aardbeien en pissebedden

07-06-2011 20:14 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfelde over het juiste topic, maar om het bij Eten over pissebedden te hebben is misschien niet helemaal de bedoeling... dus toch maar hier.

Sinds kort hebben we weer aardbeien in de tuin groeien, die nu snel rood worden. Meer dan ooit. We zijn daar uiteraard heel blij mee. Helaas zijn de pissebedden daar ook blij mee en eten ze gaten in de aardbeien.

Weet iemand of hier iets aan te doen is?
Brrr, ik at vroeger pissebedden ! Verder geen handige tips sorry hahaha !
neem een vijver met kikkers

laat een egel los in je tuin

paar spitsmuizen ....
quote:SummerDee schreef op 07 juni 2011 @ 20:30:

Brrr, ik at vroeger pissebedden ! Verder geen handige tips sorry hahaha !Nee!
Niks dus om de beesten van de aardbeien af te houden?

Jammer... misschien toch maar op zoek naar een egel dan.

(of bedoelde je het serieus??)
meld

quote:egelviva schreef op 07 juni 2011 @ 20:58:

meld

Wat fijn!!! Kom jij bij ons in de tuin de pissebedden verjagen? Dan mag je als beloning een aardbei hebben.
quote:SummerDee schreef op 07 juni 2011 @ 20:30:

Brrr, ik at vroeger pissebedden ! Verder geen handige tips sorry hahaha !Waarom zou je dat doen?
Bescherming

Vogels vinden aardbeien erg lekker, pissebedden trouwens ook. Die laatsten doen we niet veel aan. hoe droger het gewas door stro en/of snippers, des te minder last heb je van ze. Anders is dat met vogels; een aantal soorten is gek op aardbeien. Niet mooi in je tuin maar o zo nuttig: na de bloei, als de eerste vruchten gevormd worden en nog witgroen zijn gaat hier een net over de aardbeien, zodat de aardbeienoogst ook echt voor ons is.
quote:Annelize schreef op 07 juni 2011 @ 21:30:

[...]

Waarom zou je dat doen?

dat doen kinderen , vorig jaar kon ik nog restjes van het slakkenhuis uit mn dochters mond vissen ... de rest van de "escargot" was al verdwenen *gruwel*

slakken vreten ook gaten in je aardbeien ... wil je mn dochter een weekeind te logeren ?
Aha, hier kan ik wat mee. Wat stro onder de plantjes leggen kan helpen? Ga ik morgen meteen proberen (na wat stro van de buurvrouw te hebben gevraagd).
Stro

Op het moment dat de planten zo'n vijftien centimeter hoog zijn, dit is ongeveer drie weken na het planten, wordt het tijd om tarwestro tussen de planten aan te brengen. Dit stro heeft verschillende functies. Aardbeien hebben de gewoonte om als ze uit beginnen te groeien en dus zwaarder worden, op de grond te gaan liggen. Ligt er dan geen stro onder, dan liggen ze dus op de grond en worden ze bij de eerste de beste regenbui volgespat met zand, zeg maar modder. Vandaar de naam aardbei.

Als consument zit U waarschijnlijk niet te wachten op een aardbei waar U met een afwasborstel mee aan de gang moet. Een andere reden waarom stro tussen de planten wordt aangebracht is dat door het opspatten van zand, ziektekiemen vanaf de grond op de plant kunnen komen. Stro is dus ook een milieuvriendelijk alternatief om een boel problemen met schimmelziekten te voorkomen.
quote:Yamuna schreef op 07 juni 2011 @ 21:35:

[...]

dat doen kinderen , vorig jaar kon ik nog restjes van het slakkenhuis uit mn dochters mond vissen ... de rest van de "escargot" was al verdwenen *gruwel*

slakken vreten ook gaten in je aardbeien ... wil je mn dochter een weekeind te logeren ? Hahaha, ik moest echt hardop lachen! Dochters zijn fantastisch!
Wat een fantastische informatie!

Yamuna, je dochter is ook welkom hoor.

(Als ze dan maar niet ook alle aardbeien op eet!)
Ik had trouwens eerder ook al eens beelden op tv gezien van stro tussen de aardbeienplanten. Maar toen ik het op internet opzocht, vond ik alleen dat dat goed zou zijn tegen het onkruid tussen de planten. (En eerlijk gezegd kon kan ik me niet indenken wat er erg zou zijn aan onkruid tussen de aardbeienplanten...)
quote:Ka32 schreef op 07 juni 2011 @ 21:51:

Wat een fantastische informatie!

Yamuna, je dochter is ook welkom hoor.

(Als ze dan maar niet ook alle aardbeien op eet!)dat kan ik niet garanderen aaaarebijenmonster
ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat iedereen stro onder zijn aardbeien had ... dat dat algemeen bekend was ...

ik moet eens vaker uit de moestuin komen

mijn oogst vandaag:

Wat een plaatje Yamuna
Wauw Yamuna!

Misschien moet ik mij ook wat beter voorbereiden en niet zomaar 'leuk' aardbeienplanten in de tuin zetten...

Ik heb ook tomatenplanten van de buurvrouw gehad, die nu in een pot staan te groeien. Moet daar ook nog iets speciaals mee, of kan ik gewoon wachten tot er tomaten aan komen?
zorg voor een voldoende grote pot ... ik ren even naar buiten om kiek te maken !
crappy phonecam pic

maar de drie planten zijn dezelfde tijd gezaaid als dat het voorste lullige exemplaartje gezaaid is .

tomaten moet je wel "dieven"

of heb je een cherry tomaatje?

die moet je ook dieven , maar die kan in een kleine pot.

(restjes potgrond waarvan het zaad niet is opgekomen , geeft leukeverrassingen .... )
Volgens mij zijn het wel gewone tomatenplanten. Er staan er nu 3 in een behoorlijk grote pot. Maar aan bovenstaande foto te zien is het dus beter ze alle drie in een eigen pot te zetten?

Naar dat 'dieven' zal ik ook eens kijken. Wel een duidelijk plaatje! Bedankt.
Hier staan/hangen de aardbeien in bloembakken aan de schutting, zo'n30cm boven de grond en dat gaat prima...of in een hoge pot kan natuurlijk ook.

Barst hier verder van de pissebedden maar dat schijnen nuttige opruimertjes te zijn dus... leven en laten leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven