Werk & Studie alle pijlers

dyslectisch

29-06-2011 23:33 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben zelf 23 jaar oud en doe nu een opleiding op mbo nivo. Maar op dat ik dyslexie heb, en op speciaal onderwijs heb gezetten en op een praktijk school heb gezetten. denk ze niet dat het haalbaar is voor me. Nu krijg ik beginnen nieuwe school jaar een contract van 10 weken zodat ze kunnen kijken of het wel gaat. Nu zit ik zo van zal ik door gaan naar leerjaar twee of gewoon gelijk stoppen. Want ik heb het gevoel dat ik aan het lijntje woor gehouden.
maar je hebt nu al een jaar achter de rug dan? Hoe is dat gegaan dan?
En wat wil je gaan doen als je stopt?
Jawel, dat kan je.

Ik heb met mijn dyslectie een hbo opleiding gedaan,

Lastig, zekers, maar te doen.

Waarom heb je op een speciale school gezeten?

Succes ermee en niet opgeven.
Heb je slechte cijfers gehaald? Waarom denken ze dat het niet haalbaar is?
Mijn broertje heeft ook dyslexie en is glansrijk geslaagd voor zijn MBO-examen. Als je aangeeft dat je dat hebt houden ze daar waarschijnlijk rekening mee en krijg je extra tijd voor je examens. Laat je hierdoor niet tegenhouden!
Mag ik iets vragen TO?

Ik heb je tekstje in mijn Word geknipt en geplakt, en er worden 3 woorden onderstreept die fout gespeld zijn. Is het niet ontzettend handig dat je als dyslectisch persoon die functie kan gebruiken, en zo ja, typ je eerst tekst in Word om het vervolgens te knippen + plakken? (hier blijkbaar niet, maar in het dagelijks leven?)
quote:SeptemberGirl schreef op 29 juni 2011 @ 23:39:

Mag ik iets vragen TO?

Ik heb je tekstje in mijn Word geknipt en geplakt, en er worden 3 woorden onderstreept die fout gespeld zijn. Is het niet ontzettend handig dat je als dyslectisch persoon die functie kan gebruiken, en zo ja, typ je eerst tekst in Word om het vervolgens te knippen + plakken? (hier blijkbaar niet, maar in het dagelijks leven?)Knippen plakken is niet eens nodig. Google Chrome (en er zijn vast meer browsers die het hebben) heeft een spellcheck. De rode kringeltjes verschijnen hier zodra ik het woord kringeltjes typ.
Ik wou het niet zeggen, BW....

Klopt, bij mij in Safari ook!
Moeizaam maar ik deei me best dus ik weet het even niet meer.
Wat bedoel je met moeizaam? Sta je gemiddeld een 5,5? Lukte het niet om opdrachten/tentamens op tijd af te krijgen? Waar liep je tegenaan?
quote:roze1988 schreef op 29 juni 2011 @ 23:47:

Moeizaam maar ik deei me best dus ik weet het even niet meer.TO, in je 2 andere topics maak je maar 1 spelfout. Hoe zit dat?
Ik weet niet hoe dat zit de een keer gaat het schrijf goed. En de ander keer kan je het niet eens lezen ik weet waar het aan licht
Ik weet niet wat ik wil gaan doen ik denk wel dat ik door ga met school. en zo niet dan kijk ik wel wat er op me pad komt
quote:roze1988 schreef op 29 juni 2011 @ 23:54:

Ik weet niet wat ik wil gaan doen ik denk wel dat ik door ga met school. en zo niet dan kijk ik wel wat er op me pad komtNogmaals: geef het aan op school en laat je hierdoor niet uit de weg slaan.
quote:_lupine_ schreef op 30 juni 2011 @ 00:02:

[...]

Nogmaals: geef het aan op school en laat je hierdoor niet uit de weg slaan.

En wees dan wat specifieker dan dat je hier bent:

.... is lastig voor mij, het zou mij helpen als.... (ik gebruik mag maken van een laptop tijdens de lessen, als de tentamenvragen vergroot worden gekopieerd etc etc)
Roze, bekijk eens wat je al bereikt hebt! Met een praktijkschoolachtergrond toch op een mbo beginnen is niet niks. Er zijn er maar weinig die dat kunnen of aandurven. Jij doet het wel!

Je zit nu in de situatie dat je school blijkbaar niet zo veel vertrouwen in je heeft. Misschien doordat je dyslectisch bent, maar ik denk eerder door die praktijkschoolachtergrond. Andere mensen die beginnen met mbo hebben tenslotte een vmbo diploma en jij niet (of heb je op de praktijkschool wel certificaten gehaald? Meestal gebeurt dat niet)

Als iemand weinig vertrouwen in je heeft kan je twee dingen doen. Die persoon gelijk geven en bij de pakken neer gaan zitten, of bewijzen dat jij het wel kunt.

Ik hoop dat je voor het laatste kiest en dat je je realiseert dat het geen schande is daarbij hulp te vragen. Je hebt recht op bepaalde hulpdingen voor je dyslexie en als er dingen zijn die voor jou lastiger zijn dan voor je klasgenoten omdat zij wel een vmbo diploma hebben en jij niet, dan kan je daarvoor ook om begeleiding vragen.

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je doorzet.
Ik denk dat het moeilijk voor je is geweest het 1e jaar en dat je eigenlijk niet over bent. Je mentor op het MBO vindt dat je een kans verdient om te laten zien dat je het kunt. Vandaar dat je het contract krijgt van 10 weken. In die 10 weken moet je laten zien wat je kunt. Dus ga je daar knetterhard je best voor doen!!! Vraag aan je mentor wat je kunt doen om zoveel mogelijk ondersteuning te krijgen.

Heel veel succes!
quote:Annali70 schreef op 30 juni 2011 @ 07:27:

Roze, bekijk eens wat je al bereikt hebt! Met een praktijkschoolachtergrond toch op een mbo beginnen is niet niks. Er zijn er maar weinig die dat kunnen of aandurven. Jij doet het wel!

Je zit nu in de situatie dat je school blijkbaar niet zo veel vertrouwen in je heeft. Misschien doordat je dyslectisch bent, maar ik denk eerder door die praktijkschoolachtergrond. Andere mensen die beginnen met mbo hebben tenslotte een vmbo diploma en jij niet (of heb je op de praktijkschool wel certificaten gehaald? Meestal gebeurt dat niet)

Als iemand weinig vertrouwen in je heeft kan je twee dingen doen. Die persoon gelijk geven en bij de pakken neer gaan zitten, of bewijzen dat jij het wel kunt.

Ik hoop dat je voor het laatste kiest en dat je je realiseert dat het geen schande is daarbij hulp te vragen. Je hebt recht op bepaalde hulpdingen voor je dyslexie en als er dingen zijn die voor jou lastiger zijn dan voor je klasgenoten omdat zij wel een vmbo diploma hebben en jij niet, dan kan je daarvoor ook om begeleiding vragen.

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je doorzet.

Hele goeie post!

ik heb ook Dyslectie en kom van hem vroegere vbo af. Ondertussen een dikke HBO diploma, niemand die het geloofde dat ik dit zou behalen maar dat gaf mij meer energie om iedereen een poepie te laten ruiken dat ik het wel kan!

Als je stopt doe dat dan met de gedachten dat je in iedergeval heel erg je best hebt gedaan!! En vraag iid hulp!
quote:_lupine_ schreef op 30 juni 2011 @ 00:02:

[...]

Nogmaals: geef het aan op school en laat je hierdoor niet uit de weg slaan.Uit het veld
Allemaal bedankt voor julie reages ik ga er nu goed over na denken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven