Puberzoons en onderhoudsplicht

21-06-2011 20:58 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Allemaal,

Ik wil jullie het volgende voorleggen.

Al een aantal jaren ben ik samen met mijn vriend en samen hebben wij een meisjes tweeling van bijna zeven jaar.

Uit een eerdere relatie heeft mijn vriend twee zoons van 19 en 22 jaar die bij ons wonen.

De jongens zitten allebei op het HBO en wij betalen alles voor hen.

Nu blijjkt dat beide jongens dit schooljaar geen flikker hebben uitgevoerd en in hetzelfde jaar blijven als vorig jaar.

Dit is teleurstellend voor ons vooral omdat het geld in een bodemloze put, wordt gegooid. Als ik zeg: "ga maar lenen bij de DUO", zeggen de jongens dat zij stoppen met school en dat hun vader verplicht is om hen te onderhouden. Dan had hij maar geen kinderen moeten nemen.

Het probleem is dat ik kostwinster ben en het op neer komt dat ik de kinderen onderhoud die mij te leen zijn gegeven en ik dat ZAT ben als zij niets uitvoeren.
Ik vind overigens wel dat uit de hele toon in je berichten nogal wat negatieve gevoelens klinken. Hoe komt het eigenlijk dat zoons bij jullie wonen? En stond jij daarachter? Ik kan me ook zo voorstellen dat zoons het erg moeilijk hebben gehad met de scheiding, het geen contact meer hebben met moeder en daarom zulk tegendraads gedrag gaan vertonen.

Misschien voelen ze zich nergens meer echt welkom (jullie hebben ook weer een nieuw gezinnetje gesticht) en zetten ze zich op deze manier af. Praten jullie daar weleens met hun over, hoe dat voor hun is geweest?

Overigens vind ik dat je man eens een goed gesprek met ze moet hebben over volwassen worden en eigen verantwoordelijkheid nemen ook voor financiele zaken.
Beste Ietjefietje,

de zonen van je man zijn volwassen voor de wet en worden geacht in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. Jullie zijn ze niks verplicht. Geen studie, geen zakgeld, geen kleedgeld.

Uiteraard heeft je man wel een morele zorgplicht naar zn kinderen, maar dat is iets waar hij en zijn zonen zelf uit moeten komen.
Hoe lang zijn jouw vriend en jij eigenlijk samen en hoe lang wonen de zoons al bij jullie?
quote:ietjefietje schreef op 21 juni 2011 @ 20:58:

Als ik zeg: "ga maar lenen bij de DUO", zeggen de jongens dat zij stoppen met school en dat hun vader verplicht is om hen te onderhouden. Dan had hij maar geen kinderen moeten nemen.Dit bedoel ik dus, hier draait het om, hier zit veel meer achter (verdriet, boosheid en het in de steek gelaten voelen). Het wordt echt tijd dat vader en zoons eens goed met elkaar praten.
Goed, nu het commentaar van een student :p

Ik zit nu in mijn 2e jaar van het HBO en bij mij wordt ook alles gefinancierd door mijn ouders (lees stiefpa+mams)

Zij werken beide, mijn stiefvader brengt het meeste geld in het laatje, hij regelt dan ook verder alles qua financiën in huis.

Ik krijg iedere maand mijn ziektekosten vergoeding t.w.v. ¤70,- die ik zelf mag houden.

De ziektekosten verzekering wordt WEL voor mij betaald.

Ik mag iedere maand mijn stufi houden t.w.v. ¤90,- (is niet veel maar toch)

Ik verdien zelf (ik werk 16 uur per week)

Ik heb een eigen auto, dus vaste lasten van verzekering&belasting.

Mijn studie wordt VOLLEDIG vergoed, boeken, studiegeld, collegegeld, ALLES.. Maar onder enkele voorwaarden...

- Hij vergoed hooguit 4 jaar;

- Ik moet tussendoor doorgeven welke resultaten ik boek;

- Als ik er met de pet naar gooi, houdt het op!!!

Ik ben hartstikke blij dat ik zoveel betaald krijg, ik zou niks anders kunnen wensen!

Wat ik me alleen wel afvraag..

Hoe kunnen ze dit jaar opnieuw moeten doen? In welk studiejaar zitten ze?

Want op het HBO moet je het eerste jaar minimaal 45 punten halen, vervolgens ga je door naar jaar 2. Als je de 45 punten NIET haalt, krijg je BSA (bindend studie advies) wat betekend dat je DIE opleiding niet meer aan DIE (desbetreffende) hogeschool mag volgen...
Goed geregeld door je stiefpa meintje!

Dat miste ik inderdaad in het verhaal van TO, of er ook tussentijds wordt gekeken naar de studieresultaten en of er aan het begin van het schooljaar daar afspraken over gemaakt worden. Op die manier krijg je namelijk wel het gevoel dat je serieus genomen wordt door je ouders.
quote:Meintje schreef op 22 juni 2011 @ 12:15:

Goed, nu het commentaar van een student :

Mijn studie wordt VOLLEDIG vergoed, boeken, studiegeld, collegegeld, ALLES.. Maar onder enkele voorwaarden...

- Hij vergoed hooguit 4 jaar;

- Ik moet tussendoor doorgeven welke resultaten ik boek;

- Als ik er met de pet naar gooi, houdt het op!!!

Wat ik me alleen wel afvraag..

Hoe kunnen ze dit jaar opnieuw moeten doen? In welk studiejaar zitten ze?

Want op het HBO moet je het eerste jaar minimaal 45 punten halen, vervolgens ga je door naar jaar 2. Als je de 45 punten NIET haalt, krijg je BSA (bindend studie advies) wat betekend dat je DIE opleiding niet meer aan DIE (desbetreffende) hogeschool mag volgen...

Het klopt dat de jongens niet voldoende punten hebben gehaald. Er kwam een brief rond de kerst dat de oudste een tijfelgeval was, om de studie te halen. Dat hij nog in het eerste jaar zat, kwam omdat hij eerst MBO 4 heeft gedaan met goed resultaat.

De jongste heeft eerst HAVO gedaan, vandaar ook in het eerste jaar.

Ik hou ongelooflijk veel van deze jongens, en idd mijn toon is niet aardig maar ik bent teleurgesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven