schoonouders uitnodigen

03-07-2011 20:21 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Binnenkort gaat mn vriend promoveren. Met feestje en etentje enzo erbij!

Hoort hij dan ook mijn ouders uit te nodigen? Of is dat meer een gelegenheid van zijn familie, vrienden en professoren?
Natuurlijk hoort hij zijn ouders daarvoor uit te nodigen! En de rest van de familie en zijn vrienden: iedereen is welkom, over het algemeen. Tenzij hij niet zo'n goede relatie met zijn ouders heeft natuurlijk, maar een promotie is als een bruiloft: voor iedereen
Vaak zit er wel een maximum aan het aantal mensen wat mee mag naar het 'officiele' stuk, maar voor een feestje en etentje mag hij toch uitnodigen wie hij wil? Het ligt dan aan hem of hij jouw ouders erbij wil hebben.
Ze bedoelt haar ouders.

Ja, lijkt me wel vrij logisch. Hoezo? Wil hij niet?
Oh, jóuw ouders. Nou, als hij zin heeft. Het is net zoals een bruiloft, maar hij trouwt met zichzelf, dus hij mag kiezen
quote:Blyt schreef op 03 juli 2011 @ 20:23:

Natuurlijk hoort hij zijn ouders daarvoor uit te nodigen! En de rest van de familie en zijn vrienden: iedereen is welkom, over het algemeen. Tenzij hij niet zo'n goede relatie met zijn ouders heeft natuurlijk, maar een promotie is als een bruiloft: voor iedereen Blyt, het gaat over zijn schoonouders! (Ik moest ook even 2 keer lezen hoor!)
Heeft je vriend zelf te kiezen vind ik.

Ik heb de ouders van mijn vriend uitgenodigd op de receptie vlak na mijn verdediging (en het officiële stuk zelf ook natuurlijk), maar niet op het etentje 's avonds. Hier heb ik enkel wat naaste familie en hele goede vrienden op uitgenodigd.

Ik denk dat mijn schoonouders dit ergens wel spijtig vonden en misschien wel hadden verwacht te mogen komen (ze vinden nogal snel dat zoiets 'hoort'). Maar ik had ze toen nog maar 1 of 2 keer ontmoet en het etentje werd me zo al duur genoeg.

Maar ik weet dat mijn vriend de ouders van zijn toenmalige vriendin wel heeft uitgenodigd. Ze waren toen ook wel al veel langer samen dan wij toen waren.

Dus, hangt af van de relatie tussen je vriend en jouw ouders.
quote:Blyt schreef op 03 juli 2011 @ 20:23:

Natuurlijk hoort hij zijn ouders daarvoor uit te nodigen! En de rest van de familie en zijn vrienden: iedereen is welkom, over het algemeen. Tenzij hij niet zo'n goede relatie met zijn ouders heeft natuurlijk, maar een promotie is als een bruiloft: voor iedereen Lezen.
Kent hij je ouders goed? Dan vind ik wel dat het er een beetje bij hoort. Maar ik vind ook altijd: wie betaalt, bepaalt. Het is zijn etentje dus hij mag uitnodigen wie hij wil.
Als ik het goed heb is een promotie een openbare plechtigheid, dus jouw ouders zouden zelfs kunnen komen als ze niet zijn uitgenodigd Ik weet niet of ze van ver moeten komen, maar anders kun je ze ook alleen voor de plechtigheid en de receptie uitnodigen en niet voor het etentje etc.
dubbel
zucht
oeps
quote:borderwalk schreef op 03 juli 2011 @ 20:37:

Als ik het goed heb is een promotie een openbare plechtigheid, dus jouw ouders zouden zelfs kunnen komen als ze niet zijn uitgenodigd Ik weet niet of ze van ver moeten komen, maar anders kun je ze ook alleen voor de plechtigheid en de receptie uitnodigen en niet voor het etentje etc.Zolang er plaats is is iedereen in principe welkom, maar als de zaal een beperkte grootte heeft gaan genodigden voor.
Het hangt ook een beetje af van het budget van de promovendus.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 03 juli 2011 @ 20:41:

Het hangt ook een beetje af van het budget van de promovendus.

Inderdaad, promoveren kan een hele kostelijke bedoening zijn.

Een vriend van mij had het anders aangepakt en een heel groot etentje gegeven, maar onder voorwaarde dat iedereen die wou komen zelf betaalde. Maar misschien staat dit nog slechter bij de schoonouders dan het gewoon heel klein te houden..
quote:nephthys schreef op 03 juli 2011 @ 20:46:

[...]

Inderdaad, promoveren kan een hele kostelijke bedoening zijn.

Een vriend van mij had het anders aangepakt en een heel groot etentje gegeven, maar onder voorwaarde dat iedereen die wou komen zelf betaalde. Maar misschien staat dit nog slechter bij de schoonouders dan het gewoon heel klein te houden..

Kostelijk? Is dat een nieuw woord?

Je bedoelt vast kostbaar.
quote:scarpetta schreef op 03 juli 2011 @ 20:59:

[...]

Kostelijk? Is dat een nieuw woord?

Je bedoelt vast kostbaar.

Kostbaar kan het ook zijn, maar dat is niet wat ik bedoelde.

Kostelijk wordt in het vlaams ook gebruikt als 'duur' (en ook als 'vermakelijk/grappig'). Klinkt voor mij zo standaard dat ik niet doorhad dat het geen standaard nederlands is.
Het openbare deel en de drankjes achteraf - daar nodig je gewoon iedereen voor uit.

Het etentje heb ik zelf gesplitst: 1 voor de commissie en begeleider op de dag zelf. Een ander etentje op een andere dag voor de familie. Reden? M'n ouder hebben niet gestudeerd en praten geen Engels, terwijl de commissie deels uit buitenlanders bestond. Ik vreesde dat ze er dus helemaal niks aan zouden hebben.
quote:stapas schreef op 03 juli 2011 @ 21:39:

Het openbare deel en de drankjes achteraf - daar nodig je gewoon iedereen voor uit.

Het etentje heb ik zelf gesplitst: 1 voor de commissie en begeleider op de dag zelf. Een ander etentje op een andere dag voor de familie. Reden? M'n ouder hebben niet gestudeerd en praten geen Engels, terwijl de commissie deels uit buitenlanders bestond. Ik vreesde dat ze er dus helemaal niks aan zouden hebben.Inderdaad, ik heb ook een apart etentje gehad met de deels buitenlandse juryleden. Niet perse omdat mijn ouders niet gestudeerd hebben of geen engels kunnen maar omdat ik vreesde (deels terecht) dat de discussies toch voornamelijk over studiegebied zouden gaan.
quote:nephthys schreef op 03 juli 2011 @ 21:18:

[...]

Kostbaar kan het ook zijn, maar dat is niet wat ik bedoelde.

.Hihi, dat bedoelde je dus wel. Het gebruik van het woord kostbaar is ook zo'n typisch Vlaams-Nederlands verschil: Kostbaar in NL betekent duur; kostbaar in VL betekent waardevol
De man van een collega van mijn moeder had zelfs mijn moeder uitgenodigd (weinig contact buiten werk) dus ja, dat kan. Zelf zou ik ze wel uitnodigen.
quote:stapas schreef op 03 juli 2011 @ 21:46:

[...]

Hihi, dat bedoelde je dus wel. Het gebruik van het woord kostbaar is ook zo'n typisch Vlaams-Nederlands verschil: Kostbaar in NL betekent duur; kostbaar in VL betekent waardevol

gho, ik leer nog iets bij

Wel verwarrend...

Kostbaar betekent in nl ook waardevol

On topic, wonen jullie al samen?
Dat ligt er denk ik een beetje aan hoe lang jullie al samen zijn.

Ik vind het volkomen logisch dat je ze wel uitnodigt voor de receptie maar niet voor het eten als je ze nog niet zo goed kent en het om een select gezelschap gaat.

Als jullie elkaar al 3 jaar kennen wordt het wat anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven