oproep schoonmaken op school

11-06-2011 12:00 1267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Elk jaar komt er tegen de zomer een oproep aan alle ouders of ze komen helpen om de school schoon te maken.

Het is blijkbaar een heel normaal iets, maar ik vind het raar.

Is het eigenlijk niet veel normaler als de schoonmakers die er normaal al werken, gewoon een keertje dubbele tijd komen? Hoeveel zou dat nou werkelijk kosten?
Tsja...ik vind het ook altijd vreselijk. Ik word er, als werkende moeder van 3 kids, bijna op aangekeken dat ik niet, of weinig, bijspring als schoonmaakmoeder, luizenmoeder, voorleesmoeder, overblijfmoeder, tuinmoeder, versiermoeder, feestcommissiemoeder, fietsmoeder enz enz enz.

Als je je niet opgeeft om schoon te maken krijgt je kind speelgoed mee naar huis wat je dan thuis schoon moet maken.
Schoonmakers worden niet betaald door de school zelf, maar door de stichting waar de school onder valt. Schoonmakers hebben erg weinig (bijna té weinig) tijd om de school schoon te maken. Als zij in de vakantie terug moeten komen, dan moet dat door de school worden betaald. En daar zal geen geld voor zijn.
De oproep om te komen schoonmaken is vaak voor groepen 1 en 2. Dus speelgoed schoonmaken. Daar hebben de schoonmaaksters toch geen tijd voor.

Help je wel vaak mee met klusjes op school of helemaal niet?
Heb je geen zin om lego in de wasmachine te stoppen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ach het dient er ook voor om ouders bij de school te betrekken en bij elkaar... Al vind ik het wel raar als jullie als ouders wordt gevraagd het gebouw schoon te maken. Daar gaan de leraren zelf maar aan staan: dan moet je én een dag vrijnemen én je pro deo inzetten als schoonmaakster...

Ik kreeg ook aan het eind van het jaar X aantal houtblokspellen mee naar huis, die ons mam dan door de afwas deed. Maar dat vind ik een ander verhaal...
Maddy ik heb nog nooit de lokalen schoongemaakt alleen zoals ik al zei het speelgoed. En met een paar ouders is het zo gepiept
Het is maar net hoe je het bekijkt...

Bij ons worden ouders (dus niet alleen moeders) gevraagd voor 1 uurtje, op een avond.

Daar staan de leerkrachten net zo goed schoon te maken.

En inderdaad, soms wat speelgoed mee naar huis.

Ik vind het ook wel goed voor de contacten onderling hoor, zo spreek je nog eens andere ouders.
Klopt hier ook voor groep 1 en 2. idd het speelgoed. enz. Hier zijn het ook altijd dezelfde die helpen,meegaan, rijden, versieren enz. maar goed. Ik ben zo'n iemand die er altijd is maar vind het leuk en Maak er tijd voor. Ik heb ook 3 kids en de 4e op komst maar vind het leuk om betrokken te zijn. Ik zit zelf dan ook in de commisie die de buitenschoolse activiteiten ook organiseert. Ook daar bij oproep van medewerking ouders: altijd dezelfden. Dat is zo en dat blijft zo.het is mijn eigen keuze en kijk niemand er op aan.
Puck
quote:mika65 schreef op 11 juni 2011 @ 12:02:

De oproep om te komen schoonmaken is vaak voor groepen 1 en 2. Dus speelgoed schoonmaken. Daar hebben de schoonmaaksters toch geen tijd voor.

Help je wel vaak mee met klusjes op school of helemaal niet?

Mijn kind zit in groep 3, verder heb ik er nog eentje van 2 jaar rondlopen, die dus niet op z'n gemakje blijft zitten als ik voorleesmoeder zou zijn, of op een sportdaga ergens bij een spel sta ofzo. Ik heb geen familie in de buurt wonen, en geen vrienden die thuis zitten, die dus evt. een paar uurtjes op de kleine puk kunnen passen.

Ik doe dus op dit moment bar weinig op school, maar werk ook nog 3 dagen.

Ik vind gewoon dat het schoonmaken niet aan de ouders is, maar inderdaad, zet dan als team je schouders eronder, of elke docent maakt z'n eigen klas schoon ofzo?

Ik snap dat dat niet bij hun werkzaamheden hoort, maar ik maak op mijn werk ook zelf mijn bureau en computer schoon en stofvrij, en om de beurt volgens een rooster de koffiemachine etc..
Overigens deed ik wel altijd mee aan het inpakken van de sinterklaascadeautjes, school versieren voor bepaald thema e.d. want dat is 's avonds (man thuis)
Ik ben ook juf, op een basisschool. Bij ons is dat helpen met schoonmaken alleen in groep 1/2. In alle andere groepen doen de leerkrachten dat eigenlijk altijd zelf (in mijn vakantie!!!!) De schoonmakers krijgen ongeveer twee uur per dag, voor een hele school! Meer geld is er niet ( en zelf dat kost al meer dan 10.000 euro per jaar!)

Ik denk dat dit komt omdat alles gratis is in het basisonderwijs, ouders betalen alleen een vrijwillige ouderbijdrage, die alleen voor vieringen en schoolreis wordt gebruikt!

En zelfs de ID-banen (concierge enzo) staan op de lijst om geschrapt te worden, dus met die klussen worden de leerkrachten straks ook nog belast!! De eisen waaraan ons onderwijs moet voldoen worden steeds strenger, er komt steeds meer werk, gek he, dat er steeds meer leerkrachten overspannen raken of een ander vak kiezen?!
quote:sofi2010 schreef op 11 juni 2011 @ 12:06:

. Ik ben zo'n iemand die er altijd is maar vind het leuk en Maak er tijd voor. Ik heb ook 3 kids en de 4e op komst maar vind het leuk om betrokken te zijn. Ik zit zelf dan ook in de commisie die de buitenschoolse activiteiten ook organiseert. Ook daar bij oproep van medewerking ouders: altijd dezelfden. Dat is zo en dat blijft zo.het is mijn eigen keuze en kijk niemand er op aan.zozo, dat vind ik best knap! En wat doen je kinderen dan tijdens die activiteiten als ik mag vragen?
ik heb daar ook altijd aan meegedaan als ik de tijd had.

Tja, je kunt het raar vinden enzo of je kan extra schoolgeld neerleggen om professionals in te huren voor de grote schoonmaak, versieren voor feestjes, begeleiden bij schoolreisjes en sportdagen, lezen, luizen en naar zwemles fietsen.

Nou dan kom ik wel een keertje opdraven hoor.
Volgens mij zit je zelf niet zo lekker in je vel minime... Ik hoop dat de vakantie snel genoeg komt voor jou en dat je een beetje kunt ontspannen en bijkomen.
quote:marthesyl schreef op 11 juni 2011 @ 12:00:

Hai,

Elk jaar komt er tegen de zomer een oproep aan alle ouders of ze komen helpen om de school schoon te maken.

Het is blijkbaar een heel normaal iets, maar ik vind het raar.

Is het eigenlijk niet veel normaler als de schoonmakers die er normaal al werken, gewoon een keertje dubbele tijd komen? Hoeveel zou dat nou werkelijk kosten?

Kosten voor de schoonmaakster om extra te komen werken zijn ongeveer 25 per uur per schoonmaakster.

Tel maar uit je winst. Je krijgt meestal een stuk of 10 ouders wel zo gek om 2 uurtjes te komen werken. Die bied je koffie en een koekje aan.

Daarnaast nemen een deel van die ouders wel het speelgoed mee wat in de wasmachine kan en leveren het weer schoon in. Dat kan een schoonmaakster niet.
Ja maar er is dus geen keus he, bijdrage voor grote schoonmaak in geld of natura.
quote:minime81 schreef op 11 juni 2011 @ 12:11:

Ik ben ook juf, op een basisschool. Bij ons is dat helpen met schoonmaken alleen in groep 1/2. In alle andere groepen doen de leerkrachten dat eigenlijk altijd zelf (in mijn vakantie!!!!) De schoonmakers krijgen ongeveer twee uur per dag, voor een hele school! Meer geld is er niet ( en zelf dat kost al meer dan 10.000 euro per jaar!)

Ik denk dat dit komt omdat alles gratis is in het basisonderwijs, ouders betalen alleen een vrijwillige ouderbijdrage, die alleen voor vieringen en schoolreis wordt gebruikt!

En zelfs de ID-banen (concierge enzo) staan op de lijst om geschrapt te worden, dus met die klussen worden de leerkrachten straks ook nog belast!! De eisen waaraan ons onderwijs moet voldoen worden steeds strenger, er komt steeds meer werk, gek he, dat er steeds meer leerkrachten overspannen raken of een ander vak kiezen?!Je klinkt ietwat gefrustreerd.... Alles goed? *oprechte vraag*
Ik ben juf en maak regelmatig zelf schoon op school. Wel meer dan mijn bureau, het koffiezetapparaat en de computer. Ruim vijfentwintig kids in een lokaal leveren alleen wel wat meer rommel op hoor.

Vanuit de overheid krijgt een school geld voor ongeveer 2 uur schoonmaken per dag. Dit is dan voor het gehele gebouw! Het is dan ook fijn, dat er ouders zijn die willen helpen met het schoonmaken van het speelgoed e.d. Niet omdat ze moeten, maar omdat hun eigen kinderen zo met schoner materiaal kunnen spelen.

Over reacties als hieronder verbaas ik mij wel heel erg:

quote:marthesyl schreef op 11 juni 2011 @ 12:08:

[...]

Ik vind gewoon dat het schoonmaken niet aan de ouders is, maar inderdaad, zet dan als team je schouders eronder, of elke docent maakt z'n eigen klas schoon ofzo?

.Kun je wel inschatten hoeveel werk dat is voor één persoon?
De schoonmaak zou het wel kunnen hoor, maar dan zou de school dat zelf moeten betalen en die gaan dat dan zeker op de ouders verhalen door de (verplichte) vrijwillige ouderbijdrage omhoog te schroeven. Lijkt me dat je beter 1 of 2 uurtjes van je tijd kunt besteden aan schoonmaken van het speelgoed en de kasten.
Marthesyl het schoonmaken gebeurde ook altijd s'avonds bij mijn kinderen op school
@marthesyl: haha, meen je dat nou serieus????? Ik zit prima in mijn vel! Jij opent hier een topic over!!! Dus jij zit er waarschijnlijk mee!!!

Ik bekijk het gewoon van de andere kant, maar dat komt omdat ik ook aan die andere kant mijn baan heb. Er zijn namelijk nog steeds heel veel mensen (en jouw post had naar mijn idee ook een beetje die toon...) die denken dat leerkrachten van half negen tot drie werken en daarna niks te doen hebben! In een aantal andere europese landen is dat inderdaad zo, maar in nederland helaas niet......
Bij ons op school is het echt smerig.

Ouders klagen al jaren en soms gaat het opeens even beter.

1 schoonmaker voor de hele school , kan echt niet.

Maar er is geen geld voor.

Eerst was ik falikant tegen om als ouder de klas te gaan schoonmaken en vond ik de moeders (het zijn toch bijna altijd moeders) echt belachelijk die dat wel deden.

Inmiddels is bij oudste zoon een stofmijtallergie vastgesteld.

Hij loopt dan (vooral in de winter) de hele dag te niezen.

Dat is opzich natuurlijk niet zo erg maar als hij maanden land snotterig is gaan z'n oren dichtzitten en zijn ogen zetten op en looopt hij de hele dag in zijn ogen te wrijven.

Nu help ik dus af en toe mee met het schoonmaken van de klas.

De discussie of het altijd de zelfde zijn die helpen en of je al dan niet wordt aangekeken als je niet helpt lijkt me een ander topic waard.
Zoeter ik vond het ook fijn dat ouders samen het speelgoed schoonmaakten en dat alle kinderen dan weer lekker schoon speelgoed hadden om mee te spelen
quote:minime81 schreef op 11 juni 2011 @ 12:11:

En zelfs de ID-banen (concierge enzo) staan op de lijst om geschrapt te worden, dus met die klussen worden de leerkrachten straks ook nog belast!! De eisen waaraan ons onderwijs moet voldoen worden steeds strenger, er komt steeds meer werk, gek he, dat er steeds meer leerkrachten overspannen raken of een ander vak kiezen?!

Dat dus. Mijn moeder was kleuterjuf, en ik ging elk jaar met haar naar de school, op haar vrije dag (!, daar kreeg zij dus niet voor betaald), om daar schoon te maken. Was altijd heel gezellig, ik zag elk jaar precies dezelfde ouders, we hadden altijd veel lol. De Turkse moeders brachten altijd lekkere hapjes, en na een paar uur poetsen, kletsen en lachen was alles weer schoon voor het hele jaar (!) omdat we dus dingen schoonmaakten waar de schoonmakers geen tijd voor hadden.

Ik vroeg laatst aan mijn moeder wanneer we weer gingen poetsen, blijkt dat ze het niet meer zo doen. Ze konden er geen ouders meer voor krijgen. Nu moeten alle leraren dus in hun vakantie een dag gaan poetsen (zonder daarvoor betaald te worden dus, dat doen ze in hún vrije tijd, dat blijken veel mensen zich niet te beseffen). Jammer is dat. Ik zal ook de heerlijke baklava wel missen dit jaar...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven