verschil in intelligentie

20-06-2011 23:18 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ontzettend leuke en lieve jongen ontmoet. Hij lijkt me heel betrouwbaar, heeft manieren (vind ik stiekem toch best wel leuk), geen naar onderbuikgevoel, leuke dates. Alleen ik twijfel dus een beetje omdat hij minder slim is. En dit vind ik van mezelf best wel kortzichtig en denegrerend. Hoe denken jullie ervoor? Werkt een relatie tussen een man-vrouw als er groot verschil is tussen intelligentie? Al denk ik dat ik het sowieso wel een kans wil geven ;)
Ik zal vast heel kortzichtig en zo zijn, maar ik val ook op slimme mannen.

En dan hoevcen ze echt geen 3 WO studies afgerond te hebben maar ik vind het wel lekker om bij iemand te zijn die me wijzer kan maken op bepaalde vlakken.

Bij mij zou het (erg genoeg) dus geen kans van slagen hebben
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Het kan prima werken. je zult je beiden aan moeten passen.

just give it a go!
Het is denigrerend. Heb je hem aan een IQ test onderworpen of baseer je dit op iets anders?
Het is denigrerend en erover (niet ervoor).

In welke niveau-verschillen moeten we hier denken?
Voor mij zou het ook niet werken cestmoi, ik wil wel graag een sparringspartner en dat vind ik niet in een man die minder 'slim' is.
Het zou voor mij een probleem kunnen zijn.

Opleiding maakt niet uit, intelligentie wél.

Maar beschrijf het verschil eens, dan kunnen we ook inschatten hoe groot het 'gat' is.
Hoe merk je dit verschil nu al op na een paar dates of baseer je dit op zijn opleidingsniveau?
Voor mij is niet de intelligentie doorslaggevend, maar de algemene ontwikkeling en de geïnteresseerdheid in de rest van de wereld. Je kunt wel gepromoveerd wiskundige zijn, maar als je dan nog steeds niet weet wie de premier van Nederland is ...

(overigens bedoel ik algemene ontwikkeling niet in de zin van het Triviant-topic dat we ooit hebben gehad, maar ik val niet op mensen die nergens een mening over hebben totaal niet weten wat er in de wereld speelt. Gewoon af en toe de krant lezen en een beetje zelf nadenken is voor mij genoeg)
Nee geen IQ test ;) en ik geloof ook niet dat je het alleen kan zien aan opleiding.

Oeps was al bang dat ik een spellingsfout zou maken! Haha
Waarop baseer je dan jullie niveau-verschil?
quote:cestmoi schreef op 20 juni 2011 @ 23:27:Oeps was al bang dat ik een spellingsfout zou maken! Haha

En nog eentje .

Verder weet ik niet of het denigrerend is. Het gaat niet om het minder vinden van iemand, het gaat om het als partner willen van iemand. Er zijn veel mensen die ik als mens volledig respecteer, maar niet als partner wil. Een zekere aansluiting qua manier van denken vind ik wel zeer belangrijk in een relatie (hoewel het altijd een optelsom van factoren is natuurlijk).
Intelligentie heeft dan weer niks met spellen te maken ;)

Ik doe niet aan intelligentie metingen. Wat een onzin.
Ah know`t, tha shunt
Ik ken hem al wel langer, maar mijn twijfels zijn gebaseerd op opleidingsniveau: hij mbo en ik universiteit.

Ik vind het belangrijk dat iemand kritisch is, een eigen mening heeft en dingen van een andere kant kan bekijken.
Vaak wel, niet altijd Kahlan.
Zie plops, waar dan wel op? Het vermogen om correct te spellen, de regels te leren, zegt wel iets over intelligentie. Maar dat was de vraag niet.
quote:cestmoi schreef op 20 juni 2011 @ 23:31:

Ik ken hem al wel langer, maar mijn twijfels zijn gebaseerd op opleidingsniveau: hij mbo en ik universiteit.

Ik vind het belangrijk dat iemand kritisch is, een eigen mening heeft en dingen van een andere kant kan bekijken. opleiding is niet doorslaggevend, interesse en eigen mening wel. Ik heb vooral moeite met mensen die echt geen algemene ontwikkeling hebben. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik alles weet.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik merkte zelf wel verschil tussen MBO en HBO vriendjes. Maaarrrr ik moet wel zeggen dat het érg persoonsgebonden is. Want iemand met een wat lager niveau kan prima wat te bieden hebben en wijs zijn op andere gebieden dan iemand met een hoger niveau. Het hangt dus helemaal af van de klik en de communicatie.

Mijn vriendin is erg slim en heeft een vriend die vrij weinig snapt (ook grapjes etc.). Ik merk toch dat het voor beiden wel een botspunt is in hun relatie. Maar nogmaals, het is écht persoonsgebonden
Ik val niet op mannen die niet willen leren
Niet iedereen wil een opleiding doen aan de universiteit ook al sluit dat volledig aan bij de vooropleiding. Heeft hij niet voor het MBO gekozen omdat zijn droombaan nu eenmaal geen universitaire graad vereist?
Voor mij kán het een dealbreker zijn. Als je een man steeds dingen moet uitleggen (woorden, grapjes, etc.) is voor mij de lol er snel af. Ik wil wel een beetje op het zelfde niveau kunnen communiceren.

Maar ik denk ook dat het bij mij vooral gaat om fatsoen. Geen rare 'ordinaire' tokkie uitspattingen. Geen asociaaltje maar een man met manieren. Als je dan op andere vlakken gewoon op het zelfde niveau zit kan het prima toch?
Opleidingsniveau en hoe je in het leven staat (hoe en of je over dingen dieper nadenkt) zijn 2 dingen. Ik heb MBO en HAD HBO kunnen doen. Ik had daar alleen destijds geen zin in. Toch heb ik een IQ van bovengemiddeld. Wat ik wil zeggen is; staar je niet blind op diploma's. Levenservaring is veel en veel belangrijker. Vriend heeft HBO ik MBO maar we kunnen op hetzelfde niveau met elkaar communiceren en uitwisselen.
Ja hij zegt zelf dat hij meer praktisch is ingesteld. En hij zelfverzekerd en zelfbewust over zijn eigen kunnen niet asociaal *godzijdank* en wel ambitieus. Ik heb nog niet gemerkt dat hij mijn grapjes niet begreep ;)
Ik zie mezelf eerder thuiskomen met iemand met twee masters, dan met iemand die na de middelbare school is gaan timmeren.

Maargoed, ik heb wel wat verliefdheden gehad (veelal intelligente mannen) maar nog nooit een werkende relatie. Of het echt zo'n succes is met mij en die intelligente mannen valt nog te bezien.

Heb nu contact met iemand die gewend is met zijn handen te werken. Weet niet wat hij voor opleiding gehad heeft.

Hij komt niet dom over en typt zonder al te veel fouten. Ik ben wel benieuwd hoe het zal gaan.

Vraag me eerlijk gezegd wel af of het echt zou werken als ik in veel dingen slimmer zou zijn dan de ander. Iemand moet mij wel kunnen corrigeren.
quote:cestmoi schreef op 20 juni 2011 @ 23:31:

Ik vind het belangrijk dat iemand kritisch is, een eigen mening heeft en dingen van een andere kant kan bekijken.

Het is echt persoonsgebonden, dus ik zou zeggen, kijk het even aan.

Ik heb zelf twee MAs cum laude afgerond, mijn vriend heeft alleen een havo diploma en MBO. Maar dit zegt niets over zijn intelligentie: hij heeft zeer veel algemene kennis, is zeer geinteresseerd in nieuwe dingen (talen, kunst, koken), is belezen. Dat soort dingen tellen ook allemaal. Het gaat al jaren goed tussen ons en we trouwen volgend jaar ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven