Welk Mac?

10-06-2011 11:15 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
M'n computer is bijna dood en nu wil ik overstappen op een Apple. Ik weet alleen niet welke.

Ben naar de winkel geweest maar word altijd duizelig van verkopers (en ben bang dat ze me een oor aannaaien en alles mooier maken dan het is ;)) Dus hopelijk wat kenners op het forum!

Oh, en bij voorbaat sorry voor waarschijnlijk erg duffe vragen!

MacBook lijkt me het handigst. Maar niet als ik hele dag achter m'n bureau moet typen. Dan zou ik de laptop willen aansluiten op m'n 17inch flatscreen-monitor (niet van Apple) en eigen toetsenbord en muis (ook niet van Apple). Kan dat?

Verder heb ik geen draadloos internet maar bedraad dus. Kan dat ook?

Naast typen, wil ik graag snel kunnen surfen, films/uitzendinggemist kijken, spelletjes spelen. Graag goede grafische (video) kaart en snelle processor en genoeg geheugen dus (denk ik).

Als dat allemaal kan (met name aansluiten op m'n eigen monitor en toetsenbord), twijfel ik tussen MacBook Pro en MacBook Air. En als dat aansluiten niet kan twijfel ik tussen iMac en Mac mini.

Iemand raad? Goede/slechte ervaringen?
Geen advies, ik heb geen MacBook (iMac, met een Apple Airport kan je draadloos internetten, ook handig om via receiver muziek te luisteren), maar wel een link waar je meer info zou kunnen vinden:

http://www.onemorething.nl/community/forum

http://www.onemorething.nl/community/forum/switchers

Zelf zou ik niet snel voor een Air kiezen, is wel erg beperkt.
Waarom wil je een Mac?
quote:hekje schreef op 10 juni 2011 @ 11:15:

M'n computer is bijna dood en nu wil ik overstappen op een Apple. Ik weet alleen niet welke.

Ben naar de winkel geweest maar word altijd duizelig van verkopers (en ben bang dat ze me een oor aannaaien en alles mooier maken dan het is ;)) Dus hopelijk wat kenners op het forum!

Oh, en bij voorbaat sorry voor waarschijnlijk erg duffe vragen!

MacBook lijkt me het handigst. Maar niet als ik hele dag achter m'n bureau moet typen. Dan zou ik de laptop willen aansluiten op m'n 17inch flatscreen-monitor (niet van Apple) en eigen toetsenbord en muis (ook niet van Apple). Kan dat?

Naast typen, wil ik graag snel kunnen surfen, films/uitzendinggemist kijken, spelletjes spelen. Graag goede grafische (video) kaart en snelle processor en genoeg geheugen dus (denk ik).

Als dat allemaal kan (met name aansluiten op m'n eigen monitor en toetsenbord), twijfel ik tussen MacBook Pro en MacBook Air. En als dat aansluiten niet kan twijfel ik tussen iMac en Mac mini.

Iemand raad? Goede/slechte ervaringen?

Ik denk dat je eerst maar moet bedenken hoe en waar je de Mac wil gaan gebruiken.

Wil je hem nu wel of niet mee kunnen nemen?

Mocht je hem niet mee willen nemen: neem dan in ieder geval geen Macbook. Die zijn namelijk een stuk duurder, dus voor de leuk zou ik geen Macbook kopen.
http://store.apple.com/us/product/M9320G/A

Dit kabeltje zodat je kunt aansluiten aan je monitor

Andere randapparatuur zou gewoon moeten werken.

Waarom een Mac idd? Ik heb er ook eentje, een Macbook (gewoon de witte) en ik zie soms mensen rondhuppelen met een Macbook Pro, terwijl ze alleen internetten en word documentjes tikken. Dat is echt zonde van het geld, daarvoor heb je geen macbook pro nodig..
@ Strawberrie, dank voor de linkjes, volgens mij kan dat aansluiten dus niet :( Maar ik lees nog even verder..

@ Xionz, ik werk ermee bij sommige opdrachtgevers en bevalt goed (lekker systeem/logische werkomgeving).
Oh en natuurlijk kan bedraad internet ook.
Ik twijfelde ook tussen de Air en een Macbook Pro (ik had al een iMac), uiteindelijk is het een Macbook Pro geworden en daar heb ik geen spijt van gehad. Ik heb verder vrij weinig verstand van de specificaties dus ik kan alleen mijn eigen ervaring delen. :-)

De Air is inderdaad vrij beperkt en omdat je anders een Macbook pro overweegt ga je dus wel voor een notebook die wat meer aankan.

Ik gebruik mijn Macbook Pro 15" (2,00-GHz) tegenwoordig eigenlijk voor alles, ook voor Adobe software wat toch vrij zwaar is. Bedraad internet is geen probleem en persoonlijk vind ik de hele dag typen ook geen probleem achter dit scherm, hoe het zit met aansluitingen naar een ander scherm weet ik niet. Je toetsenbord en muis zullen geen probleem zijn, neem aan dat dat gewoon usb aansluitingen zijn?

Succes :-)
@ Camry, ja ik wil hem af en toe wel meenemen (lange treinreis)

@ Yellowlove, toch een kabel! Fijn zo! Het gaat me trouwens echt totaal niet om 'hipheid' oid.

@ AlbusInAlbis, dank voor je ervaring. Typen achter notebook lijkt me toch best lastig.. Ben ook niet erg netjes en heb snel allerlei troep tussen m'n toetsen zitten na dagje werken (broodkruimels, as) dus alleen daar al om lijkt me apart toetsenbord wel fijn. Gebruik je je iMac nu niet meer?
Ik denk dat je eerst moet besluiten of je een vaste werkplek wil of niet.

Vaste werkplek: iMac/Macmini

Laptop: MacBook/MacBook Pro/MacBook Air

quote:hekje schreef op 10 juni 2011 @ 11:15:

Ja, je kunt het allemaal aansluiten. Je muis en toetsenbord gewoon via de USB-poort.

Voor je beeldscherm moet je even een tussenstuk kopen, zoals Yellow ook al aan gaf. Welk tussenstuk is afhankelijk van welke MacBook je neemt (bij de MacBook Air heb je bv een Thunderboltkabel nodig).

Bedraad internet kun je ook gewoon aansluiten.

Verder ben ik heel tevreden met zowel mijn iMac en als mijn MacBook (die laatste is 5 jaar oud).

Als mijn MacBook nu kapot zou gaan en ik zou moeten kiezen tussen de MacBook en de MacBook Pro (beide 13 inch), dan zou ik kiezen voor de MacBook Pro. Deze heeft voor 150 euro meer betere specificaties (waaronder een snellere processor en meer intern geheugen).

De MacBook Air vind ik te duur voor wat hij kan.
quote:hekje schreef op 10 juni 2011 @ 11:44:

@ AlbusInAlbis, dank voor je ervaring. Typen achter notebook lijkt me toch best lastig.. Ben ook niet erg netjes en heb snel allerlei troep tussen m'n toetsen zitten na dagje werken (broodkruimels, as) dus alleen daar al om lijkt me apart toetsenbord wel fijn. Gebruik je je iMac nu niet meer?

Jawel, uiteraard gebruik ik mijn iMac nog maar ik kocht er een Macbook Pro bij omdat ik veel van huis ben en merk dat ik nu thuis ook vaak geneigd ben snel even de Macbook te pakken.

Eigenlijk gebruik ik juist de Macbook sneller als ik flink wat moet typen, omdat ik het toetsenbord fijner vind.

De iMac gebruik ik thuis nog voor grafische dingen/streamen en films kijken ivm het grote scherm.

Hoewel ik niet de duurste variant heb ben ik nog nooit tegen snelheidsproblemen of gebreken met gebruik van grafische software aangelopen.
ik heb nu al 2 jaar een Macbook Pro, ben er heel blij mee, maar als je alleen voornamelijk het internet gebruikt zou ik niet een Pro kopen gewoon omdat ze zo ontzettend duur zijn....

Maar verder, makkelijk in gebruik, nog steeds super blij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven