betablokkers
woensdag 29 juni 2011 om 13:01
Iemand ervaring hiermee? Ik heb een receptje van de huisarts voor mijn te hoge hartslag (zie topic 'heb ik dat?')
Ik zie er een beetje tegenop om eraan te beginnen, omdat ik ook seroxat, oxazepam en mesalazine gebruik. Ik vind het allemaal een beetje veel en ben bang dat ik me er juist beroerder door ga voelen. Ervaringen, tips?
Ik zie er een beetje tegenop om eraan te beginnen, omdat ik ook seroxat, oxazepam en mesalazine gebruik. Ik vind het allemaal een beetje veel en ben bang dat ik me er juist beroerder door ga voelen. Ervaringen, tips?
woensdag 29 juni 2011 om 17:07
woensdag 29 juni 2011 om 17:17
woensdag 29 juni 2011 om 17:21
Ik slik al meer dan 10 jaar betablokkers i.c.m. perindopril omdat ik een erfelijke vorm van hoge bloeddruk heb. Ik kwam hier achter omdat ik iedere ochtend wakker werd met hoofdpijn en een super hoge hartslag. Nadat ik mijn eerste tabletje heb ingenomen waren deze klachten vrijwel meteen over! Er ging een wereld voor mij open.
In het begin baalde ik best wel dat ik levenslang veroordeeld ben tot de pillen, voelde mij een oma'tje met haar pillendoosje. Maar ja door inname van de tabletten kun je heel vervelende dingen voorkomen ........ Ik ben nu alleen maar blij dat ik er op tijd achter ben gekomen en dat ik van mijn klachten af ben. Hoofdpijn heb ik vrijwel nooit meer, en daar ben ik echt wel blij om!
In het begin baalde ik best wel dat ik levenslang veroordeeld ben tot de pillen, voelde mij een oma'tje met haar pillendoosje. Maar ja door inname van de tabletten kun je heel vervelende dingen voorkomen ........ Ik ben nu alleen maar blij dat ik er op tijd achter ben gekomen en dat ik van mijn klachten af ben. Hoofdpijn heb ik vrijwel nooit meer, en daar ben ik echt wel blij om!
woensdag 29 juni 2011 om 17:30
quote:lila01 schreef op 29 juni 2011 @ 17:07:
De huisarts heeft me net op mijn verzoek nog even teruggebeld en ik moet ze dus nemen en ik mag er ook niet zomaar mee stoppen of een dagje niet nemen.
Ik heb een behoorlijke medicijnenangst, de andere medicatie die ik slik ging ook niet zonder slag of stoot, dus ik baal.
Al je ze een dagje overslaat worden je klachten erger doordat je hart eraan went om geen of minder adrenaline toevoer meer te krijgen. (als je dus plotseling stopt reageert je hart alsof je in een noodsituatie zit, niet prettig)
Maar wees niet bang, ze kunnen verder weinig kwaad, echt waar, ze worden ook vaak voorgeschreven bij examenvrees of bijv. podiumangst oid
Toen ik ze kreeg viond ik de bijwerkingen minder, maar voor de rest qua hart kom je echt in een soort rust terecht, probeer dat als groot voordeel te zien! ik heb sinds ik ze slik geen klachten meer gehad (en die waren heftig!)
Sterkte!
De huisarts heeft me net op mijn verzoek nog even teruggebeld en ik moet ze dus nemen en ik mag er ook niet zomaar mee stoppen of een dagje niet nemen.
Ik heb een behoorlijke medicijnenangst, de andere medicatie die ik slik ging ook niet zonder slag of stoot, dus ik baal.
Al je ze een dagje overslaat worden je klachten erger doordat je hart eraan went om geen of minder adrenaline toevoer meer te krijgen. (als je dus plotseling stopt reageert je hart alsof je in een noodsituatie zit, niet prettig)
Maar wees niet bang, ze kunnen verder weinig kwaad, echt waar, ze worden ook vaak voorgeschreven bij examenvrees of bijv. podiumangst oid
Toen ik ze kreeg viond ik de bijwerkingen minder, maar voor de rest qua hart kom je echt in een soort rust terecht, probeer dat als groot voordeel te zien! ik heb sinds ik ze slik geen klachten meer gehad (en die waren heftig!)
Sterkte!
woensdag 29 juni 2011 om 17:32
quote:vleugeltjes schreef op 29 juni 2011 @ 17:17:
Huisarts gaf advies ze 's ochtends in te nemen, of zo vroeg mogelijk in de avond voor of met het eten, omdat ik anders heel veel moeite met slapen zou krijgen. Jij hebt daar geen last van dus? Maar ik slik 's avonds ook nog AD, misschien heeft dat er wel mee te maken.Ik moest ze s' avonds nemen, juist het leifst zo laat mogelijk (mijn klachten vonden vooral 's nachts plaats tijdens m'n slaap of in de vorege ochtend) en val nogsteeds als een blok in slaap, dus nee, zelf geen last van! Weet uiteraard niet of het kan icm AD, maar daar kan je allicht achter komen!
Huisarts gaf advies ze 's ochtends in te nemen, of zo vroeg mogelijk in de avond voor of met het eten, omdat ik anders heel veel moeite met slapen zou krijgen. Jij hebt daar geen last van dus? Maar ik slik 's avonds ook nog AD, misschien heeft dat er wel mee te maken.Ik moest ze s' avonds nemen, juist het leifst zo laat mogelijk (mijn klachten vonden vooral 's nachts plaats tijdens m'n slaap of in de vorege ochtend) en val nogsteeds als een blok in slaap, dus nee, zelf geen last van! Weet uiteraard niet of het kan icm AD, maar daar kan je allicht achter komen!
woensdag 29 juni 2011 om 17:34
Gvd! Zowel de huisarts als de apotheek zeggen dat het geen probleem is met mijn andere medicatie. Maar ik lees in de bijsluiter bij interacties:
Sterke CYP2D6-remmers (zoals cimetidine, fluoxetine, paroxetine, sertraline, kinidine, ritonavir en terbinafine) en andere geneesmiddelen die voornamelijk door CYP2D6 worden gemetaboliseerd (zoals antihistaminica, sommige antidepressiva en antipsychotica, COX-2-remmers) kunnen eveneens de bloedspiegel van metoprolol verhogen.
Die heb ik dus...
Sterke CYP2D6-remmers (zoals cimetidine, fluoxetine, paroxetine, sertraline, kinidine, ritonavir en terbinafine) en andere geneesmiddelen die voornamelijk door CYP2D6 worden gemetaboliseerd (zoals antihistaminica, sommige antidepressiva en antipsychotica, COX-2-remmers) kunnen eveneens de bloedspiegel van metoprolol verhogen.
Die heb ik dus...
woensdag 29 juni 2011 om 17:45
Lila, er staat niet dat dat niet samen gebruikt mag worden. Zowel je huisarts en je apotheek weten wat gebruikt aan medicijnen. Je huisarts heeft zelfs nog gebeld en benadrukt dat je dit echt moet gaan slikken.
Waar ben je bang voor?
Had jij niet ooit ook een topic over angst voor het gebruik van prednisolon?
Waar ben je bang voor?
Had jij niet ooit ook een topic over angst voor het gebruik van prednisolon?
woensdag 29 juni 2011 om 18:05
Vertrouw op de arts en de apothekers!
Ik schrik mij ook altijd rot van de bijsluiters. En ook een onderdeel van mijn aandoening wordt als sterke contra-indicatie beschreven in de bijsluiter, maar dan blijkt het toch soms anders te liggen... Blijkt het zelf echt de nummer 1 keuze van de betablockers te zijn bij mijn aandoening...
Er staat over jou ook niet dat het niet mag, maar dat het de bloedspiegel van metoprolol verhoogd (geen idee wat dat inhoudt, maar het is geen verbod..)
Ik schrik mij ook altijd rot van de bijsluiters. En ook een onderdeel van mijn aandoening wordt als sterke contra-indicatie beschreven in de bijsluiter, maar dan blijkt het toch soms anders te liggen... Blijkt het zelf echt de nummer 1 keuze van de betablockers te zijn bij mijn aandoening...
Er staat over jou ook niet dat het niet mag, maar dat het de bloedspiegel van metoprolol verhoogd (geen idee wat dat inhoudt, maar het is geen verbod..)
woensdag 29 juni 2011 om 19:18
quote:abc schreef op 29 juni 2011 @ 17:45:
Lila, er staat niet dat dat niet samen gebruikt mag worden. Zowel je huisarts en je apotheek weten wat gebruikt aan medicijnen. Je huisarts heeft zelfs nog gebeld en benadrukt dat je dit echt moet gaan slikken.
Waar ben je bang voor?
Had jij niet ooit ook een topic over angst voor het gebruik van prednisolon?Ach ja noline, dat was ik, ik heb echt een behoorlijke angst daarvoor, heeft met controleverlies te maken, dat er dingen in mijn lichaam gebeuren waar ik geen controle over heb.
Waar ben je bang voor?
Had jij niet ooit ook een topic over angst voor het gebruik van prednisolon?Ach ja noline, dat was ik, ik heb echt een behoorlijke angst daarvoor, heeft met controleverlies te maken, dat er dingen in mijn lichaam gebeuren waar ik geen controle over heb.
donderdag 30 juni 2011 om 13:44
Ik heb met de fabrikant gebeld en paroxetine en metropolol hebben beide hetzelfde enzym en versterkt daardoor elkaar. Dus wordt de werking sterker. De mevrouw zei dat ik daarom moest opletten hoe ik me voel, dat ik niet te rustig wordt, hart te langzaam enzo. Tja, en dat kan ik dus niet goed nu. Ik voel me elke dag heel slecht en kan dan niet goed zeggen waardoor het komt, dit maakt me alleen nog maar angstiger. Zij stelde voor om met de huisarts te overleggen of ik met een nog lagere opstartdosis mag beginnen om even te wennen, denk niet dat mijn huisarts daar open voor staat en hij is er pas maandag weer...
donderdag 30 juni 2011 om 13:47
donderdag 30 juni 2011 om 20:43
Lila, vertrouw je je huisarts? Ik ga ervan uit dat jouw huisarts jou kent en jouw medische historie. Je hebt bij hem gecheckt en bij de apotheek. Waarom ga je dan nog bij de fabrikant navragen, die kent jouw specifieke situatie niet. Zoek je misschien net zolang tot iemand zegt dat je het niet moet doen, omdat je eigenlijk al besloten hebt dat je het niet wilt gaan gebruiken?
Ga je ook naar een psycholoog voor je angsten?
Ga je ook naar een psycholoog voor je angsten?
donderdag 30 juni 2011 om 23:29
Abc, ik krijg inderdaad hulp, dit komt niet zomaar uit de lucht vallen, gaat een lange geschiedenis aan vooraf, van ziekzijn, niet weten wat er aan de hand is, uiteindelijk goede medcijnen waardoor ik wat opknapte, acceptatieproces van het hebben van een chronische ziekte en door het langdurig fysiek ziekzijn en door de onzekerheid die dat met zich meebracht uiteindelijk ook psychisch uitgeput geraakt. En ja, ik krijg hulp, alleen kwam die wat moeilijk op gang, ga dinsdag nu eindelijk beginnen met hart-ademcoherentie bij een therapeut en daarna gaan we verder de angsten aanpakken. Eerst de boel tot rust brengen dus.
donderdag 30 juni 2011 om 23:36
En ja abc, op dit moment denk ik niet zo logisch, rationeel en rustig als jij. Dat komt omdat ik zo slecht in mijn vel zit. De medicatie die ik gebruik voor mijn chronische darmziekte, daar ben ik nu inmiddels aan gewend, heb ik het ook best moeilijk mee gehad, kortgeleden verhoogde dosis van s.eroxat en o.xazepam. Ik had inmiddels een beetje het vertrouwen in mijn lijf terug, geaccepteerd dat ik me af en toe heel naar en ziek voel ineens, maar aangezien mijn draagkracht momenteel niet groot is, was dit even de druppel.
dinsdag 5 juli 2011 om 09:56
quote:Eindeloos schreef op 29 juni 2011 @ 15:37:
[...]
Geen van beide weet ik, Pelikaan.
Aan de enzymen in mijn bloed kon het infarct aangemerkt worden, ( en ook dat ik bijna kassiewijle was).
Maar voorzover ik weet heeft het met stress, oververmoeidheid, en daardoor stolling van het bloed te maken.Jeetje...ik had geen idee dat dat kon. Hoop dat je je weer wat beter voelt en dat je je rust kunt vinden.
[...]
Geen van beide weet ik, Pelikaan.
Aan de enzymen in mijn bloed kon het infarct aangemerkt worden, ( en ook dat ik bijna kassiewijle was).
Maar voorzover ik weet heeft het met stress, oververmoeidheid, en daardoor stolling van het bloed te maken.Jeetje...ik had geen idee dat dat kon. Hoop dat je je weer wat beter voelt en dat je je rust kunt vinden.