Geld & Recht alle pijlers

Verkopen op MP, gekort worden op uitkering?

16-06-2011 06:44 372 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi.

Gister moets mijn zoon zich melden bij de sociale dienst.

Hij is 20 en heeft een WIJ uitkering van 209 euro.

Na aftrek ziektekosten blijft er 108 euro maandelijks over. Geen vetpot dus, en aangezien wat probleempjes is werken even wat moeilijk. Ze zijn bezig met een wajong voor hem, maar dat ter zijde.

Nu heeft hij laatst wat overbodige kleding verkocht op Marktplaats, en zo wat nieuwe kleding te verkopen. Logisch ik doe het zelf ook vaak zo. Wat ik niet meer kan gebruiken in huis verkoop ik voor een prikkie.

Nu werd hem gister verweten dat dit inkomsten waren en dat dit niet mocht!

Ik was erbij en zei heel duidelijk dat ik het niet als inkomsten zie omdat je immers eerst zelf voor die artikelen heb betaald en en zelden winst op maakt.

Nou dit mocht dus niet.

Zelfs niet al had hij geldnood en zou hij zijn fiets willen verkopen, dan mocht dit niet.

Nou zoiets raars heb ik nog nooit gehoord. Het is toch je eigen bezit daar mag je toch mee doen wat je wilt? Het werd allemaal netjes via de bank afgehandeld, dus soza kon het gewoon zien bij controle.

Nu wordt je dus blijkbaar geacht het stiekem te doen en het geld contant in dehand te krijgen zodat ze het niet zien kunnen.

Ik snap er niks meer van hoor.
Wat een ongelofelijk gezeik en gezeur om die paar tientjes. En idd 'het gaat van onze belastingcentjes' daar kon je op lopen wachten bij dit topic.

En dingen als 'hij kan op MP verkopen dus hij kan ook werken' man o man wat een kortzichtigheid, dommigheid etc.

Gooi ik er ook nog even zo'n geweldig cliché in, iedereen die hier zo miept heeft zeker een witte werkster.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het enige wat men bereikt met deze kromme regel is dat mensen idd stiekem gaan doen.

Het overzicht raakt zoek,de mensen die echt de boel flessen verzanden in de massa en jan met de korte achternaam die zich van geen kwaad bewust is wordt de sjaak.

Nou een topregel.

Laat er dan helderheid van zaken gemaakt worden en begrens binnen het redelijke waar die bijstandsmoeder die haar kind nog steeds in een te kleine jas hijst wat aan heeft.
quote:nouschi schreef op 16 juni 2011 @ 10:05:

Wat een ongelofelijk gezeik en gezeur om die paar tientjes. En idd 'het gaat van onze belastingcentjes' daar kon je op lopen wachten bij dit topic.

En dingen als 'hij kan op MP verkopen dus hij kan ook werken' man o man wat een kortzichtigheid, dommigheid etc.

Gooi ik er ook nog even zo'n geweldig cliché in, iedereen die hier zo miept heeft zeker een witte werkster.Nee geen witte werkster, schoonmaak doen we hier gewoon zelf
quote:GiB schreef op 16 juni 2011 @ 10:04:

[...]

Onzin. TO heeft aangegeven dat de mensen van de gemeente het onderling ook niet eens waren. JIJ zegt dat het een regel is, blijkbaar zonder dat je het weet. Dat is geen goede input in een discussie als deze. En ik ga niet zoeken op google naar een regel die misschien niet bestaat.Nee, je hebt helemaal gelijk
het gaat dus om ongeveer een halve maand uitkering als ik het goed lees. Dat is, relatief gezien, geen klein bedragje. En ja, het gaat om ene uitkering die je krijgt van de belastingbetalers, omdat je geen andere manieren hebt om aan inkomen te komen, dus als je dat dan incidenteel toch blijkt te kunnen, is de basisregel niet zo gek dat je dat dan moet opgeven. En nee, het maakt geen hol uit of je het met die regels eens bent of niet. Je houdt je hand op bij de belastingbetalers, dan accepteer je de regels, of je moet je hand niet komen ophouden.

Rechts praten is zo moeilijk niet. Maar ik kan nog een stuk rechtser, en dan kom ik gek genoeg weer links uit:

Van iedere euro die mijn klanten mij betalen voor werk dat ik geleverd heb, eindigt ruim minder dan de helft als koopkracht bij mij en mijn gezin, en de rest, veel meer dan de helft dus, gaat naar de belastingen, waar o.a. dit soort uitkeringen van betaald worden. Moreel gezien vind ik dat ik daarmee een veel grotere stem zou moeten hebben in de besteding van dat geld, dan mensen die wel een hoop meningen hebben, maar die niet of nauwelijks bijdragen aan de belastingen. En laat ik nu van mening zijn dat dit soort gezeik richting iemand met een uitkering mensonwaardig is, en eens een keer moet ophouden.

Mensen die links praten op mijn kosten, ik ben er niet dol op. Maar als stevige netto-betaler in dit land, praat ik graag links op mijn eigen kosten.

Mensen die kunnen werken, maar zich te goed voelen, daar wil ik me best boos over maken. Het wegflikkeren van belastinggeld aan straalvliegtuigen, nutteloze oorlogsspelletjes over de hele wereld, of overbodige infrastructuur, ik ben er van harte tegen. Animal cops in een land waar verdorie vrouwenhandel niet wordt aangepakt, DAT is verspilling van mijn belastinggeld. Maar moet ik me nu echt boos gaan maken over een jongen die wat tweedehands kleding op MP zet? Het spijt me, ik weiger.
quote:nouschi schreef op 16 juni 2011 @ 10:05:

En dingen als 'hij kan op MP verkopen dus hij kan ook werken' man o man wat een kortzichtigheid, dommigheid etc.Gooi ik er ook nog even zo'n geweldig cliché in, iedereen die hier zo miept heeft zeker een witte werkster.Waarom ? Hij krijgt een WIJ uitkering, dat is speciaal voor jongere die een lage inkomen hebben en dus dmv die uitkering word gestimuleerd om weer aan het werk of naar school toe te gaan. Dan is het toch niet vreemd dat men vraagt waarom hij niet werkt ?
@Tanti:

Het is een onterechte en onredelijke maatregel wat de uitkeringspolitie-agenten hier met hun kromme argumenten ook zeggen.

Maak er alsjeblieft werk van !
.
quote:tanti schreef op 16 juni 2011 @ 10:04:

[...]

Dit is dus de grootste onzin hoor.. Wat hebben de ouders daarmee te maken. Vaak kan een bepaalde noodzaak ook tot criminaliteit lijden. Al is het maar het stelen van een brood zeg maar.Dit bedoel ik dus. Ik vind stelen te verdedigen als je anders zou omkomen van de honger. Dit is hier absoluut niet het geval. Het is maar waar je de maatschappij voor wil laten opdraaien.
eigenlijk had je die aankoop bonnen van die kleding moeten bewaren. bijhouden hoelang ze gedragen zijn, en dan uitrekenen hoeveel verlies hij heeft geleden bij verkoop.

en dan vragen of hij nog recht heeft op belasting teruggave.
wij slapen nooit.
@GiB: Kijk even naar de regeltjes op deze link http://www.roosendaal.nl/ ... g_en_werkzaanbod_jongeren

■Zodra uw eigen inkomen hoger is dan de voor u van toepassing zijnde Wij-uitkeringsnorm, dan wordt de inkomensondersteuning beëindigd

Dus zal hij wel gewaarschuwd zijn dat hij niet nog meer moet verdienen omdat ze hem dan de volgende keer kunnen korten.
o ja, de wasbeurten van die kleding bijhouden, uitrekenen hoeveel dat aan stroom en wasmiddel gekost heeft.

gooi je de hele berekening op het bureau van die ambtenaar.
wij slapen nooit.
quote:Chantalo1984 schreef op 16 juni 2011 @ 10:14:

[...]

Waarom ? Hij krijgt een WIJ uitkering, dat is speciaal voor jongere die een lage inkomen hebben en dus dmv die uitkering word gestimuleerd om weer aan het werk of naar school toe te gaan. Dan is het toch niet vreemd dat men vraagt waarom hij niet werkt ?Je mag best vragen waarom hij niet werkt maar de redenering 'hij kan op MP verkopen dus werken slaat kant nog wal natuurlijk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Chantalo ok WIJ uitkering is daar ook voor, maar niet al de jongere kunnen het normale arbeidsproces in. Kunnen zomaar aan het werk of een opleiding doen. Denk je nou werkelijk dat mijn zoon blij is dat hij maandelijks zo'n laaginkomen heeft, dat hij liever geen goed betaalde baan heeft? Dat hij voor een rijbewijs kan gaan, een mobieltje kan aanschaffen, kunnen gaan stappen met vrienden. Maar helaas gaat het nou eenmaal niet zo makkelijk voor iedereen
Van opmerkingen zoals "je hand ophouden bij de belastingbetaler" daar krijg ik echt kromme tenen van.

Ik heb een Wao uitkering, ja van de belastingcenten waar ik ook altijd netjes aan heb bijgedragen.

Ik heb betaald voor de zekerheid terug te kunnen vallen op een vangnet wanneer het nodig is.

Het is verdomde zuur als je er gebruik van moet maken en ik loop niet fluitend door het leven omdat ik zo lekker "lekker mijn hand op kan houden"

Ik vertik het ook om iedere belastingbetaler op mijn knieen te bedanken.

Ik ben wel dankbaar, voor het leven wat mij wel gegeven is en ik baal zo nu en dan voor wat mij niet gegeven is.

En als ik morgen door een wonder weer de arbeidsmarkt op kan betaal ik met liefde en plezier weer belasting voor mijn mede mens en mijn eigen zekerheid dat er een vangnet bestaat waar we allemaal op terug kunnen vallen.

En dan mogen ze die te kleine broek nog op marktplaats verkopen ook.

Ben ik gul.
quote:nouschi schreef op 16 juni 2011 @ 10:20:

[...]

Je mag best vragen waarom hij niet werkt maar de redenering 'hij kan op MP verkopen dus werken slaat kant nog wal natuurlijk.Ik weet niet of je mij nu probeert te quoten maar zo heb ik het in ieder geval niet gezegd
Inmiddels ook gebeld met juridisch spreekuur. De advocaat die ik sprak, vond het wel een uitdaging om het uit te gaan zoeken, want naar zijn ineens hebben ze het bij het verkeerde eind. Hij zal me er later over terugbellen!
quote:tanti schreef op 16 juni 2011 @ 10:20:

Chantalo ok WIJ uitkering is daar ook voor, maar niet al de jongere kunnen het normale arbeidsproces in. Kunnen zomaar aan het werk of een opleiding doen. Denk je nou werkelijk dat mijn zoon blij is dat hij maandelijks zo'n laaginkomen heeft, dat hij liever geen goed betaalde baan heeft? Dat hij voor een rijbewijs kan gaan, een mobieltje kan aanschaffen, kunnen gaan stappen met vrienden. Maar helaas gaat het nou eenmaal niet zo makkelijk voor iedereendat snap ik volkomen en hoop dan ook dat hij gewoon snel dat gene kan gaan doen wat hij wil en kan gaan doen, maar het gaat mij er meer om dat jij niet begrijpt dat ze je dan voor zoiets waarschuwen.
Wow zeg goedemorgen.

Ook ik vind de regel krom, en zou er met de Soza over gaan spreken.

Ik snap alleen niet helemaal wat Chantal 'verkeerd' gedaan heeft volgens jullie .

Ze zegt toch dat ze het krom vindt, maar als dat de regels zijn dat je die dan maar nu op moet volgen?

Dat zou ik ook maar doen voor de zekerheid, en ondertussen bij de Soza gaan vragen wat nou de precieze regels zijn en kijken of je ergens een klacht of iets kunt indienen.
chantalo zegt:

■Zodra uw eigen inkomen hoger is dan de voor u van toepassing zijnde Wij-uitkeringsnorm, dan wordt de inkomensondersteuning

beëindigd

Maar het gaat hier helemaal niet om inkomen !

Argumenten zie eerdere posts.
.
Hij zei als volgende "Als je spullen inkoopt en verkoopt met de bedoeling er geld aan over te houden, dan is dat werk en moet je de inkomsten opgeven. Als je je eigen afgedankte oude spullen tweedehands verkoopt, dan is het geen werk en hoef je het niet op te geven.
quote:Chantalo1984 schreef op 16 juni 2011 @ 10:16:

@GiB: Kijk even naar de regeltjes op deze link http://www.roosendaal.nl/ ... g_en_werkzaanbod_jongeren

■Zodra uw eigen inkomen hoger is dan de voor u van toepassing zijnde Wij-uitkeringsnorm, dan wordt de inkomensondersteuning beëindigd

Dus zal hij wel gewaarschuwd zijn dat hij niet nog meer moet verdienen omdat ze hem dan de volgende keer kunnen korten.Maar dat is niet de regel dat het complete bedrag dat je krijgt voor iets dat je verkoopt in zijn geheel als inkomen moet worden beschouwd. Niemand is het op zich oneens met de regel die je aanhaalt. Jij bent een van diegene die zegt dat het een regel is dat de zoon het hele bedrag als inkomen moet beschouwen.
quote:impala schreef op 16 juni 2011 @ 10:24:

chantalo zegt:

■Zodra uw eigen inkomen hoger is dan de voor u van toepassing zijnde Wij-uitkeringsnorm, dan wordt de inkomensondersteuning

beëindigd

Argumenten zie eerdere posts.Ja ik heb het gelezen allemaal. Maar daar zien ze het nu wel als inkomen. Dat is nu hoe de vork in de steel zit toch? Tot die soza ook overtuigd raakt van het feit dat het geen inkomen is, zou ik niet meer spulletjes op marktplaats gaan verkopen. Ik zou ze bellen, en vragen wat hun definitie van inkomen is, kijken of dit ergens zwart op wit staat enz enz.
quote:impala schreef op 16 juni 2011 @ 10:24:

chantalo zegt:

beëindigd

Argumenten zie eerdere posts.

Volgens de mensen van de gemeente wel en daar hebben ze hem voor gewaarschuwd.

Ik blijf niet door gaan want volgens mij lezen veel mensen hier maar de helft van wat ik neerzet.
quote:Chantalo1984 schreef op 16 juni 2011 @ 10:23:

[...]

dat snap ik volkomen en hoop dan ook dat hij gewoon snel dat gene kan gaan doen wat hij wil en kan gaan doen, maar het gaat mij er meer om dat jij niet begrijpt dat ze je dan voor zoiets waarschuwen.Hij is dan ook nooit van te voren gewaarschuwd dat dit niet kon. Ik kan het dan ook nergens lezen dat het verkoop van eigen spullen inkomsten zijn.
@tanti

Goed dat je juridisch advies hebt gevraagd !

Ben heel benieuwd hoe het afloopt.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven