Geld & Recht alle pijlers

Erfenis en belasting

28-06-2011 15:51 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zover wij begrijpen (net belasting gebeld) zijn er twee dingen die moeten worden geregeld alvorens de erfenis (alleenstaande ouder) tussen de kinderen kan worden verdeeld:

- er is al een voorlopige aanslag, het wachten is op de definitieve aanslag.

- er moet ook nog een naheffing zorgtoeslag worden berekend.

Heeft iemand enig idee hoe dit werkt, hoe lang dit soort dingen normaal gesproken duren, etc. Wij wonen niet in NL en zijn niet meer zo op de hoogte van alle regeltjes e.d.

Alvast bedankt.

(heb zo min mogelijk persoonlijke info gegeven ivm herkenbaarheid).
Optimist tot in de kist!
Ik zou wel even de titel laten aanpassen.
Dat kan nog wel even duren , geloof bij mijn opa en oma toendertijd wel 2 a 3 maanden.

En niet alleen de zorgtoeslagen worden verrekend , ook alle andere kosten zoals huur , gas water licht afsluiten etc etc..

Dus hou idd geld nog maar even op de bank en betaal daar eerst alles van en bekijk over 4 maanden eens wat er nog over is en dan pas verdelen.
ja ik erwachtte ook een iets ander verhaal :D
Ergernis of erfenis?
verba volant, scripta manent.
Waaaah, erfenis. (ik ben net wakker, sorry).
Optimist tot in de kist!
Ik heb de titel laten aanpassen

Zespri, was dit nadat de voorlopige aanslag binnen was?

Vlgs de belasting was er nog maar 1 naheffing te verwachten, de zorgtoeslag... Vader woonde in een zorginstelling en is aan het eind vh jaar overleden, waarschijnlijk dus 1 maand teveel ontvangen.

Ik moet nu naar het werk maar ik ben vanmiddag vrij dus kom misschien eventjes niet hier (probeer wel maar ligt aan hoe druk het is op het werk).
Optimist tot in de kist!
Mijn opa is in november 2009 overleden en mijn familie (ouders, ooms, tantes) wachten nog steeds totdat alles afgerond kan worden. Belastingdienst werkt niet mee, bleef maar huur en zorgtoeslag storten etc. en dat zorgt ervoor dat 't nog steeds niet afgehandeld is. Weet geen details verder maar 't is wel erg vervelend.
Een tante van mij is in april overleden en haar dochter heeft een week geleden bericht van de belasting gehad dat haar moeder 700 euro moet terug betalen.Als ze geld moeten hebben krijg je gauw bericht,maar als jij terug moet krijgen kan je lang wachten.
quote:Elisabeth24 schreef op 28 juni 2011 @ 17:22:

Mijn opa is in november 2009 overleden en mijn familie (ouders, ooms, tantes) wachten nog steeds totdat alles afgerond kan worden. Belastingdienst werkt niet mee, bleef maar huur en zorgtoeslag storten etc. en dat zorgt ervoor dat 't nog steeds niet afgehandeld is. Weet geen details verder maar 't is wel erg vervelend.De Belastingdienst zal zeker meewerken, maar werkt volgens formele regels. Bij overlijden gaat er nogal eens iets mis. Volgens regelgeving geeft de gemeente het overlijden door aan de Belastingdienst. De zorg- huurtoeslag kan echter te allen tijde zelf worden gestopt door het indienen van een verzoek wijziging huur/zorgtoeslag. Ook kunnen er zaken misgaan als de overblijvende partner gaat verhuizen nadat de echtgenoot is overleden. Maar dat is in uw situatie niet van toepassing. Teslotte gaan er dingen mis als er misverstanden zijn wie indertijd de aanvrager van de toeslag was en wie de toeslagpartner. Als er twijfel is of de wijziging (het overlijden) correct is verwerkt, is het advies contact op te nemen met de Belastingdienst. Dat kan via de Belastingtelefoon, maar kan ook via contact met het Regiokantoor.
quote:fisbel schreef op 28 juni 2011 @ 18:18:

[...]

De Belastingdienst zal zeker meewerken, maar werkt volgens formele regels. Bij overlijden gaat er nogal eens iets mis. Volgens regelgeving geeft de gemeente het overlijden door aan de Belastingdienst. De zorg- huurtoeslag kan echter te allen tijde zelf worden gestopt door het indienen van een verzoek wijziging huur/zorgtoeslag. Ook kunnen er zaken misgaan als de overblijvende partner gaat verhuizen nadat de echtgenoot is overleden. Maar dat is in uw situatie niet van toepassing. Teslotte gaan er dingen mis als er misverstanden zijn wie indertijd de aanvrager van de toeslag was en wie de toeslagpartner. Als er twijfel is of de wijziging (het overlijden) correct is verwerkt, is het advies contact op te nemen met de Belastingdienst. Dat kan via de Belastingtelefoon, maar kan ook via contact met het Regiokantoor.

Mijn opmerking dat de belastingdienst niet meewerkt was niet letterlijk bedoeld. Ik bedoelde het in de uitdrukking dat er bij de Belastingdienst wat dingen misgingen waardoor het allemaal nogal lang duurde (o.a. brieven, maanden later, waarin ervan uit gegaan werd dat opa nog leefde). Toeslagpartner etc. was hier niet van toepassing (partner was al 30 jaar geleden overleden). Er is direct na het overlijden een notaris op gezet en door hem en de familie is alles correct afgehandeld, het duurde alleen even voordat alles geregeld was. Heb er toevallig zojuist naar gevraagd (dacht eraan door dit topic) en begreep van mijn ouders dat het afgelopen maand afgerond is.

Nogmaals, weet er verder weinig vanaf, het ging om mijn opa dus ik ben hier geen partij.
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 28 juni 2011 @ 15:51:

Zover wij begrijpen (net belasting gebeld) zijn er twee dingen die moeten worden geregeld alvorens de erfenis (alleenstaande ouder) tussen de kinderen kan worden verdeeld:

- er is al een voorlopige aanslag, het wachten is op de definitieve aanslag.

- er moet ook nog een naheffing zorgtoeslag worden berekend.

Heeft iemand enig idee hoe dit werkt, hoe lang dit soort dingen normaal gesproken duren, etc. Wij wonen niet in NL en zijn niet meer zo op de hoogte van alle regeltjes e.d.

Alvast bedankt.

(heb zo min mogelijk persoonlijke info gegeven ivm herkenbaarheid).

Het is mij nog niet duidelijk wat je precies bedoelt.

Bij een overlijden spelen er twee belastingsoorten:

- recht van successie, tegenwoordig erfbelasting.

Als een dergelijke aangifte moest worden ingediend duurt het afdoen ervan bij een recht toe recht aan aangifte enkele maanden.

- inkomstenbelasting.

Als iemand een aangifte uitgereikt krijgt zal deze laatste aangifte (F-biljet) nog moeten worden ingediend. Afdoen ervan tot en met de laatste (=definitieve) aanslag kan op zich laten wachten, van enkele maanden aan toe tot meer dan een jaar. Pas na deze laatste aanslag volgt de definitieve herrekening zorgtoeslag volgen, ook weer met een aantal weken tot maanden tussenpoze.

Toeslagen stopzetten is de belastingdienst de laatste tijd erg keurig mee moet ik zeggen.

De vraag is of je moet wachten met het verdelen van de erfenis. Officieel hoort dit netjes allemaal bij de notaris ed. Maar bij kleine zaken, waar er overeenstemming is tussen alle kinderen, ik zou niet weten waarom je alvast niet een groot gedeelte zou kunnen uitkeren, met achterlating van een x bedrag waarvan de berekende aanslagen voldaan kunnen worden.

Of je kunt afspreken dat een van de kinderen iets meer krijgt, precies zoveel meer met de plicht de nakomende aanslagen alsnog te voldoen.

Wel is het verstandig de bankrekening nog even aan te houden voor dit soort nakomende aanslagen. Maar met het verdelen van de erfenis hoef je in eenvoudige rechttoe rechtaan situaties niet te wachten.

Sterkte met alles.
F-biljet is ingediend. Voorlopige aanslag is binnen, nu dus wachten op de definitieve aanslag en de zorg toeslag. Er is maar een ander "kind". We zullen er eens verder "induiken". Bedankt allemaal! Oh ja en het ging alleen maar om de inkomsten kant.
Optimist tot in de kist!
Het getver, de titel nog steeds niet aangepast?
Optimist tot in de kist!
Hoi Olifantje, had jij mijn mail nog ontvangen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven