Integratiebeleid gaat op de schop

16-06-2011 18:44 371 berichten
Alle reacties Link kopieren
Integratiebeleid gaat op de schop

Het kabinet neemt verder afstand van Nederland als multiculturele samenleving. Dat schrijft minister Donner in een brief aan de Tweede Kamer over het integratiebeleid.

Integratie is niet langer de verantwoordelijkheid van de overheid, maar van de migrant. Die wordt nog meer verplicht om in te burgeren, om te voorkomen dat mensen langs elkaar gaan leven en niemand zich meer thuisvoelt, schrijft Donner.

Gezichtsbedekkende kleding

Hij stopt met het geven van subsidie voor de integratie van specifieke groepen allochtonen. Verder worden gedwongen huwelijken strafbaar en komt er een verbod op gezichtsbedekkende kleding.

Donner spreekt van een koerswijziging. Hij zegt dat hij streeft naar "een Nederland dat weliswaar verandert door de komst van mensen uit het buitenland, maar nog wel herkenbaar is als het Nederland uit het verleden en het Nederland dat wij willen doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen".

Donner

*

Het zou eens tijd worden, dat men de Nederlander weer eens serieus neemt.
quote:Twinkle1001 schreef op 20 juni 2011 @ 12:43:

[...]

Dit zet me toch aan het denken. Als je dan bij de sterkste en meest ondernemende mensen van je land behoort. En je hebt zo'n lef. Waarom ga je dan weg? Dan heeft je land je toch juist nodig?

Ik snap dat dit de categorie mensen is die je hier in Nederland dus graag wilt hebben, zoals je zegt, maar het lijkt me dat Somalië ze ook heel graag wil hebben. Als de sterkste, meest ondernemende mensen hun kwaliteiten aanbieden aan welvarende landen, komt Somalië zelf dan niet van de regen in de drup? Of zeg ik nu iets raars?Nee, dat is waar, en die mensen zouden niet weg hoeven gaan als hun land hen de kansen bood om hogerop te komen. Maar dokter worden is nou niet echt voor iedereen weggelegd in Somalie. Wel zou het aangemoedigd moeten worden om met de verworven kennis terug te gaan naar het vaderland om daar die kennis te gebruiken om het land weer op te bouwen.
_yellowlove_: Op die uitspraken over DNA sequenties weet ik niet eens iets te zeggen, zo verbijsterd ben ik.

Is dat zo, hoe komt dat dan? Jij zal toch ook wel weten dat mensen behandeld worden met chemische middelen. Als je p.c. kapot is kan je er tien paracetamols in gooien, het zal niet helpen.

De mens is een samenstelling van elementen, een bio chemische samenstelling. Als daar verkeerde componenten inzitten, heb je een probleem. Of denk je dat psychische klachten, zo maar aan komen waaien?
[quote]_yellowlove_ schreef op 20 juni 2011 @ 12:58:

[...]

?

Vluchten kost geld. Dat hebben die mensen niet. Niet genoeg om iedereen mee te nemen. Dan stuur je dus de sterkste die waarschijnlijk het beste aan een baan kan komen in jouw ogen ( de redelijk fitte man ipv de vrouw) . Die kan dan daar geld gaan verdienen om voor de overblijvers te zorgen. Lijkt mij zo.

Dan is het geen vluchten omdat je gevaar loopt maar om het geld.

En dus kun je dan geen aanspraak maken op alle regelgeving die er zijn voor vluchtelingen.

Dus is de kans groot dat je uitgeprocedeerd raakt, illegaal wordt en op schimmige manier aan je geld probeert te komen en zo is de cirkel weer rond en heeft de maatschappij weer een probleem en gaan gemeentes weer belastigngeld gebruiken voor de opvang van illegalen etc............
quote:mumia12 schreef op 20 juni 2011 @ 13:15:

[quote]_yellowlove_ schreef op 20 juni 2011 @ 12:58:

[...]

?

Vluchten kost geld. Dat hebben die mensen niet. Niet genoeg om iedereen mee te nemen. Dan stuur je dus de sterkste die waarschijnlijk het beste aan een baan kan komen in jouw ogen ( de redelijk fitte man ipv de vrouw) . Die kan dan daar geld gaan verdienen om voor de overblijvers te zorgen. Lijkt mij zo.

Dan is het geen vluchten omdat je gevaar loopt maar om het geld.

En dus kun je dan geen aanspraak maken op alle regelgeving die er zijn voor vluchtelingen.

Dus is de kans groot dat je uitgeprocedeerd raakt, illegaal wordt en op schimmige manier aan je geld probeert te komen en zo is de cirkel weer rond en heeft de maatschappij weer een probleem en gaan gemeentes weer belastigngeld gebruiken voor de opvang van illegalen etc............Nee dat zei ik niet. ALs je gevaar loopt en je moet vluchten, maar je hebt het geld niet om allemaal te vluchten, dan stuur je er eentje. Zorg je dat die geld bij elkaar weet te sprokkelen, zodat de rest ook kan vluchten. Als je niet weg kunt kun je niet weg. Dan houdt het op. Hangt er een beetje vanaf , vanaf waar je vlucht, maar meestal kost vluchten toch ook geld, en anders zit je daar dus vast.
quote:_yellowlove_ schreef op 20 juni 2011 @ 13:17:

[...]

Nee dat zei ik niet. ALs je gevaar loopt en je moet vluchten, maar je hebt het geld niet om allemaal te vluchten, dan stuur je er eentje. Zorg je dat die geld bij elkaar weet te sprokkelen, zodat de rest ook kan vluchten. Als je niet weg kunt kun je niet weg. Dan houdt het op. Hangt er een beetje vanaf , vanaf waar je vlucht, maar meestal kost vluchten toch ook geld, en anders zit je daar dus vast.

Als je gevaar loopt dan zorg je echt wel dat de hele familie weg is hoor. dan gaanz e neit zitten wachten met gevaar voor eigen leven!

En vaak zijn het de mensen met goed banen op bv ministeries of die iets in het elger doen die gevaar lopen en die hebben vaak wel geld of land wat ze verkopen om weg te gaan.

De Tunische mannen op die bootjes zijn toch echt wel de zogenaamde goudzoekers hoor! Die vluchten niet voor gevaar.
ja zo kan ik door blijven gaan zeg.

Er zullen altijd mensen zijn die niet vluchten voor gevaar maar voor iets anders.

Als jij geen geld hebt, en echt geen cent te makken, dan valt er niets te vluchten, dan zit je daar vast. En dan ga je niet de een of andere manier bedenken om toch geld te krijgen, want bijna niemand daar heeft geld. Dus je kunt niet je lichaam verkopen om je kinderen toch weg te krijgen, want niemand heeft geld om te betalen. En ik weet niet zo goed hoe je anders een grens over gaat komen zonder geld (in sommige gevallen lopend idd, maar ik zie niet voor me dat je het lichamelijk aankunt om van Somalie naar Nederland te lopen, en je bent dan ondertussen allang een keer gepakt bij 1 van de talloze grenzen die je lopend probeert over te komen)
quote:_yellowlove_ schreef op 20 juni 2011 @ 12:58:

?

Vluchten kost geld. Dat hebben die mensen niet. Niet genoeg om iedereen mee te nemen. Dan stuur je dus de sterkste die waarschijnlijk het beste aan een baan kan komen in jouw ogen ( de redelijk fitte man ipv de vrouw) . Die kan dan daar geld gaan verdienen om voor de overblijvers te zorgen.

Lijkt mij zo.

Waarom een "?" Vind je het een gekke vraag?

Wat je onder het vraagteken zet is speculatie.

Je weet niet of niemand van de mannen geld had.

Of alleen genoeg voor zichzelf.

Of niet genoeg om iedereen, of in ieder geval hun vrouw en kinderen mee te nemen.

Ook ga je ervanuit dat al die mannen geen baan hadden in Tunesië en werk kwamen zoeken. Is dat zo?

Het ging toch niet om economische vluchtelingen? Er was toch iets anders aan de hand daar?

En buiten dat vind ik de stelling dat alleen de 'sterksten' en 'fitsten' de meeste kans werk zouden maken ook onzin. Alsof vrouwen en minder atletische mensen niet aan werk zouden kunnen komen in Europa.

Maar goed, eigenlijk zeg je dat het om economische vluchtelingen ging. En dat denk ik dus ook. 'Goudzoekers', zoals Mumia zei.
quote:_yellowlove_ schreef op 20 juni 2011 @ 12:59:

Nee, dat is waar, en die mensen zouden niet weg hoeven gaan als hun land hen de kansen bood om hogerop te komen. Maar dokter worden is nou niet echt voor iedereen weggelegd in Somalie.

Ik reageerde op de opmerking dat nou juist 'de sterksten' zouden vluchten. Mensen die je nou juist heel graag wilt hebben, hier in Nederland.

Dus dat zijn de Somaliërs voor wie júist wel iets als 'dokter' weggegelegd zou zijn. Ook in Somalië dus. Zo begreep ik het.

quote:_yellowlove_ schreef op 20 juni 2011 @ 12:59:

Wel zou het aangemoedigd moeten worden om met de verworven kennis terug te gaan naar het vaderland om daar die kennis te gebruiken om het land weer op te bouwen.

Nogmaals, het zou dus gaan om opgeleide mensen die weg zouden vluchten. Vandaar dat ik me afvroeg of het niet beter was om je eigen land te helpen opbouwen met die kennis, i.p.v. een ander (welvárend) land.
quote:Twinkle1001 schreef op 20 juni 2011 @ 12:43:

[...]

Dit zet me toch aan het denken. Als je dan bij de sterkste en meest ondernemende mensen van je land behoort. En je hebt zo'n lef. Dan loop je toch juist níet weg? Omdat je land je nodig heeft?

Als je kınderen geen eten hebben, als je moeder nıet naar het zıekenhuıs kan omdat er geen geld ıs, dan nıet nee.

Ik ben nu ın Turkıje en dat ıs dan nog heaven vergeleken met veel landen ın Afrıka, maar je zou de armoe eens moeten zıen ın de slechte wıjken hıer (bıjvoorbeeld Limontepe ın Izmir ıs ın mıjn ogen gewoon een sloppenwıjk). Het ıs zo makkelıjk praten vanuıt het rıjke Nederland.
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:mumia12 schreef op 20 juni 2011 @ 12:37:

Niet alleen de vluchtelingen uit Somalie zijn zo , het groote gros is niet op hun achterhoofd gevallen.

Dat de groep Marokanen en Turken nu nog als economisch zwakekren wordt gezein ehef took te maken met heo zee zelf omgesprongen zijn emt de kansen die ze hier konden pakken.

Velen kozen ervoor om lekker bij elkaar op een hoop te gaan wonen, hun eigen taal te blijven praten en een schotel op te hangen zodat ze vooral geen Nederlandse zenders hoeven te zien.

Dat ze nu dus als de zwakkeren worden gezien is ook voor eht grootste deel door hun eigen , niet inzet.

Eens.

Hoewel de keuze voor het met z'n allen op z'n hoop zitten meer te maken heeft met het beleid van die tijd.

Geen woningbouw differentiatie, maar hele wijken met alleen sociale huurwoningen. Dus daar werden hele bergdorpen in gedropt.

En vervolgens verwachten dat er geïntegreerd gaat worden.

Ja, dat gebeurde dus niet.

Bovendien had de eerste generatie gewoon het plan om weer terug te gaan, nadat het geld verdiend was.

Dat is er niet van gekomen.

Over dat integreren: Men kwam hier niet met massaal naartoe vanwege het feit dat men Nederland zo'n leuk land vond, maar om economische redenen en de riante sociale voorzieningen.

Ben je met me eens toch?

Daarom zei ik (nogmaals) economisch zwakkeren.

Mensen die in het thuisland een baan en geld hadden, bleven daar gewoon.
quote:Twinkle1001 schreef op 20 juni 2011 @ 14:05:

[...]

Daarom zei ik (nogmaals) economisch zwakkeren.

Mensen die in het thuisland een baan en geld hadden, bleven daar gewoon.Nee hoor, voor Turken geldt dat ze wellıcht tot de arbeıdersklasse behoorden (al gold dat ook nıet voor alle Turken ımmıgranten trouwens, de lınkse elıte ıs deels deze kant op gekomen om polıtıeke redenen) maar had vaak wel een baan. Men dacht alleen hıer meer te kunnen verdıenen. Wat ın de praktıjk vaak nog tegenvıel ook. Zeker gezıen de hogere kosten voor levensonderhoud hıer.
Moet soms wel een beetje lachen om de Nederlanders die zich zo storen aan allochtonen die bij elkaar in de buurt wonen en schotels op het balkon hebben. Het is frapant dat als er 1 volkje op aarde is dat in het buitenland bij elkaar op een klutje gaat zitten, consequent de eigen taal, cultuur en gebruiken vasthoud, en het liefst ook nog hun eigen eten meenemen, het de Hollanders zijn. Allemaal economische vluchtelingen die zich bedreigd voelden door het Nederlandse belastingstelsel.
quote:tatlitatli schreef op 20 juni 2011 @ 14:04:

[...]

Als je kınderen geen eten hebben, als je moeder nıet naar het zıekenhuıs kan omdat er geen geld ıs, dan nıet nee.

Ik ben nu ın Turkıje en dat ıs dan nog heaven vergeleken met veel landen ın Afrıka, maar je zou de armoe eens moeten zıen ın de slechte wıjken hıer (bıjvoorbeeld Limontepe ın Izmir ıs ın mıjn ogen gewoon een sloppenwıjk). Het ıs zo makkelıjk praten vanuıt het rıjke Nederland.

Nogmaals. Ik reageerde op een opmerking van iemand dat de meeste vluchtelingen juist opgeleid, ondernemend en heel avontuurlijk zouden zijn. Mensen die Nederland graag zou willen hebben, volgens degene die dat zei (weet even niet meer wie).

Dat er heel veel mensen zijn, zoals jij zegt, die het in eigen land niet redden en in grote getale zijn en hun heil elders proberen te zoeken weet ik natuurlijk. Dat was ook mijn idee.

Maar volgens mij loopt in deze discussie de vluchtelingen problematiek en de problematiek ten gevolge van de massa immigratie van met name Turkse en Marokkaanse gastarbeiders uit de vorige eeuw een beetje door elkaar heen.

Dat zijn twee hele verschillende discussies.
quote:tatlitatli schreef op 20 juni 2011 @ 14:10:

[...]

Nee hoor, voor Turken geldt dat ze wellıcht tot de arbeıdersklasse behoorden (al gold dat ook nıet voor alle Turken ımmıgranten trouwens, de lınkse elıte ıs deels deze kant op gekomen om polıtıeke redenen) maar had vaak wel een baan. Men dacht alleen hıer meer te kunnen verdıenen. Wat ın de praktıjk vaak nog tegenvıel ook. Zeker gezıen de hogere kosten voor levensonderhoud hıer.Hoe dan ook. Welk etiket je er ook opplakt. De integratieproblematiek wordt er niet anders van.
Toch spreek je jezelf tegen.

Hier zeg je dit:

quote:tatlitatli schreef op 20 juni 2011 @ 14:04:

En vervolgens dit:

quote:tatlitatli schreef op 20 juni 2011 @ 14:10:

Nee hoor, voor Turken geldt dat ze wellıcht tot de arbeıdersklasse behoorden (al gold dat ook nıet voor alle Turken ımmıgranten trouwens, de lınkse elıte ıs deels deze kant op gekomen om polıtıeke redenen)maar had vaak wel een baan. Men dacht alleen hıer meer te kunnen verdıenen. Wat ın de praktıjk vaak nog tegenvıel ook. Zeker gezıen de hogere kosten voor levensonderhoud hıer.
Wat bedoel je eıgenlıjk met mezelf tegenspreken??

Gastarbeıders en huwelıjksmıgranten zıjn als groep te onderscheıden van vluchtelıngen dus dat zıjn ınderdaad twee verschıllende dıngen.
tatlitatli wijzigde dit bericht op 20-06-2011 15:34
Reden: dat ınternet ın turkıje ook
% gewijzigd
quote:Twinkle1001 schreef op 20 juni 2011 @ 13:33:

[...]

Waarom een "?" Vind je het een gekke vraag?

Wat je onder het vraagteken zet is speculatie.

Je weet niet of niemand van de mannen geld had.

Of alleen genoeg voor zichzelf.

Of niet genoeg om iedereen, of in ieder geval hun vrouw en kinderen mee te nemen.

Ook ga je ervanuit dat al die mannen geen baan hadden in Tunesië en werk kwamen zoeken. Is dat zo?

Het ging toch niet om economische vluchtelingen? Er was toch iets anders aan de hand daar?

En buiten dat vind ik de stelling dat alleen de 'sterksten' en 'fitsten' de meeste kans werk zouden maken ook onzin. Alsof vrouwen en minder atletische mensen niet aan werk zouden kunnen komen in Europa.

Maar goed, eigenlijk zeg je dat het om economische vluchtelingen ging. En dat denk ik dus ook. 'Goudzoekers', zoals Mumia zei.

Ik denk dat het verschil is, dat ik idd her en der speculeer nav het 'goede in de mens' en jij van het 'slechte in de mens.

Ik weet niet hoe het is om in een land te wonen waar je je leven niet veilig bent, maar ik heb wel enigzins kennis van een land zoals Somalie, waar mensen gewoon echt geen cent te makken hebben (en nee, niet allemaal natuurlijk) Als je wilt vluchten met zijn 8en gaat dat dus gewoon niet. Dus gaat er 1, die gaat geld verdienen zodat de rest ook kan vluchten (want dat moet ergens van betaald worden ) . Ik begrijp niet waarom dat een economische vluchteling is in jouw ogen (wnat dat heb ik dus zeer duidelijk NIET gezegd, dat concludeer jij nu zelf zomaar uit mijn woorden) .

En nee ik weet niet of Tunesische vluchtelingen allemaal geen baan hadden, geen idee. Voor zover ik begrepen heb zijn mensen daar wel iets 'welvarender' dan in Somallie. En dan nog schijnt vluchten ontzettend veel geld te kosten. Als het er niet is , dan is het er niet. En natuurlijk sturen ze de man, we hebben het hier over patriarchale samenlevingen. Samenlevingen waarin de man werkt, en de kost verdient.

Overigens heb ik geen problemen met economische vluchtelingen, ik zou het ook doen als ik geen geld had om mijn kinderen eten te geven. En om die goudzoekers te noemen, waar haal je het toch vandaan. Heeft er nou echt niemand een idee in wat voor afschuwelijke omstandigheden mensen leven op deze wereld?
quote:kareltje01 schreef op 20 juni 2011 @ 12:50:

Als wij de beste uit Somalie hebben dan begrijp ik niet dat zo'n groot deel in de negatieve lijstjes voorkomen.

Een extra reden om de grenzen te sluiten voor Somaliers.Ik ben ook heel benieuwd hoe dat kan..
Hier een artikel over Somaliërs van een jaar geleden.

Hierin staat dat ze juist vaak slecht opgeleid zijn..

klik
quote:_yellowlove_ schreef op 20 juni 2011 @ 16:06:

Ik denk dat het verschil is, dat ik idd her en der speculeer nav het 'goede in de mens' en jij van het 'slechte in de mens.

quote:khemam schreef op 20 juni 2011 @ 14:13:

Moet soms wel een beetje lachen om de Nederlanders die zich zo storen aan allochtonen die bij elkaar in de buurt wonen en schotels op het balkon hebben. Het is frapant dat als er 1 volkje op aarde is dat in het buitenland bij elkaar op een klutje gaat zitten, consequent de eigen taal, cultuur en gebruiken vasthoud, en het liefst ook nog hun eigen eten meenemen, het de Hollanders zijn. Allemaal economische vluchtelingen die zich bedreigd voelden door het Nederlandse belastingstelsel.

Bijna iedere expat doet dat.

Het verschil is alleen wel dat die voor hun eigen geld werken/gewerkt hebben en dat je dat hier van veel migranten helaas niet kunt zeggen.
Denk dat het harder overkwam dan bedoeld.......

Was geen evil sneer. Zal vanavond typen. Nu mobiel typt kut.
Mijn uitleg:

Ik heb het idee dat ik denk dat mensen komen omdat ze geen andere keuze hebben.

Twinkle, ,jij denkt dat er andere motieven onder zitten die 'slechter' zouden zijn dan de motieven die ik aandraag .

Misschien heb ik het zo beter uitgelegd.
Mijn broer heeft beroepsmatig ook te maken gehad met vluchtelingen en migranten en zijn ervaring is dat ook het erfstelsel in bepaalde landen te maken heeft met het gegeven dat er veel mannen hun geluk hier zoeken.

De oudste zoon is meestal de enige die erft (om bezittingen niet te versnipperen), dus als er meer zonen zijn moeten die op zoeken naar andere mogelijkheden. Eén van die mogelijkheden is proberen als vluchteling een land binnen te komen, of als tijdelijke werker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven