Geld & Recht alle pijlers

vruchtgebruik

03-07-2011 16:02 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan me vertellen hoe het zit met het recht op vruchtgebruik na een scheiding?

Mijn exman zijn ouders hebben aardig vermogen, nu weet ik dat ik ergens recht op heb, heeft de advocaat ook destijds gezegd, maar hoe kan je dat berekenen dan?
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Ik kan mij niet voorstellen dat jij recht zou hebben op vermogen van zijn ouders. Zelfs eigen (klein)kinderen hebben geen recht op het vermogen van hun (groot)ouders zolang 1 of beiden nog leven.
Het vermogen gaat volgens mij hoofdzakelijk om de woning, indien die verkocht wordt. Ik heb destijds van de advocaat gehoord dat ik recht heb op vruchtgebruik indien de woning word verkocht. Alleen toen stond mijn hoofd niet zozeer bij dit onderwerp.
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Niks. Zoiets heet koude uitsluiting. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze dat gewoon in hun testament opgenomen. Na scheiding erf jij dus niks meer. En zolang jouw expartner leeft erven juw eventuele kinderen ook niet.
Als jij het vruchtgebruik zou 'krijgen' wat moet een koper dan nog met de woning? Ik vind het een raar verhaal.
Vruchtgebruik? Dat is het in de woning mogen wonen na overlijden van de partner...... Dat lijkt me helemaal stug. Nogmaals als exvrouw heb je helemaal nergens recht op wettelijk gezien.
quote:Oriane schreef op 03 juli 2011 @ 16:09:

Niks. Zoiets heet koude uitsluiting. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze dat gewoon in hun testament opgenomen. Na scheiding erf jij dus niks meer. En zolang jouw expartner leeft erven juw eventuele kinderen ook niet.Jij weet er duidelijk niks van.
Nee dame, jij niet......
Heeft jouw advocaat in het testament van jouw exschoonouders kunnen kijken? Nee dus... Wettelijk gezien heb je gewoon nergens recht op. Kwestie van even googelen...
Dus de advocaat heeft gelogen volgens jou? Denk toch wel dat die me dat niet zomaar als tip heeft gegeven, maar vraag wel even bij de advocaat zelf opnieuw.
Je kunt alleen ergens recht op hebben na jullie scheiding als je schoonouders waren overleden tijdens jullie huwelijk. Als er dan geen koude uitsluitingsclausule was geweest had de erfenis na de scheiding verdeeld geworden. Als ze nu nog leven of leefden na jullie scheiding gaat dat alles niet op namelijk.
quote:Oriane schreef op 03 juli 2011 @ 16:11:

Vruchtgebruik? Dat is het in de woning mogen wonen na overlijden van de partner...... Dat lijkt me helemaal stug. Nogmaals als exvrouw heb je helemaal nergens recht op wettelijk gezien.

Je begint iets te kort door de bocht. Vruchtgebruik (economisch eigendom) is het gebruik van de woning, terwijl de blote eigendom (juridische eigendom) bij iemand anders ligt.

De conclusie is (denk ik) wel hetzelfde, namelijk dat TO hier geen recht op heeft. Ik kan me geen constructie voorstellen waarbij dat wel zo zou zijn... anyone?
Als die ouders dood zijn, en je erft iets, hoor je dat tzt vanzelf wel.
Op het moment dat beide exschoonouders overleden zijn, krijg jij een deel over de periode dat je nog getrouwd was met hun zoon.

Mits zij niks vastgelegd hebben in een testament. Dan gelden de wettelijke regels.
quote:Oriane schreef op 03 juli 2011 @ 16:15:

Je kunt alleen ergens recht op hebben na jullie scheiding als je schoonouders waren overleden tijdens jullie huwelijk. Als er dan geen koude uitsluitingsclausule was geweest had de erfenis na de scheiding verdeeld geworden. Als ze nu nog leven of leefden na jullie scheiding gaat dat alles niet op namelijk.Dit klopt volgens mij wel!
quote:Substanza_ schreef op 03 juli 2011 @ 16:17:

Op het moment dat beide exschoonouders overleden zijn, krijg jij een deel over de periode dat je nog getrouwd was met hun zoon.

Mits zij niks vastgelegd hebben in een testament. Dan gelden de wettelijke regels.Okay heb je daar zelf ervaring mee?
@substanza

Tijdens het huwelijk bouw je geen rechten op voor een erfenis na afloop van dat huwelijk.
Ik zeg niet dat hij liegt, hooguit dat je het verkeerd begrepen hebt. Als zijn ouders nog leefden op het moment van jullie scheiding vervallen alle banden. Jullie eventuele kinderen zouden wel kunnen erven. Maar dan moet jouw ex ook overlijden. Dan gaat het geld over op hun.
@niccifrench

Leven je schoonouders en ex-partner nog?
quote:nummerzoveel schreef op 03 juli 2011 @ 16:20:

@substanza

Tijdens het huwelijk bouw je geen rechten op voor een erfenis na afloop van dat huwelijk.Wel als 1 van de schoonouders overlijdt tijdens jouw huwelijk.
quote:niccifrench schreef op 03 juli 2011 @ 16:19:

[...]

Okay heb je daar zelf ervaring mee?Gaat niet meer op sinds de nieuwe erfrechtregels bestaan..
@substanza

Daarom schreef ik ook 'na afloop van'
quote:Substanza_ schreef op 03 juli 2011 @ 16:21:

[...]

Wel als 1 van de schoonouders overlijdt tijdens jouw huwelijk.Jep....maar dat is hier niet het geval aangezien de TO over haar exschoonouders spreekt in de tegenwoordige tijd....ik neem aan dat ze nu dus nog leven en dan heeft ze gewoon nergens recht op.
quote:nummerzoveel schreef op 03 juli 2011 @ 16:20:

@niccifrench

Leven je schoonouders en ex-partner nog?Ja, gelukkig wel. ik zie aan de verschillende meningen, dat het niet een makkelijk onderwerp is. Ik ga toch de advocaat maar weer eens vragen.
Als ze nog leven, erf je niks, Nicci.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven