Vraag over (thuis)studies
donderdag 23 juni 2011 om 00:48
Hoi hoi
Na het forum doorgelezen te hebben, zag ik dat veel mensen hier van goed advies voorzien zijn, vandaar mijn lidmaatschap (aangenaam) en begin ik meteen een topic met een vraag
Ik ben al een tijd aan het denken om toch weer een studie te doen, maar ik kan niet meer fulltime studeren; ik woon op mezelf en kan met enkel stufi en bijbaantje niet rondkomen (terug bij mijn ouders gaan wonen is ook geen optie meer). Ik heb wegens persoonlijke omstandigheden eerder nooit kunnen studeren (moest met mijn hbo stoppen), maar wil nu toch wel graag alsnog een papiertje behalen! Daarom lijkt een thuisstudie mij de beste optie (tenzij iemand een ander idee heeft, dat is meer dan welkom
). Ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben met thuisstudie van bijvoorbeeld LOI? Hoe pakte dat uit voor jullie? Kun je ook een baan krijgen na een LOI studie, of worden dat soort opleidingen niet als "volwaardig" gezien door een werkgever? Of weet iemand misschien een parttime opleiding, waarbij je leert en ook meteen werkt in dezelfde branche? Mijn interesses liggen vrij breed, ik sta voor veel open. Het enige wat mij niet trekt zijn verzorgende beroepen zoals zuster; ik heb een poging gewaagd maar bleek helaas niet mijn ding.
Alvast heel erg bedankt voor eventuele reacties
Na het forum doorgelezen te hebben, zag ik dat veel mensen hier van goed advies voorzien zijn, vandaar mijn lidmaatschap (aangenaam) en begin ik meteen een topic met een vraag
Ik ben al een tijd aan het denken om toch weer een studie te doen, maar ik kan niet meer fulltime studeren; ik woon op mezelf en kan met enkel stufi en bijbaantje niet rondkomen (terug bij mijn ouders gaan wonen is ook geen optie meer). Ik heb wegens persoonlijke omstandigheden eerder nooit kunnen studeren (moest met mijn hbo stoppen), maar wil nu toch wel graag alsnog een papiertje behalen! Daarom lijkt een thuisstudie mij de beste optie (tenzij iemand een ander idee heeft, dat is meer dan welkom
Alvast heel erg bedankt voor eventuele reacties
donderdag 23 juni 2011 om 07:14
quote:meds schreef op 23 juni 2011 @ 00:58:
waarom kies je niet voor een deeltijdstudie? Een LOI diploma wordt niet echt serieus genomen
Denk je dat serieus?
Voor de meeste werkgevers is het tegenwoordig toch wel duidelijk dat de LOI gewoon officieël erkende HBO-opleidingen aanbied.
Sterker nog; op mijn oude werk werd je hoger ingeschat met zo'n diploma, omdat er veel meer discipline nodig is voor thuisstudie dan voor "gewoon" naar school gaan. Doordat je geen klassikale lessen hebt, zijn de examens ook een stuk pittiger.
waarom kies je niet voor een deeltijdstudie? Een LOI diploma wordt niet echt serieus genomen
Denk je dat serieus?
Voor de meeste werkgevers is het tegenwoordig toch wel duidelijk dat de LOI gewoon officieël erkende HBO-opleidingen aanbied.
Sterker nog; op mijn oude werk werd je hoger ingeschat met zo'n diploma, omdat er veel meer discipline nodig is voor thuisstudie dan voor "gewoon" naar school gaan. Doordat je geen klassikale lessen hebt, zijn de examens ook een stuk pittiger.
donderdag 23 juni 2011 om 08:49
quote:meds schreef op 23 juni 2011 @ 00:58:
Een LOI diploma wordt niet echt serieus genomen
Dit is echt niet waar hoor!
Ik heb via het LOI mijn verpleegkundige diploma behaald, en werktte bij mijn vorige werkgever en nu bij mijn huidige als verpleegkundige.
Ik vond het via deze manier zelfs pittiger, dan toen ik op school een opleiding volgde.
Een LOI diploma wordt niet echt serieus genomen
Dit is echt niet waar hoor!
Ik heb via het LOI mijn verpleegkundige diploma behaald, en werktte bij mijn vorige werkgever en nu bij mijn huidige als verpleegkundige.
Ik vond het via deze manier zelfs pittiger, dan toen ik op school een opleiding volgde.
donderdag 23 juni 2011 om 09:23
Een vriendin heeft net een superbaan gevonden met eeen NTI opleiding,(in de marketing en communicatie, een gebid waarin de banen niet voor het oprapen liggen) Eerlijk gezegd had ij dat ook nooit verwacht, maar het kan dus prima!
Maar of je nu 'gewoon' studeert met stufi of op een andere manier zonder stufi, duur blijft het helaas....
Maar of je nu 'gewoon' studeert met stufi of op een andere manier zonder stufi, duur blijft het helaas....
donderdag 23 juni 2011 om 09:34
OU gooit zich met HBO Recht op de HBO markt. Ik weet niet of ze ook deelnemen in andere opleidingen, vind het in elk geval een heel prettige instelling om bij te studeren (bij een bepaalde laagte van inkomen kun je zelfs gesubsidieerd studeren, al is dat dan wel op universitair niveau).
LOI: geen ervaring met aan het werk komen middels de diploma's daarvan. Op zich was bij een uitzendbureau niet de afkomst van mijn diploma een probleem, maar het feit dat ik niet fulltime beschikbaar was (en ben).
Als je 'alles' wel leuk vindt, kun je natuurlijk ook een heel eind komen met in company trainingen, er zijn genoeg bedrijven die werknemers opleiden naar een nationaal certificaat/diploma. Bank- of verzekeringswezen iets voor je?
LOI: geen ervaring met aan het werk komen middels de diploma's daarvan. Op zich was bij een uitzendbureau niet de afkomst van mijn diploma een probleem, maar het feit dat ik niet fulltime beschikbaar was (en ben).
Als je 'alles' wel leuk vindt, kun je natuurlijk ook een heel eind komen met in company trainingen, er zijn genoeg bedrijven die werknemers opleiden naar een nationaal certificaat/diploma. Bank- of verzekeringswezen iets voor je?
donderdag 23 juni 2011 om 09:42
Met een HBO via LOI begonnen en na allerlei modules afgerond te hebben (heel duur! + dure examens) had ik nog 12 studiepunten te gaan voor de P. Moest ik wel voor die 12 studiepunten ruim het volledige collegegeld betalen, hun berekening kwam uit op een goede 2.000 euro voor enkel het behalen van die 12 puntjes. Prijs exl. examen. Geen enkele tegemoetkoming omdat ik immers de overige 48 punten wel gewoon via hun had gedaan en dus goed voor betaald had. Vond hun houding wel heel erg vreemd hierin en 2000 euro voor 12 resterende puntjes, veel te duur! Ben overgestapt naar de OU en nergens problemen mee gehad, tot dusver alleen positieve ervaringen. Inmiddels enkele modules al afgerond en vind het erg leuk en materiaal/boeken enzo zijn erg goed.
donderdag 23 juni 2011 om 09:43
Ohja, de OU heeft nu ook HBO-rechten en HBO-Informatie. Informatie heb ik niet bekeken maar ik heb even vluchtig de info van de HBO-rechten opleiding doorgelezen en hier moet je dan wel net als bij BBL opleidingen een stageplaats/baan in de juiste richting hebben. Bij de WO studies van de OU hoeft dit niet.
donderdag 23 juni 2011 om 09:46
quote:meds schreef op 23 juni 2011 @ 09:10:
ik spreek vanuit mijn ervaring in werving en selectie. Een LOI'er is alleen een optie als je weinig aanbod hebt.
Waarom is een LOI'er alleen een optie als je weinig aanbod hebt?
Wat is er mis met een studie via LOI? De LOI krijgt toch ook gewoon de inspectie op bezoek?
Is het niet een vooroordeel?
ik spreek vanuit mijn ervaring in werving en selectie. Een LOI'er is alleen een optie als je weinig aanbod hebt.
Wat is er mis met een studie via LOI? De LOI krijgt toch ook gewoon de inspectie op bezoek?
donderdag 23 juni 2011 om 09:55
quote:freemind schreef op 23 juni 2011 @ 09:46:
[...]
Is het niet een vooroordeel?Lijkt me wel. Ik volg een HBO-vertaalopleiding bij de LOI, maar moet landelijke examens afleggen die alle vertaalstudenten van alle hogescholen moeten doen (SNEVT-examens --> Stichting Nationale Examens Vertaler en Tolk). Op die manier zijn de kwaliteit en de waarde van het diploma gegarandeerd.
[...]
Is het niet een vooroordeel?Lijkt me wel. Ik volg een HBO-vertaalopleiding bij de LOI, maar moet landelijke examens afleggen die alle vertaalstudenten van alle hogescholen moeten doen (SNEVT-examens --> Stichting Nationale Examens Vertaler en Tolk). Op die manier zijn de kwaliteit en de waarde van het diploma gegarandeerd.
donderdag 23 juni 2011 om 09:58
donderdag 23 juni 2011 om 17:02
quote:freemind schreef op 23 juni 2011 @ 09:46:
[...]
Absoluut een vooroordeel.
Ik heb middels schriftelijke studie (niet via de LOI, maar Dirksen opleidingen) 3 certificaten in de technische informatica gehaald (vrijstelling van 3 modules, yay!) en heb het als zéér zwaar ervaren, juist omdat je jezelf er continu toe moet zetten om ook echt wat te gaan doen. In klasverband is het echt zo veel makkelijker om te studeren.
[...]
Absoluut een vooroordeel.
Ik heb middels schriftelijke studie (niet via de LOI, maar Dirksen opleidingen) 3 certificaten in de technische informatica gehaald (vrijstelling van 3 modules, yay!) en heb het als zéér zwaar ervaren, juist omdat je jezelf er continu toe moet zetten om ook echt wat te gaan doen. In klasverband is het echt zo veel makkelijker om te studeren.
vrijdag 24 juni 2011 om 09:47
Als je een hobbycursus doet bij LOI, dan krijg je een waardeloos LOI-diploma.
Als je een echte opleiding bij de LOI doet, doe je een examen bij een andere instantie.
Ik heb in een jaar twee cursussen gedaan bij Studieplan (PD Boekhouden + Moderne bedrijfsadministratie). Ik geloof echt niet dat het Associatiediploma nu minder waard is, dan dat ik twee jaar in een klasje had gezeten. Zeker niet met de hoge cijfers op de cijferlijst.
Als je een echte opleiding bij de LOI doet, doe je een examen bij een andere instantie.
Ik heb in een jaar twee cursussen gedaan bij Studieplan (PD Boekhouden + Moderne bedrijfsadministratie). Ik geloof echt niet dat het Associatiediploma nu minder waard is, dan dat ik twee jaar in een klasje had gezeten. Zeker niet met de hoge cijfers op de cijferlijst.
...