verschil in intelligentie

20-06-2011 23:18 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ontzettend leuke en lieve jongen ontmoet. Hij lijkt me heel betrouwbaar, heeft manieren (vind ik stiekem toch best wel leuk), geen naar onderbuikgevoel, leuke dates. Alleen ik twijfel dus een beetje omdat hij minder slim is. En dit vind ik van mezelf best wel kortzichtig en denegrerend. Hoe denken jullie ervoor? Werkt een relatie tussen een man-vrouw als er groot verschil is tussen intelligentie? Al denk ik dat ik het sowieso wel een kans wil geven ;)
quote:cestmoi schreef op 20 juni 2011 @ 23:18:

Ik heb een ontzettend leuke en lieve jongen ontmoet. Hij lijkt me heel betrouwbaar, heeft manieren (vind ik stiekem toch best wel leuk), geen naar onderbuikgevoel, leuke dates. Alleen ik twijfel dus een beetje omdat hij minder slim is. En dit vind ik van mezelf best wel kortzichtig en denegrerend. Hoe denken jullie ervoor? Werkt een relatie tussen een man-vrouw als er groot verschil is tussen intelligentie? Al denk ik dat ik het sowieso wel een kans wil geven ;)

Als mijn man er ook zo over had gedacht, waren we nu geen 18 jaar getrouwd.

Kijk als het een asootje is dan is het heel anders maar iemand die dezelfde waarden heeft als jijzelf, waarom niet.
\"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience.\"
Ik begrijp TO wel. Het gaat niet om arrogantie in dit geval, maar om cultuurverschil. Denk ik tenminste. Opleiding zegt natuurlijk niet alles over intelligentie, er zijn ook mensen met weinig opleiding die ruimdenkender en ontwikkelder zijn dan mensen met WO.

Ik heb zelf WO gedaan plus nog allerlei andere opleidingen. Ben analytisch sterk, maar heb wel drie linkerhanden. Ik heb zelf voldoende vrienden die MBO hebben gedaan, of zelfs alleen middelbare school. Een vriend is meubelmaker en kan vreselijk goed klussen, ik kan niet eens een lampje indraaien.

Van een partner verwacht ik, eigenlijk meer dan van vrienden, wel een bepaalde algemene ontwikkeling, interesse in cultuur en filmhuisfilms en gesprekken die ook over politiek of samenleving kunnen gaan. Absoluut niet omdat ik me verheven voel boven mensen die daar niets mee hebben en meer houden van André Hazes en de telegraaf. Maar meer omdat dat mijn interesses zijn en ik anders de klik mis. Mijn vriendin had overigens na de middelbare school geen opleiding afgerond toen we wat kregen. Ik keek bij haar niet naar opleiding, maar intelligentie en 'de klik' was wel belangrijk voor mij.

Ik denk dat een groot verschil in intelligentie en interesses een probleem kan zijn in relaties, en dat het goed is als er enige overeenkomst is tussen partners op die vlakken. En daarbij is WO absoluut niet beter dan MBO; ik denk echter dat er zeker(maar in veel gevallen ook niet!) verschil in wijze van denken, redeneren en interessen is tussen veel hoog- en laagopgeleiden.
Ah, een topic over downdaten. Dat is alweer een tijdje terug.
Opleiding kan een rol spelen, maar hoeft niet. Ik heb dus vrienden met weinig opleiding die analytisch intelligent zijn en brede interesse hebben qua cultuur en reizen. Maar als je mij tussen de bouwvakker of de verhuizers zet (heb ik wel eens gedaan als bijbaan), dan is er echt een enorm cultuurverschil. Ik kon weinig met de manier van omgang van de verhuizers (rauw, bot, stoer) en zij vonden mij ook maar een rare snoeshaan. We spraken elkaars taal gewoon niet. Sorry, dit is misschien niet al te OT meer...
Opleidingsniveau vind ik minder belangrijk. Het gaat mij om algemene ontwikkeling, een brede kijk op de wereld.

Of een interessante hobby. Ik ken juristen die alleen heel veel weten van hun eigen vakgebied en daarbuiten geen boek lezen, geen film bekijken en nog nooit een museum van binnen gezien hebben.

Dan liever een loodgieter die geschiedenis als hobby heeft of boeken over impressionisme spaart.
@ TO...Ga ervoor en laat je liefde hier niet vanaf hangen. Ik heb in mijn leven alleen maar gedowndate, want dat kan ook bijna niet anders met een WO-opleiding. Heb nog nooit met iemand met een WO-opleiding gedate, want ik vind die types totaal niet interessant. De HBO-dates waren stuk voor stuk intelligent in de zin dat ze een HBO-opleiding hadden afgerond, maar of ze ook "slim" waren? No, no....

Ik ben nu samen met iemand die enkel een HBO-propedeuse heeft en een baan heeft waar een hoop op neerkijken, maar wat een verademing ten op zichte van de HBO-ers, want deze man is wel slim en heeft een hoog EQ!

Kortom: Geef mij maar een "slimmerd" met een hoog EQ ipv een hoog IQ, want daar heb ik het veel en veel leuker meer...Ook qua gesprekken die ik met hem kan voeren trouwens! Hij begrijpt me, voelt me feilloos aan, begrijpt mijn humor en ik die van hem...Wat wil je nog meer?
Zeker een belangrijk punt. Zelf zou ik niet met iemand samen kunnen zijn die niet op 1 lijn zit qua algemene kennis. Toegespitste kennis, opgedaan bij een studie op welk niveau dan ook, interesseert mijn weinig. Iemand met LBO kan net zoveel algemene kennis hebben dan iemand met WO. Zelf heb ik MBO, HBO en WO gedaan, dus mij maakt het allemaal vrij weinig uit. Zou ook hypocriet zijn om iemand met MBO af te wijzen. Ben er zelf ooit begonnen.
Ik (hoogbegaafd) kon vroeger niet zo goed overweg met mensen die minder intelligent waren als ik. Aangezien het me nu beter lukt om me in anderen te verplaatsen, zou het goed kunnen zijn, dat ik wel met die mensen om kan gaan.

De omgang zal gemakkelijker zijn naarmate de ander qua intelligentie (van onderaf) dichter bij mij in de buurt komt.
World of Warcraft: Legion
Een partner die je het gevoel geeft dat je constant de onderwijzer uithangt is gewoon vermoeiend na verloop van tijd.

Dat geeft op zich niets, je kunt met zo'n partner wel degelijk leuke dingen doen, maar niet samen oud worden.
quote:peecee schreef op 21 juni 2011 @ 09:43:

Ik heb een vriend gehad......directeurtje, groot huis. auto,s .....maar een walgelijke instelling. Zo afknapper. Niemand was goed genoeg...... Wordt die walgelijke instelling dan veroorzaakt door zijn opleidingsniveau / iq? Dat causale verband ken ik nog niet hoor.
quote:peecee schreef op 21 juni 2011 @ 09:43:

De ene mens wordt geboren in een gezin waar geld is....opleiding vakanties reizen alles kan.

Dan heb je geluk en heb je al een voorsprong.......Sommige mensen hebben bij de geboorte al een achterstand, geen geld, dus geen opleiding, maar werken.

Ik vind het schandalig dat iemand eerst kijkt naar zijn of haar opleiding.Jij mag daar niet over oordelen.Mee eens. Dat vind ik niet het belangrijkste. Klikt het sociaal? Vinden we elkaar aantrekkelijk? Dat vind ik belangrijker.
quote:amarna schreef op 21 juni 2011 @ 11:28:

Dan liever een loodgieter die geschiedenis als hobby heeft of boeken over impressionisme spaart.

Daar moet ik dan weer niet aan denken! Een loodgieter wel hoor, maar niet met dat soort hobby's, niks voor mij!

Mijn vriend is schilder en heeft als hobby's motorrijden en vissen. Is dat dan te min? Omdat dat hobby's zijn, waar je je intelligentie niet bij hoeft te gebruiken? We hebben het leuk samen, daar hoeft hij geen moeilijke boeken voor te lezen of zich vreselijk in de politiek te interesseren. Liever niet zelfs!

Ik heb niks met mensen die hele dagen over politiek ouwehoeren of alles van de geschiedenis van de mens afweten. We moeten lol hebben samen, leuke dingen doen (samen en apart) en gewoon een goede klik hebben. Dan ben ik al een heel eind in een relatie
quote:pietapuk schreef op 21 juni 2011 @ 11:47:

Wordt die walgelijke instelling dan veroorzaakt door zijn opleidingsniveau / iq? Dat causale verband ken ik nog niet hoor.Dat verband zie ik Peecee niet leggen. Maar een directeur met veel auto's hoeft niet alles te zijn, vooral niet als hij een rotkarakter heeft, waar je niets mee kan.
@mundy

Je vraagt, 'is dat dan te min?'

Natuurlijk niet.

Niemand heeft op dit forum nog gezegd dat universitair beter is dan MBO of dat hobby's als geschiedenis en impressionisme beter zijn dan motorrijden en vissen.

Sorry als ik voor amarna spreek, maar ik lees uit haar post dat zij gewoon geinteresseerd is in culturele zaken, en dat zij het leuk vindt als haar vriend dat ook is. Jij wil juist liever geen vriend die zich met zulke zaken bezig houdt. Meer een kwestie van persoonlijke interesse dan een waardeoordeel.

Zo hou ik van alternatieve muziek als Nick Drake en Radiohead en niet van 'volksmuziek' als Nick en Simon en Peter Beense. Maar ik kijk daar niet op neer, het is gewoon mijn smaak niet.
Opleidingsniveau koppelen aan intelligentie vind ik niet zo slim van jou TO. Als je het nou merkt in gesprekken, ok. Maar je geeft zelf aan dat het het opleidingsniveau is... Alsof dat alles zegt.

Misschien is hij wel simmer dan jij bent. Opleidingsniveau zegt toch lang niet alles?
quote:Mundy schreef op 21 juni 2011 @ 12:01:

[...]

Is dat dan te min? -]

Okay, hier een stukje nederlandsche cultuur geschiedenis.

Oftewel;

Wat zegt de famielie ervan?

Armand, nederlandse klassieker
Ja mooi nummer is dat he Hans...

Wat moet ik doen om zo'n kapsel te krijgen?
quote:Mundy schreef op 21 juni 2011 @ 12:01:

[...]

Daar moet ik dan weer niet aan denken! Een loodgieter wel hoor, maar niet met dat soort hobby's, niks voor mij!

Mijn vriend is schilder en heeft als hobby's motorrijden en vissen. Is dat dan te min? Omdat dat hobby's zijn, waar je je intelligentie niet bij hoeft te gebruiken? We hebben het leuk samen, daar hoeft hij geen moeilijke boeken voor te lezen of zich vreselijk in de politiek te interesseren. Liever niet zelfs!

Ik heb niks met mensen die hele dagen over politiek ouwehoeren of alles van de geschiedenis van de mens afweten. We moeten lol hebben samen, leuke dingen doen (samen en apart) en gewoon een goede klik hebben. Dan ben ik al een heel eind in een relatie

(bedankt WDR, voor je bijval)

Ik vind het fijn als ik met mijn partner over gemeenschappelijke interesses kan praten. In mijn geval dus geschiedenis en kunst. Bij jou zijn dat andere zaken. Prima toch ? Daarmee kijk ik toch niet automatisch neer op mensen met andere interesses dan ik heb ?

Het feit dat we allemaal anders zijn maakt de wereld juist boeiend.
quote:Noerie schreef op 21 juni 2011 @ 12:10:

Opleidingsniveau koppelen aan intelligentie vind ik niet zo slim van jou TO. Dat vind ik dan wel weer logisch. Je zult gemiddeld genomen (want ik weet dat iedereen nu minimaal één uitzondering gaat noemen), gemiddeld genomen dus, op het WO meer mensen met een bovengemiddeld iq aantreffen dan op het LBO. Daarmee zeg ik niets over eq, of over een lekker lichaam, allemaal punten waarop je ook kunt selecteren bij een toekomstige partner.En tuurlijk, de uitzonderingen bevestigen de regel.
geweldig, armand.

moet je nagaan hoe oud dat nummer al is, en nog steeds actueel.

btw, t zijn vaak autodidacten die de hoger opgeleiden voor zich laten werken.....wie is dan het slimste?
wij slapen nooit.
quote:wdr schreef op 21 juni 2011 @ 12:15:

Ja mooi nummer is dat he Hans...

Wat moet ik doen om zo'n kapsel te krijgen?

Noline, ( ging me vooral om de zinnen '' je moeder met haar achterlijk gezeik over de studie van je broer, en dat je pa zo'n succesvol zakenman is, met andere woorden' wat ben jij een boer'.

Schitterende tekst, goede muziek, maar goed,

Maak je niet druk om jouw kapsel, je ziet maar weer dat een Pony het gewoon Altijd goed doet.
Mooi HansHier!

Mijn relatie is er op stuk gelopen. Achteraf kreeg ik te horen dat hij dat vervelend vond. Hij vond het juf-leerling idee verschrikkelijk.

Deze 'fout' maak ik niet meer. Ik wil nooit meer overrulen.

Misschien is dat voor jou ook een tip TO. Kijk hoe het loopt, o.a. op het moment dat jij zonder probleem altijd gelijk krijgt en hij de discussie al niet meer wil aan gaan, moet je misschien stoppen. Een relatie moet gelijkwaardig zijn.

Ik denk dat angst voor ongelijkwaardigheid in een (beginnende) relatie meer een probleem is en dat vraagtekens bij downdaten niets te maken heeft met neerbuigend zijn.
@Amarna, dan heb ik jouw stukje een beetje verkeerd gelezen/begrepen. Ik meende dat je bedoelde dat iemand best loodgieter kan zijn, als hij dan maar wel 'intelligente' interesses heeft. Ik had even niet door, dat je het specifiek over jezelf had quote:wdr schreef op 21 juni 2011 @ 12:07:

Zo hou ik van alternatieve muziek als Nick Drake en Radiohead en niet van 'volksmuziek' als Nick en Simon en Peter Beense. Maar ik kijk daar niet op neer, het is gewoon mijn smaak niet.

Wil je dan ook dat je vriend van dezelfde muziek houdt?

Ik hou van grunge/rock/metal maar mijn vriend luistert (helaas) graag naar Nederlandstalige muziek. Vind ik erg jammer dat we op dat gebied geen klik hebben, maar ik zou hem daarvoor niet aan de kant zetten. Ik ga gewoon met een vriendin die wel van dezelfde muziek houdt naar concerten en luister mijn eigen muziek lekker in de auto (en hij gelukkig ook )
quote:pietapuk schreef op 21 juni 2011 @ 12:16:

[...]

Dat vind ik dan wel weer logisch. Je zult gemiddeld genomen (want ik weet dat iedereen nu minimaal één uitzondering gaat noemen), gemiddeld genomen dus, op het WO meer mensen met een bovengemiddeld iq aantreffen dan op het LBO. Daarmee zeg ik niets over eq, of over een lekker lichaam, allemaal punten waarop je ook kunt selecteren bij een toekomstige partner.En tuurlijk, de uitzonderingen bevestigen de regel.Precies. Uitzonderingen daargelaten is er wel degelijk een causaal verband tussen opleiding en intelligentie. Het is vast niet politiek correct om te zeggen maar mensen met een Universitaire opleiding zijn over het algemeen slimmer (=hoger IQ) dan mensen met een VMBO-opleiding.
quote:yasuko schreef op 21 juni 2011 @ 07:14:

In theorie maakt het misschien niks uit, wordt het mindere opleidingsniveau gecompenseerd door andere eigenschappen, maar mij persoonlijk is in de praktijk gebleken dat het problemen oplevert, al is het maar omdat (dat was in een vorige relatie bij mij zo) je partner jaloers kan blijken te zijn.

Mijn opleiding werd mij eigenlijk kwalijk genomen.Herkenbaar. Een ex-vriend had Havo, maar hij bleef maar steeds verkondigen dat hij intelligenter was dan ik (WO). Ik vond dat bijzonder vreemd en daar sprak veel jaloezie uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven