Veganisten-discussie-topic!

03-07-2011 14:19 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van dit topic:http://forum.viva.nl/forum/Eten/Veganis ... ges/118991

open ik dit topic. Ik ben namelijk nieuwsgierig waarom een veganist geen eieren eet. Eieren komen tóch uit een kip, of wij ze nou eten of niet. Waarom zouden we daar geen gebruik van maken?
Sterker nog, als ik ze niet opraap rotten ze weg in de achtertuin. En als ik de haan er bij laat hebben we binnen no time een kippenplaag.
Wat is de reden om veganist te worden?

In mijn ogen gaat het zo ver en is het een enorme 'beperking'.
Mijn cholesterol bleek te hoog bij de laatste controle. Dat was voor mij de laatste stap om over te stappen naar veganistische voeding.

Ik wist al wel van de misstanden in de bio-industrie (ik ben al 10 jaar vegetariër en eet zoveel mogelijk biologische producten), maar ook in de melkvee- en pluimvee sector is heel veel mis vind ik.

Voor wie hier meer over wil lezen:

www.waardelozehaantjes.nl

www.veganisme.org
Tvp (ik lees mee)
Ik zag in 't andere topic dat er voor 'n hoop 'n surrogaat op basis van soja is, maar soja is minstens zo ongezond als dierlijke producten als ik diverse googleacties doe:

http://www.wereldburgers. ... a-kan-kanker-veroorzaken/
quote:_airecolette_ schreef op 03 juli 2011 @ 14:19:

Naar aanleiding van dit topic:http://forum.viva.nl/forum/Eten/Veganis ... ges/118991

open ik dit topic. Ik ben namelijk nieuwsgierig waarom een veganist geen eieren eet. Eieren komen tóch uit een kip, of wij ze nou eten of niet. Waarom zouden we daar geen gebruik van maken?

Tja, waarom zou ik geen vlees bij de Kiloknaller kopen, dat vlees ligt er nou toch.

Sorry hoor, maar ik vind je redenering heel erg dom.

Als wij al die kippen niet zouden houden (al dan niet in legbatterijen) en die eieren niet onmiddellijk zouden weghalen, zouden er lang zo veel eieren niet zijn.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Is je google stuk?

4.Eieren. Veganisten eten geen eieren en ook geen producten waar eieren in zitten, zoals mayonaise, veel soorten taart en gebak en andere producten die ei bevatten, zelfs al is het eiwitpoeder. Nu is er toch niet veel mis met scharreleieren, zullen velen denken. Maar veganisten zien dit anders. Door de consumptie van eieren worden er veel meer dieren gedood dan je in eerste instantie zou verwachten. Van alle kuikens is namelijk ongeveer 50% een haantje. Haantjes leggen geen eieren en zijn daarom commercieel niet interessant genoeg om vetgemest te worden tot slachtkip. Hierdoor gaan haantjes massaal de kuikentjesversnipperaar in. Dagelijks worden er miljoenen kuikentjes wereldwijd gedood voor de eiproductie. Veganisten willen hier vanuit moreel oogpunt geen onderdeel van zijn en eten om deze reden geen eieren. Zie ook de website Waardelozehaantjes.nl voor meer informatie.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat geven veganisten hun huisdieren te eten? Bestaan er veganische honden en kattevoer?
quote:pinacolada schreef op 03 juli 2011 @ 14:26:

Mijn cholesterol bleek te hoog bij de laatste controle. Dat was voor mij de laatste stap om over te stappen naar veganistische voeding.

Dan moet je juist vette vis eten als zalm en haring.

En cholesterolproblemen zijn meestal aangeboren, ken gezond etende slanke mensen met 'n te hoog cholesterol terwijl ik mezelf volsnack met junkfood en 'n gezond level heb.
Overigens heb ik respect voor iedereen, mijn vriend bijvoorbeeld is gedeeltelijk vegetariër (hij eet geen vlees en gevogelte maar wel vis, eieren, boter en melk).

Iedereen moet eten wat hij of zij wil, alleen IK kan het tegenover MEZELF niet langer meer verantwoorden om dierlijke producten te gebruiken.
Het lijkt mij super ongezond om nooit zuivel binnen te krijgen of een stukje vlees af en toe of een beetje vis. Verder weet ik heerlijke vegetarische gerechten met bijv. kaas maar als de kaas al weg valt dan weet ik het niet hoor. Misschien komen er nog op het andere topic lekkere recepten maar wat ik nu zie zou ik geen avondmenu mee weten te maken.

Verder ben ik het even kwijt hoe het was met die soja producten. Er is een keer een aflevering geweest van de Keuringsdienst van Waarde.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:nouschi schreef op 03 juli 2011 @ 14:30:

Is je google stuk?

4.Eieren. Veganisten eten geen eieren en ook geen producten waar eieren in zitten, zoals mayonaise, veel soorten taart en gebak en andere producten die ei bevatten, zelfs al is het eiwitpoeder. Nu is er toch niet veel mis met scharreleieren, zullen velen denken. Maar veganisten zien dit anders. Door de consumptie van eieren worden er veel meer dieren gedood dan je in eerste instantie zou verwachten. Van alle kuikens is namelijk ongeveer 50% een haantje. Haantjes leggen geen eieren en zijn daarom commercieel niet interessant genoeg om vetgemest te worden tot slachtkip. Hierdoor gaan haantjes massaal de kuikentjesversnipperaar in. Dagelijks worden er miljoenen kuikentjes wereldwijd gedood voor de eiproductie. Veganisten willen hier vanuit moreel oogpunt geen onderdeel van zijn en eten om deze reden geen eieren. Zie ook de website Waardelozehaantjes.nl voor meer informatie.Kunnen ze toch zelf 'n paar kippen in de tuin zetten voor de eieren. Dan hoeven ze geen haantjes te vermoorden en kunnen ze hun kipjes compleet vertroetelen en toch 'n lekker eitje eten.
Als je als veganist of vegetariër je kat of hond geen vlees te eten geeft is dat wat mij betreft dierenmishandeling.
@elninjoo, het was ook de laatste stap voor mij, ik dacht er al langer over na om veganistisch te gaan leven.

Over een half jaar moet ik weer mijn bloed laten controleren en als dan blijkt dat mijn cholesterol nog steeds te hoog is dan weet ik dat het inderdaad in mijzelf zit.
Mijn katten krijgen kattenvoer, het zijn katten en geen veganisten :-).

Katten zijn nou eenmaal carnivoren, ik voel mij niet geroepen om de natuur te veranderen.

Wat ik in mijn mond stop kan ik gelukkig wel zelf beslissen en dat doe ik dan ook.

Ik zal nooit iemand anders iets opleggen, mens noch dier.

Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes.
Thnx pinacolada.
Huisdieren hebben geen keuze. Diervoeding uit de winkel is van meer dan twijfelachtige afkomst.
Hieronder de voornaamste reden dat ik besloten heb veganistisch te gaan leven:

Er worden in Nederland jaarlijks meer dan 450 miljoen landbouwdieren gedood. Voor de overgrote meerderheid geldt dat ze een ellendig leven hebben geleid van gemiddeld slechts tien procent van hun normale levensduur.

Ook in de zuivel- en eierenindustrie worden er dieren gedood. Koeien moeten regelmatig een kalfje krijgen om melk te blijven geven. Jaarlijks worden er in dit land honderdduizenden van deze ‘overbodige’ stierkalfjes geslacht.

Ook worden op jaarbasis 30 miljoen haantjes vergast of zelfs levend versnipperd als bijproduct van de eierenproductie. Ook voor andere producten met dierlijke ingrediënten en bij dierproeven worden zeer veel dieren mishandeld en gedood.

Gezonde voeding behoeft geen dierlijke bestanddelen te bevatten. Een gevarieerd plantaardig menu met toevoeging van een vitamine B12-supplement kan de gezondheid zelfs ondersteunen. Bovendien doet de smaak van veganistische maaltijden na wat oefening zeker niet onder voor omnivoor eten.
Zijn er ook veganisten die hun kinderen dus ook alleen veganistisch voedsel geven?

Pinacolada, zou jij je kinderen er vrij in laten (ook op jonge leeftijd) of ze hetzelfde geven als jij eet?
Die stierkalfjes zijn toch niet overbodig? Daar kunnen ze toch overheerlijke kalfsbiefstuk van maken?

Ik vind de smaak van vlees en vis toch niet te vervangen en zonder kaas zou ik al helemaal niet kunnen.
bestaat er ook biologische katten- en hondenvoer?

Anders vind ik het wel een beetje krom dat die dieren die diervoer worden niet zoveel waard zijn dan de dieren dier `mensenvoer` worden, want die probeer je te beschermen met je aankopen (geen dierlijke producten) maar die andere helemaal niet?

(vind het wel heel knap dat je veganitisch bent, heb het wel eens geprobeerd, maar kreeg teveel tekorten)
Maar Pinacolada (krijg er bijna zin in )

Als je kippen in je eigen tuin zou hebben lopen, zou je dan wel eieren eten?
@Beauke: als ik kinderen zou hebben, zou ik ze vrij laten in wat ze willen eten. Zoals ik al eerder geschreven heb zal ik nooit iemand iets opleggen....

Maar even iets anders, het is eigenlijk een beetje vreemd dat ik me moet verantwoorden voor mijn keuze voor 100% plantaardig voedsel. Ik zou me niet hoeven moeten verantwoorden voor mijn diervriendelijke keuze eigenlijk....
quote:siroop schreef op 03 juli 2011 @ 14:57:

bestaat er ook biologische katten- en hondenvoer?

Biologisch wel, veganistisch volgens mij niet.

Edit: je hond of kat vegetarisch voeren kan blijkbaar wel. Moet je je kat nog wel leren geen vogeltje of muis te laten vangen..

Waar vind je wat?

Wie hond of kat geen vlees wil voorschotelen, heeft de keuze tussen kant-en-klare brokken, blikvoer of een voedingssupplement dat je bij vers eten voegt. Knight: 'Een compleet en evenwichtig vegetarisch dieet dat alle essentiële voedingsstoffen bevat, kan je bekomen door het geven van een vegetarisch voedingssupplement of een compleet vegetarisch commercieel dieet.' Hij pleit voor kwaliteitsprocedures en regelmatig laboratoriumonderzoek van de nutritionele waarden zodat je er zeker van kan zijn dat je huisdier gezond blijft.

Momenteel vind je meer vegetarisch voer voor honden dan voor katten. Zowel in Nederland als in België kan je hondenbrokken, vegetarische knabbels, oren en botten van het merk Yarrah kopen. De grotere Belgische natuurvoedingswinkels verkopen Yarrah, bij de kleinere moet je de producten in grote hoeveelheden bestellen. Je kan de producten ook bestellen via Bio-Planet, ter plaatse of via hun online-winkel op www.bio-planet.be Via verschillende online-winkels (zie lijstje onder dit artikel) kan je diverse producten kopen voor zowel honden als katten.

http://www.biteback.be/li ... l_art.php?artid=487&act=2
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven