Anderhalf jaar groep 1 en dan..?

05-07-2011 10:54 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is van feb 2006 en gaat nu, na anderhalf jaar groep , naar groep 2 (ze is nu dus zeg maar 5,5)

Alle vriendinnen gaan nu naar groep 3 en bij de kindjes die blijven heeft ze geen aansluiting.

Ze komt goed mee, is niet op haar mondje gevallen, maar is ook geen superslim kind. Ze doet gewoon haar ding. Groot voor dr leeftijd en speelt altijd al met de grote kindjes.( Op dansles ook in de groep 6-11)

Heb vanmiddag gesprek met juf over een eventuele test..

Ik vind het persoonlijk erg lang om haar nog een heel jaar te laten kleuteren... Wat vinden jullie? Ervaring iemand??
"Nou, bij ons heten ze dan "madeliefjes" en "zonnebloemen" in groep 1. Zonnebloemen gaan door, madeliefjes niet."

Vrije school?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Tja, ik kom misschien op heel bijzondere scholen, maar mijn ervaring is dat mensen helemaal hun kind niet zo graag willen laten versnellen. Ik hoor veel vaker ouders zeggen dat een jaar doubleren wel fijn is, want dan hoeft het kind niet meer zo op zijn/haar tenen te lopen.

Wel zie ik dat ouders steeds minder er klakkeloos van uitgaan dat school het wel het beste zal weten. Ik snap dat dat irritant is (of kan zijn) voor leerkrachten, maar wat mij betreft is het een goede ontwikkeling. Zolang er op pabo's nog steeds (heeel) weinig aandacht is voor kinderen met een voorsprong is het belangrijk dat ouders zelf de boel een beetje in de gaten houden.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik krijg het gevoel dat je je dochter vooral een groep wil laten overslaan (want dat is waar we het over hebben) zodat ze bij haar vriendinnetjes blijft. Klopt dat?

Wees gerust, ze maakt makkelijk genoeg nieuwe vriendjes.

ook, groep 2 is geen groep 1. Groep 2 hoort er gewoon bij. Dus je moet het niet zien als een extra jaar kleuteren, want ten eerste, het is geen "extra" jaar kleuteren, zij hoort gewoon nog een jaar op de kleuterschool, ten tweede, ze moet dus nog de "lesstof" van groep 2 doorlopen, dat zou ze allemaal overslaan als je haar nu een jaar laat overslaan.

Ik denk dat jou dochter op haar best erg op haar tenen gaat lopen als je haar een jaar laat overslaan, op z'n slechtst haalt ze het niet en moet ze blijven zitten, in beide gevallen is het niet goed voor haar zelf vertrouwen.
@xop720: bij sommige scholen zijn de klassen gewoon al vol in januari en komen de kinderen die dan 4 worden in een aparte klas, die groep 0 wordt genoemd.
quote:nouschi schreef op 05 juli 2011 @ 15:06:

"Nou, bij ons heten ze dan "madeliefjes" en "zonnebloemen" in groep 1. Zonnebloemen gaan door, madeliefjes niet."

Vrije school?Hahaha, nee, een hele ouderwets gedegen chr. basisschool.
quote:xop720 schreef op 05 juli 2011 @ 15:13:

[...]

Hahaha, nee, een hele ouderwets gedegen chr. basisschool.

Maar de beslissing over in welke groep een kind komt wordt genomen bij binnenkomst (neem ik maar even aan), op basis van geboortedatum dus.

Of je het dan groep 0 noemt, of madeliefjes, of whatever, het gaat niet over de ontwikkeling van het kind.
Boeiende discussie vind ik. Zoon hier (begin 2007, TIQ 133) gaat na de grote vakantie naar groep 2. En dan na de kerstvakantie naar groep 3. Tenminste dat is het plan van school. Na een klein half jaartje school, doet zoon de werkjes die de zesjarigen nog niet doen. Dus versnellen en daarna verbreden. Ik twijfel enorm of dit voor hem de beste keuze is. Het is immers veel versnellen in een jaar.

Ik snap eigenlijk niet waar TO over twijfelt. Als je kind een normale intelligentie heeft, waarom dat een groep overslaan?
[quote]xop720 schreef op 05 juli 2011 @ 15:03:

Erg off-topic dit, maar ben al lang benieuwd naar die zgn. groep 0 .... Heb de kreet ook voor het eerst hier gelezen, vandaar.

Als je kind 4 jaar wordt, en naar school gaat dan komt het fysiek terecht in een bestaande groep 1. Deze groep doet bij mijn weten zo ongeveer alles gelijk/hetzelfde. Dus waarom zouden deze jongste kleutertjes dan in een zgn. groep 0 zitten?? Ze komen toch in een groep 1 en gaan na de zomervakantie weer naar diezelfde groep 1?

Als je het "groep 0" noemt, dan suggereer je m.i. dat de kinderen in een groep terecht komen die een ander onderwijsprogramma volgen dan groep 1. En dat is niet zo, volgens mij. Dus die term "groep 0" snap ik ook nooit zo..... Ja, om aan te geven dat het kleuters zijn die na de vakantie nogmaals groep 1 doen. Nou, bij ons heten ze dan "madeliefjes" en "zonnebloemen" in groep 1. Zonnebloemen gaan door, madeliefjes niet.

-----

Bij ons zijn er 0 groepen voor kindjes die na april beginnen (omdat de klassen dan al vol zijn) en 0/1 groepjes voor kindjes die vanaf september t/m april instromen. De kindjes die in die klas zitten en na 1 jan jarig zijn zijn dus 0'ers en gaan september daarop naar groep 0/1 als 1'ers.

Duidelijker?
Ze is van februari, niet van okt/nov/dec wat op bepaalde scholen nog twijfelgevallen zijn. Ze valt gewoon keurig netjes qua overgangen naar de volgende groepen. Je zegt zelf dat ze niet een noemenswaardige enorme voorsprong heeft waardoor ze absoluut niets meer te doen zou hebben in groep 2.

Het is anders als blijkt dat je kind op alle fronten toe is aan echt leren. Ik zou er geen uitzonderingskind van maken als het niet heel erg nodig is.
quote:Solomio schreef op 05 juli 2011 @ 15:09:

Zolang er op pabo's nog steeds (heeel) weinig aandacht is voor kinderen met een voorsprong is het belangrijk dat ouders zelf de boel een beetje in de gaten houden.

Dat ben ik dan weer helemaal met je eens.

Onze school heeft heel veel aandacht voor (en protocollen in de kast) voor minder presterende kinderen. Daar gaat veel aandacht naar uit. De bovengemiddeld presterenden.... tja, da's kennelijk een stuk lastiger. En dan is het heel gemakkelijk om die maar een beetje te vergeten....
En bedankt allen voor de "groep 0 - uitleg". Ben ik weer "bij" .
quote:dddandelion schreef op 05 juli 2011 @ 15:15:

Boeiende discussie vind ik. Zoon hier (begin 2007, TIQ 133) gaat na de grote vakantie naar groep 2. En dan na de kerstvakantie naar groep 3. Tenminste dat is het plan van school. Na een klein half jaartje school, doet zoon de werkjes die de zesjarigen nog niet doen. Dus versnellen en daarna verbreden. Ik twijfel enorm of dit voor hem de beste keuze is. Het is immers veel versnellen in een jaar.

Ik snap eigenlijk niet waar TO over twijfelt. Als je kind een normale intelligentie heeft, waarom dat een groep overslaan?

Mijn jongste heeft het ook op die manier gedaan, kan prima hoor.

Volgens mij schreef TO dat haar kind in groep 1 helemaal niet getest wordt (er zijn meer scholen waar pas in groep 2 de eerste cito wordt afgenomen). Er is dan dus eigenlijk geen enkel 'objectief' gegeven over het kind van TO. En als je dan het idee hebt dat je kind eigenlijk wel alles kan wat het moet kunnen om naar groep 3 te gaan, kan ik me voorstellen dat je kind wil laten testen.
quote:Solomio schreef op 05 juli 2011 @ 15:15:

[...]

Maar de beslissing over in welke groep een kind komt wordt genomen bij binnenkomst (neem ik maar even aan), op basis van geboortedatum dus.

Of je het dan groep 0 noemt, of madeliefjes, of whatever, het gaat niet over de ontwikkeling van het kind.

Da's dus niet helemaal waar. Er worden grenzen aangehouden als "houvast". Daar wordt behoorlijk aan vastgehouden, dat wel.

Maar als het een kind is dat echt voorop loopt met vanalles, dan is het wel degelijk mogelijk het een groep te laten overspringen. Zie een van mijn eerste postings over slim ventje bij oudste in de klas dat 1/2 jaar gr. 1 deed, 1/2 jaar gr. 2 en vervolgens naar gr. 3 ging. En dat was voor dat ventje DE oplossing.

School kijkt dus wel naar prestaties van kind, maar houdt ook erg vast aan grenzen.
solomio, ik hoor ze ook hoor, die ouders die als de hardste roepen dat ze niet willen dat hun kind op de tenen moet lopen of dat ze maar lekker lang kind moeten kunnen zijn. Ik vat het alleen vaak anders op dan jij, denk ik. Wat ik vind; hoe harder je schreeuwt, hoe harder je iets wilt vergoelijken/compenseren. Ik denk nml dat een heleboel ouders helemaal niet zo blij zijn als hun kind idd moet doubleren of in dit geval; doodnormale leeftijdsgebonden kleuterverlenging krijgt. Volgens mij zit het leeuwendeel van de ouders nog steeds tig keer liever eerste rang, maar dat kan aan mijn perceptie liggen hoor....
Kunnen lezen vind ik niet perse een criteria om groep 2 over te slaan. Mijn twee oudste kinderen konden allebei aan het begin van de kleuterklas al lezen. Dat was voor mij geen reden om ze dat jaar over te laten slaan. Ze hadden het prima naar hun zin op school en vonden het spelen en knustelen ook leuk. Als de andere kinderen letters oefenden kregen ze eigen boekjes om te lezen en andere schriijfopdrachten. Ze waren overigens niet de enige kinderen die al konden lezen. Dat was voor de school ook geen criteria om te bepalen of iemand in de kleuterklas kon blijven.

De school waar mijn oudste zoon op zat voor de verhuizing vond het overigens niet fijn dat kinderen al kunnen lezen want dan 'leerden ze het verkeerd aan.' Ik heb meerdere malen aan de school gevraagd of ze nu precies konden uitleggen hoe je verkeerd kan leren lezen. Het lijkt me dat het eindresultaat telt. De school heeft hier nooit een bevredigend antwoord op kunnen geven dus dat heb ik verder terzijde geschoven.

De huidige school van de kinderen speelt juist heel erg in op het individuele niveau van de kinderen en maakt gebruik van wat ze thuis al geleerd hebben.
of bedekken. Die ouders die om het hardste roepen dat kleuterverlenging echt en heus geen enkel probleem is, what so ever, en daar net even iets te hoog op af geven, die lijken mijns inziens hun onmacht en onzekerheid, maar vooral hun eigen teleurstelling te willen verbloemen. Maar mss ben ik wel te achterdochtig hoor, da kan, for that mather zal de waarheid wel ergens links achter liggen
al kunnen lezen betekend allang niet meer dat ze verkeerd leren lezen ( of schrijven vooral) kinderen die zichzelf hebben leren lezen en schrijven, leren snel genoeg ook de zgn schoolse manier wel aan. En bovendien, wat wilde je er aan doen? Ze verbieden te leren lezen of schrijven? Kolder!
Volgens mij wordt er dan van uitgegaan dat zo'n kleuter al kan lezen omdat die ouders enorrum gepusht hebben. Dat kinderen zichzelf leren lezen bestaat volgens mij nog steeds niet op veel scholen.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2011 @ 15:50:

of bedekken. Die ouders die om het hardste roepen dat kleuterverlenging echt en heus geen enkel probleem is, what so ever, en daar net even iets te hoog op af geven, die lijken mijns inziens hun onmacht en onzekerheid, maar vooral hun eigen teleurstelling te willen verbloemen. Maar mss ben ik wel te achterdochtig hoor, da kan, for that mather zal de waarheid wel ergens links achter liggen

Dat soort ouders zullen er zeker zijn, maar bij mij komt het juist altijd over dat ouders hun kind vooral zo lang mogelijk 'lekker klein' willen houden. Wat waarschijnlijk net zo'n onterecht vooroordeel is als dat ik mijn kinderen zo enorm push.

Als ik echt gepusht had, dan zou mijn oudste komend jaar eindexamen vwo doen, nu gaat hij naar de tweede.
en toch gaat het meestal wel zo! Bovendien werkt het pushen niet of nauwelijks of tijdelijk en dus voegt het zo weinig toe. Docenten kunnen hier doorgaans ook prima doorheen prikken. Gelukkig is kunnen lezen allang geen steekhoudend argument meer om een kind te laten versnellen. Dan zal de halve kleuterklas een klas over slaan. Met alle ellende van dien.
Xop, bij ons heet groep 0 instroomgroep. En deze groep heeft soms inderdaad een iets ander programma dan groep 1. Bij sommige werkjes worden andere technieken gebruikt, andere eisen gesteld. Soms is het zelfs een compleet ander werkje. De instroom wordt ook niet getoetst, tezij we verwachten dat hij of zij kan versnellen. Groep 1 wordt wel getoetst. In de kleine kring pakken we soms de instroom en de groep 1 kinderen samen, soms ook niet.
quote:Solomio schreef op 05 juli 2011 @ 15:59:

Volgens mij wordt er dan van uitgegaan dat zo'n kleuter al kan lezen omdat die ouders enorrum gepusht hebben. Dat kinderen zichzelf leren lezen bestaat volgens mij nog steeds niet op veel scholen.Dat idee kreeg ik ook van de school waar mijn zoon toen opzat. Terwijl het zo echt niet ging. Mijn zoontje had heel veel belangstelling voor leren lezen dus hij ging mij inderdaad vragen wat ergens stond, hoe je iets schrijft, welke letters dat waren... daar gaf ik gewoon antwoord op. Ik heb het initiatief altijd bij hem gelaten maar als hij naar me toe kwam om te leren lezen dan stuurde ik hem inderdaad niet weg of zo. Ik ging dan inderdaad hem helpen. Had ik ook niet kunnen doen maar als het kind het nou zelf graag wil is er geen enkele goede reden om hem niet te helpen met lezen te leren. De school was het er niet mee eens maar dat was verder niet mijn probleem.
quote:xop720 schreef op 05 juli 2011 @ 15:13:

[...]

Hahaha, nee, een hele ouderwets gedegen chr. basisschool.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Op onze school zei de kleuterjuf dat ook, en ik heb om die reden dus inderdaad mijn kind afgeremd met het leren lezen. Haar verhaal was dat als je je kind al voor groep 3 wilde leren lezen, dat het dan van belang was dat het kind bij het overgaan naar groep 3 al echt ook op eind groep 3 niveau moest kunnen lezen, omdat het anders problemen zou kunnen krijgen met de manier waarop lezen aangeleerd wordt.

En dat kan ik me, nu ik gezien heb hoe de kinderen in groep 3 leren lezen, ook wel voorstellen, want na een heel jaar leesmoeder te zijn geweest snap ik nog steeds de ballen van dat lees-systeem.

Ik vermoedde overigens zelf ook niet dat mijn kind al zo goed zou kunnen lezen, hij had wel heel veel interesse en kende veel letters en kon inderdaad kleine woordjes al wel min of meer "lezen", maar als ik dat vergeleek met mezelf (ik heb idd mezelf leren lezen al voor ik naar de kleuterschool ging), ik las op 5 jarige leeftijd al B-boeken en kon vloeiend lezen, en dat zag ik mijn kind nog niet doen, dus ik heb dat echte leren lezen afgeremd en hem meer laten oefenen met schrijven en stickerwoordjes enzo. Mijn zoon had trouwens aan het begin van groep 3 ook wat moeite met lezen, terwijl hij op de taaltesten van CITO midden groep 4 scores had.
Am Yisrael Chai!
Er lopen nu twee draadjes door dit topic, denk ik.

Het eerste draadje is of TO er goed aan zal doen om haar dochter groep 2 over te laten slaan. Ik denk het niet, omdat er dan sprake is van een versnelling, zonder dat TO aangeeft waarom het zou moeten. Lengte en vriendinnentjes vind ik geen argumenten, en de juffen waarschijnlijk ook niet.

Het tweede draadje is de beruchte, 26 jaar geleden afgeschafte, 1-oktoberregeling. Die discussie blijft gewoon eeuwig bestaan, en valt niet op te lossen, denk ik.

Als je als ouder niet wilt dat je januari-tot-juli-kind "te lang" kleutert, dan kun je het ook gewoon thuishouden, en het simpelweg na de zomervakantie naar school laten gaan, zoals het 26 jaar geleden ook ging.

De leerplicht schoolplicht gaat tenslotte pas in als ze vijf jaar worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven