Anderhalf jaar groep 1 en dan..?

05-07-2011 10:54 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is van feb 2006 en gaat nu, na anderhalf jaar groep , naar groep 2 (ze is nu dus zeg maar 5,5)

Alle vriendinnen gaan nu naar groep 3 en bij de kindjes die blijven heeft ze geen aansluiting.

Ze komt goed mee, is niet op haar mondje gevallen, maar is ook geen superslim kind. Ze doet gewoon haar ding. Groot voor dr leeftijd en speelt altijd al met de grote kindjes.( Op dansles ook in de groep 6-11)

Heb vanmiddag gesprek met juf over een eventuele test..

Ik vind het persoonlijk erg lang om haar nog een heel jaar te laten kleuteren... Wat vinden jullie? Ervaring iemand??
Ik heb hetzelfde met mijn zoon, maar wat is er mis met nog een jaar kleuteren? Doen ze waarschijnlijk niet voor niks op school. Is ze er wel aan toe? Ze moeten al zo snel groot worden...
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
waarom wil de school haar nog een jaar laten kleuteren dan?

Uit jou verhaal lijkt het alsof je dochter goed meekan met de kinderen die naar groep 3 gaan.
Maar jij zou willen dat ze groep 2 overslaat begrijp ik?

Volgens mij is vrij normaal kinderen van februari 2006, naar groep 2.

Hier wel tenminste
Lekker laten kleuteren, anders loopt ze over een half jaar verschrikkelijk op haar tenen omdat ze dan toch te jong blijkt met alle gevolgen vandien. Niet zo pushen met die kinderen, voor je het weet zijn ze groot!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
mijn zoon is van december 2005 en gaat na de zomervakantie ook naar groep 2. Bij ons hanteren ze nog die ouderwetse oktober grens. Ben er wel blij mee, mijn zoon is nog niet toe aan groep 3. Maar dat vind ik persoonlijk.
eens met Fame.
Dit is normaal hoor. De grens ligt tegenwoordig bij 1 januari. Maar vaak wordt zelfs nog de 1 oktoberregel gehanteerd. Ze zal dus naar alle waarschijnlijkheid niet de oudste zijn in de klas.
Mijn dochter is van exact dezelfde leeftijd als jouw dochter. Er is echter geen haar op mijn hoofd die haar na de zomervakantie naar groep 3 wil laten gaan. Heb bij mijn oudste gezien wat voor enorme overstap dat is. Opeens bijna geen speeltijd meer, maar serieus woordjes leren en rekenen. Lang stilzitten en strakke regels. En ik gun het mijn jongste erg om nog even lekker te mogen spelen en haar sociaal/emotionele ontwikkeling uit te breiden.

Dit, ondanks het feit dat ze redelijk kan lezen en rekenen op groep 3 niveau. (Maar tja, dat heeft ze van grote zus geleerd....)

Ik zie haar liever nog een jaar kleuteren in groep 2 en dat de juf haar dan extra uitdaging geeft in de vorm van bezig zijn met letters en cijfers.

Wel snap ik je gevoel. Toen Sophie in januari begon met de eerste woordjes van groep 3 te lezen enzo dachten wij ook wel "Djeez, dat wordt nog een lang jaar voor d'r, volgend jaar". Maar zolang zijzelf met plezier naar school gaat en lekker knutselt en friemelt, hoor je ons niet! Als ze school saai gaat vinden en aangeeft (middels probleemgedrag ofzo) dat ze toe is aan veeeel meer, dan kijken we daar op dat moment wel naar!
Doet zij al oudste kleuter werkjes? Dus de voorbereiding op groep 3, anders is de overstap helemaal enorm. Hier hadden ze afgelopen schooljaar mee kunnen beginnen. Dat doen ze als ze ook echt denken dat het kind eraan toe is.
Groep 2 overslaan is nogal wat. Dat moet ze er wel echt heel erg aan toe zijn. Qua leren moet ze dan ver voorliggen op haar leeftijdsgenootjes, en op sociaal-emotioneel gebied ook. Is dat ook zo? Je schrijft namelijk dat ze niet extreem slim is.

Dan zou een kleuterklaas overslaan geen goede zijn denk ik. Alleen eigenlijk dan om de reden dat ze graag met oudere kindjes speelt. Lijkt me niet voldoende.

Mijn zoon voelde zich ook altijd aangetrokken tot oudere kinderen. Nu (hij gaat straks naar groep 4) gelukkig niet meer. Volgens mij vond hij oudere kinderen fijner omdat deze voorspelbaarder waren en hem nog lekker klein lieten zijn. Hij kreeg alles veel makkelijker voor elkaar.

Maar dat is goedgekomen. Nu trekt hij het liefst naar leeftijdsgenootjes. Ik zou er dus nog niet teveel waarde aan hechten allemaal.

Sterkte.
quote:Nelladella1 schreef op 05 juli 2011 @ 11:03:

Dit is normaal hoor. De grens ligt tegenwoordig bij 1 januari. Maar vaak wordt zelfs nog de 1 oktoberregel gehanteerd. Ze zal dus naar alle waarschijnlijkheid niet de oudste zijn in de klas.Klopt, de grens ligt al jaren bij 1 januari. Er zijn inderdaad nog wle scholen die de oude 1 oktober regel nog hanteren. Dit is alleen bij de wet niet toegstaan.
Ik twijfel enorm, aan de ene kant denk ik, lekker laten kleuteren aan de andere kant denk ik dat nog een jaar in de kleutergroep voor haar erg lang is. Ze is weerbaar, kan zich enorm goed concentreren, super secuur en is erg leergierig.. Maar aan de andere kant nog wel onzeker of ze dingen wel goed doet..

Ik weet t gewoon niet!!
begrijp je punt niet helemaal. Je kind is midden in het jaar jarig, het kleutert niet extra, het gaat naar groep 2 zoals het hoort. Wat beweegt je in godsnaam om een gemiddeld kind te laten testen om een klas over te laten slaan. Omdat ze groot is voor haar leeftijd of omdat haar vriendinnen die nu in groep 2 zitten, naar groep 3 gaan? Dat zijn we gewoon de regels hoor. Je kind vindt wel weer nieuwe vriendjes.

Ik heb een kind va eind januari, zelfde verhaal. Ze zitten er ook bij van december, of van april en alles daar tussen in. Begrijp dat gedoe nooit zo. Je kind is 5 en gaat naar groep 2 waar het hoort. Als het een paar maanden eerder jarig was geweest, had ze nu naar groep 3 gegaan, ephad ze een jaar jonger geweest, ging ze nu naar groep 1, was ze 10 jaar ouder, zou ze mss al wel dit jaar examen mogen doen, and so fort.

Ik zeg; stel je niet aan!

Ze is nog zo klein, het is vooral jij die haar totaal zonder plausibele reden een klas wil over laten slaan. Niet doen gewoon!
Eerder van groep 1 naar groep 2 komt vaker voor, De overstap van kleuterklas naar groep 3 is erorm groot. Zoals mijn dochter zei toen ze in groep 3 kwam: "alleen maar werken, werken, werken" .

Ze zullen dus niet snel een kind te vroeg naar groep 3 over laten gaan, dan heb je ook nog kans dat ze het in groep 3 niet redt, en dat is voor een kind veel vervelender.
Mijn dochter is ook van feb '06 en blijft ook nog een jaar kleuteren. Klasgenootjes van haar leeftijd gaan ook nog niet naar groep 3. Ik geloof dat dit jaar alleen de kindjes van oktober '05 en eerder naar groep 3 gaan (uitzonderingen daargelaten). Ik heb er geen moment aan gedacht om een gesprek met school aan te gaan, laat staan om haar te laten testen.

Misschien dat de school van jouw dochter januari als oevrgangsdatum hanteert. Dan zou je dochter een twijfelgeval kunnen zijn. Maar als ze, zoals je schrijft, goed mee kan komen maar niet opvallend superslim is, kan ik me voorstellen dat school geen reden ziet om haar na de zomer naar groep 3 te doen.

Ben je bang dat ze zich gaat vervelen, nog een jaar bij de kleuters?
quote:suusje79 schreef op 05 juli 2011 @ 11:09:

Ik twijfel enorm, aan de ene kant denk ik, lekker laten kleuteren aan de andere kant denk ik dat nog een jaar in de kleutergroep voor haar erg lang is. Ze is weerbaar, kan zich enorm goed concentreren, super secuur en is erg leergierig.. Maar aan de andere kant nog wel onzeker of ze dingen wel goed doet..

Ik weet t gewoon niet!!

Maar je hebt het toch over een jaar overslaan? Ze mag nog helemaal niet naar groep 3 toch? Alleen denk jij er over na en de school blijkbaar ook.

Is je kind hoogbegaafd? Het klintk meer alsof ze nu heel lekker meekomt. Waarom zo pushen? Ze is anders haar hele schoolcarriere de jongste. En dat kan moeilijk voor haar worden.

En kind moet echt voorlopen qua intellect en qua sociaal en emotioneel vermogen om zomaar een klas over te slaan.

Wat zegt de school er precies over? Zij hebben hier toch ervaring mee.
Kijk, samen met de leerkracht, goed naar wat je kind nodig heeft. Het hoeft geen probleem te zijn nu nog een jaar bij de kleuters te zitten,m aar als je kind dit ervaart als opgesloten zitten en geen uitdaging krijgen, is het dat wel. Een kind kan zich wel degelijk te pletter vervelen in de kleuterklas en daar krijg je in de latere schoolperiode alleen maar veel last van. In dat geval zou ik zeggen, laat haar naar groep drie gaan. Niet om te pushen, maar omdat ze daar dan het beste op haar plek is. Er zijn ook kinderen voor wie die overstap inderdaad groot is, en die beter af zijn met nog een jaartje groep twee. Sommige scholen laten de overgang geleidelijker gaan door het kind in groep twee al veel letters en zo aan te bieden (al zal dat nooit heel veel zijn, want ze mogen dan niet de stof van groep drie doen, dan zou het kind zich in groep drie vervelen).

Je kunt het beste het gesprek aangaan, voorbeelden vragen van wat er dan voor haar zal worden aangeboden in groep twee, bespreek ook welke sociale contacten ze nog heeft als haar vriendinnen naar drie gaan en wat dat met haar doet, zitten ér verschillen tussen jouw beleving en de beleving van de juf? Het is vast geen makkelijk gesprek, maar kies voor de insteek dt je er samen uit gaan komen, dat helpt vaak enorm!
Jammer dat er tegenwoordig alleen maar gekeken wordt naar geboortedata.

Door leerkrachten EN ouders.

Iedere ouder vindt zijn of haar kind geweldig natuurlijk, maar heb vertrouwen in de leerkracht en kijk eens objectief naar je kind.

Ook ik heb natuurlijk de meest geweldige dochter die je je maar kunt voorstellen, maar ze was echt nog helemaal niet toe aan groep 3.

Ze is van december 2003 en nu over naar groep 4.

Met een prachtig rapport, wat waarschijnlijk niet gelukt was als ze een jaar eerder naar groep 3 gegaan was.

In deze groep 3 blijven trouwens toch nog wat kinderen zitten die niet een extra jaartje zijn blijven kleuteren.

Ze waren er blijkbaar toch niet klaar voor.

Kijk in je hart en naar wat het leukste/beste is voor je dochter.

Mijn ervaring (na verhuizing halverwege groep 2) is dat kinderen toch wel aansluiting vinden hoor.

Succes !
"Ik vind het persoonlijk erg lang om haar nog een heel jaar te laten kleuteren... Wat vinden jullie? Ervaring iemand??"

Het gaat niet om jou, maar om je dochter!

Even een vraag nog, laten testen waarop/waarvoor? Ze was niet enorm slim zei je zelf?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Suus, geeft ze zelf aan dan dat ze het niet meer naar d'r zin heeft?

Bij oudste in de klas zit nu een jochie die van 1 naar 3 gegaan is. Extreem slim ventje, bleek in groep 1 al. Die konden ze echt niet zoet houden met extra uitdaginkjes. Hebben ze halverwege groep 1 (december) overgezet naar groep 2 en na de vakantie naar groep 3 gedaan.

Qua lezen en rekenen en concentratieniveau zit ie helemaal goed. Kan goed meekomen.

Er zijn dus wel succes-stories.....
Oh, dit is ook een moeilijke beslissing.

Mijn ervaring als juf:

Kinderen die met twijfel toch naar groep 3 gaan (dus een kleuterjaar overslaan) gaan vaak enorm op hun tenen lopen halverwege groep 3. Als ze al wat onzeker is, dan kan ze school als heel moeilijk gaan ervaren, en niet leuk meer vinden. En dat wil je al helemaal niet.

Dit jaar heb ik 2 leerlingen in groep 3 gehad die in dezelfde situatie zaten als je dochter. Zij hebben beiden toch groep 2 gedaan en ik merk dat ze lekker in hun vel zitten. Ze komen erg goed mee, en krijgen dan ook extra uitdaging qua lezen en rekenen. Dit doet ze goed. Het lesaanbod is niet te makkelijk voor ze en ze zijn sociaal lekker sterk. Ik denk dat als ze een jaar eerder naar groep 3 waren gegaan, ze het veel moeilijker hadden gehad. Te moeilijke lesstof is echt zwaar voor een kind.

Hoeveel letters kent je dochter al? Doet ze mee met de groep 2 werkjes (als ze in combi-groep 1/2 zit)? Hoever kan ze tellen?
ik vind een gesprek aan gaan in dit stadium nogal laat en onzin. Vrijwel alle 5 en een half jarige lijken ineens zo groot in groep 1 en krijgen interesse in lezen en rekenen, dat is een heel normale ontwikkeling en niets speciaals aan. Iedereen heeft tegenwoordig maar hoogbegaafde kinderen, terwijl in de praktijk minder da 1 procent van de bevolking dat daadwerkelijk is. Het zijn met name vaak de ouders die dat graag zouden willen, alsof het hun verdienste zou zijn ofzo. En ik weet waar ik het over heb.

Er is dus totaal nul reden om noch een gesprek hierover aan tegaan, noch je kind een klas over te laten gaan. Groep 2 is heel anders dan groep 1, en onmisbaar, jij wilt haar vooral bij haar vriendinnen houden, maar op grond waarvan eigenlijk?

Na school is er speeltijd genoeg, en in de pauze.. Als ze echt zo slim is dan komt dat er in de loop dee tijd vanzelf wel uit en kan ze eventeel verbreeding krijgen.

Word echt af en toe niet goed van al die ouders die hun kinderen maar klassen willen laten overslaan!
Er is toch geen sprake van een kleuterverlenging ? Dan zie ik geen reden om te zeuren om je kind naar groep 3 te laten gaan.

"Groot voor haar leeftijd" is bepaald geen argument, dan zou mijn Snoezekereltje van 8-en-iets-meer-dan-een-half-jaar nu in groep 2 moeten zitten in plaats van groep 5.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat geven haar juffen aan?

Mijn dochter heeft ook anderhalf jaar groep 1 gedaan, en na 3 weken groep 2 is ze alsnog doorgestroomd naar groep 3. Ze hadden de moeilijkste taakjes voor haar uit de kast gepakt, maar dochter vroeg zich alleen maar af of je school nu met ch of g schrijft. Dit heb ik aangekaart aan de juffen en hen de beslissing laten nemen. Ik weet thuis heel goed wat mn kind wel of niet kan, maar in de leerprestaties heb ik geen inzage, en daarom kunnen ze vanuit school dus veel beter die beslissing maken.

Hier heeft het heel goed uitgepakt, ze zit er echt op haar plek, maar samen met haar is er nog iemand doorgegaan, en die heeft er echt heel hard voor moeten werken. Werkjes mee naar huis etc. Achteraf heeft die moeder dus spijt dat ze deze keuze gemaakt heeft.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, denk er heel goed overna, en wees echt zeker van je keuze, terugdraaien is erg moeilijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven