Gezondheid alle pijlers

privecy doktersassistente

03-06-2011 11:29 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Ik had een vraagje, ik doe nu zelf de opleiding doktersassistente en als het goed is ben ik begin juli geslaagd.

Mijn eigen huisarts was opzoek naar een doktersassistente maar voordat ik kon reageren heeft een meisje die ik niet mag en bij mij op school zit en bekend staat als roddel tante gesolliciteerd bij mijn huisarts voor 4 maanden als vervanging voor een zwangerschap.

Ik mag haar dus totaal niet en zij gaat dus nu werken en kan mijn hele dossier zien.

Ik heb toch soa testen etc... gehad en heb er totaal geen behoefte aan dat zij dit weet. ik weet dat ze beroepsgeheim heeft maar dit gaat 100% verteld worden aan andere klasgenootjes die ook bijna afgestudeerd zijn.

Ik hoorde dus dat je je dossier kan laten blokken door je huisarts voor een bepaalde assistente maar dit lijkt me toch onmogelijk stel ik bel op met pijn en zij neemt de telefoon op, aangezien ze toch maar 1 assistente per dag daar hebben.

Heeft iemand anders nog tips?? of enig idee wat ik hiermee moet behalve van huisarts veranderen ;)
Ben ik nou de enige die TO wel begrijpt? Ze zijn 18 en 22 jaar. Dan is de acceptatie binnen een groep wellicht belangrijker dan beroepsethiek. Het zijn in feite nog kinderen die volwassen moeten worden en op die leeftijd gaat dat met vallen opstaan. Het zal niet voor iedereen zijn, maar er zitten wel een paar rotte appels tussen.

Ik weet niet wat je het beste kunt doen. Je kunt je huisarts hier ook niet mee opzadelen lijkt mij. Enkel als je medische informatie op straat komt te liggen kun je reageren.

Verder moet je je afvragen of je die meiden nog zult zien als je eenmaal je diploma hebt. Van mijn middelbare schoolperiode zie ik nog maar enkelen.
Dan nog, het mag niet. Zodra zij roddelt over dat soort zaken en het komt jou ter oren maakt zij fijn een faceplant en wordt ze gewoon ontslagen. Gewoon zo geregeld. Dus laat haar lekker kijken, is ze ook gelijk haar baan kwijt omdat ze ontslagen worden wegens het delen van patientgegevens met derden (is gewoon ontslag op staande voet...), krijgt ze slechte referenties en moet ze heel hard zoeken om ook nog maar ergens doktersassistente te mogen worden, waarschijnlijk nooit meer. En wie lacht dan het laatsts? Juist.....

Mijn man is arts en hier zijn echt hele strenge regels voor.
Ze is al aangenomen. En op school is er zeker aandacht aan besteed. En we hebben allemaal al een contract ondertekend maar Ik weet gewoon hoe ze zijn/is in haar klas. zelfs verhalen op stages over bekenden werden verteld dan kan je er moeilijk nog vertrouwen in hebben.
quote:Oriane schreef op 03 juni 2011 @ 12:22:

Dan nog, het mag niet. Zodra zij roddelt over dat soort zaken en het komt jou ter oren maakt zij fijn een faceplant en wordt ze gewoon ontslagen. Gewoon zo geregeld. Dus laat haar lekker kijken, is ze ook gelijk haar baan kwijt omdat ze ontslagen worden wegens het delen van patientgegevens met derden (is gewoon ontslag op staande voet...), krijgt ze slechte referenties en moet ze heel hard zoeken om ook nog maar ergens doktersassistente te mogen worden, waarschijnlijk nooit meer. En wie lacht dan het laatsts? Juist.....

Ik wil er mijn huisarts idd niet mee lastig vallen. En denk dat ik alleen idd met jou oplossing verder kan. Dankje wel

Mijn man is arts en hier zijn echt hele strenge regels voor.
quote:wish_sad schreef op 03 juni 2011 @ 12:23:

Ze is al aangenomen. En op school is er zeker aandacht aan besteed. En we hebben allemaal al een contract ondertekend maar Ik weet gewoon hoe ze zijn/is in haar klas. zelfs verhalen op stages over bekenden werden verteld dan kan je er moeilijk nog vertrouwen in hebben.Je kunt niet voorkomen dat ze in je gegevens kijkt, ookal mag dat niet eens, je kunt haar wel laten ontslaan ALS ze dat doet (tuchtcommissie e.d.). En geloof me, ALS ze het doet komt ze nergens meer aan de bak als assistente wegens het niet vertrouwelijk kunnen omgaan met gegevens. Is een doodzonde binnen de medische wereld
Maar wat zie je zelf dan als oplossing wishsad?
Het lijkt mij niet dat jouw klasgenoot haar baan en reputatie op het spel gaat zetten door eens lekker jouw dossier door te vlooien en dat uitgebreid in de klas te bespreken. Ik begrijp wel dat je het ongemakkelijk vindt overigens, maar wacht nu eerst maar eens af wat er gaat gebeuren.

Haar vriendinnen zijn er niet bij als ze aan het werk is, en ze heeft ongetwijfeld meer te doen dan medische dossiers van klasgenoten door te spitten.

Aan iedereen die hier vertelt dat ze zo'n aardige assistente hebben bij de huisarts: misschien praten de patienten van deze praktijk straks ook zo lovend over deze dame. Roddeltantes en andersoortige onaangename vrouwen gedragen zich ook af en toe wel eens professioneel, het zegt dus helemaal niets.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:Oriane schreef op 03 juni 2011 @ 12:25:

[...]

Je kunt niet voorkomen dat ze in je gegevens kijkt, ookal mag dat niet eens, je kunt haar wel laten ontslaan ALS ze dat doet (tuchtcommissie e.d.). En geloof me, ALS ze het doet komt ze nergens meer aan de bak als assistente wegens het niet vertrouwelijk kunnen omgaan met gegevens. Is een doodzonde binnen de medische wereldDankje wel, stelt me toch meer gerust.
quote:Tuorrebout schreef op 03 juni 2011 @ 12:21:

Ben ik nou de enige die TO wel begrijpt? Ze zijn 18 en 22 jaar. Dan is de acceptatie binnen een groep wellicht belangrijker dan beroepsethiek. Het zijn in feite nog kinderen die volwassen moeten worden en op die leeftijd gaat dat met vallen opstaan. Het zal niet voor iedereen zijn, maar er zitten wel een paar rotte appels tussen.

Ik weet niet wat je het beste kunt doen. Je kunt je huisarts hier ook niet mee opzadelen lijkt mij. Enkel als je medische informatie op straat komt te liggen kun je reageren.

Verder moet je je afvragen of je die meiden nog zult zien als je eenmaal je diploma hebt. Van mijn middelbare schoolperiode zie ik nog maar enkelen.

Wat een onzin dat acceptatie is een groep wellicht belangrijker is dan beroepsethiek. Ik ben iets ouder dan TO, ander beroep maar acceptatie in een groep is vele malen minder belangrijk dan beroepsethiek. Ook ik heb geheimhouding in mijn beroep en kan en mag niet alles bespreken.

Ik snap dat TO zich er druk om maakt, maar ze kan er niks aan doen. Pas als er daadwerkelijk medische feiten uit haar dossier op straat komen te liggen, dan kan ze er wat aan doen, eerder niet.

@TO: laat het zo voor dit moment, kijk aan hoe het loopt en als er daadwerkelijk informatie over jou op straat komt overleg met je huisarts de stappen die je kunt nemen. Ik weet niet of er een klachteninstelling over doktersassistentes bestaat, maar dat zal ongetwijfeld.
https://www.nictiz.nl/upl ... disch%20contact%20EPD.pdf
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Overigens is met het Electronisch Patienten Dossier precies terug te zien wie er wanneer in jouw dossier heeft gekeken. Heb jij dus het vermoeden dat ze dit heeft gedaan en dit door heeft geroddeld is dat gewoon terug te vinden in het EDP (wie heeft wanneer waar ingelogt en naar gekeken). Het is dus altijd te bewijzen.

Als dan blijkt dat zij in jouw dossier heeft gekeken zonder dat daar een medische noodzaak voor is, dan hangt ze gewoon. Simple as that.
OKé bedankt, dit stelt me allemaal erg gerust!!
quote:wish_sad schreef op 03 juni 2011 @ 12:23:

Ze is al aangenomen. En op school is er zeker aandacht aan besteed. En we hebben allemaal al een contract ondertekend maar Ik weet gewoon hoe ze zijn/is in haar klas. zelfs verhalen op stages over bekenden werden verteld dan kan je er moeilijk nog vertrouwen in hebben.Is het geen idee om met je loopbaanbegeleider te bespreken dat dit gebeurt, en dan zonder naam en toenaam te noemen? Zodat de school misschien tegenover haar studenten nog een keer heel sterk gaat benadrukken dat doktersassistentes niet zonder reden in medische dossiers mogen snuffelen, en al helemaal niet met anderen over patiënten mogen praten? En dat het hele negatieve gevolgen zal hebben voor je verdere loopbaan? Ik krijg het idee dat nog niet bepaald tot ze is doorgedrongen wat de geheimhoudingsplicht inhoudt.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Ik stel voor dat je bij haar huisarts gaat solliciteren!
Brommerpech
quote:Aureel schreef op 03 juni 2011 @ 11:52:

en dat ook...goh nou hé, een SOA-test!!!!! Stel je eens voor zeg. Big deal.

Nou ja zeg, ga jij nu voor een ander bepalen wat belangrijke privé informatie is?! Buiten dat, je hebt wettelijk recht op bescherming van privacy van dit soort gegevens, dus inderdaad, big deal jazeker.

Verder is het makkelijk niet om iemand maar eventjes te laten 'ontslaan', of zorgen dat zij haar diploma niet haalt. Als zij alleen maar roddels verspreidt en later alles ontkent, welk bewijs heb je dan?

Verder geen tips helaas TO, lijkt me een lastige situatie

okay, ik hoef voor anderen niet te bepalen wat belangrijk is en niet. Maar als zij ineens beroddeld wordt over een SOA-test is het een fluitje van een cent om dat met de huisarts bespreekbaar te maken. Want hoe komen ze aan die informatie? Juist.

Maar TO, hoe belangrijk denk jij dat zij jou vindt? Ze weet niet dat jij patient van die praktijk bent, en het lijkt mij niet realistisch dat ze de hele kaartenbak doorgaat tot ze jouw naam ziet. Je zegt dat die meiden tegen iedereen vervelend doen, dus waarom zou ze dan speciaal op zoek gaan naar jou?

Ik denk dat je echt beren op de weg ziet hoor.
ze weet het nu nog niet nee. maar ik heb regelmatig blaasontstekingen en heb ook vaak herhaal recepten nodig. en aangezien er maar 2 assistentes daar werken en 1tje per dag is de kans groot dat ze er snel achterkomt.

maar ik begrijp dat ze behoorlijke problemen kan krijgen als ze ermee rond gaat lopen vertellen dus ben al gerust gesteld.
Ze mag sowieso niet gaan roddelen, dat kan echt zware problemen opleveren voor haarzelf.

Wil je niet van huisarts veranderen en ben je er maar niet gerust op: Zorg dat je een receptje (en evt dipsticktestjes) voor "het geval dat voor blaasontsteking" al klaar hebt liggen en haal extra herhaalmedicatie nu op, niemand kijkt er raar van op als je meer haalt dan normaal ivm vakantieperiode. Dan is de kans klein dat zij er bewust van is dat jij patiënt bij "haar" praktijk bent.

En als je zelf aan het werk gaat in een ziekenhuis of andere huisartsenpraktijk, kun je daar ook altijd een receptje regelen met een arts.
quote:Tuorrebout schreef op 03 juni 2011 @ 12:21:

.

Ik begrijp TO ook wel, maar ik denk dat het niet met leeftijd of acceptatie te maken heeft. Het is persoonlijk en gaat gewoon niemand wat aan.

Uit verschillende reactie's maak ik op dat men vind dat een soa-test niks is om je voor te schamen. Dat klopt, maar ik denk dat het niet per se gaat om de inhoud van het dossier, maar om het principe. Ik vind trouwens dat TO zich hier helemaal niet hoeft te verdedigen en uit te leggen wat er nog meer instaat. Al stond er bijna niets in, dan nog...

Ik zou er proberen om er met de huisarts zelf over te praten. Beter gewoon een poging wagen, als je er iets mee opschiet, mooi. Anders blijft die ongerustheid.
quote:wish_sad schreef op 03 juni 2011 @ 14:39:

ze weet het nu nog niet nee. maar ik heb regelmatig blaasontstekingen .

Opgelost:

Tips om blaas ontsteking te voorkomen:

De onderstaande tips helpen je een blaasontsteking te voorkomen:

Veel drinken. Door veel te drinken, moet je vaker plassen en spoelen eventuele bacteriën in de urinebuis eerder weg. Drink minstens 2 liter vocht per dag, dat is 8 glazen water.

Niet de plas ophouden. Hoe langer de urine in de blaas blijft, hoe langer bacteriën de tijd hebben om zich te vermenigvuldigen en een ontsteking te veroorzaken.

Plas de blaas helemaal leeg. Het is belangrijk dat er geen urine in de blaas achter blijft, zodat er hierin geen bacteriën achterblijven.

Draag katoenen ondergoed. Nauwsluitend, nylon ondergoed zorgt voor een broeierig klimaat waar bacteriën van houden. De urinebuis kan hierdoor geïrriteerd raken waardoor er sneller ontsteking ontstaat.

Zorg voor goede hygiëne. Door het onderlijf schoon te houden verklein je de kans op een infectie. Maak geen overmatig gebruik van zeep of reinigingsmiddel, want hierdoor kan de urinebuis juist geïrriteerd raken.

Plas na het vrijen. Tijdens het vrijen komen er gemakkelijk bacteriën bij de ingang van de plasbuis terecht. Door tijdig te plassen verlaten zij snel weer het lichaam.

Houd de urine zuur. Bacteriën kunnen een klimaat met een lage pH niet goed verdragen. Dagelijks producten met veel vitamine C gebruiken, helpt de urine zuurder te maken.
quote:Oriane schreef op 03 juni 2011 @ 12:35:

Overigens is met het Electronisch Patienten Dossier precies terug te zien wie er wanneer in jouw dossier heeft gekeken. Heb jij dus het vermoeden dat ze dit heeft gedaan en dit door heeft geroddeld is dat gewoon terug te vinden in het EDP (wie heeft wanneer waar ingelogt en naar gekeken). Het is dus altijd te bewijzen.

Als dan blijkt dat zij in jouw dossier heeft gekeken zonder dat daar een medische noodzaak voor is, dan hangt ze gewoon. Simple as that.Neuh, zo werkt dat niet. Of, genuanceerder gezegd; zo werkt het niet niet in alle EPD's. Als assistente ben je gemachtigd om in de dossiers van "jouw" praktijk te kunnen kijken. Zal wel moeten, anders kun je je dagelijkse werk niet uitvoeren. Daarvan is achteraf niet zichtbaar wat je bekeken hebt, daar worden niet altijd logbestanden van gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven