Aantal files neemt (eindelijk) af

01-07-2011 15:05 31 berichten
Het aantal files nam jarenlang alleen maar toe, wat een steeds grotere economische schadepost veroorzaakte.



Maar eindelijk gaat het de goede kant op. In een jaar tijd daalde het aantal files met bijna 20%. De verklaringen: de kwakkelende economie, minder slecht weer en meer asfalt.



Vooral dat laatste is een hele belangrijke. De ervaring van veel automobilisten - en in ieder geval die van mij - is dat meer asfalt ook gewoon helpt. Zo zijn de files op de A2 grotendeels verdwenen nu er meer asfalt ligt. Amsterdam-Utrecht en Utrecht-Den Bosch was een ramptraject, inmiddels rijdt het verkeer er meestal vlot door.



Ik hoop dat het kabinet ook snel doorpakt op de andere snelwegen waar de capaciteit nu nog tekortschiet. Bijvoorbeeld op de A1 door het Gooi en rondom Amersfoort. Of bijvoorbeeld in Midden-Delfland, waar de A4 snel moet worden doorgetrokken.



Verder is het goed om te zien dat problemen ook gewoon eens aangepakt worden in een land waar het een sport is geworden om er vooral heel lang over te praten.
Tja... en dan trekt de economie weer aan, en dan zijn de files weer terug...
Alle reacties Link kopieren
dus dat
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Het rijdt heerlijk door naar Amsterdam, totdat je op de ring A10 komt. Maar goed, dat ze in Amsterdam niks kunnen, wisten we allang (nog een Noord/Zuidlijn - museumpje iemand?).



Ik vind de stukken waarop je 130 km/u mag ook top, er zijn nu weer een aantal nieuwe trajecten bijgekomen waar je 130 km/u mag.



Toppie, mw Schultz van Haegen!
Alle reacties Link kopieren
Wat een gel*l

Overal zijn extra rijbanen aangelegd. Waardood de files wel korter zijn maar er staan nogsteeds even veel (of meer) auto's.



T moet nogsteeds over de zelfde 1 baans weg de stad in.........
quote:Maja82 schreef op 01 juli 2011 @ 15:21:

Wat een gel*l

Overal zijn extra rijbanen aangelegd. Waardood de files wel korter zijn maar er staan nogsteeds even veel (of meer) auto's.



T moet nogsteeds over de zelfde 1 baans weg de stad in.........Naar mijn eigen waarneming als automobilist ontstaan verreweg de meeste files doordat de capaciteit van de hoofd(snel)wegen te krap is. En niet doordat de afritten vastlopen omdat onderliggende wegen vaststaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk joh, zo'n land dat helemaal beplakt is met asfalt.

Dat is maar van korte duur hoor, dat die files weg zijn, al dat asfalt staat straks weer helemaal vol. Maarja, 't is lekker makkelijk scoren natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 01 juli 2011 @ 15:27:

[...]





Naar mijn eigen waarneming als automobilist ontstaan verreweg de meeste files doordat de capaciteit van de hoofd(snel)wegen te krap is. En niet doordat de afritten vastlopen omdat onderliggende wegen vaststaan.



Ja en omdat er nu meer asfalt ligt denken weer meer mensen dat ze met de auto kunnen en mogen er over een paar jaar weer rijstroken bij. Gezellig.......



Geld had beter gestoken kunnen worden in meer OV, een betere OV-chip en goedkoper OV.
Alle reacties Link kopieren
Meer asfalt is een lapmiddel. Over 15 jaar staan we met z'n allen 24 banen dik in de file tussen A-dam en Utrecht.



Beetje investeren in openbaar vervoer zou ook best slim zijn.
quote:Splinter02 schreef op 01 juli 2011 @ 15:29:

Ja leuk joh, zo'n land dat helemaal beplakt is met asfalt.

Dat is maar van korte duur hoor, dat die files weg zijn, al dat asfalt staat straks weer helemaal vol. Maarja, 't is lekker makkelijk scoren natuurlijk.



Dit is wel een typische reactie. Het lijkt me namelijk logisch dat de capaciteit van het wegennet (ongeveer) gelijke tred houdt met de ontwikkeling van de economie in het algemeen en die van het autogebruik in het bijzonder.



In het algemeen neemt in Nederland de hoeveelheid asfalt/bebouwing vooral toe door nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen met lokale ontsluitingswegen. Deze nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen zijn gebouwd omdat de bevolking nog steeds wat groeit, maar vooral ook omdat de welvaart is toegenomen, er meer huizen nodig zijn door kleinere gezinnen en bovendien mensen ook nog eens graag in een groter huis wonen dan 'vroeger' gebruikelijk was.



De capaciteit van snelwegen is veel minder sterk gegroeid dan het onderliggende wegennet. Veel snelwegen zijn aangelegd in de jaren '70. Het aantal auto's is sinds die tijd verveelvoudigd en in de jaren '90 is het fileprobleem sterk toegenomen. Dat er nu hier en daar wegen verbreed worden, is in feite een inhaalslag.



Verder valt het mijns inziens nogal mee met het extra asfalt op de snelwegen. In verreweg de meeste gevallen gaat het om een verbreding van een al bestaande weg. Bovendien wordt er redelijk zorgvuldig omgegaan met de inpassing van deze bredere wegen. Bij Utrecht is er zelfs een heuse landtunnel gemaakt zodat omwonenden straks geen last meer hebben van de bredere A2 (helaas schijnt het nogal moeilijk te zijn om deze tunnel ook open te stellen voor verkeer; de A2 loopt er tot vandaag nog langs).
quote:Helenita2 schreef op 01 juli 2011 @ 15:32:

Beetje investeren in openbaar vervoer zou ook best slim zijn.In feite gebeurt dit ook. De auto is een melkkoe, de OV-reiziger wordt van alle kanten gesubsidieerd. Het helpt alleen niet heel veel, de meeste mensen reizen toch het liefste met de auto en zelfs als maar een klein deel van de mensen de auto zou verruilen voor het OV is de capaciteit daarvan volstrekt onvoldoende.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een andere voorspelling gehoord:



Over 20 jaar is het file-probleem opgelost vanwege de vergrijzing.



Het zou maar zo waar kunnen zijn.
quote:Substanza_ schreef op 01 juli 2011 @ 15:42:

Ik heb een andere voorspelling gehoord:



Over 20 jaar is het file-probleem opgelost vanwege de vergrijzing.



Het zou maar zo waar kunnen zijn.Tja... dan staan we vast op de 'normale' wegen, achter dit...
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 01 juli 2011 @ 15:38:

[...]





Dit is wel een typische reactie. Het lijkt me namelijk logisch dat de capaciteit van het wegennet (ongeveer) gelijke tred houdt met de ontwikkeling van de economie in het algemeen en die van het autogebruik in het bijzonder.

...

Verder valt het mijns inziens nogal mee met het extra asfalt op de snelwegen. In verreweg de meeste gevallen gaat het om een verbreding van een al bestaande weg. Bovendien wordt er redelijk zorgvuldig omgegaan met de inpassing van deze bredere wegen. Bij Utrecht is er zelfs een heuse landtunnel gemaakt zodat omwonenden straks geen last meer hebben van de bredere A2 (helaas schijnt het nogal moeilijk te zijn om deze tunnel ook open te stellen voor verkeer; de A2 loopt er tot vandaag nog langs).

Ja, wauw, wel 1600 meter overdekt asfalt, sjonge zeg. En dat de Amelisweerd-discussie weer oplaait (laten we dat restje bos ook maar asfalteren), een rondweg dwars door Leidsche Rijn voorgesteld is of dwars door het Naardermeergebied, ja, daar hebben ze goed over nagedacht.

Snelwegen verbreden is overigens net zo goed extra asfalt als nieuwe snelwegen.



Naast het echt stimuleren en verbeteren van het OV zijn er nog zat andere mogelijkheden, zoals flexibel werken, mensen stimuleren dicht bij hun werk te gaan wonen, thuis werken enz. Maar da's moeilijker te realiseren.
Ze zouden hier 'n voorbeeld kunnen nemen aan bepaalde regio's in China. Daar worden er wegen boven op de bestaande snelwegen gebouwd. Zwaar vervoer (vrachtwagens, bussen en dingen met aanhangers) moeten onder rijden, de normale personenauto's rijden boven. Scheelt volgens mij alleen al veel dat je niet belemmert wordt door die grote slome vrachtwagens, waardoor je ook de borden aan de rechterkant van de weg niet goed kan zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 01 juli 2011 @ 15:32:

Meer asfalt is een lapmiddel. Over 15 jaar staan we met z'n allen 24 banen dik in de file tussen A-dam en Utrecht.



Beetje investeren in openbaar vervoer zou ook best slim zijn.

Ik ben eigenlijk tegen meer asfalt, maar iemand wees me laatst op het volgende:



Hoeveel procent van het dagelijkse verkeer denk je dat zich afspeelt in het openbaarvervoer (in % in km). Ik meen dat 10% van de afgelegde km met het openbaarvervoer worden afgelegd.



Hoeveel groei is er denk JIJ nog mogelijk op het openbaarvervoernet? Voor het spoorwegennet geldt nu al dat het tot het meest intensief bereisde spoorwegennet van de wereld behoord. De vraag is hoeveel groei daar bij mogelijk is.



Daarmee valt de trein volgens mij helaas af als echt vervanging van heel veel auto verkeer.



Volgens mij zou een gedeelte van de oplossing ook liggen in flexibel werken, maar dan gecombineerd met flexibele opvang van kinderen.

Een gedeelte van de oplossing ligt ook in meer thuis werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dagelijks dat het verbreden van snelwegen wel degelijk werkt. Waar vroeger files stonden kan je nu gewoon doorrijden. En het is echt niet zo dat de files nog steeds hetzelfde zijn omdat hetzelfde aantal mensen een stad in moeten.

Heb regelmatig bij steden in de file gestaan waar ik helemaal niet in moest maar gewoon langs. En nu een aantal wegen breder zijn geworden rijdt het gewoon door.



En helaas zijn er gewoon mensen die de auto voor het werk nodig hebben. Dan kan je nog het OV zo goed maken maar daar voorkom je echt niet mee dat iedereen de auto laat staan. Ook andere werktijden zijn voor veel mensen niet mogelijk



Wat wel jammer is, is dat ze in Nederland nooit ver vooruit denken. Er wordt nu een tweede maavlakte aangelegd waardoor er ongeveer twee keer zoveel container schepen als nu gelost kunnen worden. Iedereen kan zien aankomen dat de N15 en de A15 die nu al dagelijks vast staan vanwege alle vrachtwagens straks helemaal vast staan. Maar helaas zijn er nog geen plannen om de wegen, spoorlijnen en / of waterwegen daar aan te passen voor al die containers.
quote:Splinter02 schreef op 01 juli 2011 @ 15:56:

[...]



Ja, wauw, wel 1600 meter overdekt asfalt, sjonge zeg. En dat de Amelisweerd-discussie weer oplaait (laten we dat restje bos ook maar asfalteren), een rondweg dwars door Leidsche Rijn voorgesteld is of dwars door het Naardermeergebied, ja, daar hebben ze goed over nagedacht.

Snelwegen verbreden is overigens net zo goed extra asfalt als nieuwe snelwegen.



Naast het echt stimuleren en verbeteren van het OV zijn er nog zat andere mogelijkheden, zoals flexibel werken, mensen stimuleren dicht bij hun werk te gaan wonen, thuis werken enz. Maar da's moeilijker te realiseren.



De weg door het Naardermeergebied zou een korte, snelle verbinding zijn tussen Amsterdam-Zuid/A2/A9 en Almere/A1/A6. Verder zou deze weg ondergronds komen te liggen, juist om het Naardermeer te ontzien.



Dit plan is echter afgeschoten, waardoor als alternatief nu de A1 en A9 verbreed worden. Deze lopen dwars door dichtbevolkt gebied.



Conclusie: een ondergrondse weg aanleggen op een plek waar niemand er last van heeft mag niet van de bomenknuffelaars, in plaats daarvan moeten er nu snelwegen in dichtbevolkt stedelijk gebied worden verbreed. Met sommige milieuvrienden heb je geen vijanden meer nodig.



Overigens is de snelweg door Leidsche Rijn (ik neem aan dat je doelt op de verbinding A2-A12 om knooppunt Oudenrijn af te snijden) al direct afgeschoten toen iemand deze verzonnen had, het is niet meer dan een luchtbespiegeling, die bovendien vrijwel niet meer uitvoerbaar is omdat er geen tracé voor is vrijgehouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 01 juli 2011 @ 16:05:

Ze zouden hier 'n voorbeeld kunnen nemen aan bepaalde regio's in China. Daar worden er wegen boven op de bestaande snelwegen gebouwd. Zwaar vervoer (vrachtwagens, bussen en dingen met aanhangers) moeten onder rijden, de normale personenauto's rijden boven. Scheelt volgens mij alleen al veel dat je niet belemmert wordt door die grote slome vrachtwagens, waardoor je ook de borden aan de rechterkant van de weg niet goed kan zien.Op 2 baanssnelwegen zie ik regelmatig behoorlijke vertraging ontstaan als mensen vrachtwagens in gaan halen, ik ben helemaal voor!
Alle reacties Link kopieren
Het zou wel grappig zijn als iemand eens zou willen opzoeken hoeveel procent van de Nederlandse grond bedekt is met asfalt, hoeveel bebeouwd is, hoeveel landbouwgrond is en hoeveel "natuur" (wat in Nederland natuurlijk niet bestaat, maar de netjes bijgehouden parkjes van Staatsbosbeheer tellen we maar even onder natuur).



In dit soort discussies wordt zelden op basis van feiten gesproken, valt me regelmatig op.
Alle reacties Link kopieren
quote:ritmeester schreef op 01 juli 2011 @ 16:09:

Het zou wel grappig zijn als iemand eens zou willen opzoeken hoeveel procent van de Nederlandse grond bedekt is met asfalt, hoeveel bebeouwd is, hoeveel landbouwgrond is en hoeveel "natuur" (wat in Nederland natuurlijk niet bestaat, maar de netjes bijgehouden parkjes van Staatsbosbeheer tellen we maar even onder natuur).



In dit soort discussies wordt zelden op basis van feiten gesproken, valt me regelmatig op.

Hoeveel procent van het Nederlandse grondgebied bestaat uit asfalt? Tien, twintig, dertig? Bij enquêtes houden Nederlanders het al gauw op twintig procent, terwijl alle straten en wegen bij elkaar opgeteld in werkelijkheid niet meer dan 2,7 procent van de oppervlakte innemen.



Ik vind 2,7 % niet echt veel als je hierbij bedenkt dat het om alle straten en wegen bij elkaar gaat. Vraag me af hoeveel prcent hiervan autosnelweg is
quote:ritmeester schreef op 01 juli 2011 @ 16:09:

Het zou wel grappig zijn als iemand eens zou willen opzoeken hoeveel procent van de Nederlandse grond bedekt is met asfalt, hoeveel bebeouwd is, hoeveel landbouwgrond is en hoeveel "natuur" (wat in Nederland natuurlijk niet bestaat, maar de netjes bijgehouden parkjes van Staatsbosbeheer tellen we maar even onder natuur).



In dit soort discussies wordt zelden op basis van feiten gesproken, valt me regelmatig op.



Hier wat feiten, op de site over de A4 Midden-Delfland, afkomstig van het CBS



http://www.a4middendelfla ... erland-geasfalteerd-wordt



0,19% van Nederland bestaat uit autosnelweg. De andere wegen nemen 2,31% van de ruimte in. Wonen doen we slechts op 5,4% van de beschikbare ruimte, voor natuur is er ruim 2 keer zo veel ruimte (11,66%). Verreweg de meeste ruimte in Nederland wordt echter nog steeds gebruikt voor landbouw (ruim 55%).



Conclusie: het valt nogal mee met de asfaltering van Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Oh, minder files?

Dan ga ik weer lekker met de eend naar de fabriek. Alleen haalt ie geen 130.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 01 juli 2011 @ 16:17:

[...]





Hier wat feiten, op de site over de A4 Midden-Delfland, afkomstig van het CBS



http://www.a4middendelfla ... erland-geasfalteerd-wordt



0,19% van Nederland bestaat uit autosnelweg. De andere wegen nemen 2,31% van de ruimte in. Wonen doen we slechts op 5,4% van de beschikbare ruimte, voor natuur is er ruim 2 keer zo veel ruimte (11,66%). Verreweg de meeste ruimte in Nederland wordt echter nog steeds gebruikt voor landbouw (ruim 55%).



Conclusie: het valt nogal mee met de asfaltering van Nederland.

Dat bedoelde ik dus



Het gekke is dat mensen Nederland vooral zien vanuit huis of vanuit de auto, en daardoor zie je inderdaad veel asfalt en bebouwing. Maar Nederland is vooral heel erg leeg, en heel erg in bezit van boeren.
Alle reacties Link kopieren
Helaas zijn er op veel trajecten nog dagelijks files; leuk dat de algemene filedruk afneemt, maar helaas niet voor iedereen met positief resultaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven