Nazorg?

17-06-2011 22:53 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag..

Voor anderen misschien compleet nutteloze vraag, voor mij wel belangrijk!

Is het normaal, dat als je bent doorverwezen door je psycholoog naar een andere hulpverlener, dat die ex-psycholoog na een tijd nog vraagt hoe het gaat? gewoon als check of ik wel op mn plaats zit?.. Ikzelf vind dit wel zo netjes, maar wat denken jullie?

Groetjes
Is het voor jou belangrijk dat überhaupt een hulpverlener in eerste instantie contact houdt met een ex cliënt of gaat het specifiek om deze hulpverlener?

Waarom ben je overgedragen aan een andere hulpverlener?
Als wij nou allemaal zeggen dat we het gebruikelijk vinden dat je ex psycholoog nog contact met je opneem na overdracht? Wat betekent dat dan voor jou? Vind je het dan minder vervelend? Ga je hem dan opbellen om het te melden?

Het lijkt mij zinniger om bij jezelf na te gaan waar je gevoel vandaan komt en hoe je er mee om kunt gaan. Voor je eigen gemoedsrust.
Je vraag in de OP lijkt duidelijk maar dat is hij niet. Er zit zoveel lading achter die uit jou komt dat welk antwoord we hier ook geven voor jou niet adequaat zal zijn. Het gaat namelijk niet om de vraag an sich, maar waar de vraag vandaan komt. Waarom vraag je dit af (dat nummertjes verhaal geloof ik niet)? En waarom is het belangrijk voor je?
Ik ben na een suicidepoging doorverwezen naar tweedelijnshulpverlening.. mijn psycholoog vond ggz geschikt, ik niet. ik ben daarom zelf op zoek gegaan naar andere hulp.. heb dit ook psycholoog uitgelegd dat ik een andere vorm van hulp had gevonden die wss wel goed bij mijn wensen zou aansluiten. De psycholoog reageerde fysiek verbaasd en lacherig en de rest van het gesprek verliep koeltjes. De psycholoog had namelijk niet goede verhalen gehoord van deze hulpverlening.Ik zocht de schuld bij mijzelf, dacht dat ik iets verkeerds had gedaan. Ik heb de psycholoog gevraagd wat er zou gebeuren als ik eenmaal bij die andere hulpverlener terecht was. de psycholoog zei dat de verantwoordelijkheid bij die andere hulpverlener ligt, maar dat hij misschien na 2 maand nog wel contact opnam om te kijken of dit wél goed was zodat hij zijn mening eventueel kon bijstellen over die hulpverlening..

Ik heb er even last van gehad, na die reactie, maar het is oke nu. Een vriendin van mij, die haar psycholoog heeft haar nog 2 x gemaild na het traject. Ik weet dat dat vast verschillend is per psycholoog.
Ik gaf aan dat ik het zelf wel netjes vind om dat te doen, als ik psycholoog was.. zeker nu ik client ben, maar of het een normale mening is weet ik niet. daarom vroeg ik jullie om jullie mening.. Hoe denken anderen over het algemeen hierover..
Ik kan me voorstellen dat je psycholoog verbaasd reageerde. Je trekt immers zijn kennis en kunde in twijfel door je eigen plan te trekken. (Hiermee zeg ik niet dat altijd klakkeloos moet doen wat een ander zeg).

Heeft hij ook gezegd met wie hij contact op zou nemen als hij dat zou doen? Kan hij niet met je nieuwe hulpverlener contact hebben gezocht?

Blijkbaar heb je er nog steeds last van, anders had je dit topic niet geopend.
quote:esterre23 schreef op 18 juni 2011 @ 19:51:

Ik gaf aan dat ik het zelf wel netjes vind om dat te doen, als ik psycholoog was.. zeker nu ik client ben, maar of het een normale mening is weet ik niet. daarom vroeg ik jullie om jullie mening.. Hoe denken anderen over het algemeen hierover..Je snapt toch dat er geen pasklaar antwoord bestaat voor deze vraag? Het hangt af van de situatie, de behandeling, de betrokken client en de betrokken psycholoog/behandelaar of het netjes/verstandig/niet netjes etc etc is om contact op te nemen nadat de behandeling is afgerond.
quote:esterre23 schreef op 18 juni 2011 @ 19:51:

Ik gaf aan dat ik het zelf wel netjes vind om dat te doen, als ik psycholoog was.. zeker nu ik client ben, maar of het een normale mening is weet ik niet. daarom vroeg ik jullie om jullie mening.. Hoe denken anderen over het algemeen hierover..

Nogmaals: wat zou dat voor jou betekenen?

Hele simpele vraag: wat zou het voor jou betekenen als onze mening unaniem is dat het normaal is om als psycholoog contact op te nemen met je cliënt na overdracht?

Nog 1: wat zou het uitmaken of jouw mening normaal is of niet?
Ik weet niet of ik je gevoelens goed begrijp maar ik wil eigenlijk alleen maar zeggen wat een stoer wijf je bent, dat je, ondanks je persoonlijke omstandigheden, toch de moed en wijsheid hebt gehad om tegen je voormalige psycholoog te zeggen wat jij voor jezelf wilt. Jij, esterre23, hebt van niemand de bevestiging en toestemming nodig dat je het goed doet wanneer je voor jezelf opkomt.
quote:plops schreef op 18 juni 2011 @ 19:51:

Ik kan me voorstellen dat je psycholoog verbaasd reageerde. Je trekt immers zijn kennis en kunde in twijfel door je eigen plan te trekken. Verbaasd reageren is prima. Lacherig reageren en het gesprek verder koeltjes laten verlopen is niet oké.
quote:paloma schreef op 18 juni 2011 @ 19:57:

[...]

Verbaasd reageren is prima. Lacherig reageren en het gesprek verder koeltjes laten verlopen is niet oké.Zou dat niet ook een interpretatie van TO kunnen zijn? Je kijkt allemaal met een bepaalde bril naar je eigen situatie. Wie weet heeft de psych het wel helemaal niet lacherig/koeltjes bedoeld, maar zag hij het als professionele afstand bewaren. TO heeft immers al eerder aangegeven dat hij niet alleen tijdens het laatste gesprek koeltjes/afstandelijk was.
quote:plops schreef op 18 juni 2011 @ 20:01:

[...]Zou dat niet ook een interpretatie van TO kunnen zijn? Je kijkt allemaal met een bepaalde bril naar je eigen situatie. Wie weet heeft de psych het wel helemaal niet lacherig/koeltjes bedoeld, maar zag hij het als professionele afstand bewaren. TO heeft immers al eerder aangegeven dat hij niet alleen tijdens het laatste gesprek koeltjes/afstandelijk was.Tja, zo kunnen we dit forum wel opdoeken . TO heeft het als zodanig ervaren en we kunnen op z'n minst haar een andere kant laten zien. Maar we moeten denk ik niet zo diep gaan, dat TO zich wellicht muizenissen in haar hoofd haalt.
Ik zeg niet dat ze zich muizenissen in haar hoofd haalt Paloma. Ik zeg dat er twee kanten aan een verhaal zitten.

Hoe TO het nu interpreteert levert haar een vervelend gevoel over de situatie op. Dat is niet prettig voor haar en ook niet constructief om daarin te blijven hangen.

Laat ik het aan de hand van een voorbeeld uitleggen. Stel je loopt door een winkelstraat heen. Aan de andere kant van de straat zie je een bekende. Jij zwaait vrolijk, maar hij zwaait niet terug. Hierdoor denk je "hij wil me niet zien! Zie je wel, ik ben niet leuk" (even heel kort door de bocht). Maar kan het niet ook zo zijn dat hij jou gewoon niet gezien heeft? En het niet zwaaien helemaal niks met jou te maken heeft? Heb jij jezelf onnodig een rot gevoel gegeven, terwijl er eigenlijk niks aan de hand was.
quote:plops schreef op 18 juni 2011 @ 20:14:

Hoe TO het nu interpreteert levert haar een vervelend gevoel over de situatie op. Dat is niet prettig voor haar en ook niet constructief om daarin te blijven hangen.

Hiermee ben ik het eens.

En wat kan, volgens jou, esterre23 het beste doen? Zelf contact zoeken, het laten voor wat het is of wellicht contact zoeken wanneer haar behandeling is afgerond?
Geen contact opnemen. Dan is ze afhankelijk van hoe het contact verloopt voor het proberen te veranderen van haar gevoel. Het gevoel zit in haar en zij is de enige die in staat is om dat te veranderen.

Waarom niet gewoon denken "wat maakt het uit wat hij van mijn overstap vindt. Ik vind het een goede stap en ik sta er achter. Dat hij daar verbaasd over was is zijn pakkie an. Ik voel me goed bij de keuze die ik heb gemaakt, en ben niet afhankelijk van de goedkeuring of interesse van een ander".
Ik heb hier geen zinnig woord aan toe te voegen . Esterre23 kun je hier iets mee?
Zeker kan ik hier wat mee:) Het klopt dat ik natuurlijk subjectief ben en dat de psycholoog normaliter ook wat afstandelijk reageerde.. Het laatste gesprek was erg prettig, heel relaxed totdat ik dat zei, toen veranderde de sfeer. Maar het zit idd in mijzelf.. Ik startte dit topic om dit voor mijzelf af te sluiten, om te weten wat normaal is, om vergelijking te hebben. Het is niet zozeer dat ik er echt last van heb, maar in mn achterhoofd is er ietwat onrust.

Als jullie hadden gezegd dat het normaal was geweest als een psycholoog dat deed, dan was ik uiteraard even verbaasd geweest.. maar uiteindelijk had ik het gevoel gehad dat het meer over de psycholoog zegt dan over mij..maarja dat is het nu niet..zie dat het een persoonlijke kwestie is waarin geen 'gebruikelijk/normaal' bestaat. Bedankt voor de reacties!
quote:paloma schreef op 18 juni 2011 @ 18:32:

[...]

Daar ben ik het wel mee eens. Vooral gezien het feit dat de reactie

van iemand komt die zelf hulpverlener is.

Pardon paloma?

quote:paloma schreef op 18 juni 2011 @ 19:15:

[...]

Je bent erg vaag in het beschrijven van je vraag. En om eerlijk te zijn begrijp ik niet zo goed waarom je nog zo met je voormalige hulpverlener bezit bent. Kijk jezelf eens goed in de spiegel en wees eerlijk over je gevoelens en gedachten en kom dan eens terug met een helder geformuleerde vraag.

Dit schreef ik inderdaad ook al alvorens ik mijn lachende smiley tafereel plaatste. Met de gedachte om door te dringen tot TO en een heldere vraagstelling los te krijgen, zoals meerderen hier hebben getracht... En het heeft gewerkt zoals je ziet!

Ook al zou ik hulpverlener zijn, is het vergezocht om met die reden mijn posts als respectloos te bestempelen. Dan zou je hier iedere hulpverlener moeten aanvallen als zij/hij even moet lachen om andermans reacties! Nogmaals, mijn post had tevens een hoger doel.

Lees terug en ervaar...

Dat iemand de smiley-post als respectloos ervaart of interpreteert, is een ander verhaal, en is afhankelijk van het karakter en mentale belevingswereld van de ontvanger.

Ondermeer bepaalde persoonlijkheidstrekken, irrationele denkstijlen en een negatief/laag zelfbeeld kunnen ertoe leiden dat reacties (of in dit geval, forum posts) al gauw als aanvallend of respectloos worden ingeschat.

Leest terug en verklaart nader.

Terug naar jou, Esterre.

Ik vind het stoer dat je toch nog hebt doorgezet op dit topic, en je je knelpunten hebt toegegeven ondanks de voor jou hevige reacties. Gelukkig heb je er uiteindelijk toch iets aan gehad! En goed van je dat je hulp hebt gezocht voor je problemen.

Wil je graag een gedachte meegeven waar je mogelijk iets aan hebt (m.b.t. rationele denkpatronen etc.):

Het is de kracht om niet negatiever te denken dan strikt noodzakelijk.

Sterkte met alles
Het ligt er misschien aan bij wie je terecht komt. Toen ik met de laatste therapie stopte, maakte de therapeut mij duidelijk dat ik hem altijd kan bellen als het niet goed gaat. En de psychosociale therapeut belde mij om te vragen hoe het nu gaat, omdat het momenteel niet goed met mij gaat en ik een beetje in de wacht sta in afwachting van nieuwe therapie.

Mijn ervaring is dat in de ggz strikte regels zijn en dat er geen contact wordt opgenomen met ex-clienten. Bij andere therapieen (al dan niet alternatief) werkt dat soms anders. Ik voel me bij die laatste vaak prettiger vanwege de persoonlijke benadering, bij de eerste echter weer vanwege de professionaliteit (en als consequentie meer afstandelijkheid).

Maar ik herken het 'nummer' gevoel van je hoor.
Ik wil je veel succes toewensen bij je nieuwe hulpverlener. Ik hoop dat het goed uitpakt. Als het niet goed voelt aan de bel trekken hoor! Als jouw psycholoog heeft gezegd dat hij niet zulke goede verhalen heeft gehoord daarover, hou dat dan wel in je achterhoofd. Het gaat om je eigen geestelijke gezondheid!

Ik begrijp de reacties hier trouwens niet zo goed. Ik begrijp TO heel goed. Je deelt heel intensief iets wezenlijks van jezelf en ineens eindigt dat heel abrupt en naar haar gevoel nogal afstandelijk en koel. Dat kan voelen als een soort van afwijzing van wie jij bent. Natuurlijk is dat niet zo, maar het gevoel is heel begrijpelijk en herkenbaar. Als het jou een goed gevoel zou geven kun je dit best nog aan je psycholoog kenbaar maken. Ik denk dat zijn reactie een hoop voor je kan verhelderen en dat je dan niet met zo'n rotgevoel verder hoeft. Jij hebt het waarschijnlijk anders geintepreteerd dan hij het bedoeld heeft, misschien goed om nog eens van hem te horen. En daarmee is het dan ook goed afgesloten.
@gaia9, dankjewel voor je reactie en boodschap! Ik kan af en toe zwart-wit reageren op antwoorden of reacties van mensen. Wat je zei over laag zelfbeeld klopt, ik bestempel dingen dan gauw als negatief. Ik probeer hier met therapie aan te werken:)

@lila01 Wat je zegt is idd heel herkenbaar.. zeker omdat ik de therapie niet had afgesloten omdat ik me weer 'goed' voelde, ik ben vrij snel vertrokken bij de psycholoog.. misschien als ik wat meer voorbereid was geweest op een prettige afronding/afsluiting bij hem, dat het anders was..maarja, dat is ook geen garantie natuurlijk..

Heb jij zo'n nacheck als prettig ervaren??

Ik hoop dat je snel de hulp krijgt die je nodig hebt en verdient lila01, en je de nieuwe therapie prettig ervaart!
Esterre, goed van je dat je de therapieën blijft aanhouden. Ik had al een idee dat er meer aan de hand was, gezien je reacties. Misschien heb je er al lang en breed over gepraat met je psycholoog, maar probeer je inderdaad te richten op het omzetten van die negatieve gedachtenpatronen. Het aanleren van positieve ideeën/denkbeelden, jezelf even terugroepen voordat je ingaat op voor jou vervelende reacties van anderen, etc..

Het aanleren van positieve gedachten en deze steeds herhalen in je hoofd (of hardop als niemand het hoort haha) kan al helpen je zelfbeeld te versterken.

Misschien heb je iets aan dit topic:

Over respect, accepteren en grenzen

Aan jezelf werken is hard werken!

Je bent op de goede weg want het ontbreekt je niet aan zelfinzicht!

Sterkte nogmaals met alles

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven