Wat een thuiszorg.

04-06-2011 14:36 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers.

Graag jullie mening over het volgende alsjeblieft.

Ongeveer 5 weken geleden, op mijn werk ben ik behoorlijk gevallen, en heb mijn heup op 3 plaatsen gebroken.

Ben dan nu ook gezegend met een kunstheup. (verschrikkelijk).

Na mijn ziekenhuisopname, ben ik een aantal weken in een verpleeghuis geweest, (huis met trappen), weinig hulp, alleenstaand, etc.

Nu ben ik weer thuis.

En ik heb thuiszorg.

1 x per week 3 uur. voor zwaar huish werk.

Nu is het bij mij geen bende, echter ik heb wel wat klusjes, badkamer een beurt, wat ramen lappen etc.

Ook heb ik een probleem, ik kan niet delegeren, of iemand 'sturen'.

Dit heb ik de 1ste x met mijn hulp besproken.

Zelf laat ik mij heel goed sturen, heb er totaal geen moeite mee, had vroeger zat werkhuizen ,en 'mocht' altijd van alles.

Je 'mag even de ramen lappen, de keuken een extra beurt enz enz, en als je daar mee klaar bent 'mag'' je nog even het oudpapier wegbrengen etc.

Nadere uitleg overbodig.

Nu mijn hulp.

Ze is de 1e x gekomen, heb haar thee aangeboden, kennisgemaakt, verteld dat ik moeite met 'sturen'' had, enfin om een lang verhaal kort te maken, ze is de hele middag blijven zitten.

Ben na 1 resp. 2 uur een beetje gaan drentelen met mijn krukken in de hoop dat mevr. in actie zou komen, dus niet.

ja ik weet het, ik had iets moeten zeggen, maar dat durf ik niet, stommerd..

Week 2 zou mij dat niet gebeuren.

Ik had een strategie.

13.00 uur .Stond met mijn jas aan, ging met hondje uit, of ze de badkamer even wilde doen, en de ramen lappen in mijn slaapkamer.

Ben van ellende op straat gaan lopen, en ben thuisgekomen met een buurvrouw, heb koffie gezet, en heb de hulp ook aangeboden, wat te drinken, het was toen 13.50.

De hulp is blijven zitten en roken tot 15.00 uur.

Toen ben ik van ellende maar weer de straat opgegaan.

15.30 weer thuis, ik rook bleekwater op de trap, ik moest bellen, en jawel, de hulp kwam lekker bij mij aan tafel zitten.

15.40 heb ik gezegd, "je kunt wel gaan, ik ben bang dat het tussen ons niet werkt".

Na een poos ben ik naar boven gestrompeld, was benieuwd wat daar aan te treffen, nu de ramen waren gelapt, en de wastafel was een lap over gehaald.

Spiegel, plancet, bekers, vloer (om over de tegels maar helemaal te zwijgen) was niets aan gedaan.

Ik heb haar gebeld, en gezegd dat ze niet meer hoeft te komen, dat ik hier niets mee opschoot.

Tevens heb ik haar gezegd dat ik de organisatie hierover zou inlichten.

Bij de organisatie waren ze hoogst verbaasd over mijn relaas.Deze kracht stond als zeer goed te boek.

Plus dat het ook wel een beetje mijn eigen schuld was, want tijdens de werkzaamheden, word ik niet geacht bezoek te ontvangen.

Dat leidt maar af.

En ik moet ook thuisblijven.

Sorry voor het lange verhaal, graag jullie mening alsjeblieft.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Veel hulpen moet je inderdaad sturen, vooral bij het soort hulp dat jij hebt (HBH1)

Geef in ieder geval aan wat je gedaan wilt hebben alvorens ze begint en maak duidelijk dat er om XXXX uur koffie wordt gezet en of ze dan ook wil (pauzemoment)

En verder inderdaad delegeren. Je weet zelf ook wel wat redelijkerwijs haalbaar is in de gestelde tijd. De hulpen doen dit iedere dag, hebben bepaalde technieken maar werken misschien iets minder hard dan jij (want 2 adressen per dag & lichamelijke inspanning)

Daarbij NOOIT weggaan als de hulp er is. Zeggen wij ook altijd tegen de cliënten. Niet dat ze het werk dan niet goed doen, maar sommige hulpen hebben (hoe vervelend het ook klinkt) nogal grijpgrage handjes...
quote:Ligeia schreef op 04 juni 2011 @ 15:04:

[...]

Uh? Thuiszorg is toch geen bezoek?

En je lacht alles wel weg nu, maar je snapt dat je je mond moet gaan opentrekken? Leg sowieso een klacht neer dat er geen klussen zijn gedaan en vraag om compensatie voor die drie uur die jij of je zogverzekering nu moeten betalen...

Je hebt gelijk, maar mijn buurvrouw rookt, dus stond er een asbak, wat voor de hulp aanleiding was om mee te roken.

Als zij na 15 a 20 min. weer aan het werk was gegaan had ik daar echt geen moeite mee gehad.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 04 juni 2011 @ 15:00:

[...]

Oh Borderwalk, das niet eerlijk.

Ik deed een heel huishouden (..).

Maar je hebt toch geen geheime superkrachten?

Vooruit dan bedenk je wat je in 2 uur en een kwartier kon doen. Heb je een 25 minuten meegerekend voor de verwachte traagheid van de hulp en een kwartier koffiepauze en 5 min rookpauze.
goh was dat mijn laatste kraamhulp toevallig. Die zat nog net niet in huis te roken want dat is hier uit den boze. maar wilde haar echt niet met haar f@#$(# aan mijn baby hebben. (deed echt geen bal ,ik moest maar zelf mijn dochter wegen en at daarbij MIJN filet american op die net weer mocht hebben.) nu ben ik net zo assertief wat dat betreft als jou dus volgens de organisatie was het ook een beetje mijn fout. En ze waren ook hoogst verbaasd over mijn relaas (nu had ik gelukkig plenty getuigen)..heb nog een bon van 150 euro gekregen van de VenD.

maar zou een schriftje maken of idd gewoon een blaadje met wat je gedaan wilt hebben. Mss tref je nu wel de juiste en spreek je gewoon af: Om (bijv) 14:00 uur Thee/Koffie (bijv vragen wat drink je dan?) Dan heb je het gesprek open.
Puck
Ok een nieuwe hulp dus, mooi. Dan dus idd een lijstje maken op volgorde van wat jij belangrijk vind. Kan ze gewoon bovenaan beginnen. Als er plekjes zijn die speciale aandacht nodig hebben, bv richels langs de trap, of als je wil dat ze ook achter de bank zuigt, dat gewoon opschrijven. Weet zij ook waar ze aan toe is. En de koffie idd pas als ze klaar is. Roken moet je echt niet toelaten hoor, zonde van je schone huis en longen.
.
quote:jusa schreef op 04 juni 2011 @ 14:52:

Eindeloos, ben ook zo'n sufferd die z'n mond te weinig opentrekt. Wat mij heeft geholpen is een schoonmaakrooster te downloaden.

http://www.regeltante.nl/ ... vangSchoonmaakrooster.asp

Vooraf heb ik zelf doorgenomen hoe ik het wilde hebben en dit de eerste keer doorgesproken met de schoonmaakster (zweten!) Nu kan ik steeds terugvallen op onze afspraken en is er voor beide (schoonmaakster en ikzelf) duidelijk wie wat doet.

Zie jullie contact als puur zakelijk (en koffie drinken moet ze binnen 15 min kunnen doen of in haar eigen tijd)

Succes!Enorm bedankt!!
Moet je ook nog rekening houden met pauzes in die drie uur hulp? Nee toch?...
Je krijgt een nieuwe hulp, dus nieuwe start. Wat ze verder met die hulp doen bij de thuiszorgorganisatie is verder niet jouw probleem.

Voor volgende keer: lijstje maken, liever te lang dan te kort. Bespreek dat met de hulp en laat haar beginnen met de belangrijkste dingen. En spreek meteen een pauzemoment af

(als dit verplicht is, anders drink je gewoon wat terwijl je uitlegt wat je verwacht en verder geen pauzes), dus "over een uurtje ga ik even wat thee drinken, heb je dan ook zin om even pauze te hebben?". Dan kun je ook eventueel weggaan, als je de werkzaamheden doorspreekt dan heb je het er ook over hoelang ze erover doet. Als je een uur later terugkomt, dan heeft zij ook een soort druk dat de keuken bv al gedaan moet zijn.
O, hulpen zijn er ook niet om hun eigen persoonlijke situatie te praten met je. Dat doen ze maar met een psycholoog.

Als ze iets willen vertellen prima, maar niet "ik heb dit of dat en problemen"

Ook jij hoeft niet urenlang met haar te praten. Je hebt ook andere hulpen die ook bij geestelijk zwakke mensen ((dementerende) ouderen, maatschappelijk werk-gevallen) komen. Daar is onderdeel van het werk om psychische ondersteuning te bieden.

Dit is bij jou duidelijk niet het geval: jouw hulp komt alleen om te poetsen. Dat moet zij dus ook gewoon doen.
@ Sofi, en Impala, dat schriftje ga ik proberen, absoluut.
quote:Ligeia schreef op 04 juni 2011 @ 15:09:

Moet je ook nog rekening houden met pauzes in die drie uur hulp? Nee toch?...Nou ja, je biedt zo'n dame toch wat te drinken aan op een zeker moment. ??
quote:MaddyAlbright schreef op 04 juni 2011 @ 15:06:

Veel hulpen moet je inderdaad sturen, vooral bij het soort hulp dat jij hebt (HBH1)

Geef in ieder geval aan wat je gedaan wilt hebben alvorens ze begint en maak duidelijk dat er om XXXX uur koffie wordt gezet en of ze dan ook wil (pauzemoment)

En verder inderdaad delegeren. Je weet zelf ook wel wat redelijkerwijs haalbaar is in de gestelde tijd. De hulpen doen dit iedere dag, hebben bepaalde technieken maar werken misschien iets minder hard dan jij (want 2 adressen per dag & lichamelijke inspanning)

Daarbij NOOIT weggaan als de hulp er is. Zeggen wij ook altijd tegen de cliënten. Niet dat ze het werk dan niet goed doen, maar sommige hulpen hebben (hoe vervelend het ook klinkt) nogal grijpgrage handjes...

Is toch eigenlijk te triest voor woorden dat zo'n witte organisatie zulk belabberd personeel in dienst heeft, terwijl je vaak niets dan lof hoort over zwarte poetsvrouwen...

Misschien kun je de poets van één van je vrienden/kennissen inhuren voor 'n paar middagen per week, ipv met dit soort nietsnutten opgescheept te zitten?
quote:MaddyAlbright schreef op 04 juni 2011 @ 15:11:

O, hulpen zijn er ook niet om hun eigen persoonlijke situatie te praten met je. Dat doen ze maar met een psycholoog.

Als ze iets willen vertellen prima, maar niet "ik heb dit of dat en problemen"

Ook jij hoeft niet urenlang met haar te praten. Je hebt ook andere hulpen die ook bij geestelijk zwakke mensen ((dementerende) ouderen, maatschappelijk werk-gevallen) komen. Daar is onderdeel van het werk om psychische ondersteuning te bieden.

Dit is bij jou duidelijk niet het geval: jouw hulp komt alleen om te poetsen. Dat moet zij dus ook gewoon doen.

Ik ga mijn uiterste best doen.

Ook bedankt voor het meedenken.
Kijk zo tegen een half uur voor het eind hoe ver ze is, als ze dan nog niet is toegekomen aan iets dat je wel erg belangrijk vind kun je vragen om dat nog even te doen en andere dingen van het lijstje over te slaan. Het kan nl zijn dat ze teveel tijd besteed aan punt 3 waardoor punt 4 dreigt te blijven liggen.
.
quote:Eindeloos schreef op 04 juni 2011 @ 15:12:

[...]

Nou ja, je biedt zo'n dame toch wat te drinken aan op een zeker moment. ??Na die 3 uur werken kan ze 'n glas drinken krijgen ja. Niet tussendoor ook nog 'n pauze die van die 3 uur afgaat. En als ze tussen 't poetsen door dorst heeft, dan drinkt ze maar 'n paar slokken water uit de kraan. Niets mis mee.
Oh en niet aan je hulp vertellen dat je problemen hebt met haar aansturen. Zoals je heb gemerkt nemen ze dan een loopje met je. Gewoon het lijstje overhandigen en doorspreken en voordat ze weggaat doornemen wat ze heeft gedaan.

Als jullie nou zitten te koffiedrinken en ze gaat maar niet meer aan het werk kun je tegen haar zeggen. "zo wat ga je zo meteen doen, oh de ramen? zal ik je even laten zien waar het trapje staat" en dan opstaan en alvast die kant op lopen. Moet je van goeie huize zijn wil je dan blijven zitten als hulp.

Overigens mag je best na een poosje zeggen "nou de koffie is op, misschien kun je nu beginnen met dat en dat"....
Je kunt bij de organisatie aangegeven dat je iemand wil die niet rookt, dan heb je daar al geen problemen meer mee.

Prioriteit 1: schoon toilet. Prioriteit 2: schone keuken (aanrecht/gootsteen). Prioriteit 3: schone badkamer (wastafel/toilet) en daarna tegels/ramen)

Daarna: stofzuigen, indien zeil/lamintaat daarna dweilen.

Ramen lappen hoef niet iedere week (tenminste niet bij mij)

Dat moet makkelijk kunnen binnen 3 uur.

Mijn hulp is al meer dan een jaar bij me, gaat haar gangetje. Er is iedere keer ruimte voor één of twee extra klusjes, daarnaast drinken we ook nog gezellig koffie. Wanneer ze weg gaat, bedank ik haar altijd voor het werk.

Heb er zelf geen moeite mee om het werk uit handen te geven, als je het zelf niet kunt is het fijn wanneer er iemand is die het wel kan doen. Heb er ook geen moeite mee om aan te geven van: wil je dat op deze manier doen, of wil je dit of dat extra doen?

Jij hebt er duidelijk één getroffen die de kantjes er vanaf liep!!

@ Elninjoo: beetje onvriendelijk, als jij drie uur moet poetsen zonder iets te drinken te krijgen zou je het ook niet waarderen!!!
quote:elninjoo schreef op 04 juni 2011 @ 15:14:

[...]

Na die 3 uur werken kan ze 'n glas drinken krijgen ja. Niet tussendoor ook nog 'n pauze die van die 3 uur afgaat. En als ze tussen 't poetsen door dorst heeft, dan drinkt ze maar 'n paar slokken water uit de kraan. Niets mis mee.
En houd haar niet van d'r werk door tegen d'r te kletsen. Laat haar haar werk doen en ga zelf lekker op de bank 'n dvdtje kijken zodat ze jou niet stoort met haar persoonlijk gezeur.
Eindeloos, bekijk het eens van de andere kant.

Je komt als hulp ergens en het lijkt duidelijk te zijn dat de opdrachtgeefster gezellig thee drinken belangrijker vindt dan een schoon huis. Je bent 2x geweest, het was gezellig, en opeens hoef je niet meer te komen omdat je niet gewerkt hebt. En dan wordt je baas ook nog eens met klachten over je gebeld! En ondertussen heeft de opdrachtgeefster helemaal niets tegen jou zelf gezegd. Niet wat je moest doen, niet dat je niet genoeg deed, helemaal niets!

Als je het vanuit dat perspectief bekijkt, denk je dan ook niet dat de hulp het fijner vindt als je gewoon duidelijk bent over wat je gedaan wilt hebben en wat je precies verwacht?

Probeer dit in je achterhoofd te houden als je de volgende hulp moet gaan vertellen wat je van haar wilt.
quote:Eindeloos wrote on 04 June 2011 @ 15:12:

[...]

Nou ja, je biedt zo'n dame toch wat te drinken aan op een zeker moment. ??Natuurlijk, maar daar gaat het me niet om. Ik vraag me gewoon af of je als zorgontvanger ook nog rekening moet houden met pauzes als het gaat om drie uurtjes...
Godsamme mensen, natuurlijk kun je de thuiszorghulp wat te drinken aanbieden en een kort praatje maken, of dat nou voor, na of tussendoor de werkzaamheden is, maar het werk moet toch ooit een keer gedaan worden?...
@ Carenza, Sowiezo het toilet, dat is geen overbogige luxe, mijn aanrecht en gasfornuis glimt en blinkt, eigenlijk alles op ooghoogte.

Ik mag 3 maanden niet bukken, dus daar gaat het eigenlijk om.

Ze hoeven zich echt niet kapot te werken hier, het gaat mij ook om de gemenigheid, dat ik al handenwringend vertel, ik kan niet sturen, en dat daar dan zo;n misbruik van is gemaakt.
Ik vind dat in 'n werkopdracht van slechts 3 uur, geen pauze hoeft te zitten. Drinken tussendoor okee, dat kan gewoon 'n glas/flesje water zijn. Koffie leuten doen ze maar in hun eigen tijd. Zelf drink ik ook geen koffie/thee, maar pak 'n glas water (of iets sterkers, haha )
Ligeia. Ze komen 3 uur, maar je krijgt iets meer, en dan 1 x per maand komen ze een x extra.

Misschien om de pauze te compenseren?.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven