Geld & Recht alle pijlers

vruchtgebruik

03-07-2011 16:02 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan me vertellen hoe het zit met het recht op vruchtgebruik na een scheiding?

Mijn exman zijn ouders hebben aardig vermogen, nu weet ik dat ik ergens recht op heb, heeft de advocaat ook destijds gezegd, maar hoe kan je dat berekenen dan?
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Dus je bent gescheiden van je man en nu wil je wel ff vangen als zijn ouders,waar je niets van bent, overlijden. Wat ben jij hebberig zeg.
Je klinkt als een enorme centengraaier, maar dat terzijde.

Zijn zijn ouders nog in leven, dan krijg je geen rooie rotcent.

En het ligt er maar aan hoe je getrouwd bent geweest. De meeste rijke families zijn wel zo slim om bij een notaris te regelen dat ex-partners geen recht hebben op hun vermogen.
Ze leven dus nog lees ik.

Dan krijg jij helemaal niets van die erfenis. Dat weet ik heel zeker.

Jammer joh. Je had jezelf zeker rijk gerekend?
Wat een rare reacties zitten er tussen.
quote:bommi schreef op 03 juli 2011 @ 16:27:

Ze leven dus nog lees ik.

Dan krijg jij helemaal niets van die erfenis. Dat weet ik heel zeker.

Jammer joh. Je had jezelf zeker rijk gerekend?Rijk zijn is iets anders dan geld hebben. Overigens gaat hetmij er alleen op waar ik recht op heb, krijg ook partneralimentatie, dus dan ben ik ook een centengraaier?
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Een partneralimentatie kan ik nog begrijpen, maar waarom zou je geld willen van de ouders van je ex?

Maar je hebt er geen recht op.
Laat ze lekker kletsen, Nicci.

Ik heb het zelf bij de hand gehad inderdaad, moeder overleed tijdens mijn huwelijk met zoon. Toen vader ook overleed ( zoon had mij inmiddels verlaten voor een ander en liet mij berooid en met schulden achter) kreeg ik een gedeelte van het moedersdeel.

En dat deel was heel welkom.
@niccifrench

Partneralimentatie zou ik zelf ook nooit vragen, maar wellicht heb jij een goede reden om niet voor jezelf te kunnen zorgen?

Dat gezegd hebbende, vind ik het echt raar dat je geld van je schoonouders verwachtte. Ik vraag me af waarom je daar, stel dat het een recht zou zijn, uberhaupt aanspraak op zou willen maken.
@substanza

Die situatie is heel anders omdat jij wettig erfgename was op het moment dat je toen nog schoonmoeder overleed.
Dus als ik ga scheiden kan ik geld eisen van mijn (ex) schoonouders? En mij man (dan exman) kan dan geld eisen van mijn ouders? Lijkt me een zeeeeeer vreemde situatie.
Je kunt trouwens wel uit gunst erven. Als jouw ex schoonouders denken; die nicci is echt enn leuke meid, die krijgt iets van ons na ons overlijden en dat nemen we expliciet zo op in ons testament.....dan krijg je wel iets. Als ze dat niet hebben gedaan, dan dus niet
quote:Substanza_ schreef op 03 juli 2011 @ 16:35:

Laat ze lekker kletsen, Nicci.

Ik heb het zelf bij de hand gehad inderdaad, moeder overleed tijdens mijn huwelijk met zoon. Toen vader ook overleed ( zoon had mij inmiddels verlaten voor een ander en liet mij berooid en met schulden achter) kreeg ik een gedeelte van het moedersdeel.

En dat deel was heel welkom.maar in het geval van Nicci leven beide ex-schoonouders nog. Dat lijkt me dan toch een ander geval.
quote:bommi schreef op 03 juli 2011 @ 16:33:

Een partneralimentatie kan ik nog begrijpen, maar waarom zou je geld willen van de ouders van je ex?

Maar je hebt er geen recht op.Zelfs partneralimentatie kan ik niet begrijpen, je bent uit elkaar, wil je dan als vrouw zijnde nog 12 jaar je handje ophouden omdat je niet in je eigen levensonderhoud wil voorzien? Dan krijg je nog de mensen die zeggen "ja, maar omdat ik thuis bleef, kon hij carrière maken". dat klopt, en daarvan heb jij die jaren de vruchten van geplukt, nu zijn jullie uit elkaar, dus nu zul je je eigen vruchten moeten verdienen. Het is een regeling van heel vroeger, waarbij vrouwen na de scheiding niets hadden en ook niet de mogelijkheid kregen buitenshuis te werken omdat dat toentertijd niet normaal was.
Feeks, dat jij iets niet kan begrijpen betekent niet automatisch dat het niet normaal is.

Bovendien discrimineert de regel niet en kunnen mannen net zo goed aanspraak maken op partneralimentatie als vrouwen.
Feeks, dat is toch hier de discussie niet, of partneralimentatie al dan niet terecht is ja of nee.
quote:alexisss schreef op 03 juli 2011 @ 16:43:

Feeks, dat jij iets niet kan begrijpen betekent niet automatisch dat het niet normaal is.

Bovendien discrimineert de regel niet en kunnen mannen net zo goed aanspraak maken op partneralimentatie als vrouwen.Inderdaad, maar je moet toegeven dat er in de praktijk bijna geen mannen een beroep op doen. Van oudsher is het een regeling voor huisvrouwen, en zo wordt hij ook bijna altijd aangewend. Dus het is zeker geen sekseneutrale regeling.
@substanza

TO begint zelf over partneralimentatie, hoor.
Ik ken wel een paar gevallen van vrouwen die hun ex alimentatie moeten betalen.
quote:Mlle_j schreef op 03 juli 2011 @ 16:47:

[...]

Inderdaad, maar je moet toegeven dat er in de praktijk bijna geen mannen een beroep op doen. Van oudsher is het een regeling voor huisvrouwen, en zo wordt hij ook bijna altijd aangewend. Dus het is zeker geen sekseneutrale regeling.Dat er meer vrouwen gebruik maken van de regel dan mannen, doet toch niks af aan het feit dat hij voor beide partijen geldt? De regel an sich is zo sekseneutraal als het maar kan zijn.
quote:Substanza_ schreef op 03 juli 2011 @ 16:35:

En dat deel was heel welkom.

Was dat voor de wijziging van de erfwet?

Sinds die wijziging valt de hele erfenis namelijk toe aan de langstlevende partner en kunnen kinderen geen recht doen gelden op een deel van de erfenis.

En nee, als ex-schoondochter heeft TO geen enkel recht op een deel van de erfenis bij overlijden van schoonouders. Je bouwt daar geen recht op op, zoals dat bij pensioen wel kan bijvoorbeeld.
Gekke mensen hebben we toch in nederland.

Woon je nog in het huis dat van je exman cq zijn ouders is?
quote:Ikbenanoniem schreef op 03 juli 2011 @ 16:58:

[...]

Sinds die wijziging valt de hele erfenis namelijk toe aan de langstlevende partner en kunnen kinderen geen recht doen gelden op een deel van de erfenis. Dit was altijd al zo toch.
quote:Ikbenanoniem schreef op 03 juli 2011 @ 16:58:

[...]

Sinds die wijziging valt de hele erfenis namelijk toe aan de langstlevende partner en kunnen kinderen geen recht doen gelden op een deel van de erfenis.

En nee, als ex-schoondochter heeft TO geen enkel recht op een deel van de erfenis bij overlijden van schoonouders. Je bouwt daar geen recht op op, zoals dat bij pensioen wel kan bijvoorbeeld.

Klopt, zo is het bij mijn vader zijn erfenis ook gegaan.

Als schoondochter lijkt het me dan dat je nergens recht op hebt, en waarom zou je die ook hebben , als aangetrouwde partner, en in dit geval zelfs een ex partner.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
TO krijgt niks.

Anders had mijn moeder ook wel geërfd toen mijn oma en opa overleed (mijn is vader is al overleden). Dus gaat het over naar mij, mijn broer en mijn zusje.

Dus in het geval van TO gaat het vruchtgebruik naar haar ex-man. Als hij overlijdt naar zijn kinderen. Dus helaas pindakaas, ze heeft geen recht op het vruchtgebruik van haar ex-schoonouders.
quote:Substanza_ schreef op 03 juli 2011 @ 16:48:

Ik ken wel een paar gevallen van vrouwen die hun ex alimentatie moeten betalen.Nina B. straks aan Pieter S.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven