Veganisten-discussie-topic!

03-07-2011 14:19 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van dit topic:http://forum.viva.nl/forum/Eten/Veganis ... ges/118991

open ik dit topic. Ik ben namelijk nieuwsgierig waarom een veganist geen eieren eet. Eieren komen tóch uit een kip, of wij ze nou eten of niet. Waarom zouden we daar geen gebruik van maken?
Leren schoenen draag ik al niet meer sinds ik vegetariër ben geworden (ongeveer 10 jaar geleden) en wijngums en ander snoep met gelatine (gemalen botten) erin eet ik ook al heel lang niet meer. Agar-Agar is o.a. een gelatine vervanger. Dus daar let ik op als ik snoep ofzo koop. Er is maar weinig keus maar het wordt wel steeds meer gelukkig.

In een heleboel E-nummers zitten ook dierlijke bestanddelen. Vandaar mijn keuze om alles vers te bereiden.

Koop ik wel iets kant en klaar (bijvoorbeeld Tartex broodbeleg) dan zitten daar weinig tot geen additieven (E-nummers) in en al helemaal geen dierlijke. Sowieso kom je in de natuurvoedingswinkel weinig additieven tegen.

Het zou kunnen dat in medicijnen die ik in de toekomst wellicht nodig ga hebben dierlijke toevoegingen zitten. Ik zal dan, indien er geen alternatief voor is en het echt noodzakelijk is voor mijn gezondheid, deze medicijnen toch nemen.

Maar zolang ik het zelf kan beïnvloeden zal ik de keuze maken voor 100% plantaardig waar mogelijk.
Misschien fruitdruifvliegjes elninjoo . Mooi scrabblewoord trouwens LOL.

Ik zal zelf mijn veganisme nooit opdringen. Zoals eerder gezegd, als ik ergens uitgenodigd wordt dan neem ik genoegen met een vegetarische maaltijd. Ik wil de gastheer/vrouw niet onnodig in de stress laten schieten.
quote:pinacolada schreef op 03 juli 2011 @ 16:48:

Misschien fruitdruifvliegjes elninjoo . Mooi scrabblewoord trouwens LOL.

Ik zal zelf mijn veganisme nooit opdringen. Zoals eerder gezegd, als ik ergens uitgenodigd wordt dan neem ik genoegen met een vegetarische maaltijd. Ik wil de gastheer/vrouw niet onnodig in de stress laten schieten.

Da's in elk geval mooi! Met kaas zijn al heel veel gerechten op te leuken als er geen vis/vlees in mag

En je valt er ook niet over dat zij bijv. hun frikandel in 't zelfde frituurvet bakken als de frietjes waar jij ook van eet?
quote:pinacolada schreef op 03 juli 2011 @ 16:48:

Misschien fruitdruifvliegjes elninjoo .

Helaas.....

quote:Vegetarische/veganistische wijnen

Hoewel dit lang niet algemeen bekend is, zijn de meeste wijnen (en sommige bieren) feitelijk ongeschikt voor veganisten en sommige ook voor vegetariërs. Ze worden namelijk geklaard door de rondzwevende restanten van de grondstoffen te binden aan eiwitten en vervolgens met eiwit en al eruit te filteren. De hiervoor gebruikte eiwitten zijn doorgaans afkomstig van dierlijk afval. Vooral favoriet zijn lege eierdoppen uit de eierverwerkende industrie en 'isinglass', gelatine uit de blaas van vissen. Maar ook bloed, merg, chitine, ei-eiwit, visolie, melk, caseïne of 'gewone' gelatine schijnen te worden gebruikt. Doe maar net of je dit niet gelezen hebt, anders wordt 't helemaal zo sober wat je nog binnen mag krijgen
Nee elninjoo maar zo ben ik nooit geweest eigenlijk. Toen ik nog 'alleen maar' vegetarisch was zou ik ook de soepballetjes uit de tomatensoep vissen en aan iemand anders geven bijvoorbeeld, of aan de kat.

Mijn ex at wel (biologisch) vlees en dat maakte ik ook voor hem klaar, no problem.
Oh...ik zie het ja.....goh weer wat geleerd. Nou was ik toch niet zo heel dol op wijn, dat scheelt weer .
Net lijstje uitgeprint met veganistische wijnen...Thanks voor je opmerkzaamheid elninjoo!

Ik had me hier nog niet eerder in verdiept omdat ik heel weinig alcohol gebruik.
mag je toch wel pinacolada?
Ehmm..zelfgemaakte wel...denk ik??? of zit in rum ook geplette kakkerlakschildjes ofzo .

ik ga me zo maar eens storten op mijn 100% plantaardige zelfgemaakte pizza :-).

Als iemand interesse heeft in het recept, zie het receptentopic :-).
Ik vind het knap van je Pinacolada, want ik hield het zelf niet vol om overal goed op te letten en ben dus nu slecht vegetariër (maar al wel ruim 20 jaar).

Al doe je niet alles 100% goed dan nog is het de moeite waard om in ieder geval iets te proberen, want liever inconsequent goed dan consequent fout zeg ik altijd maar .
quote:pinacolada schreef op 03 juli 2011 @ 17:22:

Ehmm..zelfgemaakte wel...denk ik??? of zit in rum ook geplette kakkerlakschildjes ofzo .

ignorance is bliss

quote:ik ga me zo maar eens storten op mijn 100% plantaardige zelfgemaakte pizza :-).

Als iemand interesse heeft in het recept, zie het receptentopic :-).Voor mij is 'n pizza niet compleet zonder 'n flinke hoeveelheid kaas!
Pinacolada:

Het zou totaal niets voor mij zijn, maar ik vind het cool hoe jij het doet. Wel strikt en principieel maar niet star of aanmatigend.

En ook je postings hier vind ik klasse. Je laat je niet beledigen of uit de tent lokken.
Neuh klopt Hiltje :-). Bedankt voor het compliment!

Precies Iris!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven