Overbezorgd? Puber..

15-06-2011 11:46 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter van net 14 vindt iemand leuk, een jongen die ze via via kent. Vooral hyves, msn en één keer in het echt gezien.

Ze vroeg me net of ze vanavond na het eten naar hem toe mag.

Ik heb nee gezegd want ik wil eerst graag zien om wie het gaat.

Is dat overdreven van me? Ben ik nu te bezorgd?

Soms weet ik even niet wat het beste is in geval van pubers.
Ja klopt dat is ook zo. Gelukkig wel!
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 19:48:

[...]

Het gekke is dat zodra ik consequenter ben, zij ook sneller weer normaal doet.Dat komt denk ik omdat veel kinderen van regelmaat en consequente ouders houden. Die van mij was ook altijd best streng, maar ik had veel regelmaat en wist heel goed wat ik wel en niet mocht doen. En ik vind het trouwens wel erg dat ze : ik haat je zo erg tegen je zegt. Zoiets zou ik nooit tegen mijn moeder zeggen, heb ik ook nooit gedaan. Maar ik heb dan ook bijna niet gepuberd ( volgens haar ).
Dat ze niet weg mag omdat ze morgen proefwerken heb kan ik me helemaal in vinden. Maar dat ze niet naar een jongen mag omdat jij hem niet kent vind ik een beetje overdreven. Wees blij dat ze eerlijk verteld dat ze hem leuk vind. Toen ik 14 was zei ik gewoon dat ik naar n vriendin ging en ging dan naar een leuke jongen!

Kom op zeg, het is een jongen van haar eigen leeftijd. Of denk je dat alle jongens tegenwoordig tuig zijn?

Stel nou dat zijn ouders zeggen 'laat haar eerst maar hier komen, ik wil haar eerst leren kennen' (en ja, ik ken serieus ouders die zo met hun zoon omgaan!) Dan wordt het dus nooit wat? Of stiekem..

wat betreft die blackberry: pingen kan met prepaid ja, maar dan moet je wel internet betalen. met een abbo kun je onbeperkt afsluiten, maar met prepaid betaal je per mb of per minuut, ligt aan de provider. Als ze veel pingt kost dat dus ook veel geld!
quote:rogue_25 schreef op 15 juni 2011 @ 19:57:

[...]

Dat komt denk ik omdat veel kinderen van regelmaat en consequente ouders houden. Die van mij was ook altijd best streng, maar ik had veel regelmaat en wist heel goed wat ik wel en niet mocht doen. En ik vind het trouwens wel erg dat ze : ik haat je zo erg tegen je zegt. Zoiets zou ik nooit tegen mijn moeder zeggen, heb ik ook nooit gedaan. Maar ik heb dan ook bijna niet gepuberd ( volgens haar ).Ja dat vind ik ook erg en achteraf zegt ze weleens dat ze zoiets eruit floept maar het doet wel pijn.
@Siepel, ik denk zeker niet dat jongens tuig zijn. Als ze naar een voor mij onbekende vriendin zou gaan zou ik ook graag willen weten wie dat is. Maar misschien ben ik omdat het een jongen is nog iets voorzichtiger. Misschien fout en overdreven misschien niet, hopelijk kunnen we er later om lachen.

O dat van dat ping is nieuw. We dachten dat pingen onbeperkt en gratis was bij prepaid, bedankt!
Hier wordt 's avonds niet naar buiten gegaan, geen gehang, geen geniks. Je kan hier thuis met een vriendin afspreken, of naar die vriendin zelf toegaan ( als ik die ken dus) en anders heb je dikke vette pech. Maar goed ik heb dan ook ( tot nu toe) geen heel avontuurlijke kinderen ( ik ga vast keihard afgestraft worden door met name de middelste, maar goed, wie dan leeft hoor...)

Ik vind 20 euro zakgeld per WEEK, voor een kind van 13-14 jaar oud belachelijk, absurd, en debiel veel. Je gaat maar werken voor je centen. Ik ben geen bank of onuitputtelijke bron, dikke doei en tot nooit meer ziens! Hier krijg je 20 euro per MAAND!! en als dat je niet zint, dan heb je echt ontzettend veel pech in dit huis, maar meer gaat het toch echt niet worden in dit leven.

Ze wil nu kleedgeld. Kan ze krijgen. Als ze 14 wordt. Dan gaan we dat in de gaten houden, en als het niet goed gaat ( lees zoals ik dat wil) dan schaf ik dat per direct weer af. Kan ze gaan mauwen als een idioot maar daar ben ik totaal gevoelloos voor. En niks niet zielig. Ze krijgt te eten, we gaan op vakantie, 2 keer per jaar, ze krijgt zakgeld, kleding ( meer dan nodig is) bakken vol liefde, aandacht en extraatjes, en als dat nog niet genoeg is, dan zorgt ze ZELF maar dat het anders gaat. Door bijv een baantje te zoeken. En niet zoals vorig jaar dat IK uiteindelijk de kranten kan gaan doen, maar iets voor haarzelf wat ze ook afmaakt. En als ze dat niet trekt, dan geen extra geld. Voor niks gaat de zon op hoor, dat geldt ook voor ons volwassene.

Het verschil met jou en mij Tiaraatje is mss dat ik altijd al streng was? Het kan nog strenger hoor en er is daar tegenover ook veel vrijheid, gezelligheid, ruimte voor discussie ( op gezette tijden) en liefde, maar ik heb ook heel duidelijke grenzen, ga je daar over heen dan heb ik een bijzonder kort lontje. Dat weten ze en als ze daar ondanks dat ze mij al langer kennen dan vandaag, toch aan blijven trekken, dan zullen ze het krijgen ook.

Mijn oudste klaagt ook dat iedereen meer geld krijgt, en langer op mag blijven en later op schoolfeesten mag blijven hangen en meer en vooral ook: duurdere kleding mogen, en vaker een nieuwe telefoon mogen uitzoeken. Maar jammer voor haar; ik ben OOK jong geweest en seen that, been there, bought the t-shirt once, twice, etc etc. Met andere woorden: dikke vette bummer voor haar, maar ik trap er niet in. Sterker nog als er echt stront aan de knikker is schroom ik niet om gewoon wat moeders te gaan lopen polsen, werkt altijd zo heerlijk verfrissend enzo.

Laatst had ze voor het eerst een gala, van de school, in de grootste discotheek van de stad. Met polsbandjes, kledingvoorschrift en introducees. Ter afsluiting van de examens ( wat die onderbouw daar te zoeken heeft is me sws een raadsel maar soit)

Vorig jaar vond ik haar nog veeeeeeel te jong ( iedereen mag en ik mag nooit wat en je verpest mijn leven) maar dit jaar heb ik eens wat ouders gepolst en mocht ze, bij gods gratie, tot 12 uur ( halen en brengen voor de deur, tot haar schaamte) Het is dus in dit geval niet háár way of the highway, maar MY way of the highway, je moet het gewoon zien om te draaien. Privileges kan je verdienen, dat zijn geen vanzelfsprekende rechten! Dus wil jij naar buiten, laat me dan je agenda maar eens zien, en je gemaakte huiswerk. Wil jij later naar bed, meer op de computer, dan ga ik jou nu overhoren. Voort wat, hoort wat.. Niet mee eens? Dan nu naar boven. Geen zin om te slapen, dan ga je maar lekker met je ogen open voor je uit zitten staren. Ben ik heel makkelijk in.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 14:12:

[...]

Nou....ik zag op haar afschrift dat er 20 euro naar de rekening van de AH is gegaan. Alleen maar vreterij. Die ze hier in huis ook gewoon kan krijgen.

Maar de bedoeling was: make-up, kadootje voor vrienden, zwemmen of ander uitje.

Twintig euro in één keer?

Of elke keer een paar euro?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mariamena; wat klinkt dat allemaal agressief.
He maria, had jou niet zo streng verwacht als in doordeweeks niet naar buiten.

En die 20 euro vind ik ook superveel hoor. O haha ik dacht dat jij eerder schreef per week, maar het is dus per maand.

Nou jij werkt behoorlijk verfrissend voor mij hihi. Ik trap er nl wel altijd in.

Whahahaha je blijft hilarisch, kan ik wel even gebruiken na deze dag..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 juni 2011 @ 20:06:

[...]

Twintig euro in één keer?

Of elke keer een paar euro?Nee hoor in delen, elke dag 1 a 2 euro. Tis haar geld ze mag er mee doen wat ze wil, maar ze moet natuurlijk wel zorgen dat ze geld heeft voor kadootjes, dat was meer mijn punt.
die van mij gaat in haar pauzes/tussenuur ook vaak naar de appie. Moet zij weten. Maar op is op!

En bianca, ik ben alles behalve aggressief, ik ben dol op mijn kinderen, zou er zo nog een paar bij willen en ook pubers hebben hun charmes ( op gezette tijden) maar ik ben geen filantropische instelling en ook geen hotel uitbater. Ik vind bepaalde dingen erg belangrijk en andere dingen weer minder. Wij ouders zijn allemaal anders, maar in 1 ding zijn we hetzelfde; we houden allemaal onvoorwaardelijk van ze en willen ze als verantwoordelijke en zelfstandige individuen afleveren de maatschappij in. De weg daarnaartoe is alleen voor iedereen weer anders.

En om er nog maar eens eentje in te gooien; ik vertrouw mijn kind wel, maar de hele wereld daaromheen niet.....
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 20:04:

O dat van dat ping is nieuw. We dachten dat pingen onbeperkt en gratis was bij prepaid, bedankt!In principe is dat zo, maar je hebt er internetverbinding voor nodig. En daar betaal je voor met een BB abbo sluit je ook internet abbo af.
quote:mariamena schreef op 15 juni 2011 @ 20:31:

En om er nog maar eens eentje in te gooien; ik vertrouw mijn kind wel, maar de hele wereld daaromheen niet.....Vertrouw je er dan ook niet op dat je dochter wel weet wat ze moet doen met de wereld er om heen?
quote:mariamena schreef op 15 juni 2011 @ 20:31:

En bianca, ik ben alles behalve aggressief,

Je klinkt agressief, da's heel wat anders.

En om er nog maar eens eentje in te gooien; ik vertrouw mijn kind wel, maar de hele wereld daaromheen niet.....Ach, vertrouwen hebben in pubers wordt zwaar overschat, hoor.
quote:Siepel schreef op 15 juni 2011 @ 20:31:

[...]

In principe is dat zo, maar je hebt er internetverbinding voor nodig. En daar betaal je voor met een BB abbo sluit je ook internet abbo af.Ik snap em, wij willen juist een prepaid en ik dacht dat ze dan daarnaast gratis kon pingen.Maar ik snap hoe het werkt.dan beter een andere smartphone waar ze voor 4,50 een prepaid internet abo op kan zetten.
Sinds ik kinderen heb vertrouw ik de wereld om de kinderen heen een stuk minder, dus dat herken ik wel. Tuurlijk je moet ze vertrouwen enz enz, maar dat is in de praktijk heel lastig, niet het vertrouwen wel het loslaten.
Ga nu eerst naar bed. Bedankt voor alle tips en support!
nu al naar bed? Moet je niet met je dochter naar de bachelor kijken? Ik wel hoor, zo zie je nog eens wat, met een puber in huis. Welterusten. X
quote:mariamena schreef op 15 juni 2011 @ 20:04:

Hier wordt 's avonds niet naar buiten gegaan, geen gehang, geen geniks. Je kan hier thuis met een vriendin afspreken, of naar die vriendin zelf toegaan ( als ik die ken dus) en anders heb je dikke vette pech. Maar goed ik heb dan ook ( tot nu toe) geen heel avontuurlijke kinderen ( ik ga vast keihard afgestraft worden door met name de middelste, maar goed, wie dan leeft hoor...)

Ik vind 20 euro zakgeld per WEEK, voor een kind van 13-14 jaar oud belachelijk, absurd, en debiel veel. Je gaat maar werken voor je centen. Ik ben geen bank of onuitputtelijke bron, dikke doei en tot nooit meer ziens! Hier krijg je 20 euro per MAAND!! en als dat je niet zint, dan heb je echt ontzettend veel pech in dit huis, maar meer gaat het toch echt niet worden in dit leven.

Ze wil nu kleedgeld. Kan ze krijgen. Als ze 14 wordt. Dan gaan we dat in de gaten houden, en als het niet goed gaat ( lees zoals ik dat wil) dan schaf ik dat per direct weer af. Kan ze gaan mauwen als een idioot maar daar ben ik totaal gevoelloos voor. En niks niet zielig. Ze krijgt te eten, we gaan op vakantie, 2 keer per jaar, ze krijgt zakgeld, kleding ( meer dan nodig is) bakken vol liefde, aandacht en extraatjes, en als dat nog niet genoeg is, dan zorgt ze ZELF maar dat het anders gaat. Door bijv een baantje te zoeken. En niet zoals vorig jaar dat IK uiteindelijk de kranten kan gaan doen, maar iets voor haarzelf wat ze ook afmaakt. En als ze dat niet trekt, dan geen extra geld. Voor niks gaat de zon op hoor, dat geldt ook voor ons volwassene.

Het verschil met jou en mij Tiaraatje is mss dat ik altijd al streng was? Het kan nog strenger hoor en er is daar tegenover ook veel vrijheid, gezelligheid, ruimte voor discussie ( op gezette tijden) en liefde, maar ik heb ook heel duidelijke grenzen, ga je daar over heen dan heb ik een bijzonder kort lontje. Dat weten ze en als ze daar ondanks dat ze mij al langer kennen dan vandaag, toch aan blijven trekken, dan zullen ze het krijgen ook.

Mijn oudste klaagt ook dat iedereen meer geld krijgt, en langer op mag blijven en later op schoolfeesten mag blijven hangen en meer en vooral ook: duurdere kleding mogen, en vaker een nieuwe telefoon mogen uitzoeken. Maar jammer voor haar; ik ben OOK jong geweest en seen that, been there, bought the t-shirt once, twice, etc etc. Met andere woorden: dikke vette bummer voor haar, maar ik trap er niet in. Sterker nog als er echt stront aan de knikker is schroom ik niet om gewoon wat moeders te gaan lopen polsen, werkt altijd zo heerlijk verfrissend enzo.

Laatst had ze voor het eerst een gala, van de school, in de grootste discotheek van de stad. Met polsbandjes, kledingvoorschrift en introducees. Ter afsluiting van de examens ( wat die onderbouw daar te zoeken heeft is me sws een raadsel maar soit)

Vorig jaar vond ik haar nog veeeeeeel te jong ( iedereen mag en ik mag nooit wat en je verpest mijn leven) maar dit jaar heb ik eens wat ouders gepolst en mocht ze, bij gods gratie, tot 12 uur ( halen en brengen voor de deur, tot haar schaamte) Het is dus in dit geval niet háár way of the highway, maar MY way of the highway, je moet het gewoon zien om te draaien. Privileges kan je verdienen, dat zijn geen vanzelfsprekende rechten! Dus wil jij naar buiten, laat me dan je agenda maar eens zien, en je gemaakte huiswerk. Wil jij later naar bed, meer op de computer, dan ga ik jou nu overhoren. Voort wat, hoort wat.. Niet mee eens? Dan nu naar boven. Geen zin om te slapen, dan ga je maar lekker met je ogen open voor je uit zitten staren. Ben ik heel makkelijk in.Haha, wat ontzettend grappig en down to earth geschreven. Verfrissend, ouders die gewoon duidelijk hun grenzen aangeven, niet met zich laten sollen en toch met veel liefde en gezelligheid opvoeden.
Hier één puber (en daaronder nóg drie, dus als het met deze niet goed komt hebben we nóg drie kansen , we noemen oudste dan ook liefkozend ons broddellapje ). En HIJ mag van mij dus niet zomaar naar een meisje toe 's avonds, ik wil eerst wel eens zien hoe of wat. En dat dus overdag, even een bakkie thee doen ofzo. Dus als jouw dochter van jou niet naar hem toe mag en mijn zoon mag van mij niet naar haar toe... schiet lekker op zo, he
quote:Tanneketoverhex schreef op 15 juni 2011 @ 21:29:

Hier één puber (en daaronder nóg drie, dus als het met deze niet goed komt hebben we nóg drie kansen , we noemen oudste dan ook liefkozend ons broddellapje ). En HIJ mag van mij dus niet zomaar naar een meisje toe 's avonds, ik wil eerst wel eens zien hoe of wat. En dat dus overdag, even een bakkie thee doen ofzo. Dus als jouw dochter van jou niet naar hem toe mag en mijn zoon mag van mij niet naar haar toe... schiet lekker op zo, he Hahahahahahha, nee schiet niet op zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven