Werk & Studie alle pijlers

Te weinig

28-06-2011 15:12 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik werken allebij fulltime en doen geen onndodige uitgaven en doen we alles zo goedkoop mogelijk.

toch lukt het ons niet om goed rond te komen. Heeft iemand nog ideeën hoe we dit zouden kunnen verbeteren?

Ik ben eigenlijk ten einde raad en wil niet weer iedere maand zorgen moeten maken om alle rekeningen.
Heb je een rekenmachine?

Heb je internetbankieren?

En je weet vast wel wat je samen verdient met werken..

Dan kun je als het goed is zo zien waar je geld naar toe is gegaan, tel je het bij elkaar op in categorieen als supermarkt/woonlasten/kleding/abonnementen et voila... helderheid in je mistige financiele situatie..
quote:lilalinda schreef op 28 juni 2011 @ 15:46:

Toch is het iets wat steeds meer voorkomt hoor.

link

De situatie in de VS verschilt nogal van die in Nederland.

Als je allebei werkt en het minimumloon verdient dan zit je echt niet rond de armoedegrens.
ik snap het ook niet, misschien is iemand niet eerlijk in wat ze stiekem uitgeven.
TO, we kunnen hier toch helemaal niets mee? Wij hebben hier geen enkel inzicht in jouw financiële huishouding. Dus tenzij je genegen bent om de hele rataplan hier op het forum te knallen, zul je zelf moeten kijken wat je fout doet. Want beiden fulltime werken en niet rond kunnen komen, lijkt me stug.
Bedankt voor de reacties en het idee om een schriftje bij te houden zal het eens gaan doen
quote:taline schreef op 28 juni 2011 @ 15:31:

We doen boodschappen bij de Lidl en Aldi dus dat is het nu we roken niet gaan nooit uit en drinken niet!

Ziektekosten van mij en mijn dochter betalen we niet zelf ivm fam. verzekering van mijn ouders.

Ik heb zelf vaak honger omdat ik probeer minder eten daardoor te kopen.

Hoge woonlasten hebben we ook niet en een goedkope auto met weinig belasting en ik heb alleen een fiets.

Geen kinderopvang.

dan snap ik niet waar je geld blijft.

2 fulltime inkomens zeg je.

goedkope boodschappen

geen ziektekostenpremie

geen kinderopvangkosten

goedkope auto

goedkoop huis

mag ik vragen om eens een globaal lijstje inkomen en uitgaven te plaatsen?
Je bankafschrifter erbij pakken

een schrijfblok pakken

alles wat er vanafgegaan is opdelen in kolommen

Noodzakelijk voor woning/gwl/verz/auto enz

Noodzakelijk voor eten en wassen ed.

Niet noodzakelijk

Gepinde bedragen en geen idee waar gebleven.

Ik ben bang dat je je lam schrikt van de laatste post. Geen contact geld meer pinnen en alles met pinpas betalen, dan heb je heel snel een goed overzicht.
Taline, hoe moeilijk ook wens eerlijk tegen jezelf bij het bijhouden van een adiministratie. Dus elke uitgave, hoe klein, ook noteren.

Vraag ook aan je man om zij uitgaves bij te houden of anders de bonnetjes bij jou in te leveren.

Jullie werken beide fulltime. Eten jullie in de bedrijfskantine? Een eigen lunch meenemen scheelt vaak een hoop geld.

In het vrekkentopic staan ook goede tips.
quote:taline schreef op 28 juni 2011 @ 15:59:

Bedankt voor de reacties en het idee om een schriftje bij te houden zal het eens gaan doen en dat was jouw reactie? geen meer info?
Met pinpas zie je inderdaad redelijk goed waar geld blijft, maar kijk dan wel uit bij een blokker of kruidvat bijvoorbeeld (is dat voor een cadeautje of voor prullaria in huis of batterijen of voor een nieuw strijkijzer omdat de oude écht versleten is of luiers of snoep)?

Van dat soort dingen is het handiger de bonnetjes te bewaren en in het schriftje te schrijven.
even loepen heef mij geleerd dat TO 19 is en een MBO-opleiding gedaan heeft. Als ik ervan uitga dat haar partner ook nog zo jong is, denk ik dat ze allebei een laag inkomen hebben...

Het minimumloon voor een 19-jarige is namelijk maar 750 euro per maand. Beslist geen vetpot inderdaad.
19 jaar samenwonend en al een kind? Jeetje zeg.
dit topic werkt op een of andere manier erg op mijn agressie.. ben ik de enige daarin?

ik keek nog even in de hoop dat er iets was verbeterd maar nee, dus ik open het niet meer.
Taline, van thuiswerk ga je echt niet binnenlopen.

Krijgen jullie toeslagen? Zorgtoeslag, kindertoeslag, huurtoeslag? Heb je al teruggave belasting ivm IACK?
...
quote:Juf_achterbak schreef op 28 juni 2011 @ 16:11:

19 jaar samenwonend en al een kind? Jeetje zeg.

respect hoor Taline, ik heb ook even geloept, en zag je andere topics, volgens mij doe je in veel dingen zeker niet onder voor de gemiddelde moeder!

Zo'n huishoudboekje heb je niet zomaar klaar natuurlijk, daar moet wat tijd overheen gaan voordat je ziet waar het in zou kunnen zitten. Helaas. Hou vol, want wie weet vind je zo wel een manier om er beter mee om te gaan!
quote:anno1984 schreef op 28 juni 2011 @ 16:12:

dit topic werkt op een of andere manier erg op mijn agressie.. ben ik de enige daarin?

ik keek nog even in de hoop dat er iets was verbeterd maar nee, dus ik open het niet meer.

bij mij niet, zou ook niet weten waarom ? Er zijn wel gekkere topics.

Maar dit lees je natuurlijk niet want je opent het niet meer...
Aan het begin van de week een vast bedrag in je portemonnee

Stoppen en dan daarvan leven, ipv alles te pinnen.

Je hebt dan een veel beter zicht op je geld.
quote:taline schreef op 28 juni 2011 @ 15:12:

Mijn man en ik werken allebij fulltime en doen geen onndodige uitgaven en doen we alles zo goedkoop mogelijk.

toch lukt het ons niet om goed rond te komen. Heeft iemand nog ideeën hoe we dit zouden kunnen verbeteren?

Ik ben eigenlijk ten einde raad en wil niet weer iedere maand zorgen moeten maken om alle rekeningen.

Je zal zeker de enige niet zijn. Mensen die nu nog doen alsof dit heel uitzonderlijk is, doen me denken aan de mensen die aan het begin van de crisis ook op dit forum soer verkondigden dat het hen niet raakte en dat er eigenlijk geen crisis was. Een paar bezuinigingen en ontslagrondes en mensen piepen wel anders. Dit net zo, de armoede neemt toe in Nederland, en he zal niet lang meer duren of jouw geluid wordt normaal.

Wat je kan doen is even simpel te zeggen als moeilijk te doen: je inkomen vergroten en/of je uitgaven aanpassen aan je inkomen. As het eerste niet lukt, zal je heel bot in je uitgaven moeten gaan snijden. Je koopt al bij de Aldi, mooi, al eens aan de voedselbank gedacht? Je woonlasten zijn laag, maar is een stacaravan niet goedkoper? Je auto is goedkoop, maar geen auto is goedkoper. Bezuinigen, totdat je geld over oudt, veel meer kan je niet doen.
Nou dan doe je iets heeeeeeeel fouts, je zal of schulden hebben of echt te veel uitgeven aan boodschappen of doelloze dingen.

Wij hebben meer dan een jaar geleefd op 1 salaris met 4 personen waaronder 1 baby en we hebben het netjes gered. Mijn man verdiend echt niet extreem veel hoor.

Wat ben je per week kwijt aan boodschappen ?
quote:galadriel schreef op 28 juni 2011 @ 16:24:

Aan het begin van de week een vast bedrag in je portemonnee

Stoppen en dan daarvan leven, ipv alles te pinnen.

Je hebt dan een veel beter zicht op je geld.Maar doe vooral niet alles door elkaar (beetje geld pinnen en in je portemonnee, en ook nog in winkels pinnen).
Begin eens met het volgende. Wat komt er binnen?

- inkomen netto man

- inkomen netto jij

- huurtoeslag

- zorgtoeslag

- kindertoeslag

- teruggave belastingdienst (IACK)

- vakantiegeld/bonussen/eindejaarsuitkering

- kinderbijslag
...
@ritmeester Je komt echt niet voord e voedselbank in aanmerking als je allebei 40 uur werkt. kan me niet voorstellen dat je dan minder dan 1100 overhoudt met 2.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 28 juni 2011 @ 16:38:

@ritmeester Je komt echt niet voord e voedselbank in aanmerking als je allebei 40 uur werkt. kan me niet voorstellen dat je dan minder dan 1100 overhoudt met 2.

Kan hoor, ik heb nooit in die situatie gezeten. Maar ik hou me wel vrij strikt aan het idee dat je je uitgaven aanpast aan wat je hebt, niet aan wat je vindt dat je zou moeten kunnen uitgeven. Voedselbank of niet is het punt niet. Radicaal schrappen in uitgaven die je je niet kan veroorloven is het punt.

Je kan bijvoorbeeld ook wat warme maaltijden schrappen, je internetverbinding schrappen, telefoon en tv de deur uit, etc., etc.
quote:plops schreef op 28 juni 2011 @ 15:53:

[...]

De situatie in de VS verschilt nogal van die in Nederland.

Als je allebei werkt en het minimumloon verdient dan zit je echt niet rond de armoedegrens.Jawel hoor. Nieuwe armoede, ook in NL 'gewoon' aan het worden. Bij werkenden. Het leven (wonen bijvoorbeeld) is verrekte duur en de salarissen zijn niet meegegroeid.
quote:lilalinda schreef op 28 juni 2011 @ 21:15:

[...]

Jawel hoor. Nieuwe armoede, ook in NL 'gewoon' aan het worden. Bij werkenden. Het leven (wonen bijvoorbeeld) is verrekte duur en de salarissen zijn niet meegegroeid.Idd, wen er maar aan. Armoede wordt normaal in Nederland onder werkenden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven