Anderhalf jaar groep 1 en dan..?

05-07-2011 10:54 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje is van feb 2006 en gaat nu, na anderhalf jaar groep , naar groep 2 (ze is nu dus zeg maar 5,5)

Alle vriendinnen gaan nu naar groep 3 en bij de kindjes die blijven heeft ze geen aansluiting.

Ze komt goed mee, is niet op haar mondje gevallen, maar is ook geen superslim kind. Ze doet gewoon haar ding. Groot voor dr leeftijd en speelt altijd al met de grote kindjes.( Op dansles ook in de groep 6-11)

Heb vanmiddag gesprek met juf over een eventuele test..

Ik vind het persoonlijk erg lang om haar nog een heel jaar te laten kleuteren... Wat vinden jullie? Ervaring iemand??
Als je kind van februari is, dan is het helemaal niet anderhalf jaar groep 1, maar 4 maanden groep 0, 1 jaar groep 1, en dan het volgend jaar groep 2. Dat heb je nu eenmaal met late leerlingen, mijn zoon is van maart '04 en gaat nu dus met ruim 7 naar groep 4.

Overigens blijven er bij hem in groep 3 nog best wat kinderen zitten en heeft hij zelf ook best wat opstartproblemen gehad in groep 3 ondanks dat hij hele hoge CITOscores heeft, dus verkijk je niet op hoe groot de overgang van 2 naar 3 is. Mijn zoon vond het erg pittig, klaagde in het begin ook best dat hij terug naar de kleuters wou omdat hij nooit meer mocht spelen, ondanks dat hij heel duidelijk aan leren toe was en zoals gezegd echt hoge scores heeft en duidelijk ook erg intelligent is. Ik help mee in zijn klas (ben leesmoeder) en heb dus het hele jaar de kinderen zien ontwikkelen en ik heb niet de indruk dat er kinderen in zijn klas zitten die het echt op hun sloffen en met twee vingers in de neus doen, zelfs de kinderen in het "slimme kinderen groepje" moeten er allemaal echt voor werken.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 05 juli 2011 @ 13:57:

Als je kind van februari is, dan is het helemaal niet anderhalf jaar groep 1, maar 4 maanden groep 0, 1 jaar groep 1, en dan het volgend jaar groep 2. Dat heb je nu eenmaal met late leerlingen, mijn zoon is van maart '04 en gaat nu dus met ruim 7 naar groep 4.

Groep 0 is ook zo'n niet bestaande term die scholen er graag ingooien. Als kind naar school gaat begint ie in groep 1. Zit het kind dan met de zomervakantie nog maar kort op school, dan gaat het daarna nog een vol jaar groep 1 doen.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
wat ben jij fel solomio. Ik heb ook 2 kinderen die vesneld een groep verder zijn gegaan en mijn 13 jarige gaat nu naar 3 gym. Ik denk wel een beetje te weten waar ik over praat, echter is er niet voor niets een leeftijdsgrens, anders werd het een onoverzichtelijk zootje. En over die grens wordt echt wel goed nagedacht en onderzoek naar verricht, niet voor niets past men die grens nu en dan aan. Er wordt steeds meer juist naar het individu gekeken en men stapt steeds meer af van het zgn mode ( jeuk) woord; sociaal emotioneel.

Bij ons op school wordt juist heel erg maatwerk geleverd, maar ergens trek je wel de grens. Het is er de tendens van heden ten dagen om je kind dan ook maar een klas over te laten slaan want jantje en pietje konden dat ook. Iedereen is maar hoogbegaafd, ik krijg daar dan weer jeuk van, als moeder van ten minste 1 kind die officieel gediagnosteerd is als hb-er. En itt wat men nog steeds graag wil denken leveren deze kinderen helemaal niet veel ellende op en zitten ze ook al niet allemaal slecht in hun vel of zijn autistisch. Dat wil men graag denken, heb ik soms het idee. Er speelt ontzettend veel jaloezie mee.

Ik vind het hebben van slimme kinderen een gift, en dan vooral en met name voor hun zelf. Het is onze taak als ouder om onze kinderen goed te begeleiden en lief te hebben en dan ligt de wereld aan hun voeten. Heerlijk toch? Bedenk eens hoe veel vrijheid dat geeft, als je met de juiste achterban, stimulatie en herseninhoud letterlijk alles kan worden wat je maar wil. Ik zou er voor tekenen.

Hier in nederland moet je bescheiden zijn, mag je niet te koop lopen met je trots voor je kinderen, maar daar tegenover staat dat we en masse willen dat onze kinderen maar klassen overslaan en verbreding krijgen. In de praktijk gaan niet alle ontwikkelings en interesse sprongen gelijk op, maar als je een voorlijk of leergierig kind hebt, is het nog niet meteen hb en toe aan versnelling.
en groep nul bestaat wel degelijk, bij ons heet dat de voorbouw, dat jij het net kent solomio, betekend niet dat het niet bestaat he.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2011 @ 14:27:

en groep nul bestaat wel degelijk, bij ons heet dat de voorbouw, dat jij het net kent solomio, betekend niet dat het niet bestaat he.

Bij deze discussies gaat het nogal es over de wet op het primair onderwijs. Daarin is helemaal geen sprake van een groep 0.

Het feit dat veel scholen de term gebruiken wil nog niet zeggen dat groep 0 daarmee een formele status heeft.
Groep 0 mag officieel niet bestaan! Echt niet hoor. Het is alleen maar een manier om 'net te doen' alsof een november/december kind niet doubleert, waardoor er dus geen handelingsplan opgesteld hoeft te worden.
Tja, groep 0, groep 1, who cares? Feit is dat kindertjes die na januari en voor juni 4 worden daardoor automatisch maar heel kort op school zitten voordat de grote vakantie begint en dat het onzin zou zijn om die kinderen massaal groep 1 of groep 2 dan maar over te laten slaan.

Ik ben het eigenlijk wel met Mariamena eens, en ik ben zelf officieel ook hoogbegaafd (nooit een klas overgeslagen verder, mijn ouders hadden destijds voor verbreden gekozen) en heb een broer die wel maar 1 jaar gekleuterd heeft en dus met 5 jaar naar groep 3 (toen nog klas 1) ging.

Ik ben nu zelf moeder van een schoolgaand kind die ook behoorlijk intelligent is en Cito-scores in het hoogste percentiel haalt en dat al zijn hele korte schoolcarrière-tje doet, maar toch best moeite heeft gehad met school.

Het valt mij inderdaad ook op, net als wat Mariamena zegt, dat het over het algemeen de ouders zijn die zelf, om het maar even oneerbiedig te zeggen, ook niet echt hoogvliegers zijn en wiens kinderen ook al niet overkomen als enorme uitblinkers, die je het hardst hoort roepen dat hun kind een klas zou moeten overslaan. Niet per se op dit forum hoor, maar gewoon irl. Het is wel een beetje mode idd dat elk kind maar een of andere afkorting moet hebben en vooral te bijzonder moet zijn om het normale onderwijsprogramma te volgen. Vervelende ontwikkeling, want ik merkte aan het begin van het schooljaar toen ik zelf met (reële) zorgen over de prestaties van mijn zoon een gesprek aanging met school, dat die vrijwel direct in de rollende-ogen-moedeloos-zuchten modus schoten met zo'n houding van "oh neeeeeeeeee, héb je d'r weer zo een!" Da's later allemaal wel bijgedraaid want de zorgen bleken terecht, maar ik vond het ergens ook wel tekenend voor hoe de tendens vanuit ouders dus kennelijk is. En nu aan het einde van het schooljaar zijn er zelfs kinderen van wie de ouders aan het begin nog riepen dat het kind eigenlijk had moeten versnellen die volledig kapotgelopen zijn in groep 3 en blijven zitten. Nee, dat is fijn voor je kind.
Am Yisrael Chai!
quote:mariamena schreef op 05 juli 2011 @ 14:25:

wat ben jij fel solomio. Ik heb ook 2 kinderen die vesneld een groep verder zijn gegaan en mijn 13 jarige gaat nu naar 3 gym. Ik denk wel een beetje te weten waar ik over praat, echter is er niet voor niets een leeftijdsgrens, anders werd het een onoverzichtelijk zootje. En over die grens wordt echt wel goed nagedacht en onderzoek naar verricht, niet voor niets past men die grens nu en dan aan. Er wordt steeds meer juist naar het individu gekeken en men stapt steeds meer af van het zgn mode ( jeuk) woord; sociaal emotioneel.

Onlangs las ik een verslag van een onderzoek naar de 'sociaal-emotionele' ontwikkeling van kinderen in de bovenbouw van de basisschool en de onderbouw van het VO. Daar kwam uit dat die ontwikkeling tussen kinderen van dezelfde leeftijd tot 4(!!!!!!!!!!!!!!) jaar uit elkaar kan liggen. Ik kan het onderzoek helaas niet meer vinden, dus kan je geen link geven.

Ons hele onderwijssysteem is gebaseerd op het idee dat kinderen op ongeveer dezelfde leeftijd aan hetzelfde toe zijn, wat m.i. een enorm misverstand is en voor veel kinderen leidt tot een situatie waarin ze ofwel op hun tenen moeten lopen, ofwel op hun hurken. En allebei is niet ideaal.

Alleen worden de negatieve gevolgen van op je hurken lopen nog steeds enorm onderschat en gebagatelliseerd.
De enige discussie die ik vaak zie terugkomen heeft vaak te maken met de oude 1 oktober regeling.

Waar het naar mijn idee om gaat is dat er naar de ontwikkeling van het kind moet worden gekeken. Dus TO, als de juffen denken dat jouw dochter qua ontwikkeling echt toe is aan groep 3, dat goed kunnen onderbouwen, dan zou je daarvoor kunnen kiezen.
quote:Kabouter schreef op 05 juli 2011 @ 14:37:

Groep 0 mag officieel niet bestaan! Echt niet hoor. Het is alleen maar een manier om 'net te doen' alsof een november/december kind niet doubleert, waardoor er dus geen handelingsplan opgesteld hoeft te worden.

Bij "onze" school wordt de term groep 0 alleen gehanteerd voor de na januari kindertjes en wordt het ook alleen maar zo genoemd om aan te geven dat die kindertjes te kort op school zitten als de vakantie begint om al echt van een schooljaar te spreken. Een kind wat in mei 4 wordt heeft tegen de grote vakantie welgeteld een maand of anderhalf op school gezeten, immers. Ook wordt er voor groep-0 kinderen coulanter met verzuim omgesprongen omdat de ervaring van school is dat tegen het einde van het schooljaar - wanneer die groep nullers dus instromen - de oudere kinderen vaak ook aan het einde van hun latijn zijn en de klas dus vaak onrustig is en heftig kan zijn voor net beginnende kleutertjes. Kinderen die na de grote vakantie 4 worden stromen bij ons uiteraard gewoon direct in groep 1 in, maar dan zijn de kleuterklassen ook nog bewust heel klein, terwijl de late leerlingetjes direct in inmiddels volgestroomde klassen beginnen.

Ik snap jullie argumenten wel, maar niet iedere school hanteert dus een groep 0 om de wet te omzeilen.
Am Yisrael Chai!
Hoezo coulanter met verzuim? Met 4 heb je nog geen leerplicht dus of ze nu in "0" of 1 zitten maakt niet uit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
En in het eerste rapport van mijn zoon stond trouwens ook gewoon "blijft in groep 1", dus groep 0 is echt alleen een spreekterm en geen officiele benaming bij onze school. Puur om aan te geven dat het om late leerlingen gaat, meer niet.
Am Yisrael Chai!
ik zit zit alleen maar te knikken bij de reactie van fashionvictim, ik zie het hier ook gebeuren, de kinderen van maatschappelijk niet al te geslaagde ouders of minder intelligente ouders denken al snel erg hoogbegaafde kinderen gebaard te hebben. Het is maar wat je referentie kader is, denk ik dan maar, maar het valt wel op. Intelligentie is grotendeels overerfbaar, ik zeg expres grotendeels, de kans dat je kind sws hb is is al klein, laat staan als pa en ma zelf niet vooraan stonden. Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, en gelukkig ook maar. Alleen wel beetje sneu als slimme pietje, die er zelf ook al bijna in ging geloven, dan in groep 4 alsnog blijft zitten. Over een deuk in het zelfvertrouwen gesproken.

En over groep nul; weet je, dan bestaat de term wel niet officieel, officieus hanteren een boel scholen deze term wel, niet om te maskeren dat januari en februari ( en maart etc) in groep 1 zouden doubleren, want dat doen ze nml niet, maar om het overzichtelijk te houden. Kinderen die in febr 5 zijn geworden en na de zomer naar groep 2 gaan zijn niet blijven zitten, zij zijn gewoon over, laat dat nou even uit de wereld geholpen worden svp!
Maar Mariamena, hoe weet jij dat het hier over kinderen gaat van ouders die zelf maatschappelijk niet al te geslaagd zijn? Of minder intelligent?
quote:nouschi schreef op 05 juli 2011 @ 14:49:

Hoezo coulanter met verzuim? Met 4 heb je nog geen leerplicht dus of ze nu in "0" of 1 zitten maakt niet uit.Klopt, dat is ook zo, maar op onze school (of in ieder geval bij de leerkracht die mijn zoon in groep 1 en 2 had) wordt verzuim tijdens het gewone schooljaar, of in ieder geval aan het begin van het schooljaar, min of meer ontmoedigd, ze zijn er geen voorstander van. En aan het einde van het schooljaar zijn ze daar makkelijker in, ook voor de groep 1 en 2-ers, en wordt het soms zelfs aangeraden omdat de klassen dan over het algemeen vrij groot geworden zijn en de kinderen gewoon aan het einde van hun latijn zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:mariamena schreef op 05 juli 2011 @ 14:51:

En over groep nul; weet je, dan bestaat de term wel niet officieel, officieus hanteren een boel scholen deze term wel, niet om te maskeren dat januari en februari ( en maart etc) in groep 1 zouden doubleren, want dat doen ze nml niet, maar om het overzichtelijk te houden. Kinderen die in febr 5 zijn geworden en na de zomer naar groep 2 gaan zijn niet blijven zitten, zij zijn gewoon over, laat dat nou even uit de wereld geholpen worden svp!

Volgens mij zegt hier niemand dat kind van TO zou blijven zitten als ze nu naar groep 2 gaat. Zelfs TO zegt dat niet. Wel vraagt TO zich af of haar kind mss beter af zou zijn in groep 3, vanwege vriendinnetjes, vanwege wat ze al kan. Of nog een heel jaar kleuteren niet een beetje veel is.

En dat is het nadeel van ons schoolsysteem: op enkele uitzonderingen na wordt er in juni een beslissing genomen voor een heel jaar.
iemand hierboven had het over dat groep nul een term was om te maskeren dat febr kindjes feitelijk een jaar zouden doubleren. Dat impliceerd dat ze zouden zijn blijven zitten en dat is pertinent onwaar.
Ik heb een vriendin wiens kinderen op een school zitten die de eerste vier jaar met halve jaren werkt. Haar kind is nu bijvoorbeeld een half jaar versneld. Ik vond het systeem verder wat aan de ingewikkelde kant maar voor dit soort dingen wel heel practisch.

(ben zelf heel blij dat zoon van mei is en er dus geen beslissing genomen hoeft te worden)
Het is zoals het is
quote:mariamena schreef op 05 juli 2011 @ 14:58:

iemand hierboven had het over dat groep nul een term was om te maskeren dat febr kindjes feitelijk een jaar zouden doubleren. Dat impliceerd dat ze zouden zijn blijven zitten en dat is pertinent onwaar.Nee, dat ging over november/december-kinderen.
quote:mariamena schreef op 05 juli 2011 @ 14:51:

Kinderen die in febr 5 zijn geworden en na de zomer naar groep 2 gaan zijn niet blijven zitten, zij zijn gewoon over, laat dat nou even uit de wereld geholpen worden svp!Volgens mij beweert niemand dat hier...? Of had je het tegen de maatschappelijk niet al te geslaagde mensen?
quote:mariamena schreef op 05 juli 2011 @ 14:58:

iemand hierboven had het over dat groep nul een term was om te maskeren dat febr kindjes feitelijk een jaar zouden doubleren. Dat impliceerd dat ze zouden zijn blijven zitten en dat is pertinent onwaar.Ik zei november/december kindjes.
Wat het lastige is van de argumenten die nu in deze discussie worden gebracht, is dat het over algemene trends gaat die worden waargenomen. 'Steeds meer ouders willen hun kinderen laten versnellen'

Terwijl het er nu júist om gaat dat er naar het individu wordt gekeken. En daar hebben de 'ouders van tegenwoordig' niets mee te maken toch?
Erg off-topic dit, maar ben al lang benieuwd naar die zgn. groep 0 .... Heb de kreet ook voor het eerst hier gelezen, vandaar.

Als je kind 4 jaar wordt, en naar school gaat dan komt het fysiek terecht in een bestaande groep 1. Deze groep doet bij mijn weten zo ongeveer alles gelijk/hetzelfde. Dus waarom zouden deze jongste kleutertjes dan in een zgn. groep 0 zitten?? Ze komen toch in een groep 1 en gaan na de zomervakantie weer naar diezelfde groep 1?

Als je het "groep 0" noemt, dan suggereer je m.i. dat de kinderen in een groep terecht komen die een ander onderwijsprogramma volgen dan groep 1. En dat is niet zo, volgens mij. Dus die term "groep 0" snap ik ook nooit zo..... Ja, om aan te geven dat het kleuters zijn die na de vakantie nogmaals groep 1 doen. Nou, bij ons heten ze dan "madeliefjes" en "zonnebloemen" in groep 1. Zonnebloemen gaan door, madeliefjes niet.

On topic:

Solomio,

Het lijkt me duidelijk dat als je kind een hoog IQ heeft, erg voorlijk is en echt niet meer blij is in zijn/haar groep omdat het gewoonweg veel verder is in ontwikkeling, dat je met de leerkracht(en) om de tafel gaat zitten om te bekijken of en hoe en wanneer je kind sneller door kan stromen. En dat daarbij heel goed gekeken wordt naar de ontwikkeling van het kind.

Als je kind een normaal IQ heeft, het erg naar zijn/haar zin heeft in de huidige situatie (alleen aangeeft vriendinnetjes te gaan missen) dan is het vrij bijzonder om met leerkrachten te gaan praten of het groep 2 kan overslaan. Helemaal als het kindje in februari geboren is.....

Ben het met Mariamena eens dat er heel veel ouders wel heeeel erg graag een hiq-kind willen. Waarschijnlijk denken ze daar een bepaalde status aan te ontlenen ofzo, geen idee. En er zijn dus heeeeel veel ouders die hartstikke leuke, normaal intelligente kindjes heel graag een groep zouden willen over laten springen. Gewoon, omdat dat zo leuk is om te vertellen tijdens vrienden-borrels. Pffff.... en dat vind ik echt erg.
Oh jee, wat zijn er alweer veel postings tussen gekomen....... Erg mosterd, sorry.

Ben het helemaal eens met FV's relaas van eventjes terug. Zo had ik het gewoon moeten opschrijven
Veel kleuters lijkt groep drie heel leuk maar is het toch even schrikken als ze er echt in zitten. 'Wanneer mogen we weer spelen?' 'Moet ik echt op mn stoeltje aan mn tafeltje blijven zitten?' en dat soort opmerkingen. Dus als je kind het nu goed doet, waarom versnellen?

Natuurlijk wil je dochter met de vriendinnetjes mee, maar na zes weken vakantie ziet de wereld er weer anders uit. Inderdaad een goede vraag voor de juf 'wat als ze toch meer uitdaging nodig heeft'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven