Hoogbegaafd maar mislukt ;-)

01-07-2011 16:38 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie herkent dit en wie weet een manier om hier een draai aan te geven?

Ik ben flink intelligent en heb het VWO gehaald zonder te leren (de cijfers waren mét leren wel wat hoger geweest).

Nu inmiddels 30, flink wat jaren, een man en 2 kinderen verder, en heb verder nooit een opleiding afgerond.

Ben tot driemaal toe aan een opleiding begonnen, maar vanwege een groot gebrek aan discipline en geen bovenmatige interesse in wat dan ook, heb ik nooit een diploma gehaald verder.

Discipline heb ik wel gekregen, daar heeft een turbulente tijd en onverwachts moederschap wel voor gezorgd.

Nu op zich best aardig werk, maar niet wat ik wil. Toch komt het er ook niet helemaal úit. Heb dus eigenlijk gewoon maar genoegen genomen met wat ik wél heb, al gaat het af en toe toch knagen.

Is er nog hoop op verandering? Zo ja, hoe? Herkenning?

Overigens word ik nu geacht te werken maar ben zo vrij geweest de tijd even hiervoor te gebruiken (verder nog nooit in mijn leven rookpauzes genomen, dus dat compenseert). Het kan dus wel even duren voor ik inhoudelijk reageer, bij voorbaat excuses!
Lief JOJO!!

zo zou ik mezelf ook graag zien.

Ik vraag me alleen af hoe dat dan werkt, als anderen mij gaan adviseren of begeleiden... ik denk dan al gelijk aan psycholcoaches die bakken met geld kosten, en tests waarbij 'mijn' antwoord nooit als optie gegeven wordt en ik dus niet helemaal af durf te gaan op de uitkomst.
quote:marthesyl schreef op 08 juli 2011 @ 12:20:

Ik vraag me alleen af hoe dat dan werkt, als anderen mij gaan adviseren of begeleiden... ik denk dan al gelijk aan psycholcoaches die bakken met geld kosten, en tests waarbij 'mijn' antwoord nooit als optie gegeven wordt en ik dus niet helemaal af durf te gaan op de uitkomst.

Dit is een beetje jouw probleem.... je denkt TEVEEL na... en dat belemmert jou echt in jouw eigen groei...

Google op 'persoonlijke ontwikkeling' of op 'wat wil ik nu eigenlijk" ofzoiets. Bel gewoon een paar van die instituten of personen op en ga op je gevoel al (en niet op je verstand). Misschien kun je een vergoeding via je baas krijgen en soms zijn dergelijke dingen opgenomen in aanvullende pakketten van zorgverzekeraars. Het hoeft niet direct een psycholoog te zijn. Een loopbaancoach is al ok. En het betaalt zich uiteindelijk terug..... in ieder geval in je eigen welzijn.
quote:boogster schreef op 08 juli 2011 @ 12:07:

Hoogbegaafdheid is inderdaad niet zo heel bijzonder en er hoeft dus ook helemaal niet hoogdravend over gedaan te worden.. Iedereen met een IQ van 130 of hoger is hoogbegaafd.. zo'n 2% van de bevolking, of wel 1 op 50 mensen.. in een beetje drukke supermarkt lopen dus 1 a 2 hoogbegaafden rond..In deze maatschappij heb je er ook niet zo veel aan. Vooral niet als het gecombineerd is met autisme. De maatschappij is daar gewoon niet op berekend. M.b.t. van hobby's (in mijn geval muziek) kun je er wel wat aan hebben. Ik was in de maatschappij niet veel beter af geweest als ik normaalbegaafd (IQ tussen 90 en 110) was i.p.v. hoogbegaafd.
World of Warcraft: Legion
Dank je boogje:) een hoop mensen mogen zich nu weer mens voelen ipv het labeltje hoogbegaafd:)

Lief JOJO!!

Hoi Marthesyl, heb je er al eens aan gedacht dat leren altijd een probleem zou kunnen blijven als je het op een "standaard" manier wilt doen. Dat het niet ligt aan het feit dat je bijvoorbeeld een "slapjanus" zou zijn volgens je eigen woorden maar dat de manier van leren gewoon echt niet aansluit bij hoe jij leert en denkt?

Dat de vragen die ze stellen vaak niet helemaal zullen kloppen waardoor jij afgeleid raakt, dat de manier waarop de boeken en leraren werken altijd zo zal zijn dat de 100 dingen die jij bedenkt niet in de boeken zijn toegevoegd en er volgens jou dus dingen blijven ontbreken, dat de stof altijd te saai zal blijken, de stappen die genomen worden om ergens te komen zelden volgens jouw denkpatronen?

Als mensen VWO doen behoren ze al tot die 2% minderheid, maar heb je een nog hoger iq of een net iets andere manier van leren en denken dan is er nog maar weinig wat op jou zal aansluiten omdat onderwijs is gestandaardiseerd en hebben we het allang niet meer over 2% maar vele malen minder. Onderwijs is gemaakt voor het gros van de mensen en als je daar niet mee uit de voeten kan zal het vaak toch nooit lekker aansluiten.

M.b.t. gelijkgestemden tegenkomen...

Als je dus níet kiest voor verdere vervolgopleidingen en beroepen in die richting kom je die andere mensen vaak zelden meer tegen. En heb je ook die interessegebieden niet omdat je bijvoorbeeld een ander soort beroep hebt of niet die status en vind je vaak ook geen aansluiting in je omgeving omdat je je in een ander segment begeeft. Andere milieus, andere werkomgevingen, andere woonomgevingen.

Het staat verder ook niet op iemands voorhoofd.

Lief JOJO!!

Voor hoogbegaafden wordt meestal niet zomaar bijvoorbeeld een psycholoog aangeraden maar ééntje met zelf een hoog iq. Dit omdat hoogbegaafden anders denken kan een gemiddelde psycholoog met een minder hoog iq een hoogbegaafde niet goed volgen in zijn of haar denkpatroon.

Het lijkt mij dat dit dus ook opgaat voor bepaalde testen. Zelfde probleem als met onderwijs waarbij jouw antwoord er ook nooit bijstaat.
Dank je Paekzwart, weer veel om over na te denken!

JOJO, ik heb inmiddels geleerd dat mijn 'type' (Myers Briggs) het ook echt nodig heeft om ergens goed over na te denken alvorens te beslissen... de vraag is natuurlijk wanneer het nadenken lang genoeg heeft geduurd. Daar ga ik óók es even over nadenken.

Ik hoef zelf niet per se gelijkgestemden tegen te komen. Mijn man heeft een lager iq maar is wel een heel goede sparring partner, misschien ook wel omdat hij zijn mening vaak heel snel gevormd heeft, en ik daar wat langer over na moet denken. Zo verbazen we elkaar steeds weer met nieuwe inzichten ;-0

Mocht ik niet kiezen voor een opleiding, dan ga ik wel op een andere manier mezelf op een 'hoger plan' (als je dat zo mag/moet noemen) brengen. Ik ben een dromer maar ook een zekerheidszoeker, en dat gaat niet altijd even lekker samen.
quote:marthesyl schreef op 08 juli 2011 @ 14:31:

Dank je Paekzwart, weer veel om over na te denken!

JOJO, ik heb inmiddels geleerd dat mijn 'type' (Myers Briggs) het ook echt nodig heeft om ergens goed over na te denken alvorens te beslissen... de vraag is natuurlijk wanneer het nadenken lang genoeg heeft geduurd. Daar ga ik óók es even over nadenken.

Ik hoef zelf niet per se gelijkgestemden tegen te komen. Mijn man heeft een lager iq maar is wel een heel goede sparring partner, misschien ook wel omdat hij zijn mening vaak heel snel gevormd heeft, en ik daar wat langer over na moet denken. Zo verbazen we elkaar steeds weer met nieuwe inzichten ;-0

Mocht ik niet kiezen voor een opleiding, dan ga ik wel op een andere manier mezelf op een 'hoger plan' (als je dat zo mag/moet noemen) brengen. Ik ben een dromer maar ook een zekerheidszoeker, en dat gaat niet altijd even lekker samen.

Gelijkgestemden zijn voor mijzelf mensen waar ik mijzelf bij kan en mag zijn en waar ik mij goed bij voel. Dus prettige vriendelijke mensen. Bij die mensen maakt het ook niet uit als je elkaar niet meteen begrijpt en kan je van elkaar leren. Dat heeft voor mij niets met iq te maken in ieder geval.

Maar in het kader van het topic over werk vinden waar je je ei in kwijt kan als je gebruik wilt maken van je hersencapaciteit wordt het toch vaak lastig om goed te passen in bepaalde bedrijfsculturen en zal je wellicht eerder een gevoel van "wel best maar verre van optimaal" hebben.

En ook als reactie op het feit dat er zat mensen rond zouden lopen met dezelfde denkwijzen of hoog iq... dat valt nogal tegen.

De combinatie zekerheid en uitdaging nodig hebben of idealisme is en blijft een lastige combinatie. De mate van nadenktijd is ook niet altijd mogelijk in veel beroepen. Men verwacht ad hoc een reactie terwijl accuratesse met onderzoeken van alle mogelijkheden vaak veel betere langere termijnoplossingen zijn. Veel mensen verwachten een snelle reactie op basis van veels te weinig informatie. En soms heb ik het idee dat er zomaar wat gedaan wordt en waarbij 2 mensen volledig langs elkaar heen aan het praten zijn maar omdat ze dat zelf niet in de gaten hebben maakt het ook weer niet uit...
haha! moet lachen om dat laatste. Herkenbaar (en vooral ook op het forum, haha).

Ik waardeer het soms idd ook meer als iemand langer doet over een reactie, waarbij ik er dan zeker van ben dat er wel goed naar is gekeken, dan wanneer er een snelle standaard reactie wordt gegeven. Ik geef ook altijd veel te veel informatie naar de zin van de ander, maar weet dat inmiddels en pas dat nu aan.
Echt soms verbazingwekkend hoor! Iets staat helemaal verkeerd in een mail, je kan onmogelijk uit de context en eerdere contact halen wat de bedoeling is en de ander reageert daar gewoon weer op zonder dat te constateren en geeft ook weer antwoord op een niet gestelde vraag. Dat veel dingen alsnog goed gaan is een wonder!

Ik probeer in het dagelijks leven veel dingen ook zo beknopt mogelijk samen te vatten maar dat is niet iets wat altijd makkelijk kan en helaas ook niet altijd sluitend is.

Het blijft voor mij regelmatig een beetje schipperen tussen voldoende informatie geven en de tijdspanne die de ander bereid is om iets aan te horen. Doel is dan altijd om te zorgen dat dingen niet compleet in het honderd lopen en ik er zelf nog enigszins vrede mee kan hebben.

Soms best vermoeiend.
ik heb zo'n myers-briggs test gedaan en ik schijn een ISFP te zijn. Klopt wel alleen nu nog uitdokteren hoe dat me bij een geschikte baan brengt.

Ow en ik heb waarschijnlijk eindelijk een goeie psych+ gevonden. Over een maandje kan ik al terecht.
quote:Moonlight82 schreef op 06 juli 2011 @ 16:10:

Het WO heb ik niet afgemaakt. Er zijn meerdere oorzaken aan te wijzen maar nadat ik in 2005 er helemaal uit raakte en er bipolaire stoornis werd vastgelsteld, was het op dat moment even einde verhaal. Ben lang bezig geweest te herstellen.

Nu zou ik wel weer willen studeren maar door de langstudeerboete is het eigenlijk niet meer mogelijk.

Is het niet een idee met een decaan te gaan praten? Er is namelijk een regeling als jij door ziekte of handicap je studie niet af kan maken, dat je opnieuw stufi kan aanvragen voor een nieuwe opleiding (3 of 4 jaar dus). En ik weet niet zeker of je dan nog onder de langstudeerboete valt.
Ceci, dank je.

Ik heb gepraat met maatschappelijk werk en daar ben ik niet gewezen op deze regel. Geldt het ook als je wat ouder bent? (ik ben nu 28, word deze zomer 29).

Op een ander topic zijn we al bezig met een discussie hoe dat zit met die boetes. Bij mijn weten is er nog geen uitzondering voor zieke studenten. Wat ik begrepen heb telt alles wat je na 1990 hebt gestudeerd mee voor de boete.

Maar aangezien de regels nog zo nieuw zijn is er weinig over te vinden, weet mijn maatsch werker ook niet alles en zelfs het DUO niet.

De regel waar jij het over hebt, waar kan ik die terugvinden?
http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... nanciering

Het is even zoeken, maar het kan ze veel geld schelen, vandaar dat ze het niet zo duidelijk op de site zetten. Je kunt evt ook aanspraak maken op een extra jaar stufi door ziekte. Studiefinanciering moet je iig aanvragen voor je 30ste en tussendoor dan niet meer stopzetten.

Ik weet niet hoeveel vakken je evt nog hebt staan van je oude studie? Misschien kun je een verkort programma doen met vrijstellingen. Bij mij zijn postpropedeusevakken 10 jaar geldig, de propedeusevakken 5 jaar.
Studenten die ziek zijn (geldt voor zowel mentale ziektes als fysieke) en een jaar extra stufi krijgen, krijgen ook een extra jaar uitloop voordat ze de boete moeten betalen. Hoe het zit als je nieuwe studiefinanciering ontvangt weet ik niet, eerlijk gezegd maar misschien een decaan wel.
Ik had een heel verhaal getypt maar ik twijfel of ik dat zal posten. Het ligt nogal gevoelig en ik ben bang dat er mensen gaan reageren vanuit onbegrip en dat zou me erg raken.

Dus ik post het (nog) even niet. (Het ging over mijn oude studie)

Bedankt voor de link in ieder geval, en voor het meedenken.
Graag gedaan hoor.

en anders kun je ook verlenging van de diplomatermijn aanvragen.
Wie werkelijk uitzonderlijk begaafd is, bepaalt of creeert als gevolg daarvan zijn / haar eigen maatstaven voor succes en geeft de maatschappij hierin geen stem.
Frankie: daar moeten dan wel van zeer jongs af aan de juiste omstandigheden voor zijn. Als het op de kleuter school al mis gaat (kind voelt zich niet lekker in de groep omdat het aansluiting mist en moet een jaar extra kleuteren omdat het sociaal niet echt mee kan). Hoe kan je dat op latere momenten weet goed zetten als je jezelf inmiddels buiten de groep bevind?
quote:Frankie33 schreef op 15 juli 2011 @ 08:03:

Wie werkelijk uitzonderlijk begaafd is, bepaalt of creeert als gevolg daarvan zijn / haar eigen maatstaven voor succes en geeft de maatschappij hierin geen stem.Dat is wel erg kort door de bocht. De omgeving kan zo ontzettend veel bepalen.
quote:Maja82 schreef op 15 juli 2011 @ 08:12:

Frankie: daar moeten dan wel van zeer jongs af aan de juiste omstandigheden voor zijn. Als het op de kleuter school al mis gaat (kind voelt zich niet lekker in de groep omdat het aansluiting mist en moet een jaar extra kleuteren omdat het sociaal niet echt mee kan). Hoe kan je dat op latere momenten weet goed zetten als je jezelf inmiddels buiten de groep bevind?

Wat ik bedoel te zeggen, is dat elk als probleem ervaren situatie op een niveau daarboven niet langer als probleem ervaren zal (kunnen) worden. Maar dan moeten die niveaus daarboven wel intellectueel bereikbaar zijn voor iemand.

Bijvoorbeeld: een kind vindt moeilijk aansluiting met leeftijdgenootjes. Als het kind nu maar begaafd genoeg is, ook wanneer juist die hoge begaafdheid oorzaak is van het erbuiten liggen, dan zal het zijn sociale probleem intern kunnen omzeilen of zelfs in eigen voordeel uitbuiten. Kan iemand dat niet, dan is hij of zij simpelweg niet begaafd genoeg. Iemand kan dan wel nog altijd hoogintelligent zijn, maar het 'klagen' over de eigen begaafdheidsgerelateerde problemen van juist deze mensen wordt zo wel lachwekkend.
hallo TO en anderen.

veel herkenning hier.

ik ben ook getest hb. en voel me ook mislukt. vaak althans.

ik heb dit topic doorgelezen en zoals gezegd veel herkenning. zowel in positieve als in negatieve zin.

positieve zin, bij de mensen die zichzelf herkennen in de de OP en in TO.

negatief bij de mensen die ook hier weer zijn, als je maar durft om te zeggen dat je hoogbegaafd bent dan krijg je al een lading over je heen waar je u tegen zegt. dan heb je kapsones en moet je alles zelf maar kunnen.

je mag je om allerlei redenen ongelukkig voelen tegenwoordig en hulp bij krijgen als het maar niet hb is. Walgelijk vind ik het.

waarom zou iemand zelf verzinnen dat hij hb is? geloof me, voor de reacties van je omgeving hoef je dat echt niet te doen hoor.en waarom zou je dan ook nog bedenken dat je er last van hebt?

nou ja genoeg hierover, ik heb geen zin om nog energie te geven aan mensen die zich er niet in hebben verdiept maar wel menen er iets over te kunnen zeggen.

ik had nog een heel verhaal willen tikken maar kreeg telefoon tussendoor en moet zo weg. voor een week, zonder computer.

even heel kort:

to bij mij werd de frustratie steeds groter naarmate ik ouder werd. ik heb nu net een afspraak gemaakt bij een hbpsycholoog om uit te vinden hoe en wat. Ik was begin 30 toen ik er achter kwam . heb een gymnasiumdiploma en een HBO maar door psychische dingen veel tijd nodig gehad om mezelf een beetje in balans te krijgen en houden en daardoor in MBOwerk terechtgekomen en gebleven.

Die psychische dingen komen hoogstwaarschijnlijk voort uit het hb zijn en structureel verkeerd begrepen te zijn en aangepakt te zijn, van baby af aan.

omdat ik een zoontje heb waarvan we denken dat hij ook hb is heb ik me er recent weer eens in verdiept. en het is zoveel meer dan alleen IQ of cognitie.

Moonlight, ik durf het bijna niet te zeggen, maar 1 punt te weinig op een test, als je hem morgen weer doet heb je misschien, waarschijnlijk, 1 punt teveel, het zou me niet verbazen als je wel hb bent en niet bipolair.

dat is bij mij ook onderzocht toen ik midden 20 was.

heftig reageren en heftige emoties horen ook bij hb. en de wisselingen kunnen er natuurlijk heel goed mee samen hangen. lees er eens wat over.

ik heb geen tijd meer maar kom over een week zeker weer kijken!
zo, wat kort was dat!
(veel getikt post weg...)

Frankie: ook een HB-kind moet dingen leren. Als daar de mogelijkheden voor ontbreken dan kan er veel fout gaan.

http://hiq.nl/hb-seontw.php
@ Maja82

Het enige wat het hoogbegaafde kind m.i. moet leren, is dat het minder begaafden niet begaafder kan maken, maar dat het zelf wel een stapje naar beneden kan en dus ook zal moeten doen om het contact met leeftijdgenootjes te leggen als het dat wil. Dus: weet hebben van de eigen hoogbegaafdheid.

Ik begrijp niet waarom er zo gehamerd wordt op meer begrip voor (de positie van) hoogbegaafden. Hoogbegaafdheid impliceert nu juist dat het gaat om het niet meer te vatten zijn voor 98% van de anderen. Je bent dus op jezelf en op mede-hb'ers aangewezen. Is dit onrecht, of uberhaupt een probleem? Nee, zeg ik. Je probleem IS toevallig immers een knoepert van een toolkit.

En om op de OP terug te komen: hoe meer gereedschap er in je kist zit (zowel concrete kennis als denksnelheid en -flexibiliteit), hoe zelfvoorzienender je kunt en ook zult willen zijn en hoe minder boodschap je dus hoeft te hebben aan de maatstaven die in de wereld gelden. Zoals maatstaven voor succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven