School

11-06-2011 00:43 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig is het een en al leuke dingen op de lagere school, uitjes, lentedag, zomerfeest, schoolfeest, wat dan ook, het moet altijd leuk zijn, gewoon leren is er niet meer bij.

Is dit nodig, moet het altijd maar "leuk" zijn, een baan is ook niet altijd "leuk" dus wen er alvast maar aan. Waarom moet dit zo, en waar kom het vandaan?
Is toch leuk juist, en het maakt school ook leuk. Ook school mag leuk zijn. Leuk juist.
wat ik me juist kan herinneren van al dat soort dagen dat het heel leerzaam is op een andere manier dan de standaard weg.
ow en natuurlijk zijn er altijd nog meer gewone lesdagen dan uitzonderingsdagen.
Volgens mij zijn 99% van de schooldagen "gewone" schooldagen. Bovendien leer je op de "niet gewone" dagen ook genoeg. Het enige verschil is dat het niet in een boek staat en je er geen toets over krijgt.
Goh, het lijkt wel of ik mijn oma (lief mens trouwens) hoor praten.

Niet altijd leuk is niet hetzelfde als nooit leuk. Het Calvinisme is toch echt aan de verliezende hand momenteel.

Maar ik ben wel benieuwd, waarom erger jij je hier zo aan?
En inderdaad, ik herinner me dit soort dagen nu nog steeds. De standaard schooldagen echt niet meer.
quote:vroonhoeve schreef op 11 juni 2011 @ 00:43:

Tegenwoordig is het een en al leuke dingen op de lagere school, uitjes, lentedag, zomerfeest, schoolfeest, wat dan ook, het moet altijd leuk zijn, gewoon leren is er niet meer bij.

Is dit nodig, moet het altijd maar "leuk" zijn, een baan is ook niet altijd "leuk" dus wen er alvast maar aan. Waarom moet dit zo, en waar kom het vandaan?

Leren gaat vanzelf.

De school moet leuk zijn zoals het leven zelf.

Werk moet ook leuk zijn.

Goh wat zijn jullie negatief.

Als je een leuke baan hebt hoef je nooit meer te werken.
Over welke jullie heb je het Robelia? Volgens mij is TO de enige negatieve hier.
ja, school moet leuk zijn ja.

anders verliezen kinderen vrij snel interesse ben ik bang...
Het is ook juist de truc om kennis op een leuke manier over te brengen. Daarbij leert een kind beter in een andere 'leuke' setting, dan in een omgeving waar men nooit eens iets anders doet dan normaal. Dus ja, ik ben het met de anderen eens: school moet zeker ook leuk zijn!
Volgens mij moeten ze nu op de lagere school veel meer leren dan wij vroeger (jaren 70) Ik herinner me de lagere school juist als weinig dwang, weinig tot geen huiswerk, veel buiten zijn, tekenen en knutselen. Voor mij viel de overgang naar 't middelbaar heel zwaar, daar moest je opeens werken: YUK!
Zo vaak zijn er geen leuke dingen te doen op de school van mijn kinderen....
Wat klink jij als een oude zuurpruim, TO. De kinderen genieten op en top van die speciale dagen. Ze leren die dag niet uit boekjes, maar uit de praktijk. En ja, dat is leuk!

Waarom vind je het zo erg dat er "leuke" dagen zijn? Heb je daar persoonlijk last van?
Vroonhoeve, ik zeg aankaarten op school! Hoe durven ze die kinderen een leuke schooltijd te bezorgen? Tikken met en lineaal en tucht, dat moeten we hebben. De kinderen van nu? Watjes, allemaal watjes!
ik werk zelf op een school en ik vind dat de kinderen heel hard moeten werken. Zelfs op een zomerfeest doen ze nog verantwoorde spelletjes waar ze bij na moeten denken. Levensgroot micado, memory op een kleedje buiten, trefbal (tactisch nadenken en bewegen), apenkooien (bewegen). Maar ze mogen wel lekker verkleed komen en de hele dag buiten zijn.

Een school moet aan een heleboel eisen voldoen, willen ze door de keuring van de inspectie komen, dus ze kunnen echt niet zomaar wat doen. Daarnaast moeten ze voor elk vak die de kinderen krijgen een methode volgen en die moet ook gewoon bewezen af zijn aan het einde van het jaar, de inspectie is namelijk erg streng!
Uitjes komen ook vaak voort uit een thema. Bijvoorbeeld het strand en dan de rest van de maand alles leren over eb en vloed, schelpen, zeedieren, duinen etc.
Tssk, je loopt achter hoor zuurpruim TO. Tegenwoordig moeten ze in groep 1 al aan de Citotoets en moeten ze de getallen t/m 20 en de letters van het alfabet kunnen herkennen. In de groep 2 naast mijn dochter's groep 1 kan de helft al lezen. En dat komt natuurlijk omdat ze op de scholen geen klap meer uitvoeren, maar alleen maar didactisch onverantwoorde uitjes doen.
Ik vind juist dat ze het leren in NL leuker moeten maken. Niet zozeer door zomerdagen, lenteweken of wat dan ook maar door meer experimental learning. Dus uit naar de natuur om te leren vd beessies, of meer labtesten, etc.

Moet eerlijk zeggen dat ik vind dat de kids hier (Canada) veel leuker leren. En daarom blijven veel meer dingen hangen. Bijv. een brug bouwen van tandenstokers, een milkshake maken met alle eigenschappen v.e. bepaalde planeet, een taart bakken in de vorm ve gletsjer, etc.
Optimist tot in de kist!
Leuker?! heb jij enig idee hoe de kinderen tegenwoordig moeten buffelen om de basisschool alleen al door te komen?
Iemand zegt het goed, je moet het leren leuk maken.

Snoezekind vindt het leren op school niet leuk, hij denkt anders, sneller, moeilijker. Hij is klaar met de basisschoolstof voor rekenen, en speelt nu met binaire getallen. In groep 5.

Juf vroeg hoe ze het rekenen leuker kon maken.

Nou....... misschien door het niet meer te doen, en extra aandacht te geven voor taal ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 11 juni 2011 @ 19:56:

Ik vind juist dat ze het leren in NL leuker moeten maken. Niet zozeer door zomerdagen, lenteweken of wat dan ook maar door meer experimental learning. Dus uit naar de natuur om te leren vd beessies, of meer labtesten, etc.

Moet eerlijk zeggen dat ik vind dat de kids hier (Canada) veel leuker leren. En daarom blijven veel meer dingen hangen. Bijv. een brug bouwen van tandenstokers, een milkshake maken met alle eigenschappen v.e. bepaalde planeet, een taart bakken in de vorm ve gletsjer, etc.Lang leve WillemWever en experimenteerboeken. Die dingen doen we van lieverlee maar zelf, want op school krijgen ze dat niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Mijn zoon van 11 doet onder schooltijd elke week de Platoklas en daar doen ze dit soort dingen dus wel. Maar dat is dan weer alleen weggelegd voor de slimmerds van groep 7 en 8. Geen geld en geen tijd want de kinderen moeten targets halen. Een gemiddeld kind redt de normale lesstof tegenwoordig, maar meer ook niet. Laat staan als je problemen op bepaalde vlakken hebt.

De kinderen hebben hier thuis een vrij uitgebreide microscoop. Echt alles wat er onder kan, gaat er onder, wordt bestudeerd en gedetermineerd. Is op school geen tijd en geld voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven