Entertainment alle pijlers

Top 10 boeken

31-05-2011 19:40 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie tien favoriete boeken/schrijvers zijn. Oa ook om inspiratie op te doen voor nieuwe boeken.

Dit is mijn lijstje (in willekeurige volgorde):

De ontdekking van de hemel (Mulisch)

Alles van Elizabeth George

Kennedy's Brain (en eigenlijk alles van Mankell)

The secret history (Tartt)

Paula (Isabel Allende)

Het Bureau (Voskuil)

De harde kern (Frida Vogel)

Kerewin (Keri Hulme)

De slinger van Foucault (Umberto Eco)

De reizigersserie (Diana Gabaldon)

Het is een allegaartje, maar ik houd van veel verschillende genres.
Top 10 vind ik lastig, ga ik eens over nadenken!
Ja hart van Prikkeldraad!
Hier nog even een paar van mijn favorieten...

De wijde hemel van Alice Sebold (The Lovely Bones)

Het leven van Pi van Yann Martel

Laten we het even over Kevin hebben van Lionel Shriver

De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafon

De voorlezer van Bernhard Schlink (The Reader)

Extreem luid & ongelooflijk dichtbij van Jonathan Safran Foer

Tirza van Arnon Grunberg

Ik ga van alle andere genoemde boeken een lijstje maken! Leuk! Wat lezen jullie nu?
Door Eating Animals van Jonathan Safran Foer ben ik over de streep getrokken om helemaal vergetariër te worden

Eerder noemde iemand Miquel Bulnes: Lab was voor mij een feest van herkenning! Nu ben ik 1q84 van Haruki Murakami aan het lezen, deel 1, dus ik daar ben ik nog wel even zoet mee...
Viel mij tegen hoelang ik daarmee (en de andere twee delen ) bezig was. Denk een week of twee? Leest als een trein!!!

Ik lees nu Elf minuten van Paulo Coelho.
Amarna, Wilde Zwanen vond ik ook fantastisch. Echt een kijkje in China gedurende de twintigste eeuw!

Ik realiseer me dat mijn lijstje ook echt een moment-opname is, en dat ik aan heel veel boeken niet eens gedacht heb, terwijl ik die ook erg mooi/interessant/goed vind. Ik ben in elk geval blij met jullie lijstjes. Op het gewone boeken-topic komen natuurlijk ook leuke boeken voorbij, maar hier was het echt mijn bedoeling om ook wat oudere titels te noemen.
quote:sasati schreef op 01 juni 2011 @ 14:51:

Ik realiseer me dat mijn lijstje ook echt een moment-opname is, en dat ik aan heel veel boeken niet eens gedacht heb, terwijl ik die ook erg mooi/interessant/goed vind.Welke? Om mijn lijstje weer aan te vullen dan...
Haha, Egniet, oa boeken die hier voorbij zijn gekomen: De schaduw van de wind, Dagboek van een Geisha, Tolkien, Het oneindige plan (van Isabel Allende), Leven van Pi, The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Dat zijn zo een paar boeken die nu in mij opkomen.
En Little Bee, vond ik ook erg indrukwekkend.
Leuk! Uit jouw lijstje was voor mij alleen Het oneindige plan onbekend. Schaduw van de wind, Dagboek van een Geisha, Leven van Pi, Mark Haddon gelezen. Tolkien niet maar weet niet of dat iets voor mij is.

Kleine bij zegt me niets maar was hier al eerder genoemd.

Ik heb één groot bestand gemaakt met alle hier genoemde boeken. De boeken die ik al had gelezen heb ik eruit gehaald en ook de boeken die me niet aanspreken heb ik eruit gehaald. In ieder geval is het een enorme lijst en ben ik nog wel even zoet! Nu maar eens naar bol om te kijken of de omschrijvingen me ook aanspreken!

Dank voor het openen van dit topic!
quote:Marielle29 schreef op 01 juni 2011 @ 12:43:

Mooiste boek dat ik heb gelezen is hart van prikkeldraad van Lisette Lewin.Leuk, die heb ik in de kast staan maar nog niet gelezen.
quote:_maris_ schreef op 01 juni 2011 @ 20:40:

[...]

Leuk, die heb ik in de kast staan maar nog niet gelezen.Moet je echt gaan lezen!
quote:tonkje schreef op 31 mei 2011 @ 21:06:

Zoooo goed vind ik:

- De hobbit - Tolkien

- Harry Potter (mag wel allemaal toch? en dat telt als 1?)

- The magicians (weet de schrijver even niet, zit niet thuis om even in de boekenkast te kijken. Soort van Harry Potter, maar dan depressief.)

- Chocolat - Harris

- The Host - Stephenie Meyer

En eigenlijk zou ik nu voor die boekenkast moeten gaan staan voor een verder lijstje.

Boekenkast bij de hand, dus tijd voor een aanvulling.

The magicians is geschreven door Lev Grossman en was zo´n boek dat ik direct toen ik het uit had nog een keer gelezen heb. (daarop is eigenlijk alles op de lijst geselecteerd.)

De kelner en de levenden - Vestdijk

His dark materials triologie - Philip Pullman

The handmaids tale - Margaret Atwood (Oryx and Crake en Day of the flood vind ik ook erg goed.)

De kleine Odessa - Peter van Olmen

En eigenlijk alles van Tove Jansson, maar De hoed van de tovenaar is toch wel de leukste.

Ik merk dat Tonke Dragt niet op de lijst staat. Was altijd een favoriete schrijfster, maar sommige van haar boeken zijn toch ietwat gedateerd geraakt en haar schrijfstijl bevalt me tegenwoordig wat minder.

Eigenlijk zou Jane Austen er ook op moeten staan. Of the Hungergames (maar het laatste deel was me iets te naar). En de Sookie Stackhouse vampierboeken zijn ook wel erg lekker leesvoer. (De soundtracks zijn ook erg fijn trouwens.)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Leuk!

Het eiland onder de zee, Isabel Allende

De overgave, Arthur Japin

Duizend schitterende zonnen, Khaled Hosseini

De vliegeraar, Khaled Hosseini

Het huis van de moskee, Kader Abdollah

Het vlinderkistje, Santa Montefiore

Over de andere vier plaatsen moet ik nog even goed nadenken
quote:sasati schreef op 01 juni 2011 @ 15:14:

En Little Bee, vond ik ook erg indrukwekkend.Die heb ik gekocht n.a.v. alle positieve reacties over dit boek in het andere boekentopic, maar ik vond hem eigenlijk helemaal niet zo bijzonder
Door dit topic heb ik 'even' zes boeken besteld bij bol.....
quote:Egniet schreef op 01 juni 2011 @ 21:19:

Door dit topic heb ik 'even' zes boeken besteld bij bol.....

Eigenlijk moet je dit soort topics mijden als de pest. Levensgevaarlijk.

Boekwinkels, ook zoiets. Waarom gaat er geen alarm af zodra ik een boekwinkel inga? Gevolgd door een luid door de winkel schallende stem: De vrouw die zojuist de winkel binnenkwam, mag nog 2 maanden geen nieuwe boeken meer kopen. Of een boekwinkelverbod?
@Nuska: Ja gaaf he! Las het op de website van Justib Cronib. De filmrechten zijn ook al gekocht, maar dat kan alleeb maar tegenvallen!!
quote:Bibine schreef op 01 juni 2011 @ 20:55:Het vlinderkistje, Santa Montefiore

Door de titel ging ik het boek opzoeken op bol.com. Want combinatie van vader die jarig is geweest en die nogal van de vlinders is. Maar het is 10x niks voor hem.

Bestaat er geen science fiction met vlinders? Wat SF is helemaal zijn genre.
quote:tonkje schreef op 01 juni 2011 @ 21:28:

[...]

Eigenlijk moet je dit soort topics mijden als de pest. Levensgevaarlijk.

Boekwinkels, ook zoiets. Waarom gaat er geen alarm af zodra ik een boekwinkel inga? Gevolgd door een luid door de winkel schallende stem: De vrouw die zojuist de winkel binnenkwam, mag nog 2 maanden geen nieuwe boeken meer kopen. Of een boekwinkelverbod?Haha, inderdaad! Ik heb even de nog te lezen boeken in mijn boekenkast geteld... 71..... Misschien had ik éérst moeten tellen en daarna moeten beslissen of die zes echt nodig waren.
Fijn topic voor inspiratie, mijn lijstje in willekeurige volgorde

- Bidden wij voor Owen Meany, John Irving

- Atonement, Ian mcEwan

- Een jongen, Nick Hornby

- The Commitments, Roddy Doyle (en de rest van de trilogie)

- Mijn naam is Asher Lev, Chaim Potok

- Joop ter Heul, Cissy van Marxveldt

- Lovely Bones, Alice Sebold

- Er groeit een boom in Brooklyn, Bettie Smith

- Color Purple, Alice Walker

- Captain Corelli's mandoline, L. de Bernieres

- Rode rozen en tortilla''s, Laura Esquivel

- de serie van de kinderen van moeder aarde van Thea Beckman

oh, elf al. En ik was nog lang niet klaar...ik ben benieuwd wat er nog meer komt, de vakantie komt er aan, dus ik kan nog wel wat tips gebruiken.
quote:elindepelin schreef op 01 juni 2011 @ 21:59:

Fijn topic voor inspiratie, mijn lijstje in willekeurige volgorde

- Bidden wij voor Owen Meany, John Irving

- Mijn naam is Asher Lev, Chaim Potok

- Joop ter Heul, Cissy van Marxveldt

- de serie van de kinderen van moeder aarde van Thea Beckman

Fijne boeken!

Hadden ook best op mijn lijstje kunnen staan. Maar ja, bedoeling was 10...

En nou maar weer eens terug naar bol.com alle boeken opzoeken die hier genoemd worden.
Oef wat een slecht topic dit zeg

Ik ben ook erg van van de Nicci French reeks...

De nieuwe ligt ook met smart op me te wachten!
quote:tonkje schreef op 01 juni 2011 @ 20:50:

[...]

Boekenkast bij de hand, dus tijd voor een aanvulling.

The magicians is geschreven door Lev Grossman en was zo´n boek dat ik direct toen ik het uit had nog een keer gelezen heb. (daarop is eigenlijk alles op de lijst geselecteerd.)

De kelner en de levenden - Vestdijk

His dark materials triologie - Philip Pullman

The handmaids tale - Margaret Atwood (Oryx and Crake en Day of the flood vind ik ook erg goed.)

De kleine Odessa - Peter van Olmen

En eigenlijk alles van Tove Jansson, maar De hoed van de tovenaar is toch wel de leukste.

Ik merk dat Tonke Dragt niet op de lijst staat. Was altijd een favoriete schrijfster, maar sommige van haar boeken zijn toch ietwat gedateerd geraakt en haar schrijfstijl bevalt me tegenwoordig wat minder.

Eigenlijk zou Jane Austen er ook op moeten staan. Of the Hungergames (maar het laatste deel was me iets te naar). En de Sookie Stackhouse vampierboeken zijn ook wel erg lekker leesvoer. (De soundtracks zijn ook erg fijn trouwens.)

His dark materials, ik houd van die serie!

Verder:

Harry Potter (Rowling)

De boeken van Shanna Swendson.

Laatste 2 delen moet ik nog eens lezen + het derde deel in het Engels. Jammer dat de serie nooit is afgemaakt.

Tirza (Grunberg)

The lovely bones (Sebold)

De wereld van Sofie (?)

Is altijd blijven hangen, al heb ik hem al jaren niet gelezen

Calamiteitenleer voor gevorderden (Pessl)

Geen top 10, maar ik doe nooit zo aan favoriete boeken eigenlijk. In elk geval niet in een top 10 .

Extreem luid en ongelofelijk dichtbij kwam ik niet doorheen. Ook bij de milleniumtrilogie ging het erg traag en heb ik boek 3 maar voor de helft gelezen (wel de films gezien, die waren verrassend goed).
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
- Haar Naam Was Sarah van De Rosnay

- kleine bij, cleave

- het verborgen leven van esme

-De verborgen geschiedenis , d. Tart

(al 2x gelezen , wel beetje depriboek eigenlijk, maar wel goed!! de kleine vriend ben ik weer in begonnen ( leest wel lekker).

-Vanuit de verte , Donna milner ( TIP!! 4 vriendinnen hebben boek geleend en vonden het een heeeel mooi boek).

- de vliegeraar

- millenium Triologie

Heleen v royen, Harry Potter boeken, kluun,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven