teleurgesteld over de poetsvrouw

25-06-2011 10:23 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben, vanwege complicaties bij mijn zwangerschap, een poetsvrouw gezocht. We hebben diverse dames op gesprek gehad en deze kwam het betrouwbaarst over. Ze woon hier een paar huizen verderop en had volgens eigen zeggen 23 jaar ervaring in de thuiszorg.

Wij kwamen gisteren thuis, nadat ze gepoetst had. Ze heeft 3 uur de tijd en we vragen alleen of ze op de beneden + bovenverdieping alle ruimtes schoonmaakt + 3 slaapkamers. We kwamen thuis en komen dan binnen via de hal en ik zag op de trap nog allemaal honden haren liggen, oké dacht ik zal ze vergeten zijn. Toen de huiskamer in, niet gestofzuigd en gedweild dacht ik, haalde mijn hand over de dorpel en haalde er een haffel honden haren vanaf. Toen naar de keuken, alle kastjes waren nog vies aan de buitenkant, gaskookplaat en oven waren ook niet schoongemaakt van de buitenkant, de deuren had ze ook niet gepoetst en op de vensterbanken lag nog stof. Toen naar boven. Daar was volgens mij wel gestofzuigd, maar niet gedweild. Verder waren op de kinderkamers de gordijnen nog dicht en ook daar was niet gedweild en waren de meubels niet gepoetst.

We konden wel zien dat de ramen van de binnenkant gedaan waren en de badkamer. Maar dat was eigenlijk alles. Ik ben zelf ondanks dat het eigenlijk niet meer mag, maar aan de slag gegaan en ben net zo lang bezig geweest als normaal.

Ik belde haar op om te vragen wat ze nou precies gedaan had. Volgens eigen zeggen had ze dus wel overal gestofzuigd en beneden en boven de hal gedweild. ze was erg verontwaardigd toen ik vertelde dat er echt veel honden haren op de dorpels lagen nog. De honden zijn na haar vertrek niet meer in die ruimtes geweest dus daar kan het niet aan liggen. Ze begon mij te verwijten dat ik niet de juiste poets spullen in huis had gehaald, terwijl alles er gewoon staat, van doeken, tot allesreiniger, tot bleek en antikal en mijn verzoek was de vorige keer om de kinderkamermeubels met dettol schoon te maken. Haar excuus was, dat we niet konden verwachten dat ze ALLES in 3 uur kon doen in zo'n groot huis. Maar in de kelders en op de 3e verdieping hoeft ze helemaal niets te doen! Dus in principe komt het neer op een normaal aantal kamers. IK hoefde niets te zeggen of ze was op haar teentjes getrapt. We betalen overigens 12.50 per uur.

Ik heb afgesproken dat we het volgende week nog één keer proberen en ik precies opschrijf wat ik graag gedaan wil hebben. Al lijkt mij dat nogal vanzelfsprekend maar goed.

Of zal ik haar niet meer laten komen? Dan moeten we weer op zoek naar een schoonmaakster en betekend dat dat ik weer een tijd zelf aan de slag moet, terwijl me dat eigenlijk een soort van verboden is door de gynaecoloog.

Iemand ervaring? Of vraag ik teveel?

O ja, ze mocht van ons ook gewoon 4 uur komen, maar naar eigen zeggen zou ze het echt wel schoon krijgen in 3 uur tijd en was dat absoluut niet nodig...
Niet meer laten komen in 3 uur kan je best veel doen en anders moet ze 4 uur komen. Of indd een lijst maken met wat je wil laten doen.

Weet niet hoe vies het is bij jullie?
Loat goan!!!
Tja ik weet het niet, klinkt alsof het erg veel werk was voor 3 uur werk? Hou me ten goede, ik ben een slechte poetser en zeker niet zo snel en geroutineerd maar het klinkt als flinke smak werk. Maar dan had ze dat kunnen aangeven toch? Opschrijven wat sowieso moet is goed plan en geef aan dat langer werken ook een optie is? Misschien anders toch een wat oudere poetsvrouw nemen? heb het idee dat die tochmeer van wanten weten en allerlei tips en tricks hebben uit ervaring!

Kan me je teleurstelling goed voorstellen trouwens!

Ik wil ook al tijden een poetsvrouw maar ik vind het moeilijk iemand in huis toe te laten die ik niet ken.......... dus dan maar niet
Allereerst wat vervelend die zwangerschaps complicaties! Ik weet wel dat mijn poets de eerste keren eerst moest "ruimen" zeg maar (achterstallig onderhoud) omdat wij meer de dingen wat sneller maar minder goed schoonhielden. En daarna was het voor haar een kwestie van bijhouden.
Ik weet niet hoe vies jouw badkamer was, maar ik kan me voorstellen dat als je dat een tijdje hebt laten versloffen dat ze daar ook al snel 1.5-2 uur in bezig is geweest.

Sowieso vind ik een woonkamer, keuken, hal, trap, overloop, 3 slaapkamers en een badkamer schoonmaken in 3 uur best veel werk, afhankelijk van hoe vies/schoon het bij jullie is.

En dan zeg je als nieuwe hulp natuurlijk ook niet zomaar "ja het was zo vies, daar ben ik langer mee bezig dan normaal".
Esje1 Als iemand 23 jaar ervaring heeft in de thuiszorg is ze volgens mij niet zo jong
Ik vind poetsvrouw eigenlijk nogal denigrerend klinken. Maar los van dat: zou haar nog een keer laten komen, het liefst als jij er bij bent.
Ik zou ook even met haar bespreken, wat jouw standaard is van goed schoonmaken.

Eerlijk gezegd denk ik dat ze het allemaal wel heeft gedaan, maar niet goed genoeg voor jou.

Ik weet tenminste nog hoe ik op mijn 17e bij de thuiszorg begon en hoe ontevreden sommige mensen waren en zeiden, terwijl ik toch echt alles had gedaan...nou ja, ik had misschien dan dat hoekje (per ongeluk) over geslagen en had er inderdaad niet aan gedacht om die bank even opzij te schuiven etc. etc.

Gelukkig heb ik dat in die jaren erna wel goed gemaakt hoor

Maar als zij al 23 jaar ervaring heeft, dan vind ik dat wel slecht eigenlijk, maar misschien heeft ze altijd bij hele makkelijke mensen gewerkt? Ik zou het in ieder geval wel bespreken. Gaat het volgende week ook niet goed, dan laat je haar voorlopig nog even komen, totdat je een nieuwe schoonmaakster hebt gevonden.

Heb je niemand in je omgeving die een schoonmaakster heeft waar hij/zij wel tevreden over is?
Wat vervelend dat het nog zo vies was!

Alle ramen aan de binnenkant doen is best veel werk, hadden jullie ook afgesproken dat ze dit zou doen? Ik kan me voorstellen dat dit niet elke week nodig is, misschien als ze zich richt op stoffen en de vloeren, waarvoor ze dan meer tijd heeft, dat het dan netter is? Ik zou vooral heel duidelijk zijn over wat en hoe je het wilt, dat over die gordijnen is voor haar misschien niet zo vanzelfsprekend als voor jou.

Ik zou haar nog wel een kans geven als ik jou was, je hebt al aangegeven dat het minder schoon was dan je gehoopt had, wie weet doet ze volgende week haar werk dan grondiger. Is het dan weer zo, zou ik op zoek gaan naar een ander zonder het haar te vertellen zodat je tussendoor niet zelf hoeft te poetsen. (En als jij niks meer mag doen zou ik zeggen: geef die stofzuiger aan je man!)
Ik vind de herkansing van volgende week een mooi gebaar. Als er dan goed gepoetst is, zand erover voor deze keer. Als er weer niet goed gepoetst is, exit ermee. Anders zorgt het voor nog meer ergernis dan wanneer je geen poets hebt.
quote:Manunui schreef op 25 juni 2011 @ 10:30:

Ik weet niet hoe vies jouw badkamer was, maar ik kan me voorstellen dat als je dat een tijdje hebt laten versloffen dat ze daar ook al snel 1.5-2 uur in bezig is geweest.

Sowieso vind ik een woonkamer, keuken, hal, trap, overloop, 3 slaapkamers en een badkamer schoonmaken in 3 uur best veel werk, afhankelijk van hoe vies/schoon het bij jullie is.

En dan zeg je als nieuwe hulp natuurlijk ook niet zomaar "ja het was zo vies, daar ben ik langer mee bezig dan normaal".

En dat ook natuurlijk.

Laat alles zo opgeruimd mogelijk voor haar achter, dat scheelt echt heel veel in tijd qua schoonmaken.

Het is overigens best te doen in 3 uur wat je aangeeft, maar het kan dan niet allemaal super goed en super schoon (tenminste, ik niet), maar het kan er wel schoon uitzien.
Ik moest een volledige benedenverdieping, bovenverdieping en een zolderkamer schoonhouden. Wat ik elke week standaard deed was alles stoffen, zuigen, dweilen en de wc helemaal uitsoppen en als ik dan tijd over had dan de ene keer de ramen voor lappen of achter en de andere keer de badkamer of keuken grote beurt. Maar ik had 3 uur de tijd en als ik er een grote klus bij pakte en kreeg het niet op tijd af bleef ik gewoon even langer, dat was dan ook geen probleem. Ze wisten wat ze ervoor kregen.
Ik weet dat bij ons thuis, onze hulp in de huishouding (hoe zeg ik dit netjes? Het is een ontzettend lieve vrouw en ik vind elke benaming denigrerend klinken..) 3 uur heeft voor alleen de bovenverdiepingen (dus slaapkamers), 3 uur voor de keuken + badkamer + wc en 3 uur voor de benedenverdieping en dan is het bij ons nog heel erg schoon. Wij wonen ook in een groot huis en als alles netjes moet gebeuren, is er gewoon veel tijd voor nodig. Misschien kan je de vrouw wat meer tijd geven?
quote:Ik weet niet hoe vies jouw badkamer was, maar ik kan me voorstellen dat als je dat een tijdje hebt laten versloffen dat ze daar ook al snel 1.5-2 uur in bezig is geweest.Say what??? 2 uur voor de badkamer?!? Sjemig, dan is alles met een tandenborstel gedaan?! Ik ben iemand met neiging naar smetvrees (dus mijn huis is altijd meer dan schoon!) maar zelfs ik heb de badkamer in 20 min gedaan. En dan is het echt blink, blink (bad, douche, wastafel, vloer, kast)!
En ramen lappen vind ik dan weer niet prio 1, maargoed, da's maar net wat je afgesproken hebt.
Ik denk dat je het goed doet.

Je laat haar nog een keer komen en schrijft alles op wat je gedaan wilt hebben.

Ben je niet tevreden ga je opzoek naar een andere schoonmaakster.

Maar mijn ervaring is wel dat er altijd wel iets is met schoonmakers.

Of ze komen te laat , of ze komen opeens niet , of ze doen het niet goed genoeg , of juist te goed waardoor ze niet aan andere dingen toekomen of ze gebruiken teveel schoonmaakmiddel enz.
quote:pietapuk schreef op 25 juni 2011 @ 10:37:

[...]

Say what??? 2 uur voor de badkamer?!? Sjemig, dan is alles met een tandenborstel gedaan?! Ik ben iemand met neiging naar smetvrees (dus mijn huis is altijd meer dan schoon!) maar zelfs ik heb de badkamer in 20 min gedaan. En dan is het echt blink, blink (bad, douche, wastafel, vloer, kast)!Dat jij smetvrezerig bent is precies waarom jouw badkamer niet veel tijd kost, lijkt me.. Als er een badkamer heel lang niet echt grondig gedaan is (dat is geen veroordeling, TO, ik ben zelf de slechtste poetser van de wereld) is het juist wel veel werk. Voegen tussen de tegels goed boenen als het zwart uitgeslagen is alleen al...

[...]

Say what??? 2 uur voor de badkamer?!? Sjemig, dan is alles met een tandenborstel gedaan?! Ik ben iemand met neiging naar smetvrees (dus mijn huis is altijd meer dan schoon!) maar zelfs ik heb de badkamer in 20 min gedaan. En dan is het echt blink, blink (bad, douche, wastafel, vloer, kast)!

Maar dan heb je al een schone badkamer voordat je begint, dat scheelt echt heel veel.

Ik heb heel veel verschillende badkamers schoongemaakt en ook de viezere badkamers kun je er in 20 minuten voor het oog schoon uit laten zien, maar als je die echt schoon wilt hebben, ben je veel langer bezig.

Ik besteed wekelijks ook ongeveer 20 minuten aan mijn badkamertje, maar 1x in de 1 a 2 maand sop ik ook de hele badkamer heel uitgebreid uit en dan ben ik ook meer dan een uur bezig.

[...]

Say what??? 2 uur voor de badkamer?!? Sjemig, dan is alles met een tandenborstel gedaan?! Ik ben iemand met neiging naar smetvrees (dus mijn huis is altijd meer dan schoon!) maar zelfs ik heb de badkamer in 20 min gedaan. En dan is het echt blink, blink (bad, douche, wastafel, vloer, kast)!Uiteraard, als je huis schoon en bijgehouden is ben je in 20 minuten klaar. Maar doe het eens 3 maanden niet of met de franse slag en je bent toch echt 20 minuten bezig met alleen de douchecabine.
Gewoon thuis blijven, je hoeft er niet naast te gaan staan, maar wel in de buurt blijven. Dan krijg je ook een beetje een indruk of ze wat door werkt.
quote:missfruztiez schreef op 25 juni 2011 @ 10:36:

Ik weet dat bij ons thuis, onze hulp in de huishouding (hoe zeg ik dit netjes? Het is een ontzettend lieve vrouw en ik vind elke benaming denigrerend klinken..) Wat is er mis met het woord ''werkster''? Sinds waneer is dat een gênante naam?
Ja en check even de stofzuigerzak, als er zoveel hondenharen zijn blijven liggen. Misschien is ze niet gewend om schoon te maken in een huis met honden en stofzuigt ze dus te snel/te makkelijk waardoor die haren blijven liggen?
@ Bankje: iemand met 23 jaar ervaring in de thuiszorg kan heel goed "pas" 40 zijn!!!

TO: ik denk dat je teveel wil in die drie uur! Jammer dat je het zelf niet meer kunt, want dan gebeurt het gewoon zoals je het wil hebben. Een nieuwe hh hulp moet op de eerste dag altijd even zien waar alles staat, hoe alles werkt, maar stofzuigen en haren laten liggen, dat vind ik niet netjes!

Ik zou deze vrouw niet meer terug laten komen, daarvoor lijken mij

de verhoudingen al te scheef, jij boos omdat je vind dat er niet genoeg gedaan is, zij op haar teentjes getrapt vanwege commentaar!

Voor een nieuwe hulp kun je het beste een lijstje maken, maar schrijf er niet te veel op want dat is gewoon niet haalbaar!

Ik woon gelijkvloers met 1 slaapkamer, heb kat en 2 vogeltjes. Dat wordt brandschoon in 2,5 uur, pauze voor koffie 1/2 uur. Ik ben heel erg tevreden met mijn poetsdame! Ze komt wekelijks, omdat alles goed bijgehouden wordt is er ook iedere week tijd om iets extra's te doen, de ene keer bijvoorbeeld ramen lappen (ik rook niet dus hoeft zeker niet wekelijks), de andere week alle deuren, weer een andere keer de vriezer ontdooien enz.

Er moet toch iemand rondlopen die naar jouw zin kan schoonmaken? Veel succes met je zoektocht en veel sterkte voor de rest van je zwangerschap, hoop dat je een mooi gezond kindje krijgt!
quote:Boarn schreef op 25 juni 2011 @ 10:42:

Gewoon thuis blijven, je hoeft er niet naast te gaan staan, maar wel in de buurt blijven. Dan krijg je ook een beetje een indruk of ze wat door werkt.Inderdaad en dan kun je misschien ook wat tips geven over hoe jij wilt dat het gebeurt (en dan bedoel ik niet er constant met de neus bovenop staan, of bij alles controleren wat ze doet)
quote:SeptemberGirl schreef op 25 juni 2011 @ 10:43:

[...]

Wat is er mis met het woord ''werkster''? Sinds waneer is dat een gênante naam?Dat vind ik geen genante naam, ik kon er alleen even niet opkomen. Poetsvrouw vind ik niet erg aardig klinken, maar ik kon even niet op een andere naam komen. Bedankt, je hebt me op het goede woord gebracht!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven