Wat een thuiszorg.

04-06-2011 14:36 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers.

Graag jullie mening over het volgende alsjeblieft.

Ongeveer 5 weken geleden, op mijn werk ben ik behoorlijk gevallen, en heb mijn heup op 3 plaatsen gebroken.

Ben dan nu ook gezegend met een kunstheup. (verschrikkelijk).

Na mijn ziekenhuisopname, ben ik een aantal weken in een verpleeghuis geweest, (huis met trappen), weinig hulp, alleenstaand, etc.

Nu ben ik weer thuis.

En ik heb thuiszorg.

1 x per week 3 uur. voor zwaar huish werk.

Nu is het bij mij geen bende, echter ik heb wel wat klusjes, badkamer een beurt, wat ramen lappen etc.

Ook heb ik een probleem, ik kan niet delegeren, of iemand 'sturen'.

Dit heb ik de 1ste x met mijn hulp besproken.

Zelf laat ik mij heel goed sturen, heb er totaal geen moeite mee, had vroeger zat werkhuizen ,en 'mocht' altijd van alles.

Je 'mag even de ramen lappen, de keuken een extra beurt enz enz, en als je daar mee klaar bent 'mag'' je nog even het oudpapier wegbrengen etc.

Nadere uitleg overbodig.

Nu mijn hulp.

Ze is de 1e x gekomen, heb haar thee aangeboden, kennisgemaakt, verteld dat ik moeite met 'sturen'' had, enfin om een lang verhaal kort te maken, ze is de hele middag blijven zitten.

Ben na 1 resp. 2 uur een beetje gaan drentelen met mijn krukken in de hoop dat mevr. in actie zou komen, dus niet.

ja ik weet het, ik had iets moeten zeggen, maar dat durf ik niet, stommerd..

Week 2 zou mij dat niet gebeuren.

Ik had een strategie.

13.00 uur .Stond met mijn jas aan, ging met hondje uit, of ze de badkamer even wilde doen, en de ramen lappen in mijn slaapkamer.

Ben van ellende op straat gaan lopen, en ben thuisgekomen met een buurvrouw, heb koffie gezet, en heb de hulp ook aangeboden, wat te drinken, het was toen 13.50.

De hulp is blijven zitten en roken tot 15.00 uur.

Toen ben ik van ellende maar weer de straat opgegaan.

15.30 weer thuis, ik rook bleekwater op de trap, ik moest bellen, en jawel, de hulp kwam lekker bij mij aan tafel zitten.

15.40 heb ik gezegd, "je kunt wel gaan, ik ben bang dat het tussen ons niet werkt".

Na een poos ben ik naar boven gestrompeld, was benieuwd wat daar aan te treffen, nu de ramen waren gelapt, en de wastafel was een lap over gehaald.

Spiegel, plancet, bekers, vloer (om over de tegels maar helemaal te zwijgen) was niets aan gedaan.

Ik heb haar gebeld, en gezegd dat ze niet meer hoeft te komen, dat ik hier niets mee opschoot.

Tevens heb ik haar gezegd dat ik de organisatie hierover zou inlichten.

Bij de organisatie waren ze hoogst verbaasd over mijn relaas.Deze kracht stond als zeer goed te boek.

Plus dat het ook wel een beetje mijn eigen schuld was, want tijdens de werkzaamheden, word ik niet geacht bezoek te ontvangen.

Dat leidt maar af.

En ik moet ook thuisblijven.

Sorry voor het lange verhaal, graag jullie mening alsjeblieft.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
@ TO , volgens mij is het ook mogelijk een andere thuiszorg organisatie in te schakelen. Door de opmerking van de organisatie dat zij als goed bekend staat, vraag ik mij af hoe de andere medewerksters functioneren. De hulp die jij hebt gehad is niet professioneel te werk gegaan, dit wil niet zeggen dat iedere thuiszorg medewerkster zo is ingesteld. Een praatje indien daar behoefte aan is kan ook tijdens bepaalde werkzaamheden, zoals b.v. de keuken schoonmaken. Overigens vind ik de benaming poets behoorlijk denigrerend.

Succes volgende week.
quote:elninjoo schreef op 04 juni 2011 @ 15:56:

[...]

Van die gedachte moet je afstappen. Jij bent de opdrachtgeefster en zij is de werkneemster, dus jij mag gewoon lekker op de bank hangen en tv kijken of internetten terwijl zij zich uit de naad werkt. Daar is ze voor, daar wordt ze voor betaald. Door haar werk uit handen te nemen, snij je jezelf in de vingers, want dan betaal je in feite mee aan werk wat door haar gedaan had moeten worden.

Ik moet om je lachen!

Mijn vriendin praat net zo tegen mij.

Ze was echt boos op mij, dat ik zo sukkelig deed.

Ik sputterde nog tegen, door te zeggen, :'"Ja maarre, ehhhh, 't was wel een harstikke lief kind" .

Ze zei, " wat zeg jij daar" ?. "het is een.... (niet nader te noemen )"

Als dit een lief kind was, had jij nu in een lekker fris huisje gezeten.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Mylene_Valerie schreef op 04 juni 2011 @ 15:54:

Misschien een stomme vraag, maar ik heb bijv. thuishulp maar daar moet ik wel meehelpen. Was het bij jullie wel duidelijk dat alleen zij de werkzaamheden zou doen? Ja het lijkt mij logisch met net een nieuwe heup maar misschien ben je verkeerd ingedeeld en wist die hulp niet beter of jullie zouden samen wat doen?

Verder met de rest eens, schrijf het op. En kan je niet in een kamertje of op bed met je laptop gaan zitten? Kan je daar misschien op je gemak tv kijken of bellen? Of met mooi weer in de tuin?Misschien dat er geen afspraken worden gemaakt bij mensen die voor een redelijk korte periode hulp ontvangen, maar het is hier zo dat mensen die een vaste hulp krijgen toegewezen ook een zorgdossier ontvangen waarin wordt vastgelegd (in overleg met de hulp) wat de hulp moet doen en wat ze zelf moeten doen.
/
Een beetje goede hulp ziet zelf wel wat ze moet doen! Maar behalve dat wat zijn de dingen die je zelf kan? Als je zelf kan stoffen, laat je haar stofzuigen en dweilen. De wc en badkamer schoonmaken en als extra de ene keer wat ramen binnen/boven/buiten. Wie betaald bepaald he! Gewoon een krachtige hand geven, je naam zeggen en dan laten zien waar alle schoonmaakatributen staan, en zeggen wat je gedaan wil hebben! Vertellen wat je hebt en hoe het is gebeurt vertel je tijdens de 10 min pauze die thuiszorgmedewerksters hebben. Geef haar een kop thee en zeg vrolijk na 10m zo we gaan weer aan de slag! Huppa
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
@) Arion, ik ben dit wel met je eens, temeer daar de leidinggevende zoooooooooo verbaasd was.Maar ik heb besloten het aan te zien.

Ik vind dat er wel goed met mijn klacht is omgegaan.

En poets vind ik wel lieflijk klinken, ik ben plusminus 23 jaar de poets van mijn kinderen geweest.
Ik kan me helemaal niets voorstellen bij de instelling van deze hulpen, maar ik vind jou ook niet fair.

Geen opdracht of signalen geven, maar wel mensen de deur wijzen en bij de organisatie klagen. En nu op een forum zeuren over de reactie.

Geef jezelf een schop onder je kont, zeg gewoon wat je gedaan wilt hebben die 3 uur en probeer zelf te herstellen. Zo moeilijk is dat echt niet.
@ MValerie, fijn dat het bij jou zo goed geregeld is!
Wat cliënten van mij deden was; was opvouwen, afstoffen op ooghoogte, of een ander klusje dat ze wel konden. Of niks. Maakte mij niks uit hoor.

Ik heb ook weleens een client gehad die de hele tijd achter me aan liep om te kijken wat ik deed.

Oh, en als je haar hebt laten zien waar alles staat vragen hoe laat ze koffie of thee wil.
quote:Eindeloos schreef op 04 juni 2011 @ 16:10:

@) Arion, ik ben dit wel met je eens, temeer daar de leidinggevende zoooooooooo verbaasd was.Maar ik heb besloten het aan te zien.

Ik vind dat er wel goed met mijn klacht is omgegaan.

En poets vind ik wel lieflijk klinken, ik ben plusminus 23 jaar de poets van mijn kinderen geweest. Nou ja, meningen verschillen. Ik ben een zorgzaam type, zorg graag voor anderen op welke manier dan ook, maar wil onder geen beding poets genoemd worden. De gene die mij als poets zie mag lekker zelf gaan poetsen, goed voor de nederigheid.
quote:Nikkie79 schreef op 04 juni 2011 @ 16:10:

Ik kan me helemaal niets voorstellen bij de instelling van deze hulpen, maar ik vind jou ook niet fair.

Geen opdracht of signalen geven,

Toen ik van ellende met mijn hond op straat ging lopen, heb ik haar gevraagd, de badkamer te doen, en de ramen te lappen. ( opdrachten geven, kan ik niet) maar wel mensen de deur wijzen en bij de organisatie klagen. En nu op een forum zeuren over de reactie.

Ik zeur hier niet, ik vraag alleen om de mening, van medeforummers, is heel wat anders hoor.

Geef jezelf een schop onder je kont, zeg gewoon wat je gedaan wilt hebben die 3 uur en probeer zelf te herstellen. Zo moeilijk is dat echt niet. Als je afgestudeerd psychologe bent, kun jij het mij misschien komen leren .
quote:Eindeloos schreef op 04 juni 2011 @ 16:17:

[...]

Als je afgestudeerd psychologe bent, kun jij het mij misschien komen leren .haha gaan we assertief doen?
@ Flowerfield, dat zou ik echt noooit doen.
quote:Nikkie79 wrote on 04 June 2011 @ 16:10:

Geen opdracht of signalen geven, maar wel mensen de deur wijzen en bij de organisatie klagen. En nu op een forum zeuren over de reactie.

Geef jezelf een schop onder je kont, zeg gewoon wat je gedaan wilt hebben die 3 uur en probeer zelf te herstellen. Zo moeilijk is dat echt niet.Uhm, ze heeft de eerste keer wel aangegeven dat ze niet goed kan sturen. Daar had een thuiszorghulp al iets mee kunnen doen natuurlijk. Tenzij het een pea brain of een luilak was...
quote:Eindeloos wrote on 04 June 2011 @ 16:17:

[...]

Als je afgestudeerd psychologe bent, kun jij het mij misschien komen leren .
quote:Nikkie79 schreef op 04 juni 2011 @ 16:18:

[...]

haha gaan we assertief doen? Ik moet toch ergens een beginnetje maken.....
@TO je bent dan overigens wel weer assertief genoeg om haar de deur te wijzen en te zeggen dat het tussen jullie niet werkt...

Als je dat kan waarom kan je dan niet heul simpel zeggen, zou jij mijn ramen kunnen zemen!
Hoeveel weken/maanden krijg je die hulp? Mensen hebben 't hier over ramen wassen en stoffen. Zijn dat klusjes die je zelf ook maandelijks zou doen?
quote:Ligeia schreef op 04 juni 2011 @ 16:19:

[...]

Uhm, ze heeft de eerste keer wel aangegeven dat ze niet goed kan sturen. Daar had een thuiszorghulp al iets mee kunnen doen natuurlijk. Tenzij het een pea brain of een luilak was...en de tweede keer gevraagd of ze de badkamer en de ramen van de slaapkamer kon doen.
@elninjoo, sommige mensen krijgen maar 6 weken hulp maar proppen die dingen vol met werkzaamheden die ze zelf al in geen maanden meer hebben gedaan! Lekker achterstallig onderhoud wegwerken want he je hebt nu eenmaal een"poets " he.
quote:Circulair schreef op 04 juni 2011 @ 16:03:

[...]

Misschien dat er geen afspraken worden gemaakt bij mensen die voor een redelijk korte periode hulp ontvangen, maar het is hier zo dat mensen die een vaste hulp krijgen toegewezen ook een zorgdossier ontvangen waarin wordt vastgelegd (in overleg met de hulp) wat de hulp moet doen en wat ze zelf moeten doen.

Dat zou kunnen. Ik heb recht op 4 jaar hulp. En het klopt dat ik ook een map/zorgdossier heb waar de thuishulp alles noteert hoe en wat en wat er gedaan is en wat de plannen zijn voor de volgende keer enz. Alles is hier wel genoteerd dus dat verloopt wel soepel. Gelukkig maar want ik ben er ook niet zo'n held in om iets te zeggen. Helemaal niet.

En erbij blijven zitten en toekijken zou ik ook niet kunnen hoor. Ik had van de week een vervanger voor 1 keer omdat mijn thuishulp een weekje vrij was. En die vervanger had ook zo'n hoog werktempo, net als die hier 3x per week komt. Dus op het eind was ik kapot en ze zei, oh zal ik alles nog even stofzuigen? Nou graag zei ik. En ik was zo kapot maar ik durfde niet op de bank te blijven zitten en toe te kijken. Dus ik ben de boodschappen maar gaan opruimen.

Dus ik begrijp het wel van het niet durven zeggen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het help misschien ook als je om een hulp van 50plus vraagt?

Had ik wel gedaan, verzoek werd gehonoreerd. Dames van die

leeftijd weten over het algemeen wel wat poetsen is!!!

Heb één keer een meiske van 17 over de vloer gehad, die heb ik laten stofzuigen, en de wc laten schoonmaken, het werkbriefje afgetekend en haar de rest van de ochtend vrij gegeven. Lief kind, ook weer, maar duidelijk geen kaas gegeten van poetsen! Ze moeten ergens beginnen met het leren, maar dan niet bij mij!!!
quote:mali30 schreef op 04 juni 2011 @ 16:21:

@TO je bent dan overigens wel weer assertief genoeg om haar de deur te wijzen en te zeggen dat het tussen jullie niet werkt...

Als je dat kan waarom kan je dan niet heul simpel zeggen, zou jij mijn ramen kunnen zemen!

Nounounou, de deur te wijzen.

Van 13.00 tot 14.00 geaaid.

14.00-15.00 gezeten.

15.10-15.30 een scheut bleek door de w.c.

Ik kom 15.30 thuis, moet anticiperen op een brief, ga telefoneren,

en mevrouw ploft aan tafel, en gaat een shaggie roken.

Het gesprek was erg prive.

Neen, dan werkt het echt niet.
"Zucht" lieve TO zeg ook niet dat je geen gelijk heb wat betreft het wegsturen..

Ik bedoel te zeggen je had ook (excuse the language) de ballen om te zeggen dit gaat niet werken zo. Dus ik vraag me af waarom kan je dan niet heel simpel zeggen wat je van iemand verwacht en wat ze doen moet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven