Gezondheid alle pijlers

privecy doktersassistente

03-06-2011 11:29 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Ik had een vraagje, ik doe nu zelf de opleiding doktersassistente en als het goed is ben ik begin juli geslaagd.

Mijn eigen huisarts was opzoek naar een doktersassistente maar voordat ik kon reageren heeft een meisje die ik niet mag en bij mij op school zit en bekend staat als roddel tante gesolliciteerd bij mijn huisarts voor 4 maanden als vervanging voor een zwangerschap.

Ik mag haar dus totaal niet en zij gaat dus nu werken en kan mijn hele dossier zien.

Ik heb toch soa testen etc... gehad en heb er totaal geen behoefte aan dat zij dit weet. ik weet dat ze beroepsgeheim heeft maar dit gaat 100% verteld worden aan andere klasgenootjes die ook bijna afgestudeerd zijn.

Ik hoorde dus dat je je dossier kan laten blokken door je huisarts voor een bepaalde assistente maar dit lijkt me toch onmogelijk stel ik bel op met pijn en zij neemt de telefoon op, aangezien ze toch maar 1 assistente per dag daar hebben.

Heeft iemand anders nog tips?? of enig idee wat ik hiermee moet behalve van huisarts veranderen ;)
Ten eerste heeft nagenoeg iedereen van jouw leeftijd die testen gedaan.

En ten tweede, als je hoort dat zij roddelt, dan kan je haar laten ontslaan toch.... simpel.
Als jij merkt dat zij delen uit jouw dossier met anderen bespreekt, kun je je daarover beklagen bij je huisarts. Er bestaat namelijk zoiets als professionaliteit. Een assistente mag niet zomaar dossiers lezen als dat niet relevant is, laat staan dat openbaar maken aan derden.

Dus, gewoon zien wat er gebeurd. En als er geroddeld wordt, wordt zij ontslagen en kan ze naar haar diploma fluiten.
Ik mag toch hopen dat jullie hier les in hebben gehad. 'wat te doen als je een bekende tegenkomt in het bestand van de dokter waar je werkt'.

Weet zij wel dat jij daar patiënt bent?

En als je toch roddels hoort over jou dan stap je toch naar de schoolleiding toe om dit door te geven? Reden genoeg denk ik om haar uit te sluiten van examens. En je verteld het je huisarts, dat zijn assistente privé gegevens van jou aan derden heeft doorverteld.
quote:spectral schreef op 03 juni 2011 @ 11:36:

Ten eerste heeft nagenoeg iedereen van jouw leeftijd die testen gedaan.

En ten tweede, als je hoort dat zij roddelt, dan kan je haar laten ontslaan toch.... simpel.en dat ook...goh nou hé, een SOA-test!!!!! Stel je eens voor zeg. Big deal.
Had je ook daadwerkelijk een soa dan? Een exotische misschien? *roddelt graag mee*
Ik wist niet dat doktersassistenten zich met zulke kinderachtige zaken bezighouden. Weten jullie wel zeker dat je de juiste opleiding gevolgd hebt?
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Ik ging er altijd vanuit dat doktersassistentes wel wat toleranter waren m.b.t. SOA-testen eigenlijk....
en dat ook...goh nou hé, een SOA-test!!!!! Stel je eens voor zeg. Big deal.

Nou ja zeg, ga jij nu voor een ander bepalen wat belangrijke privé informatie is?! Buiten dat, je hebt wettelijk recht op bescherming van privacy van dit soort gegevens, dus inderdaad, big deal jazeker.

Verder is het makkelijk niet om iemand maar eventjes te laten 'ontslaan', of zorgen dat zij haar diploma niet haalt. Als zij alleen maar roddels verspreidt en later alles ontkent, welk bewijs heb je dan?

Verder geen tips helaas TO, lijkt me een lastige situatie
Doktersassistenten zullen wel meer mensen kennen uit de praktijk. Als ze daarover gaan roddelen of vertellen wat er met diegene aan de hand is: melden aan je huisarts/haar baas.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het gaat niet alleen om Soa maar ook het feit dat ik alopecia androgenetica heb en dus langzaam kaal wordt. en ja ze zijn kinderachtig het is een groepje van 5 dames die op school bekend staan als roddeltantes en als je al langs loopt wordt je van top tot teen beoordeeld en belachelijk gemaakt ;)

En er staan nog veel meer dingen in mijn dossier, depressie etc... soa was een voorbeeld.
Het klinkt alsof je pissig bent dat zij de baan heeft die jij had willen hebben of dat zij daar nu werkt en jij er dus niet meer wilt werken.

Zij mag niet met naam en toenaam jouw dossier met anderen bespreken. Niet met haar ouders, niet met vrienden, niet met klasgenoten. Hell, ze mag er jou niet eens ongevraagd over aanspreken.
Maak een afspraak met je huisarts en bespreek je angst.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Haha gaat totaal niet om het feit dat ik daar wou werken, na overleg met mij docent was dat sowieso niet handig om voor je huisarts te werken en dat hij tegelijk je werkgever is. meestal wil de huisarts dit zelf niet ;)
Wat dacht je er van om je onzekerheid naar haar uit te spreken? Lijkt me toch het duidelijkst. En anders een andere huisarts nemen als je er echt bang voor bent...
quote:wish_sad schreef op 03 juni 2011 @ 11:57:

en ja ze zijn kinderachtig het is een groepje van 5 dames die op school bekend staan als roddeltantes en als je al langs loopt wordt je van top tot teen beoordeeld en belachelijk gemaakt ;)

Ik ben blij dat de assistente van mijn dokter al wat ouder en hopelijk verstandiger is.

Lijkt me echt geen prettig idee dat één van die vijf mutsen bij mij een uitstrijkje zou gaan doen.

Hoe oud zijn jullie eigenlijk, het klinkt echt te kinderachtig voor woorden.
zij is 18. ik ben 22 jaar oud.

Het is ook erg kinderachtig we zijn 2 klassen en zitten alleen met bepaalde vakken bij elkaar. de ene klas bestaat uit was oudere leerlingen en de andere weer uit leerlingen die van de mavo afkomen. vandaar de verschil in leeftijd. Ik kom bijvoorbeeld van het Havo.
quote:Neele01 schreef op 03 juni 2011 @ 12:01:

Wat dacht je er van om je onzekerheid naar haar uit te spreken? Lijkt me toch het duidelijkst. En anders een andere huisarts nemen als je er echt bang voor bent...

Dat lijkt me nou echt het domste wat je kunt doen. 1. je stelt je nog kwetsbaarder op. 2. je geeft aan er al vanuit te gaan dat zij zal roddelen. 3. je maakt slapende honden wakker.

To, niet doen hoor!
quote:wish_sad schreef op 03 juni 2011 @ 11:29:

Hallo allemaal.

Ik had een vraagje, ik doe nu zelf de opleiding doktersassistente en als het goed is ben ik begin juli geslaagd.

Mijn eigen huisarts was opzoek naar een doktersassistente maar voordat ik kon reageren heeft een meisje die ik niet mag en bij mij op school zit en bekend staat als roddel tante gesolliciteerd bij mijn huisarts voor 4 maanden als vervanging voor een zwangerschap. Ik mag haar dus totaal niet en zij gaat dus nu werken en kan mijn hele dossier zien.

Ik heb toch soa testen etc... gehad en heb er totaal geen behoefte aan dat zij dit weet. ik weet dat ze beroepsgeheim heeft maar dit gaat 100% verteld worden aan andere klasgenootjes die ook bijna afgestudeerd zijn.

Ik hoorde dus dat je je dossier kan laten blokken door je huisarts voor een bepaalde assistente maar dit lijkt me toch onmogelijk stel ik bel op met pijn en zij neemt de telefoon op, aangezien ze toch maar 1 assistente per dag daar hebben.

Heeft iemand anders nog tips?? of enig idee wat ik hiermee moet behalve van huisarts veranderen ;)

Als je geen interesse in de baan had, waarom is dit dan de moeite van het vermelden waard? Dan is het toch niet van belang dat zij reageerde voor jij de kans had?

Ik denk dat je het het best met je huisarts kan overleggen. Wees in dat gesprek niet negatief over haar maar zeg dat je het een vreemd idee vindt dat iemand uit jouw jaar in jouw dossier kan kijken en dat je dat niet prettig vindt. Ik zou haar niet aanspreken. Ze weet nu nog niets en als je er iets over zegt is haar interesse in jouw dossier gewekt.
Ik had zeker interesse maar had net 5 minuten een gesprek met mijn docent erover die zij dat het niet verstandig was en toen hoorde ik dus dat zij de baan al had. het is maar voor 4 maanden ik ben ook opzoek naar iets vast.

Maar om nou te zeggen ik ga 4 maanden niet belle naar mijn huisarts is ook onmogelijk. denk dat ik maar moet kijken welke dagen ze werk en dan eventueel op andere dagen bellen als er iets is.
quote:kaetje schreef op 03 juni 2011 @ 12:09:

[...]

Ik denk dat je het het best met je huisarts kan overleggen. Wees in dat gesprek niet negatief over haar maar zeg dat je het een vreemd idee vindt dat iemand uit jouw jaar in jouw dossier kan kijken en dat je dat niet prettig vindt.

Meen je dat nou?

Een assistente zal altijd wel iemands zus/ buurvrouw/ vriendin/ dochter/vrouw van je....... / etc. zijn. Moet iedereen die via-via de assistente van haar huisarts privé kent een gesprek aangaan met haar huisarts? En dan? Dan moet die huisarts daar elke keer zijn oren maar naar laten hangen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
'Iedereen op jouw leeftijd heeft wel eens zo'n test gehad' ???

Ik ben denk ik minstens dubbel zo oud als TO maar ik heb dit nooit gehad hoor.

TO, is je schoolgenoot al aangenomen of loopt de sollicicatieprocedure nog. Kun je zelf (ook nog) solliciteren?

Als je iemand niet mag is het nog lastiger erop te vertrouwen dat zij juist omgaat met de beschikbare gegevens. Net zoals iemand al zei, ik neem aan dat daar in de opleiding aandacht is besteed.
Ik wist niet dat doktersassistentes zulke onprofessionele, kinderachtige personen zijn.

Als ik jou lees, ben ik zo blij met de fantastische, aardige, professionele en intelligente doktersassistentes waar ik mee te maken heb.

Hebben jullie wel iets geleerd tijdens jullie opleiding?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 juni 2011 @ 12:12:

[...]

Meen je dat nou?

Een assistente zal altijd wel iemands zus/ buurvrouw/ vriendin/ dochter/vrouw van je....... / etc. zijn. Moet iedereen die via-via de assistente van haar huisarts privé kent een gesprek aangaan met haar huisarts? En dan? Dan moet die huisarts daar elke keer zijn oren maar naar laten hangen?Ik zou er zelf niet bang voor zijn. Ik heb een bijna grenzenloos vertrouwen in de medische wereld. Ook dom misschien. TO wil niet van huisarts wisselen en ze wil niet dat haar klasgenoot haar dossier in kan kijken. Wat blijft er dan nog over?
quote:bommi schreef op 03 juni 2011 @ 12:16:

Ik wist niet dat doktersassistentes zulke onprofessionele, kinderachtige personen zijn.

Als ik jou lees, ben ik zo blij met de fantastische, aardige, professionele en intelligente doktersassistentes waar ik mee te maken heb.

Hebben jullie wel iets geleerd tijdens jullie opleiding?Haha je kent mij niet eens en je weet ook zeker niet hoe ik ben op mijn werk. Het gaat er nu om dat er iemand in mijn dossier kan die ik WEL KEN en WEL van WEET hoe ze is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven