voedselvergiftiging?

26-06-2011 08:04 26 berichten
Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje mbt mijn zoontje. Afgelopen nacht is hij ziek geworden. veel braken, en bij elk slokje wat hij drinkt, komt er bijna 3 keer zoveel uit. Hij wil wel drinken, maar eten wil hij niet. Logisch natuurlijk , als je zo misselijk bent,.

Wat ik me afvraag is of het geen voedselvergiftiging kan zijn? HIj is afgelopen vrijdag bij mijn schoonouders geweest, en vraag me niet hoe, maar hij heeft zijn handen weten te leggen aan kapotte melk, wat al best een tijd over de datum was. Ze hadden dit buiten opd e veranda staan, klaar om weg te gooien, niet aan gedacht dat mijn zoontje buiten was, en het kwaad was al geschiet. Of liever gezegd, het pak was open gemaakt, er lag wat melk op de grond, maar daadwerkelijk gezien of mijn zoontje er wat van heeft gedronken, hebben ze niet. het vermoeden is er wel natuurlijk,

Nu heb ik altijd gedacht dat je dan binnen een paar uur wel ziek zou worden, en in ieder geval binnen 24 uur, maar is dat ook echt zo? er heeft nu ongeveer 36 uur tussen de vermoedelijke inname en het ziek worden gezeten.

Klinkt stom, maar ik maar mij best wel een beetje zorgen want mijn zoontje is nog maar 2,5, als je hem vraagt of hij er van heeft gedronken, zegt hij de ene keer ja en de andere keer nee,

hij heeft tot nu toe eigenlijk nog nooit buikgriep gehad (even afkloppen) dus kan ook moeilijk inschatten wat dit nou is. Klachten zijn in ieder geval:

Veel braken, met name als hij wat eet of drinkt.

geen eetlust, zelfs geen smarties of koekjes :(

verder is hij wel vrolijk, ligt/zit wel rustig op de bank met een dekentje, af en toe komt hij er af om te puzzelen, maar kijkt voornamelijk tv. Ligt alleen geen moment stil, is of aan het bewegen met de benen, dan ligt of zit hij weer niet goed etc. Is niet hangerig of huirerig, geen diarreee, en zover ik nu kan beoordelen, geen koorts. Misschien een beetje verhoging, maar hoger dan 38,5 zeker niet, zo warm voelt hij niet aan. heb dit nog niet gecontroleerd, aangezien hij een hekel aan tempen heeft, en hij niet echt super warm is, vind ik het onnodig om hem daarmee te plagen.

ZOu dit voedselvergifting zijn, of een buikgriepje?

ohm en hij heeft 10 minuten terug wel ongeveer 30 cc ranja gehad, en dit blijft er tot nu toe (even afkloppen weer) er in.
Zo lang ze niet hangerig zijn valt het denk ik wel mee. Je moet wel goed in de gaten houden dat hij niet uitdroogt. Ik zou in ieder geval niets aanbieden in de trant van smarties. Ik snap je wel, maar de hele boel is in de hobbel dan kan je beter een stukje brood geven of een soepstengen.

Heb je ORS in huis? En even in de gaten houden dat het niet te lang aanhoudt. Maar volgens mij is de algehele conditie van je kind de beste raadgever. Als hij hangerig of suf wordt dan zou ik naar de ha gaan.
heb geen ors , maar dat kan ik zo bij de apotheek gaan halen, die is om 11:00 op zondag open, dus ga er dan gelijk naar toe. Tja hangerig, dat is hij wel, helemaal fit is hij niet, maar hij is op zijn manier wel aan het spelen, ook al is het rustiger dan anders en blijft hij nu op 1 plek zitten, ipv de hele kamer door lopen. Hij is in iede rgeval niet huilerig of suf. Hij is goed bij kennis!!

Smarties waren voor mij idd ook een beetje om te kijken of hij dat misschien wel wilde eten, aangezien een cracker, brood, beschuit etc hij niet wilde. Niet eens een hapje. Maar goed, smarties ook niet, dus wacht nu maar af tot hij wel een cracker wil!
Alle reacties Link kopieren
Bel je ouders even om te vragen wat hij precies gegeten en gedronken heeft. Mijn buurmeisje is een keer zo vreselijk ziek geweest van filet americain, dat het bijna fataal was. Die verschijnselen leken ook op een buikgriep. Verder zou ik even de HAP bellen om te overleggen.
Ik heb geen idee wat 'kapotte melk' is, maar ik gok op zure melk... Van zure melk drinken kan je idd voedselvergiftiging krijgen.

In dat geval, heeft de melk waarschijnlijk niet gesmaakt en zal hij misschien zelfs een vies gezicht trekken of 'viesvies' zeggen als hij een pak of glas melk ziet. Misschien dat je het zo kan testen of hij het werkelijk heeft gedronken?

Verder vind ik dat hij heus een hekel kan hebben aan tempen, maar wie vindt dat nou wel leuk - thermometer in je aars.

Wat dat betreft heb ik zoiets van 'niet miepen, tempen - duurt hooguit 3 minuten'.
quote:plopsje schreef op 26 juni 2011 @ 08:14:

heb geen ors , maar dat kan ik zo bij de apotheek gaan halen, die is om 11:00 op zondag open, dus ga er dan gelijk naar toe.ORS kan je ook zelf maken - gekookt water, afgekoeld, wat suiker en zout erin en klaar.
Heb je geen oorthermometer, want dat is minder erg. Ook wel minder nauwkeurig, maar koorts is koorts
kapotte melk is idd zure melk, sorry soms schrijf ik dialect.

Ik zal mijn schoonouders zo even bellen, maar hij wilde gisteren idd ook geen melk, ander drinken wel.

Hij heeft nu in totaal een halve beker drinken op (ongeveer 120 cc) in 45 minuten tijd, in tussen pozen gegeven, en dat blijft er tot nu toe in. Misschien dat het hierbij blijft? en dat het nu een kwestie is van rustig aan doen en aansterken? even afwachten dan maar, maar als je wil, mag je de verhoudingen wel geven om zelf ors te maken? hoeveel water, zout en suiker zeg maar!

Je hebt gelijk wbt het tempen, als het moet, dan moet het, maar in dit geval vond ik het sneu omdat hij al zo aan het overgeven was, en op zich niet super warm aanvoelde, waardoor de kans dat hij koorts heeftm, wel klein is, om hem ook nog eens te gaan plagen met een thermometer. Mocht het zijn dat hij straks wel warmer aanvoelt, dan moet hij er natuurlijk wel aan geloven!
geen oorthermometer. had er wel 1 hoor, juist om die reden gekocht, en toen ik hem wilde gebruiken omdat hij aanvoelde alsof hij koorts had, gaf dat ding leuk 36,3 aan. Ik dacht, dat is onmogelijk, hij gloeit. Dus toch rectaal getemopt toen, en bleek hij 40,1 te hebben. Ik werk zelf in de zorg, grbuik zoiets dagelijks, dus weet ook wel hoe ik het moet doen, dus hup terug naar de apotheek, en toen bleek dat dat hij kapot was, maar dat het ook wel normaal was, dat er een verschil in zat........ toen heb ik mijn geld terug gevraagd, en besloten dat ondanks dat hij het zo vervelend vind, toch rectaal te tempen, is het meest betrouwbaar.

Ben nog wel op zoek naar een voorhoofdsthermometer, misschien is dat nog wel wat. Misschien mensen die hier ervaring mee hebben?
Vodselvergiftiging treedt veel sneller op. Zo'n 4 uur na inname.
Wat vervelend voor jou en vooral je zoontje..

Mijn zoontje van 2,5 jaar heeft dit van de week ook gehad. Alles wat ik gaf kwam er in drievoud uit zo leek het.

Na een dagje was het over..

Het lijkt me niet dat je zoontje nu pas ziek wordt als hij van de melk heeft gedronken.. Je bent dan vaak heel snel ziek!!

En dan moet je ook overgeven als je tussen door niks hebt gegeten en gedronken..
Zelf ORS maken:

http://www.vaccinatiesopreis.nl/ors/

(laatste kopje)

Ik heb ook zo'n oorthermometer en heb meer dan eens gedacht dat het niet klopte Dan ga ik toch maar 's zo'n ouderwets (rectaal) ding kopen.

Zo'n voorhoofdthermometer kende ik alleen van luchthavens, maar zojuist even op Google gezocht en het lijkt me de meest handige manier van tempen.
Wat ik me altijd afvraag bij ORS: als kinderen niks willen eten en zelfs niet te verleiden zijn met de meest lekkere dingen, waarom zouden ze dan in hemelsnaam wel zo'n ontzettend smerig drankje drinken?

Voor de rest zou ik me niet teveel zorgen maken, klinkt als een buikgriepje. Zelf ben ik ook niet zo van het temperaturen: tenzij het echt heel hoog is, en dan weet je dat ook zonder te meten, maakt het toch niet zoveel uit of hij koorts heeft of niet?
je kan ook een suikerrijk product (limonade oid) geven afgewisseld met iets van bouilion (hoe schrijf ik dat?).

Ik ga zelf over mn nek van ORS, en eigenlijk is het gewoon suiker met zout. Dus tsja, dat kan ook op een andere manier....

sterkte en succes
Mij huisarts zegt zelfs dat als je echt een flinke buikgriep hebt ORS onzin is. Werkt voor geen meter..

Gewoon goed zijn huid van zijn buikje in de gaten houden, als deze gaat rimpelen of als je de huid vast pakt en het blijft 'staan' meteen naar het ziekenhuis en dan krijgen ze een infuus.

Goed in de gaten houden hoor want uitdroging kan erg snel gaan bij kleintjes.

Verder maak je niet al te veel zorgen, buikgriep krijgen ze allemaal een keer!

Veel sterkte en beterschap.
Voedselverfiftiging lijkt me niet aan de orde, dat treedt na een paar uurtjes al op.

Ik denk dat hij buikgriep heeft.
Voedselvergiftiging krijg je inderdaad binnen enkele uren na het eten van bedorven voedsel.

Ik heb eigenlijk altijd begrepen trouwens dat je van zure melk niet ziek kan worden.

Ik denk dat hij dus 'gewoon' een virusje te pakken heeft.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Van zure melk kan je absoluut ziek worden. In 9 van de 10 gevallen niet ernstig, maar in sommige landen (niet koel bewaard, ongepasteuriseerde melk) leggen ze zelfs het loodje van zure melk.
quote:Juniper_ schreef op 26 juni 2011 @ 09:08:

Voedselvergiftiging krijg je inderdaad binnen enkele uren na het eten van bedorven voedsel.

Ik heb eigenlijk altijd begrepen trouwens dat je van zure melk niet ziek kan worden.

Ik denk dat hij dus 'gewoon' een virusje te pakken heeft.Van zure melk kun je ver-schrik-ke-lijk ziek worden weet ik uit ervaring.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
En niet zomaar ORS geven , kijk het even aan. ORS is smerig en kan mij voorstellen dat een kind dat niet zomaar opdrinkt.. PLUS dat een lichaam 9 van de 10x wel zelf in staat is om de bacterien o pte ruimen door idd diarree en overgeven.

Kind is niet zomaar uitgedroogd en hij krijgt wel kleine beetjes binnen. Dat is alleen maar goed natuurlijk. WAter , ranja , bouillon in iedergeval drinken wat hij lekker vind. (als je hem dingen gaat voorzetten die hij niet lust dan gaat hij zowiezo niet drinken) Vla, bambix o.d. , yoghurt , danoontje e.d. Als het maar vocht is. Brood sla je maar een dagje over.

Ik vermoed ook gewoon een buikgriepje.. Die melk daar heeft hij als hij er al van gedronken heeft krap aan een slokje van gehad denk ik. Want het is te smerig om er meer van te drinken. En wanneer het wel voedselvergiftiging is dan zal t lichaam t ook zelf wel opruimen. Bekijk het in de loop van de dag gewoon.

En je kind tempen.. (sorry maar vond je hele verhaal over oorthermometer , voorhoofdthermometer e.d allemaal beetje suffig overkomen.. Als je vermoed dat je kind koorts heeft dan gaat t gewoon liggen en dat ding in de kont.Dan heeft t weinig te willen in mijn ogen.. Meest betrouwbare manier om een temp vast te stellen.)
het kleine beetje drinken waarvan leek dat hij het binnen zou houden, heeft hij even vlak na mijn vorige post eruit gegooid:(

Hij ligt nu te slapen, is voor de tv in slaap gevallen.

Ik heb nog wel even de post gebeld, zat me toch niet helemaal niet lekker, ook omdat hij niks binnen houdt. Ze zei dat het natuurlijk altijd nog wel kan van die melk, maar dat het haar wel stug leek omdat er 35 uur tussen inname en ziek worden zat. Volgens de post schijnt het dat ze daar wel eerder ziek van worden, maar 100% zeker kan je zoiets niet zeggen. Voorals nog lijkt het dus op een buikgriepje, maar moest het wel in de gaten houden natuurlijk. als hij vanmiddag nog steeds zo braakt (heeft al 8 keer gebraakt sinds 3:45 vannacht) , dan moesten we weer bellen om eventueel actie te onder nemen (denk dat ik dan langs moet komen ofzo), ivm kans op uitdroging.

Hoop niet dat jullie het raar vinden dat ik zo bezorgd ben, maar hij is op oorontskeing na, echt nog nooit ziek geweest!! Ben dit dus ook niet gewend, en waar andere moeders inmiddels hun hand niet meer voor omdraaien, moet ik het allemaal nog leren en aan wennen! Ik hoop echter dat het vanmiddag alweer een stuk beter zal gaan. Houdt jullie op de hoogte, en bedankt voor alle lieve meelevende reactie's!!
quote:plopsje schreef op 26 juni 2011 @ 09:25:

Hoop niet dat jullie het raar vinden dat ik zo bezorgd ben, maar hij is op oorontskeing na, echt nog nooit ziek geweest!!nee joh dat is niet raar...heel veel sterkte en beterschap...
Volgens mij heerst er ook wel iets. Mijn dochter van bijna 2 begon donderdag ook opeens over te geven en leek niet meer op te houden. Na een nacht goed slapen, was er niks meer te merken. Geen idee waar het door kwam, maar eigenlijk maakt dat ook niet uit, toch?

Mijn oudste is nu 7 en die heeft het ook al een aantal keren gehad. Opeens ziek en overgeven, en ook net zo plotseling weer over.
Beterschap.

Welk advies gaf de HAP? Drinken blijven aanbieden, of het lijf even rust gunnen en niets geven?

(dat was het advies bij ons de laatste keer. Omdat het lijf meer vocht verliest bij braken dan erin komt)
Hoi, sorry voor mijn late reactie, maar ondetussen was mijn man wakker, en ben ik zelf weer naar bed gegaan, aangezien ik ook vanaf 3:45 wakker was.

De husiarsten post heeft gezegd dat we kleine beetjes moesten aanbieden, en eten even laten voor wat het is. Nu wil hij ook niks eten, en vind ik dat ook niet erg, zolang hij maar vocht binnen krijgt. HIj heeft tot 1230 met allemaal kleine slokjes per keer, ongeveer 200 cc gedronken wat er in is gebleven gebleven. Daarna heeft mijn man hem in bed gelegd, en hij slaapt nu nog. Ik ga over max 1,5 uur denk ik hem wakker maken, kijken of hij nog wat wil drinken en of wat wil eten , en of het er in blijft.

In de periode dat ik in bed was, was hij volgens mijn man echt helemaal hyper, vloog alle kanten op, van de hak op de tak,. Dat is herkenbaar voor ons, want dat doet hij ook bij oorontsteking ondanks de hoge koorts die er dan bij gepaard gaat. Tja het is afwachten, maar ik denk ook dat het inmiddels gewoon een buikgriepje is..........bah, wel vervelend hoor, vind het zo sneu voor hem!! En bleek dat hij dan ziet......kan wel merken dat ik nog niks op dat gebied gewend ben!!!

Zelfs de waterpokken waar hij bijna elke maand wel aan wordt blootgesteld via het kdv, heeft hij nog nooit gehad!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven