Gezondheid alle pijlers

Begin van de overgang?

15-06-2011 06:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd heb ik veel dingetjes waar ik geen antwoord op weet, dus gaan er hier en daar wel een paar topics van mij verschijnen op zoek naar helpende oplossingen.

Sinds een poosje ben ik zeer prikkelbaar, als ik 's avonds in bed ligt krijg ik het vaak loeiheet en transpireer ik veel.

Ik ben 40 jr en heb reuma waarvoor ik zaldiar en oxycontin tegen de pijn slik. Dit slik ik al bijna 3 jr dus aan de medicatie zal het niet liggen.

Ik heb het hierover met HA over gehad en die vond me nog te jong om hieraan te denken. Wat ik overigens onzin vind, want ik ken vrouwen die nog jonger de overgang in gaan.

Ook is mijn sexleven op een zeer laag pitje op het moment, het boeit me allemaal niks meer. Dit kan ook door de oxycontin komen, want morfine beinvloed je libido.

Al met al zit ik dus in een fase waarin ik totaal mezelf niet meer ben.

Herkenbaar?
Waarom laat je de HA niet eens bloed prikken? Daar kun je namelijk ook aan zien of de overgang de boosdoener is.
Ik heb de laatste tijd al vaak mijn bloed op vanalles laten testen, maar ze konden niks "raars"vinden.
Maar als je niet specifiek gevraagd hebt naar bloed onderzoeken op overgang, dan zal dat waarschijnlijk ook niet gebeurd zijn. Dus zou je nog kunnen doen, weet je het ook.
Ben je oververmoeid? Kun je ook erg van gaan zweten.
Ja idd ik ben oververmoeid, sinds anderhalf jr slaap ik maar slechts 3 uurtjes per nacht. Vanalles al geprobeert maar t blijft een ellende, wordt vaak ook nog eens klaarwakker in de nacht, drink dan wat ga naar de wc en slaap verder. zolang het nog kan..
slik je de pil?

als je die slikt zijn eventuele overgangsverschijnselen niet zichtbaar in je bloed
hoi tanti

hier ook iemand die al 5 jaar aan de oxycontin zit...waarschijnlijk komen daar je rusteloze en wakkere nachten van...ook ik slaap per nacht maar een paar uurtjes, om vervolgens gebroken mn bed uit te komen......buurvrouw hier die 3 weken oxycontin slikte precies hetzelfde probleem....sterkte
Idd ikkannietkoken ik dacht daaraan ook al. Maarja als ik ze niet slik dan kan ik niet slapen van de pijn.

@elninjoo ik heb de spiraal.
Tanti, mijn huisarts dacht ook dat ik te jong was voor de overgang en wimpelde me af. Ik nam daar geen genoegen mee. Ik heb bij de apotheek een thuistest gehaald en het positieve resultaat onder zijn neus gewreven. Toen 'mocht' ik wel mijn bloed laten testen en ik bleek inderdaad in de overgang. Ik was toen 39. Ik zou nogmaals aandringen op een test, zodat je weet waar je aan toe bent en evt hormonen kan gaan slikken. Tegen de klachten, maar ook omdat je anders het risico loopt op botontkalking. Sterkte. Toen ik eenmaal aan de hormonen was, ik slik nu een hele lichte pil, waren de klachten zo voorbij!

Dat je bloed wel vaker wordt onderzocht zegt trouwens niks, je moet echt speciaal testen op bepaalde hormonen en dat gebeurt niet zomaar.
.
@Impala,

dat zou mijn verhaal kunnen zijn , mijn huisarts wilde ook niet testen en toen heb ik ook een huistest gehaald , waaruit bleek dat ik in de overgang was.

Ik was 38.

En toen bleek ik ook al botontkalking te hebben.

Ben trouwens , ook omdat zij (de HA) op een ander iets totaal laks had gereageerd van huisarts gewisseld.
Het zou best het begin van de overgang kunnen zijn. En 40 is toch niet vroeg? De pre-menopauze kan wel 10 jaar duren, soms nog wel langer. En dan kunnen er nu al klachten ontstaan zoals heftigere menstruaties, stolsels bij je menstruatie, zweten, opvliegers, noem maar op.

Alleen als je aan het begin van je overgang zit is een bloedtest niet altijd betrouwbaar. Je FSH schommelt dan nog erg en je kan dan een test doen die zegt dat je dus niet in je overgang zit. Terwijl je dus wel al rommelt.
Zijn er geen alternatieven voor de pijnstiller die je gebruikt.

Zijn namelijk best heftige middelen....

Ik ben geen Reumatoloog, maar heb zelf reuma en als het goed is zijn er tegenwoordig veel medicijnen die goed helpen...
Voor mij was het meest opvallende dat ik 's nachts wakker werd van dorst. Moest er meerdere keren uit voor weer een glas water.
Helaas nina heb alles al geprobeerd. Door de artrose op verschillende plaatsen is de pijn gewoon bijna niet te verdragen, zelfs morfine geeft slechts een kleine verlichting.

En wat het menstruatie gebeuren betreft, ik heb een mirena spiraal en ben al zeker 10 niet meer ongesteld geweest dus daaraan valt ook niks te merken.
@eefjewentelteefje

Wat een prutsers zijn sommige huisartsen he? Ik heb er na een paar slechte ervaringen ook geen hoge pet meer van op.

En wat erg dat de botontkalking toen al ingezet was zeg. Heb je meteen een botdichtheidtest laten doen? En wat doe je nu om te voorkomen dat het erger wordt?

Ik heb mijn botten nooit na laten kijken maar het lijkt me sterk dat er iets mee is, want ik ben bijna altijd aan de pil geweest. Tot ik er even mee stopte en dus al snel ontdekte dat ik al in de overgang was.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven