Wie loopt er mee?

26-06-2011 11:30 231 berichten
Ik heb in de media nog vrij weinig gelezen of gehoord over de "mars der beschaving" dus bij deze een topic om anderen er op attent te maken. Wat mij betreft een goed initiatief!

Zondag 26 en maandag 27 juni 2011 zet de Nederlandse kunstwereld zich schrap tegen de aangekondigde bezuinigen op de kunst. We moeten allemaal bezuinigen, maar de kunstwereld wordt wel erg hard getroffen. De Mars der Beschaving is een initiatief van kunstenaars en kunstliefhebbers en wordt ondersteund door podiumkunstinstellingen. Maar beschaving is méér dan kunst: zorg, onderwijs en milieu zijn ook belangrijke ijkpunten waaraan het beschavingsniveau van een land kan worden afgelezen. Ook die worden door het kabinet disproportioneel hard getroffen. Tijdens de Mars der Beschaving lopen duizenden kunstenaars en kunstliefhebbers in de nacht van zondag op maandag van Rotterdam naar Den Haag, maar alle verontruste Nederlanders kunnen zich aansluiten.

Zondag 26 juni gaan de acties van start met Boijmans Bezet in Rotterdam, op de binnenplaats van het museum Boijmans van Beuningen met van 11.00 tot 17.00 uur een doorlopend programma. Van 17.00 tot 20.00 uur zijn bezoekers en lopers van de Mars welkom op de Parade in het Museumpark. Ondertussen zijn bij het Boijmans voorbereidingen voor de start van de Mars; aanmeldingen, vorming van groepen, uitleg route uitleggen en het vertrek klaarmaken. Om 20.00 uur vertrekken de eerste groepen. In Delft is op de Markt een af –en instappunt. Daar komt De Mars rond 23.00 uur aan. Na een pauze van een half uur gaat de tocht verder; rond 03.00 uur komt De Mars aan in Den Haag. Daar zijn overnachtingsmogelijkheden in verschillende theaters. Om 13.00 uur begint het programma op het Malieveld met sprekers en muziek. Bussen met actievoerders uit het hele land komen het protest versterken. Om 15.30 uur wordt het startschot gegeven voor aanhoudend protest tegen de kaalslag van Nederland.

www.marsderbeschaving.nl
quote:astrape schreef op 26 juni 2011 @ 12:31:

Nogmaals (en ik krijg steeds maar geen antwoord op die vraag), jullie zijn allemaal zo met de zorg begaan maar hebben jullie allemaal de garantie gekregen dat dit "bezuinigde" geld naar de zorg gaat ofzo? Wie zegt dat het niet linea recta in de JFS gaat? Of in het koningshuis? Of weet ik 't wat.

dat zeg ik net: natuurlijk strommt dat geld niet direct naar de zorg. Het gaat gewoon op de grote hoop dus ik weet niet waar het heen gaat.

Maar waar waren al die beschaafde mensen toen er zo grof bezuinigd werd in het speciaal onderwijs?
Alle reacties Link kopieren
Als we toch bezig zijn, mag het koningshuis ook best afgeschaft worden.
Ik vind kunst sowieso zwaar overgewaardeerd. Van mij mag er flink in gesneden worden.

Natuurlijk is het niet zeker dat het naar de zorg gaat, maar vast naar een beter doel dan kunst.
quote:perseph0ne schreef op 26 juni 2011 @ 12:31:

[...]

Ik lees nu ff over die 25%.. En ja, dat is idd absurd veel. Daar ben ik het ook niet mee eens. (Zoals ik het met zo veel dingen van onze ministers niet eens ben )a, dat is absurd veel. Maar die commissie heeft een manier gevonden om het te doen. Als de hele sector er de schouders onder zet en als de last verdeeld wordt over alle sectoren. Dhr. Zijlstra neemt dit advies NIET over, en schrapt meer en harder dan dit voorstel (nota bene door hem geïnitieerd!!) . Hiermee gaat de sector kapot. Dan kan iedereen wel roepen dat kunst niet belangrijk is, maar kunst is een belangrijk export product in Nederland en bewezen goed voor de economie. Nogmaals: bezuinigen oke, maar niet met de botte bijl een sector kapot slaan. Dat is niet in het belang van de sector én niet in het belang van het land.
Lezen jullie wel?

De Mars der Beschaving is een initiatief van kunstenaars en kunstliefhebbers en wordt ondersteund door podiumkunstinstellingen. Maar beschaving is méér dan kunst: zorg, onderwijs en milieu zijn ook belangrijke ijkpunten waaraan het beschavingsniveau van een land kan worden afgelezen. Ook die worden door het kabinet disproportioneel hard getroffen.
En van de site:

Een massale nachtelijke tocht van Rotterdam naar Den Haag. Met de Mars der Beschaving willen zij hun ongenoegen tonen over het ondoordachte kabinetsbeleid. Een beleid dat met keiharde bezuinigen niet alleen de kunsten maar ook zorg, onderwijs en milieu disproportioneel treft.
quote:aluminiumfolie schreef op 26 juni 2011 @ 12:34:

Als we toch bezig zijn, mag het koningshuis ook best afgeschaft worden.Het koningshuis is wel goed voor de relaties met het buitenland en ze brengen ook wel wat geld in het laatje.. Mooi zou zijn als ze iig belasting zouden betalen. Zoals ik hierboven schreef, Bea is 300 miljoen euro's waard... Die kan het beter missen dan ze zorg óf de kunst ..
quote:no___ schreef op 26 juni 2011 @ 12:34:

Ik vind kunst sowieso zwaar overgewaardeerd. Van mij mag er flink in gesneden worden.

Natuurlijk is het niet zeker dat het naar de zorg gaat, maar vast naar een beter doel dan kunst.De sector "cultuur" behuisd meer dan kunst. Of kijk jij nooit naar films? Theater? Bioscoop? Beeldentuin? Een mooi ontwerp in een winkel? De lapin theepot van de HEMA? Draag jij nooit Marlies Dekkers?
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 12:36:

[...]

De sector "cultuur" behuisd meer dan kunst. Of kijk jij nooit naar films? Theater? Bioscoop? Beeldentuin? Een mooi ontwerp in een winkel? De lapin theepot van de HEMA? Draag jij nooit Marlies Dekkers?Nee, ik leef op het sociaal minimum. Daar kom ik sowieso al nooit nee.
quote:no___ schreef op 26 juni 2011 @ 12:37:

[...]

Nee, ik leef op het sociaal minimum. Daar kom ik sowieso al nooit nee.

Goed, dat wist ik niet.

Neemt niet weg dat de sector "cultuur" mee inhoud dat alleen 'kunst', en dat vrijwel iedereen hier mee -in het dagelijks leven- in aanraking komt (bewust of onbewust)
Wat ik dus eigenlijk wilde zeggen is dat ik primaire dingen als goede zorg en scholing veel belangrijker vind dat een dagje bloemencorso of beeldentuin.

Waarom geld spenderen aan extra's terwijl de basisvoorzieningen al niet lopen?
En dan wil ik nogmaals benadrukken dat we het over een relatief klein bedrag hebben.

Het totale kunstbudget is nog geen procent van de rijksbegroting. Daar wordt 25% vanaf gehaald. De kunstsector (die internationaal best goed staat aangeschreven) wordt onevenredig geschaad.

De baten van die 200 miljoen in een andere sector zullen zoveel minder zijn dan de schade die het oplevert.

(en dan hou ik niet eens rekening met de voorspelling van Hanneke die aangeeft dat de huidige bezuiniging alleen maar geld gaat kosten)

Het staat gewoon niet in verhouding.

Zorg en onderwijs moet beter en meer geld (efficiëntere bestedingen). Al heeft de structuur van het onderwijs ook bijgedragen aan huidige problemen in het kunstklimaat.

Academies kunnen zich niet meer veroorloven om kleine groepen kunstenaars gedegen op te leiden. Zonder grote groepen afstudeerders krijgt de instelling geen geld. Kwantiteit ging voor kwaliteit.

(maar dit is eigenlijk een andere discussie)
quote:no___ schreef op 26 juni 2011 @ 12:40:

Wat ik dus eigenlijk wilde zeggen is dat ik primaire dingen als goede zorg en scholing veel belangrijker vind dat een dagje bloemencorso of beeldentuin.

Waarom geld spenderen aan extra's terwijl de basisvoorzieningen al niet lopen?Nou, dat vind ik ook lichtelijk overdreven. 99% van de kinderen kan prima naar school en krijgt gewoon onderwijs, toch?
.
quote:no___ schreef op 26 juni 2011 @ 12:40:

Waarom geld spenderen aan extra's terwijl de basisvoorzieningen al niet lopen?Omdat bezuinigen op cultuur niet per definitie betekend dat zorg opeens goed is en scholing adequaat. Zoals er nu bezuinigd wordt, betekend dit juist dat er ook in de zorg en in de educatie achteruitgang komt. Omdat alle sectoren met elkaar verweven zijn. Dat er bezuinigd moet worden snapt iedereen, en kan iedereen mee leven. Maar als je 1 kaart uit je kaartenhuis pakt, dan dondert de rest ook in. Het is juist ook in het belang van zorg en educatie dat deze sector blijft bestaan. Innovatie heb je nodig, en die komt uit deze sector.
quote:astrape schreef op 26 juni 2011 @ 12:42:

[...]

Nou, dat vind ik ook lichtelijk overdreven. 99% van de kinderen kan prima naar school en krijgt gewoon onderwijs, toch?

Ja, ze krijgen onderwijs.

Maar goed onderwijs? Ik heb de cijfers niet bij de hand maar hoeveel zwakke basisscholen zijn er wel niet? En MBO scholen?

De stapels mensen die met een nutteloos diploma van Inholland zijn gekomen?
quote:banaanaap schreef op 26 juni 2011 @ 12:41:

En dan wil ik nogmaals benadrukken dat we het over een relatief klein bedrag hebben.

Het totale kunstbudget is nog geen procent van de rijksbegroting. Daar wordt 25% vanaf gehaald. De kunstsector (die internationaal best goed staat aangeschreven) wordt onevenredig geschaad.

De baten van die 200 miljoen in een andere sector zullen zoveel minder zijn dan de schade die het oplevert.

(en dan hou ik niet eens rekening met de voorspelling van Hanneke die aangeeft dat de huidige bezuiniging alleen maar geld gaat kosten)Het is niet mijn voorspelling, maar onderzocht door een onderzoeksbureau UWV's zijn nu al bezig met uitzoeken waar ze het geld vandaan moeten halen in Januari, omdat er dan opeens een hele groep nieuwe vraag komt, die ze eigenlijk niet kunnen voorzien. Het FNV is nu aan het procederen tegen de staat, omdat het juridisch ook onjuist is.
quote:hanneke000 schreef op 26 juni 2011 @ 12:43:

[...]

Omdat bezuinigen op cultuur niet per definitie betekend dat zorg opeens goed is en scholing adequaat. Zoals er nu bezuinigd wordt, betekend dit juist dat er ook in de zorg en in de educatie achteruitgang komt. Omdat alle sectoren met elkaar verweven zijn. Dat er bezuinigd moet worden snapt iedereen, en kan iedereen mee leven. Maar als je 1 kaart uit je kaartenhuis pakt, dan dondert de rest ook in. Het is juist ook in het belang van zorg en educatie dat deze sector blijft bestaan. Innovatie heb je nodig, en die komt uit deze sector.Daar heb je gelijk in Hanneke.
.
quote:no___ schreef op 26 juni 2011 @ 12:47:

[...]

Daar heb je gelijk in Hanneke.Kijk. Als Halbe Zijlstra nu gewoon eens stopt met denken dat hij snapt hoe de sector werkt, en het advies overneemt van de commissie die hij zelf heeft aangesteld, dan is de sector een heel stuk minder beschadigd, en heeft hij tóch 25% kunnen bezuinigen zonder kapot te maken. En dát is nu precies waar de sector over protesteert. Niet de bezuinigingen an sich (die in verhouding echt heel zwaar zijn, maar soit, wij zijn ook niet dom en snappen dat zorg en onderwijs belangrijker zijn), maar het feit dat Meneer Zijlstra de hele sector vernietigd en dat afdoet als "bezuinigingen". Terwijl zijn ingrepen als een tang op een varken slaan en bewezen op den duur kostenverhogend en negatief zijn.
quote:banaanaap schreef op 26 juni 2011 @ 12:41:

(en dan hou ik niet eens rekening met de voorspelling van Hanneke die aangeeft dat de huidige bezuiniging alleen maar geld gaat kosten)

Het staat gewoon niet in verhouding.

Heel erg eens! Een paar dagen geleden circuleerde er op twitter een erg sprekende afbeelding die precies uitdrukt wat jij hier zegt: http://www.mediamatic.net/page/219563/nl
Het jammere is dat de bezuinigingen die nu worden gemaakt eigenlijk niks opleveren. Niet alleen in de kunst, ook in de zorg worden dit soort bezuinigingen gemaakt. Zoals het eerdere genoemde voorbeeld van de WWIK, dat was juist een maatregel om te besparen, wordt nu weggedaan met het idee dat kunstenaars gelijk aan de slag moeten. Dat kunnen ze zeker nu niet omdat er minder werk is. Een oplossing zou zijn om niet zoveel kunstenaars op te leiden. Dan is er ook geen overschot aan werk zoekenden in de branche en gaan diegenen een andere opleiding doen waar wel werk in is.

Daarbij zou de hele kunstsector wat mij betreft best eens helemaal omgegooid mogen worden (en ja, ik ben kunstenaar, dus ik ken het wereldje wel), maar dan door mensen die weten wat ze doen en niet meneer Zijlstra die totaal geen idee heeft van waar hij mee bezig is.
quote:bospad schreef op 26 juni 2011 @ 12:50:

Ik ben opgegroeid onder "kunstenaars" en zie nog steeds voornamelijk kunstenmakers. En dat leidt tot verhitte discussies...

En ik ben nu toch wel tot de conclusie gekomen dat veel mensen in de kunstwereld best wel wat lessen ondernemerschap kunnen gebruiken en dat dat in kunstopleidingen veel meer op de voorgrond moet staan. Als je van een opleiding komt heb je geen recht op een baan in je sector. Dat hebben andere mensen met een opleiding ook niet. Daar bepaalt ook vraag en aanbod wat men kan doen en wat men niet kan doen. Aanpassen moet iedereen. Zeker in een tijd waarin de zaken financieel op de schop moeten.

Commercieel werken, zelfs als het maar voor een deel is, wordt door veel mensen heel erg vies gevonden. Dan doe je je eigen kunstenaarshart geweld aan. En daar word ik zo langzamerhand een beetje misselijk van.

Wel zou ik de tijdelijke uitkering voor kunstenaars in stand willen houden. Dan kunnen ze langzaam iets opbouwen om vervolgens geheel zelfstandig te gaan.Precies. En die mensen komen in de WWIK (want probeer maar een starterslening te krijgen bij een bank als kunstenaar), krijgen 3 jaar de tijd om een bedrijfsplan te maken, krijgen hulp in het opstarten van hun bedrijf, en voila, binnen 3 jaar heeft 85% een goedlopend eigen bedrijf. Dit systeem is zo succesvol, dat ze het dus ook op andere terreinen willen inzetten. Het vergt een omschakelling. En academies kunnen daar beter op in spelen (nu al), maar sommige dóen dat al. Kijk naar Design Academie Eindhoven. Dat is internationaal gezien dé school en daar komt echt (juist) veel innovatie vandaan, voor allerlei sectoren!
Men klaagt steen en been, dat men nu gekort wordt. Maar als je naar het bestedingsbeleid kijkt, dan zie je toch ook hoeveel er verkwist wordt.

400.000 werkelozen, terwijl we de polen etc etc...

export PGB.

integratie en asielbeleid wat 1 miljard kost
Maar, als ik niet vandaag mijn meervoudig lichamelijk gehandicapte clienten had moeten helpen (die zich op dit moment erg zorgen maken over hun pgb.) dan was ik er waarschijnlijk wel geweest. Wat niet wegneemt dat ik deze maanden ook ernstig moet bezuinigen op ' cultuur' want ik wil zo nodig een maand vrijwilligerswerk doen in het buitenland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven