Puberzoons en onderhoudsplicht
dinsdag 21 juni 2011 om 20:58
Lieve Allemaal,
Ik wil jullie het volgende voorleggen.
Al een aantal jaren ben ik samen met mijn vriend en samen hebben wij een meisjes tweeling van bijna zeven jaar.
Uit een eerdere relatie heeft mijn vriend twee zoons van 19 en 22 jaar die bij ons wonen.
De jongens zitten allebei op het HBO en wij betalen alles voor hen.
Nu blijjkt dat beide jongens dit schooljaar geen flikker hebben uitgevoerd en in hetzelfde jaar blijven als vorig jaar.
Dit is teleurstellend voor ons vooral omdat het geld in een bodemloze put, wordt gegooid. Als ik zeg: "ga maar lenen bij de DUO", zeggen de jongens dat zij stoppen met school en dat hun vader verplicht is om hen te onderhouden. Dan had hij maar geen kinderen moeten nemen.
Het probleem is dat ik kostwinster ben en het op neer komt dat ik de kinderen onderhoud die mij te leen zijn gegeven en ik dat ZAT ben als zij niets uitvoeren.
Ik wil jullie het volgende voorleggen.
Al een aantal jaren ben ik samen met mijn vriend en samen hebben wij een meisjes tweeling van bijna zeven jaar.
Uit een eerdere relatie heeft mijn vriend twee zoons van 19 en 22 jaar die bij ons wonen.
De jongens zitten allebei op het HBO en wij betalen alles voor hen.
Nu blijjkt dat beide jongens dit schooljaar geen flikker hebben uitgevoerd en in hetzelfde jaar blijven als vorig jaar.
Dit is teleurstellend voor ons vooral omdat het geld in een bodemloze put, wordt gegooid. Als ik zeg: "ga maar lenen bij de DUO", zeggen de jongens dat zij stoppen met school en dat hun vader verplicht is om hen te onderhouden. Dan had hij maar geen kinderen moeten nemen.
Het probleem is dat ik kostwinster ben en het op neer komt dat ik de kinderen onderhoud die mij te leen zijn gegeven en ik dat ZAT ben als zij niets uitvoeren.
dinsdag 21 juni 2011 om 21:03
Euhhh mijn ouders hebben nooit iets betaald. Stufi + lening (niet trots op, maar heb mij vol gestort op twee studies ipv baantje).
Wat een brutaliteit ook om zo laag te gaan dreigen. Kun je niet samen met je partner en de moeder om tafel gaan zitten hoe of wat? Neem aan dat die moeder ook niet gediend is van zulk onbeschoft gedrag.
Wat een brutaliteit ook om zo laag te gaan dreigen. Kun je niet samen met je partner en de moeder om tafel gaan zitten hoe of wat? Neem aan dat die moeder ook niet gediend is van zulk onbeschoft gedrag.
dinsdag 21 juni 2011 om 21:04
dinsdag 21 juni 2011 om 21:04
Er geldt onderhoudsplicht tot 21 jaar. (zie hier
Dat betekent niet dat ouders alles voor hun kind moeten financieren en er niets tegenover mogen stellen. Laat je niet chanteren door een stel opstandige jongens. Wat wilden ze doen - jullie aanklagen omdat jullie niet willen betalen voor hun geniets?
Dat betekent niet dat ouders alles voor hun kind moeten financieren en er niets tegenover mogen stellen. Laat je niet chanteren door een stel opstandige jongens. Wat wilden ze doen - jullie aanklagen omdat jullie niet willen betalen voor hun geniets?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
dinsdag 21 juni 2011 om 21:05
Het is moeilijk hier bespreekbaar, de "heren" verwachten dat alles voor ze wordt betaald en door emotionele chantage geeft mijn vriend daar gehoor aan. Met hun eigen moeder hebben zij al 5 jaar geen contact.
Zelf leg ik 2/3 bij het levensonderhoud en mijn vriend 1/3 deel.
Mijn vriend is bang dat zij echt stoppen met school, maar ik vind dat zij maar gaan lenen.
Hebben allebei een baantje voor de vrijdagavond. Hebben afgelopen jaar allebei geen moer uitgevoerd.
Zelf leg ik 2/3 bij het levensonderhoud en mijn vriend 1/3 deel.
Mijn vriend is bang dat zij echt stoppen met school, maar ik vind dat zij maar gaan lenen.
Hebben allebei een baantje voor de vrijdagavond. Hebben afgelopen jaar allebei geen moer uitgevoerd.
dinsdag 21 juni 2011 om 21:08
hoi Ietjefietje, ik ben ook gescheiden en betaal alle hbo opleidingskosten voor mijn beide zoons. Mijn ex betaalt alleen het vastgestelde alimentatiegeld en dat loopt af als een kind 21 is. Daarna is hij tot niets meer verplicht, dus ook niet voor de kosten van HBO. Wanneer je kind gaat studeren of een opleiding gaat volgen en hij vraagt studiefinanciering aan, wordt idd. gevraagd naar het salaris van beide ouders en wordt bekeken wat beide ouders kunnen bijdragen aan de kosten. Dit is geen verplichting, maar op die manier wordt berekend door de IB-groep of een kind extra studiefinanciering krijgt naast de basisbeurs. Wanneer een kind boven de 21 is, ben je niks meer verplicht. Maar ja, je laat je kind natuurlijk niet voor alle kosten zelf opdraaien, maar je kunt wel eisen stellen aan het studiegedrag bijv. Is er bij jullie geen alimentatie vastgesteld? DAt is nl. het enige wat je verplicht bent te betalen (tot zijn 21ste dan).
dinsdag 21 juni 2011 om 21:08
Jouw deel van het levensonderhoud kun je baseren op daadwerkelijk levensonderhoud. De riante bijdrage aan de mannen, daar hoef jij niet voor op te draaien. En als je vriend wil dat zijn zonen ooit zelfstandige mensen worden die werken voor hun geld, dan is dit wel het moment om wat ruggegraat te tonen.
dinsdag 21 juni 2011 om 21:09
Heeft je man niet ook een baan dan of kan dat niet vanwege een ziekte ofzo?
Waarom hebben zijn zoons geen bijbaan?
Ik vind dat je man dit best van ze mag vragen..
Willen ze niet meer naar school dan gaan ze maar werken.
Ik denk dat jullie duidelijke grenzen moeten stellen..
Wat vind je man hier trouwens zelf van?
Waarom hebben zijn zoons geen bijbaan?
Ik vind dat je man dit best van ze mag vragen..
Willen ze niet meer naar school dan gaan ze maar werken.
Ik denk dat jullie duidelijke grenzen moeten stellen..
Wat vind je man hier trouwens zelf van?
dinsdag 21 juni 2011 om 21:11
Hij is bang dat ze stoppen met school maarop deze manier halen ze het toch ook niet? Ik zie het verschil niet. En onderhoudsplichtig is voorzien in eten en een dak boven het hoofd, maar een studie valt daar niet onder. DUO gaat uit van een ouderbijdrage (bijdrage dus niet eens het hele bedrag) maar geeft ook aan dat deze bijdrage vrijwillig is en dus niet wettelijk.
dinsdag 21 juni 2011 om 21:11
Jeetje wat een rot situatie voor je...
Heb geen tips oid, maar wou je wel een hart onder de riem steken. Belachelijk dat jullie zo 'gechanteerd' worden..
Denk wel dat dit gedrag pas veranderd zodra jullie je eigen gedrag aanpassen.. Dus dit niet meer toleren en er gevolgen aanhangen..
Helpen ze wel mee in huis? Of is het bij jullie ook nog eens 'hotel mama'?
Heb geen tips oid, maar wou je wel een hart onder de riem steken. Belachelijk dat jullie zo 'gechanteerd' worden..
Denk wel dat dit gedrag pas veranderd zodra jullie je eigen gedrag aanpassen.. Dus dit niet meer toleren en er gevolgen aanhangen..
Helpen ze wel mee in huis? Of is het bij jullie ook nog eens 'hotel mama'?
dinsdag 21 juni 2011 om 21:15
Tja, zolang hun vader steeds maar weer toegeeft zullen zij echt hun gedrag niet wijzigen en waarom zouden ze ook??? Alles wordt betaald, geen druk, geen lening....jemig dat is luilekkerland!! Praat met je vriend, probeer hem in te laten zien dat Uiteindelijk geen kind slechter geworden van het krijgen van een stuk verantwoordelijkheid, in dit geval financiële. Zolang je vriend zo toegeeflijk blijft kun jij heel weinig doen, accepteren of zeggen dat van jouw salaris lanterfanten niet langer wordt gefinancierd.
En hun vader denkt blijkbaar dat geld geven en hun luiheid in stand houden beter voor ze is dan ze wat tough love geven? M.i. is zijn schuldgevoel misplaatst; hun luxeleventje in stand houden terwijl ze verder niets uitvoeren is echt niet iets waar ze beter van worden.
Voor die jongens is het op de lange termijn ook beter om te leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen inkomen en keuzes. Dus stoppen met school: prima, maar dan zelf uitzoeken hoe ze hun tijd nuttig besteden en bijdragen in het huishouden. Veel jongeren van die leeftijd die nog thuiswonen betalen kostgeld.
Wel lastig voor jou, maar de bal ligt vooral bij hun vader. Jij kunt natuurlijk besluiten jouw deel niet meer bij te dragen, maar je wilt natuurlijk ook één lijn trekken met je vriend en hem er niet voor op laten draaien... het fijnst zou zijn als je vriend zou inzien dat hij ze
a. niet onvoorwaardelijk geld schuldig is, en
b. geen kwaad doet met ze leren op eigen benen te staan.
Voor die jongens is het op de lange termijn ook beter om te leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen inkomen en keuzes. Dus stoppen met school: prima, maar dan zelf uitzoeken hoe ze hun tijd nuttig besteden en bijdragen in het huishouden. Veel jongeren van die leeftijd die nog thuiswonen betalen kostgeld.
Wel lastig voor jou, maar de bal ligt vooral bij hun vader. Jij kunt natuurlijk besluiten jouw deel niet meer bij te dragen, maar je wilt natuurlijk ook één lijn trekken met je vriend en hem er niet voor op laten draaien... het fijnst zou zijn als je vriend zou inzien dat hij ze
a. niet onvoorwaardelijk geld schuldig is, en
b. geen kwaad doet met ze leren op eigen benen te staan.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
dinsdag 21 juni 2011 om 21:17
dinsdag 21 juni 2011 om 21:19
Ten eerste zijn die 'puberzoons' volwassen, geen pubers. Ze gedragen zich klaarblijkelijk wel als pubers. Waarom gedragen ze zich zo? Dat is heus niet iets van de laatste tijd! Kennelijk is hen geleerd dat je niets hoeft te doen in het leven en gewoon je handje op kan houden. Ik zou alleen nog de ziektekostenverzekering betalen en ze verder in hun sop gaar laten koken. Verwende snotapen.