholen met oefenruimtes, kun je daar rustig oefenen zonder overlast te bezorgen. En misschien levert het je nog wel een hele band op!
Overigens zijn er ook muziekscholen met oefenruimtes, kun je daar rustig oefenen zonder overlast te bezorgen. En misschien levert het je nog wel een hele band op!
dinsdag 31 mei 2011 om 22:04
Ik zou het niet eens gaan proberen!
Mijn vriend had een sax en na nog geen 5 minuten spelen, kwam de buurman van 6 huizen verderop al klagen en dan zitten wij in een hoekhuis van een rij.
Maar van een drumstel en 2 electrische gitaren zeggen ze niks.... dus een sax maakt heus wel ongelooflijk veel herrie!!!
Mijn vriend had een sax en na nog geen 5 minuten spelen, kwam de buurman van 6 huizen verderop al klagen en dan zitten wij in een hoekhuis van een rij.
Maar van een drumstel en 2 electrische gitaren zeggen ze niks.... dus een sax maakt heus wel ongelooflijk veel herrie!!!
dinsdag 31 mei 2011 om 22:08
quote:EssentialBliss schreef op 31 mei 2011 @ 21:26:
@zomer, misschien kan je een dealtje maken met de buren over het max. aantal keren per week/tijdsduur en tijdtip waarop je speelt.Als je samen in een gebouw woont moet je er samen voor werken om het voor iedereen leuk en acceptabel te houden.
De buurjongen van mijn ouders drumt en hij is van tevoren en netjes langs gegaan hierover en ze hebben gewoon afgesproken dat mijn ouders niet moeilijk doen zolang hij het doet tijdens de tijdstippen die zijn afgesproken.Goed plan, Het scheelt al heel wat als je weet dat het bv om 6 uur afgelopen is.
De buurjongen van mijn ouders drumt en hij is van tevoren en netjes langs gegaan hierover en ze hebben gewoon afgesproken dat mijn ouders niet moeilijk doen zolang hij het doet tijdens de tijdstippen die zijn afgesproken.Goed plan, Het scheelt al heel wat als je weet dat het bv om 6 uur afgelopen is.
dinsdag 31 mei 2011 om 22:08
Ik had een twee etages lager, schuin onder, saxofoonspelende buurman. Wat had ik en hekel aan die vent door die saxofoon zeg! Hij speelde ook drum, in de garage. Gek werd ik ervan!
Dus nee, je kan het niet maken om saxofoon te spelen in een appartement. Dit was in een nieuw gebouwd appartementen complex, goed geïsoleerd maar het ging er dus dwars doorheen.
Huur een oefenstudio.
Dus nee, je kan het niet maken om saxofoon te spelen in een appartement. Dit was in een nieuw gebouwd appartementen complex, goed geïsoleerd maar het ging er dus dwars doorheen.
Huur een oefenstudio.
dinsdag 31 mei 2011 om 22:24
Ik speelde ook saxofoon, en had met buren afspraken gemaakt. Ik speel niet na 19u en niet langer dan 45minuten max. 2x door de weeks en 1x in het weekend. Had een meespeel cd voor improvisatie en in de zomer hoorde ik soms een brul of de ramen open konden, dan hadden de buren live muziek en krijg applaus als ik klaar was hahaha. Zo kan het dus ook.
Buurjongen heeft bijv. net motorrijbewijs gehaald en staat het weekend te knutselen aan zijn motor met bijbehorend geronk. Schiet soms omhoog van de herrie, maar moet kunnen.
En gillende kinderen op zondagochtend vind ik ook wat vervelend, maar so be it!
Geven en nemen en rekening houden met elkaar.
Buurjongen heeft bijv. net motorrijbewijs gehaald en staat het weekend te knutselen aan zijn motor met bijbehorend geronk. Schiet soms omhoog van de herrie, maar moet kunnen.
En gillende kinderen op zondagochtend vind ik ook wat vervelend, maar so be it!
Geven en nemen en rekening houden met elkaar.
dinsdag 31 mei 2011 om 22:34
Lijkt mij niks voor een flat, zelfs als je mooi speelt niet.
Ik zou het eerst met de verhuurder opnemen zodat je daar steun van hebt, voor je zo'n instrument koopt.
Ik zie het somber in. Kan je het niet met een keyboard doen en midi-files? Dan kan je een koptelefoon opzetten, produceert toch mooie muziek en stoort niemand.
Ik zou het eerst met de verhuurder opnemen zodat je daar steun van hebt, voor je zo'n instrument koopt.
Ik zie het somber in. Kan je het niet met een keyboard doen en midi-files? Dan kan je een koptelefoon opzetten, produceert toch mooie muziek en stoort niemand.
dinsdag 31 mei 2011 om 22:48
MIDI file: http://www.youtube.com/wa ... otation_323647&feature=iv
MIDI file: http://www.youtube.com/watch?v=LySnofEBvcQ
MIDI file: http://www.youtube.com/watch?v=LySnofEBvcQ